TWO POINT HOSPITAL

TWO POINT HOSPITAL

7.5

Nemocnica na okraji mesta

Návšteva nemocnice je príjemná pre málokoho. Tá virtuálna je však o niečom inom a nostalgické spomínanie na Theme Hospital od Bullfrogu prináša mnoho krásnych momentov. Hra, ktorá do dnešných dní príliš nezostarla a môžete si ju bez problémov zahrať, má nasledovníka. Pôvodne vyšla strategická Two Point Hospital na sklonku roku 2018, avšak len na PC. Teraz zavítala do konzolového univerza a aj vzhľadom na absenciu recenzie na pôvodnú verziu sa na riadenie nemocnice pozrieme podrobnejšie.

Two Point Hospital akoby z oka vypadlo Theme Hospital a podobá sa mu takmer vo všetkom. Hranie tejto tycoonovky z prostredia nemocnice je zábavné, nechýba príjemná dávka humoru a vtipných ochorení. Hrateľnosť ako cez kopirák – v tom dobrom, pretože skúsenosti s Theme Hospital zúročíte takmer okamžite a budete vedieť, kam doslova kliknúť. Avšak aj v tom zlom a ďalšie a ďalšie hranie sa v podstate stane nepríjemne únavným, stereotypným, lebo až na zopár nových miestností, špecifických problémov danej nemocnice, robíte dokola to isté. Staviate nemocnicu, v ktorej určujete, čo sa má kde nachádzať, najímate doktorov, sestričky, asistentov a nezdravotnícky personál. A všetko to musí nejako fungovať

Jednoducho a jasne: ak poznáte Theme Hospital a už ste týmto geniálny dielkom Bullfrogu po stom zahraní už prejedení, je tu Two Point Hospital. Akoby datadisk k svojej úspešnej a obľúbenej predlohe. Máp s misiami je tu hromada, hodiny a hodiny manažmentu nemocnice sú zaručené, hoci ak sa nezbláznite a konáte aspoň trochu s rozumom, nerozhadzujete príliš (toto nie je štátna nemocnica), k úspešnému splneniu úrovne sa prepracujete či chcete alebo nie. Takže berte. Pre tých ostatných je určený nasledovný text, pričom na úvod len pripomeniem, že k testovaniu som dostal konzolovú verziu.

Two Point Hospital
Two Point Hospital Zatiaľ fungujúca a prosperujúca nemocnica.
Zatiaľ fungujúca a prosperujúca nemocnica.

Two Point Hospital Zarábať sa dá aj na automatoch.
Zarábať sa dá aj na automatoch.

Two Point Hospital A ide sa na zdobenie nemocnice dekoráciami.
A ide sa na zdobenie nemocnice dekoráciami.

Na začiatku máte pred sebou prázdnu budovu (nie je tomu tak vždy, avšak vzhľadom na možnosť presúvania celých blokov miestností a ich úpravu to nevadí), ktorú treba zaplniť nemocničným vybavením a personálom. Jednotlivé miestnosti vytvárate na štvorcovej sieti, pričom každá z nich má minimálne rozmery. Vyberiete miesto, označíte plochu a steny po odkliknutí stoja. Určíte, kde budú dvere, prípadne okná a ostáva už len vybaviť interiér. Okrem povinnej výbavy pre stanovenie diagnózy či konkrétnej liečby tu nájdete aj tonu predmetov, ktoré plnia dekoračnú úlohu, zvyšujú prestíž miestnosti a nemocnice.

Medzi základné miestnosti, ktoré odporúčam postupne pridávať v nemalom množstve, sú prijímacie ambulancie, kde doktor stanoví diagnózu. Musí ňou prejsť každý pacient a tvoria sa pred ňou pravidelne fronty. To isté vás čaká v prípade, ak zanedbáte recepciu a postavíte len jednu. Nasleduje lekáreň, v ktorej vám namiešajú správnu medicínu, všeobecná diagnostika, kde určia príčinu ochorenia, psychiatria, klasické lôžkové oddelenie, kardiológia či chemoterapia. Keďže je hra na rozdiel od seriózneho Project Hospital orientovaná skôr humorne, nechýbajú ani vtipné choroby a taktiež liečebné procesy. Žiadne reálne platobné mechanizmy či oceňovanie na spôsob DRG ako v skutočnosti by ste tu hľadali zbytočne. Každá činnosť je hradená rovnakou platbou.

Klaunov z ich pozitívneho výstupu vyliečite v depresívnom šapitó. Na ľudí s hrncom na hlave slúži zas špeciálny magnet a iní majú miesto hlavy žiarovku, ktorú je potrebné vymeniť za normálnu hlavu. Podobných kvázi vtipných ochorení tu nájdete niekoľko. Ak sa vám nepodarí pacienta vyliečiť (za liečbu však samozrejme zaplatí), môže zomrieť a ako duch začne strašiť ostatných návštevníkov nemocnice. Neskôr sa dostanete aj k výskumu (objavujete nové choroby, liečebné postupy, odomykáte si nové miestnosti), marketingovým kampaniam (vylepšenie prestíže nemocnice) či výučbe zamestnancov s cieľom ich ďalšieho rozvoja. Každý lekár sa totiž môže na niečo špecializovať a bežného praktikanta do kože psychiatra ani neoblečiete. Taktiež nemôžu chýbať ani toalety a miestnosť pre personál, kde si oddýchne.

Okrem návrhu miestností je vhodné vyplniť aj priestor medzi nimi. V niektorých oblastiach je nutné zahnať zimu radiátormi, inokedy investujete do lavičiek a pohodlnejších kresiel, inštalujete smetné koše, hasiace prístroje alebo skrášľujete prostredie kvetmi, obrazmi. Pridávate rôzne automaty na pitie, jedlo, kávu, energetické nápoje, nechýbajú ani herné automaty. Možností dekorácie je ohromujúce množstvo, pričom na začiatku ich máte odomknutých len zopár. Nové si musíte zakúpiť za špeciálnu menu kudos, ktorá vám rastie na účte po splnení špecifických úloh. Tie zároveň slúžia aj ukazovateľ úrovne nemocnice. Napríklad na trojhviezdičkový špitál musíte v niektorej z úrovní vyliečiť dve stovky pacientov, preinvestovať na vývoj 5 tisíc bodov a zároveň vyškoliť desiatku lekárov a udržať si úroveň ich spokojnosti nad 70%.

Posledným dielom skladačky je zdravotný personál. Lekári a sestry sú diferencovaní podľa činností, ktoré môžu vykonávať a na rozdiel od slovenskej malichernosti sú sestry plnohodnotným personálom, ktorý dokáže liečiť. Okrem nich sú tu asistenti, tí slúžia pacientom na recepcii. Netreba zabúdať na nezdravotnícky personál, a teda ľudia starajúci sa o opravu prístrojov, zalievanie kvetín, čistotu alebo zneškodňovaniu duchov, jednoducho správu celej nemocnice. Každá z postáv by sa mala na niečo špecializovať, pričom danú činnosť robí následne efektívnejšie. Doktor lieči rýchlejšie a s vyššou šancou na úspech a podobne. Výučba prebieha v špeciálnej miestnosti a prednášať môže váš zamestnanec, ktorý vyučovanú schopnosť už má alebo si za nemalý peniaz najmete niekoho zvonku. V prípade nemocnice, kde musíte najprv nabrať absolventov, je precízne plánovanie alfou a omegou úspechu.

Všetko to skĺbiť dokopy spoločne s nespokojnými pacientmi, ktorým neustále niečo chýba, nie je príliš náročné. Two Point Hospital obsahuje aj rôzne tabuľky a grafy, avšak využívať ich budete minimálne. V mojom prípade som odhaľoval flákajúcich sa lekárov, ktorých som musel manuálne rozhadzovať po miestnostiach, kde mi aktuálne chýbal personál. Alebo pri hromadnom navyšovaní miezd (samozrejme s cieľom dosiahnutia spokojnosti zamestnancov, čo bola jedna z podmienok postupu ďalej) je fajn sa zopár tabuľkami preklikať. Užívateľské rozhranie s ikonami je dobre navrhnuté aj pre gamepad a nebudete sa vôbec strácať. Chvalabohu sa vývojári rozhodli nepoužívať kruhové menu, prehľadnejšie sú tabuľky so záložkami. Na sledovanie grafov zabudnite, chýba im väčšia hĺbka a bohatšie možnosti sledovania jednotlivých údajov v čase.

Two Point Hospital
Two Point Hospital Niektoré choroby v skutočnosti, chvalabohu, neexistujú.
Niektoré choroby v skutočnosti, chvalabohu, neexistujú.

Two Point Hospital V grafoch sa príliš hrabať nebudete.
V grafoch sa príliš hrabať nebudete.

Two Point Hospital Takto to v nemocnici nemá vyzerať. Všade plno pacientov, nedostatok lekárov, nefungujúce prístroje a neporiadok.
Takto to v nemocnici nemá vyzerať. Všade plno pacientov, nedostatok lekárov, nefungujúce prístroje a neporiadok.

Zabezpečiť plynulý chod nemocnice spoločne s jej postupným rozvojom a rozširovaním (ak je vám prvá budova malá, dokupujete ďalšie pozemky) nie je nič náročné. Odhliadnuc od slovenských štátnych nemocníc, ktoré sú špecifické tým, že je jedno, koľko peňazí do nich nalejete, aj tak sa niekde záhadne stratia, stačí v Two Point Hospital plánovať elementárne veci. Na začiatku nie je vhodné vytriasť z vrecka všetky peniaze a postaviť čo sa len dá, najať personál, ktorý nebude mať čo robiť alebo bude mať nevhodné zameranie. Navyše spočiatku nepotrebujete všetky miestnosti, nakoľko k vám chodia jednoduchšie prípady a taktiež môžete pacientov odmietnuť.

Nemocnica zívajúca prázdnotou – alebo ak na niečo zabudnete, tak v zime s nespokojnými pacientmi – a nevyužívajúca dostupné zariadenie v čo najväčšej miere je automaticky odsúdená na zánik a nepomôže vám ani pôžička. To je presne to milé deti, čo neprešlo na Slovensku, tzv. stratifikácia nemocníc. Darmo budete mať skvelú ordináciu, kde príde raz za čas pacient, aj to k vám nastúpi len náhodou a drahý doktor vám skazí každú druhú operáciu, lebo nemá prax. Ak sa budete vyvarovať šialenej expanzie, rozumne zvolíte každý nasledovný krok a nezabudnete na váš personál, každú z nemocníc zvládnete na tri hviezdičky, čo je maximálne možné ohodnotenie. Okrem toho zvyšujete reputáciu nemocnice, nemá však na nič podstatné vplyv.

Všetko v Two Point Hospital je len otázkou času a preto je hranie skôr pohodové, do ničoho vás nik netlačí. Sekundárne úlohy sú síce časovo obmedzené a musíte do niekoľkých dní vyliečiť pacientov, vylepšiť stroje či celé miestnosti alebo dosiahnuť vybraný obrat, zabezpečiť spokojnosť pacientov či lekárov – no tie môžete odmietnuť, za nesplnenie je postih len minimálny v podobe malého zníženia reputácie nemocnice. Tú naháňate kvalitnejším personálom, spokojnými pacientmi, expandovaním a podobne. Všetko ide akoby plynulo a po počiatočných staviteľských orgiách, kedy musíte dať rozmiestneniu jednotlivých miestností hlavu a pätu, je nasledujúce rozširovanie skôr romantické vykračovanie si lesnou cestičkou. Netreba zabúdať na to, že ak chcete personál vyškoliť, automaticky bude chýbať na svojich pozíciách, neustále dvíhanie platu lekárov síce zlepší ich náladu a spokojnosť, no zároveň zaťaží vašu kasu, keďže príjmy vám nestúpnu, výdaje však áno a podobne.

Two Point Hospital
Two Point Hospital Počas hrania dostanete mnoho sekundárnych výziev.
Počas hrania dostanete mnoho sekundárnych výziev.

Two Point Hospital Maximálne oddialená kamera je prehľadná.
Maximálne oddialená kamera je prehľadná.

Two Point Hospital Klasická idylka v štýle Theme Hospital.
Klasická idylka v štýle Theme Hospital.

Čo sa technického spracovania týka, netreba po pohľade na obrázky žiadny komentár. Nie sú to The Settlers, aby ste sledovali každú činnosť so záujmom, skôr sa budete vyžívať v trme-vrme, ktorá na chodbách nemocnice panuje a všetko tak nejako akoby zázrakom funguje. Na budovateľskú stratégiu nepotrebujete realistický 3D engine, mierne karikatúrová grafika Two Point Hospital je dostatočne pútavá. Hudobná vložka zbytočne netrhá uši ani po hodinách hrania, hovorené slovo z rádia taktiež neruší a informuje o vybraných novinkách či sumarizuje. Zoomovanie a rotácia je dostatočná, no pri výbere konkrétneho objektu alebo postavy som často musel hru zapauzovať, aby som sa s gamepadom správne trafil – napriek tomu je hra v pohode ovládateľná aj na herných konzolách a netreba sa toho báť.

Resumé je teda jasné. Starší harcovníci dostanú pohodové manažovanie nemocnice, ktoré dobre poznajú z Theme Hospital. Tí ostatní zaujímavú manažmentovku. Horšie je, že vlastne stále robíte to isté. Znovu a dokola v každej novej úrovni. Na dlhodobé hranie a sedenie pred obrazovkou niekoľko hodín to skutočne nie je. Stereotyp a únavná monotónnosť sa predvedie v plnej paráde. Ale ak si pustíte Two Point Hospital párkrát do týždňa na nejakú tú hodinku, zaručene vás nesklame. V neskorších nemocniciach je to už komplexné riadenie kolosu a adekvátna výzva. Ruky preč nedávajte, len nečakajte príliš veľkú akciu, ale skôr pokojné hrajkanie sa s nemocnicou s poriadnou porciou humoru. Takto to síce v skutočnej nemocnici nefunguje, no dostanete možnosť vybudovať si vlastné zdravotnícke zariadenie.

napísal kordi 9.3.2020
7.5
8.1