HALF-LIFE: ALYX

HALF-LIFE: ALYX

9.5

Návrat do City 17 vo virtuálnej realite

Valve sa po rokoch konečne vrátilo späť k vývoju singleplayerových hier a rovno skočilo späť do Half-Life univerza. Prichádza tam s titulom Half-Life: Alyx. Nie je to však štandardná desktopová hra, ale hra vo virtuálnej realite. Týmto rozhodnutím síce vývojári obmedzujú publikum hry, ale zároveň umožňujú vychutnať si Half-Life univerzum naplno a hráči doň doslova teraz môžu vstúpiť.

Možno je to sklamanie pre hráčov bez headsetu, ale je to prídavok, aký by mala dostať každá veľká séria. Keď takto vstúpite do sveta vo virtuálnej realite, vidíte ho z úplne inej perspektívy. Všetko zrazu dostane ďalší rozmer, už to nepôsobí plocho a veci môžete doslova osobne spoznávať. Niektoré hry takéto malé prídavky aj dostali, ale Valve išlo s Half Life o krok ďalej a prinieslo plnohodnotnú príbehovú hru exkluzívne pre virtuálnu realitu. VR tu tak nie je len doplnok, ale samotný základ. Je to iný základ zobrazenia a aj iný základ hrateľnosti ako pri štandardných tituloch. Je to niečo, čím by sa ostatné firmy mohli inšpirovať, aj keď vieme, že sa to nestane, pokiaľ predaje VR hier nebudú oveľa vyššie.  Momentálne si hry na seba nezarobia a Valve spravilo Alyx hlavne preto, že sa venuje VR a predáva svoj Valve Index headset. Nepotrebuje, aby hra bola nevyhnutne zisková, a  práve preto je Half-Life: Alyx taká kvalitná.

V hre sa teraz dostaneme medzi Half-Life 1 a Half-Life 2, konkrétne je to priamy prequel pre príbeh Half-Life 2. Dostaneme sa do  City 17, päť rokov pred udalosťami dvojky, kde sa 19-ročná Alyx vydáva do okupovaného mesta. Je to situácia po sedemhodinovej vojne, kedy svet obsadili Combine jednotky a živočíchy z druhej dimenzie sa postupne udomácňujú na planéte. Alyx patrí k odboju a snaží sa bojovať proti nadvláde, aj keď tentoraz má dôležitejšiu úlohu - musí zachrániť svojho otca a nielen jeho.

Half-Life: Alyx
Half-Life: Alyx Vitajte späť v City 17, teraz ako Alyx.
Vitajte späť v City 17, teraz ako Alyx.

Half-Life: Alyx Známi priatelia a aj nepriatelia sa vracajú.
Známi priatelia a aj nepriatelia sa vracajú.

Half-Life: Alyx Prestrelky sú veľmi dobre riešené.
Prestrelky sú veľmi dobre riešené.

S Alyx sa tak vydáme krížom cez City 17, prevedie nás vyprázdnenými ulicami s hliadkami vojakov, budovami, ako aj  podzemnými komplexmi zamorenými monštrami a všetko toto ukáže jedinečnú atmosféru. Popritom ako ju budeme nasávať, budeme skúmať prostredia, riešiť puzzle úlohy, zbierať veci a, samozrejme, aj bojovať. Všetky činnosti sú tu veľmi dobre vyvážené a doplnené kvalitnými rozprávaním príbehu okoreneného humorom, ako aj rozvíjaním hry. Stále objavujete niečo nové, dostávate nové schopnosti a možnosti a hlavne sa nenudíte.

Autori sa tu zjavne snažili zachovať mix hrateľnosti Half-Life 2 a ako plus tentoraz Alyx aj rozpráva, nie ako mĺkvy Gordon Freeman. Spolu so svojou spojkou Russelom vám postupne opíšu stav mesta, udalosti, ktoré sa stali a aj to, čo sa deje teraz. Popritom stretnete aj známe postavy, ktoré sa rovnako svojím príbehom napájajú na Half-Life 2. Je to na informácie veľmi bohatý doplnok Half-Life univerza, a nie sú to len slovné, ale aj vizuálne informácie, kde teraz naživo vidíte veci, ktoré sa diali pred dvojkou.

Na rozdiel od Gordona postava Alyx nemá páčidlo, nelikviduje tak nepriateľov zblízka (čo je veľká škoda, boj nablízko hre chýba), ale má svoje gravitačné rukavice, ktorými vie priťahovať predmety aj z diaľky, ako aj postupne sa rozrastajúcu sériu zbraní, ktorá sa dá aj upgradovať. A  vylepšovať ich aj musíte, keďže nepriatelia budú stále nebezpečnejší a akcia sa bude stupňovať.

Rukavice sú tu základom hrateľnosti, nakoniec je to niečo, čím ovládate v hre všetko. Všetko nimi robíte manuálne, a to od stláčania tlačidiel prstom, cez presúvanie predmetov, zbieranie vecí, vytrhávanie dosiek z dverí, presúvanie krabíc, ale aj riešenie holografických hackovacích úloh alebo prepájanie elektrických káblov vaším multitool zariadením. Je to presne štýl úloh Half-Life 2, aj keď teraz špeciálne vytvorených pre VR. Pritom autori tu nešli do plne sandboxových fyzikálnych úloh, kde si môžete splniť všetko, ako chcete, ako napríklad Boneworks, ale držia sa svojho predpísaného štýlu riešení problémov. Na sandboxové hranie majú vo Valve Portal značku. Tu sa držia skôr zábavy pri interakciách.

Samotné gravitačné rukavice vám v hre slúžia aj ako HUD, máte na nich zobrazené vaše zdravie, vidíte zozbierané veci, zásobníky, neskôr sa pridá na ruku napríklad aj baterka, ktorou si budete musieť manuálne svietiť. V druhej ruke máte pre zmenu zbrane, kde je postupne na výber pištoľ, brokovnica a samopal. Všetky musíte manuálne a pracne nabíjať. Až tu zistíte, čo je to stres, keď vám počas boja dôjdu náboje v zásobníku a vy šmátrate za chrbtom po ďalšom zásobníku a druhou rokou vyhadzujete starý zo zbrane. A najhoršie je to vtedy keď už máte na tvári prilepeného headcraba. Pritom musíte zbrane aj vhodne používať na daných nepriateľov a šetriť tým náboje. Tých totiž nikdy nie je dosť a musíte sa snažiť priebežne ich hľadať a odkladať si do batohu.

Popritom je dôležité hľadať aj zásoby látky na upgradovanie zbraní. Čím viac nájdete, tým rýchlejšie a efektívnejšie si zbrane vylepšíte. Napríklad pridáte väčšie zásobníky, mieridlá, zameriavače a ďalšie potrebné veci. Valve sa tu výrazne sústredilo na to, aby sa vaša sila a efektivita postupne zlepšovala, ale musíte preto spraviť niečo aj vy, a teda sa musíte snažiť hľadať zásoby, nielen preletieť miestnosťami.  Priebežne sa vždy v leveloch dostanete k upgradovaciemu stroju a môžete si vybrať vylepšenia, na ktoré máte.

Nakoniec zbierate aj injekcie na liečenie, granáty alebo magnetické karty, energetické bloky a ďalšie veci potrebné na postup vpred v prostredí. Tu spravilo Valve zaujímavé rozhodnutie, a to možnosť nosenia len jednej takejto veci a často si tak musíte vyberať, ktorú si necháte. Niekedy bude potrebné oželieť a zanechať granát alebo injekciu. Samotné injekcie sú malým bonusom v liečení umožňujúce liečiť kedykoľvek, základom sú tu liečebné stanice, do ktorých musíte nájsť headcraba v tube, ktorý vám potom zariadenie nainjektuje do ruky. Je veľmi pôsobivé sledovať, ako to VR celé funguje a ako zariadenie doslova vytlačí šťavu z headcraba.

Dôležité je, že zdravie potrebujete, pri bojoch sa stráca veľmi rýchlo. Headcrabov sa tu pohybuje veľa, dopĺňajú ich zombíci s headcrabom na hlave, ale aj vybuchujúce rastliny, mäsožravé rastliny na stropoch, a ,samozrejme, aj niekoľko typov Combine vojakov, od základného, až po obrneného heavy, čo budú najtvrdší nepriatelia a ideálne je na nich nájsť granáty.  Boje sú drsné, ale zároveň veľmi dobre spracované, keďže streľba je precízna, pričom okrem toho, že musíte dobre zameriavať, musíte si sledovať aj náboje a spolu s tým taktizovať, často ustupovať a skrývať sa. Niekedy je to veľký stres, čím viac nábojov míňate, tým väčší.

Našťastie Valve vie ako namixovať akciu a necháva vás pravidelne oddýchnuť, doplniť zásoby a aj nasať nové informácie. Toto celé tvorcovia rozplánovali na približne 12-15 hodín kampane. Aj keď ak idete na rýchlosť, viete to dať aj pod 9, ale minimálne pri prvom prejdení sa neoplatí ponáhľať sa a vo virtuálne realite si viete všetko lepšie vychutnať a pohľadať aj easter eggy. Jediná škoda je, že Valve nepridalo aj samostatné čisto akčné režimy na rýchle odreagovanie, takéto VR hry by to mohli dostávať automaticky.

Half-Life: Alyx
Half-Life: Alyx Vizuál je na VR hru priam parádny, cítite, akoby ste boli priamo v Half-Life univerze.
Vizuál je na VR hru priam parádny, cítite, akoby ste boli priamo v Half-Life univerze.

Half-Life: Alyx Nechať sa liečiť v zdravotnom automate je zážitok sám osebe.
Nechať sa liečiť v zdravotnom automate je zážitok sám osebe.

Half-Life: Alyx Puzzle úlohy sú jedným zo základov hrateľnosti.
Puzzle úlohy sú jedným zo základov hrateľnosti.

Grafika je pôsobivá a doslova parádna na VR. Textúry vo vysokej kvalite a detailné objekty vás priam presvedčia, že ste v skutočnom svete a nie v hre. Všetko vidíte úplne ostro, všetko viete prečítať. Úroveň detailov je pôsobivá a hneď vidíte, že nie ste v bežnej béčkovej VR hre. Toto je niečo viac. Užijete si pôsobivé ulice mesta, podzemia a aj komplexy nepriateľov na vašom výlete krížom cez City 17. Možno už viete, že sú inšpirované východnou Európou a aj to vidíte na architektúre, ako aj na azbuke, ktorá sa tu strieda s anglickými nápismi. Dôležité je, že si teraz môžete celý tento svet osobne obzrieť, uvidíte, ako vyzerajú headcraby zblízka, spoznáte rôzne parazitické formy života nalepené na stenách, všetko sa hýbe, leskne, chniape po vás. Je to iný pocit ako pri bežnej hre na monitore. Je to niečo viac, hlavne v takejto kvalite.

Čo mohli však mohli autori ešte v prostredí viac doriešiť, je väčšia rozmanitosť. Sú tu ulice mesta a rôzne budovy a podzemné lokality, no aj keď sú stále iné, chýba tu niečo výrazne odlišnejšie, čo by to oživilo. Sú to, mimochodom, všetko prísne uzavreté prostredia, nie sú tu pláže alebo niečo otvorenejšie ako v Half-Life 2. Tomu sa prispôsobujú aj boje, ktoré sú všetky orientované na malé vzdialenosti.

Na druhej strane prakticky všetky objekty majú zapracovanú fyziku, viete ich zdvihnúť, otvoriť, pozrieť si alebo zahodiť. Všetko funguje na fyzike, aj keď priamo do hrateľnosti je z objektov zapracované len máločo. Je hlavne škoda, že Alyx nemôže využívať fyziku na boj a teda nie je tu možnosť boja hádzaním vecí po nepriateľoch. Miestami to aj chýba.

Nový Source 2 sa tu síce veľmi pekne ukázal v kvalite grafiky, ale v technickom spracovaní vidieť, že stále trpí neduhom pôvodného Source enginu, a to častým nahrávaním. Akoby tu chýbal dnes už prirodzený streaming. Časti prostredí sú useknuté loadingmi a dlhé je to už pri bežnom nahrávaní, znovuoživení, jednoducho sú všade. Až prekvapivé v dnešnej dobe. Ideálne je tu už mať rýchly SSD, aby ste čakanie čo najviac eliminovali. Za to čakanie však dostanete spomínanú vysokú kvalitu textúr, ktorá je však aj náročnejšie ako na RAM, tak aj VRAM.  Občas vás na hra v úvodnom menu aj upozorní, že má málo grafickej pamäte a hra môže sekať. Najlepšie spúšťať s povypínanými všetkými aplikáciami. Inak na RTX 2080 Super sa na plynulosť nemôžem sťažovať, aj keď štvorjadrový i5 to dáva len tak-tak.

Hra nesklame ani po zvukovej a hudobnej stránke, kde pri Half-Life už automaticky viete, že keď začne hudba, začne aj akcia a naopak, keď sa rozpráva, tak sa reční a nestrieľa. Všetko je decentné a samotné ozvučenie vo virtuálnej realite nesklame. Rovnako ani ovládanie a pohyb v prostredí, pri ktorom si môžete vybrať, ako sa chcete pohybovať a otáčať. Môžete ísť po skokoch, či už plynule, alebo teleportom, alebo môžete ísť úplne plynule manuálne, ako ste zvyknutí z FPS hier. Je to náročnejšie pre mozog na spracovanie, ale ak máte dostatočne výkonné PC, ktoré netrhá a dobre nastavený headset na vaše oči, dostanete veľmi atmosferický zážitok bez bolesti hlavy.

Half-Life: Alyx
Half-Life: Alyx Vstup do podzemných priestorov plných podivných organizmov je zážitok.
Vstup do podzemných priestorov plných podivných organizmov je zážitok.

Half-Life: Alyx Brutalita tu nechýba, vnútornosti vojakov a ľudí si budete môcť doslova zblízka obzerať.
Brutalita tu nechýba, vnútornosti vojakov a ľudí si budete môcť doslova zblízka obzerať.

Half-Life: Alyx Boje budú náročne a pre nutnosť manuálnej výmeny zásobníka aj stresujúce.
Boje budú náročne a pre nutnosť manuálnej výmeny zásobníka aj stresujúce.

Valve s Half-Life: Alyx spravilo veľmi dobrý krok vo virtuálnej realite, je to krok vpred pre celý biznis a je to jeden z krokov, ktorý VR potrebuje na to, aby sa dostalo do mainstreamu. Autori v hre ukázali, že sa dá spraviť kvalitná príbehová hra vo virtuálnej realite, ako aj to, že tento žáner sa má kam posúvať, keby firmy do VR hier viac investovali. Valve ponúka parádnu grafiku, ukazuje veľký dôraz na detaily, prináša masívnu rozsiahlosť titulu a veľmi dobre spája rôzne typy hrateľnosti, ktoré sú plne dotiahnuté. Celé to k tomu zastrešuje jedinečnou atmosférou Half-Life univerza. Zároveň však nevybočuje zo štandardov série a neposúva sa niekam inam, do sandboxu alebo fyzikálnej hry. Ostáva pri zemi s tým, že rozprávanie Alyx hru príjemne oživuje, na rozdiel od tichého Gordona.

Uvidíme, či v ďalšej hre autori prinútia rozprávať aj Gordona. Podľa zábavného teasingu na konci hry to však nevyzerá nádejne (ak neplánujete hrať, určite si ho pozrite). Jedno však vieme, ďalšie Half-Life hry prichádzajú. Uvidíme však, či nasledujúca príde len vo VR, alebo bude aj štandardná.

Headset HTC Vive Pro nám zapožičala spoločnosť HTC.

napísal saver 30.3.2020
Páči sa mi! (+11)