DESTROY ALL HUMANS!

DESTROY ALL HUMANS!

8.0

Konečne realistický pohľad na inváziu z kozmu?

Veríte na mimozemšťanov? Naša predstava o nich je približne taká, že ak niekde sú, brúsia si na našu planétu zuby, a ak sem prídu, sme v háji. Ešteže máme hry a tie by nám mali dať na takúto inváziu potrebný tréning. V hrách to väčšinou býva tak, že príde mimozemšťan, urobí na nás bububu a vyhubí trištvrte populácie. Avšak, hrdina povstane, dá dohromady odboj a s pištoľkami sa vydá do boja s nepriateľom po zuby ozbrojeným plazmovými puškami, dezintegrátormi a inými sofistikovanými zbraňami, o ktorých môže bežný ľudský vojak len snívať. A hrdina ten boj vyhrá, až vás to niekedy nebaví, že. Stále vyhrávať nevyhrateľný boj, lebo scenárista tak napísal. Nuž, tak siahnite po Destroy All Humans!.

Pôvodná hra vyšla ešte na PS2 a prvý Xbox, vydania na PC sa nikdy nedočkala. Tentokrát si však môžu totálnu prehru ľudskej rasy nad inváziou z hviezdnej oblohy vychutnať vo vylepšenej forme aj hráči pri svojich počítačoch. Invázia rasy Furon sa môže začať. Lenže na takú inváziu sa treba najprv pripraviť, preskúmať miestne pomery, identifikovať potenciálne hrozby, naplánovať taktiku útoku.

Hneď na začiatku hry vidíte prvý neúspešný pokus o pred-inváziu, ktorá katastrofálne zlyhá a lietajúci tanier s jedným z mnohých klonov s menom Crypto-136 sa zrúti v nevadskej púšti, kde ho okamžite obkľúči a zabaví armáda. A tak sa na scéne objavuje Orthopox a Crypto-137, aby stroskotanca zachránili, hlavne ale prišli dokončiť, čo začal. Rase Furon totiž hrozí vyhynutie kvôli tomu, že nemajú genitálie a jediný spôsob, ako sa množiť, je klonovaním. Lenže ich DNA takýmto klonovaním degraduje, a tak potrebujú nájsť čistú Furon DNA v ľudských mozgoch, ktorá tam je schovaná z prehistorických časov, keď prví Furoni navštívili Zem.

Destroy All Humans!
Destroy All Humans! Začiatok infiltrácie nedopadol práve slávne
Začiatok infiltrácie nedopadol práve slávne

Destroy All Humans! Bleskomet je skvelý na skupinky vojakov a policajtov
Bleskomet je skvelý na skupinky vojakov a policajtov

Destroy All Humans! Armáda ale proti vám vytiahne aj väčších a silnejších protivníkov
Armáda ale proti vám vytiahne aj väčších a silnejších protivníkov

Prvé, čo mi padlo do oka, bola chémia medzi dvoma postavami, ktorá mi pripomenula akčné buddy filmy, ako Starsky a Hutch, Smrtonostná zbraň či Bad Boys. Crypto a Pox sú ako oheň a voda a tak aj pracujú. S Cryptom vyrážate z materskej lode na misie rozsievať skazu či plniť infiltračné misie a Pox vám ako hlava misie z lode zadáva úlohy, ponúka vám za nazbieranú DNA vylepšenia zbraní aj vášho lietajúceho taniera, alebo vám nadáva do horkokrvných násilníkov. Všetko je to ale okorenené dobrým humorom a interakcie medzi dvoma mimozemšťanmi vás často rozosmejú.

Rozosmejú vás aj rôzne šialenosti, ktoré môžete v teréne vykonávať. Aj keď hra primárne pôsobí ako akčná nálož s vybuchujúcimi autami a horiacimi ľuďmi, zdanie môže klamať. Niežeby ste si neužili aj deštrukcie, práve naopak. Lenže mnoho misií sa nesie skôr v infiltračnom duchu a hra k tomu ponúka priehrštie schopností. Môžete na seba zobrať podobu okoloidúceho civilistu či vojaka. Ak vás niekto pri tom zbadá, môžete ho donútiť zabudnúť, že videl emzáka. Alebo ho môžete donútiť vás nasledovať a ak má zbraň, bude aj bojovať po vašom boku. Alebo ho zblbnete natoľko, že bude napríklad tancovať na mieste, čo je skvelé na odvedenie pozornosti hliadok.

Čerešničkou na torte je čítanie ľudských myslí, ktoré slúži na získavanie informácií, alebo na obnovenie vášho maskovania. Hlavne sú ale myšlienky niektorých ľudí dosť zábavné, občas až zvrhlé, či vyslovene trápne. A ak vás už nič z toho nebude baviť, môžete silou vašej mysle človeku doslova vyrvať mozog z hlavy, za čo dostanete samozrejme po skončení misie nejakú tu odmenu vo forme DNA naviac.

Lenže sme už na začiatku recenzie spomínali zbrane. Dezintegrátory, bleskomety a iontové granáty, zbrane tak ničivé, že naše ľudské gumipušky sú oproti tomu ako klobúčik hop. Po nich siahnete vždy, keď vám to Pox dovolí, alebo si situácia vyžiada, a Crypto vtedy žiari od šťastia. Bleskomet je s vami od začiatku hry, nemá muníciu, len sa občas potrebuje znova nabiť a po vylepšení na materskej lodi dokáže usmažiť aj veľké skupinky vojakov v priebehu sekúnd. Dezintegrátor už muníciu potrebuje, ale autori elegantne vyriešili dopĺňanie munície tak, že si ju dokážete transformovať z rôznych predmetov. Premeníte si tak napríklad stôl pred kaviarňou na zásobník či iontový granát, ktorý je mimochodom fakt ničivý a pomôže vám z mnohých ťažkých situácií.

Poslednou zbraňou je análna sonda, ale po prvom vyskúšaní som ju už vôbec nepoužíval. Síce zabije každého nepriateľa jedným ,,výstrelom", ak sa to tak dá nazvať, ale mierenie a streľba je zúfalo pomalé. Ak vás streľba omrzí, môžete nepriateľov pomocou telekinézy vyhadzovať do vzduchu, či ich vrhnúť do mora a utopiť. Takto môžete po nich aj hádzať kanistre s benzínom, rôzne predmety, či dokonca vo vzduchu zachytiť granát alebo raketu a poslať ju naspäť na domovskú adresu. A aby ste mali nad úbohou ľudskou rasou výhodu aj v pohyblivosti, môžete lietať na jetpacku a kropiť tie nevyvinuté opice zo vzduchu.

Nič z tohoto ale nedostanete zadarmo, síce ste mimozemšťan a máte technologickú prevahu, ale ľudí je veľa a štít nevydrží večne. Hra vás občas zahrnie veľkým množstvom nepriateľov, ale nikdy to nie je prehnané, a tak sa vyššej obťažnosti tešíte a nefrustruje hráča. Ešte lepšie je to počas infiltračných misií, kde majú agenti Majestic organizácie k dispozícii rušičky ničiace vaše maskovanie, alebo existujú miesta, kam sa ako civilista nedostanete a musíte sa maskovať ako vojak či polícia. Vtedy musíte využívať a správne kombinovať všetky vaše telepatické schopnosti na to, aby vás neodhalili.

Destroy All Humans!
Destroy All Humans! Ideme na to, zachrániť nášho predchodcu
Ideme na to, zachrániť nášho predchodcu

Destroy All Humans! Deštruckia s lietajúcim tanierom, budovy padajú ako domčeky z kariet
Deštruckia s lietajúcim tanierom, budovy padajú ako domčeky z kariet

Destroy All Humans! Do niektorých oblastí sa dostanete len ako vojak
Do niektorých oblastí sa dostanete len ako vojak

Keď už nepomáha infiltrácia ani smaženie a dezintegrovanie úbohej ľudskej populácie, nasadnete do lietajúceho taniera a začína sa deštrukcia vo veľkom. Pod vaším laserom a sonickým delom padajú budovy ako domčeky z kariet a samozrejme aj tieto zbrane, ako aj štíty svojho plavidla, si môžete na materskej lodi ešte vylepšovať, aby bolo ničenie ešte ničivejšie. A je zároveň veľká škoda, že je celé lietanie na tanieri také nemastné neslané, so zlou kamerou a podivným ovládaním. Ale tá deštrukcia bez debaty stojí za to.

Druhá škoda hry je v tom, že ku koncu akoby strácala dych. Misie sú kratšie, ich náplň jednoduchšia, vytráca sa infiltračná zložka hry a nastúpi len ničenie. Pritom približne prvé dve tretiny hry boli misie veľmi nápadité, bolo treba na strechách hackovať satelity televízneho signálu, chrániť projektor s vysielaním mozgy vymývajúceho filmu, či sa nepozorovane dostať k starostovi mesta, nahradiť ho a presvedčiť obyvateľov, že všetky divné úkazy majú na svedomí komunisti. Hra sa odohráva v 50. rokoch minulého storočia a vtedy boli komunisti všade a mohli za všetko.

Celá táto akčná, stealth, humorná a protikomunistická zábavka s dvoma bláznivými mimozemšťanmi je dodávaná v slušnom grafickom kabáte, ktorý má síce nádych minulej generácie, ale nemá sa za čo hanbiť a ako bonus všetko beží veľmi svižne aj na staršom PC. Počas hrania som nezaznamenal ani jeden bug alebo inú nepríjemnosť, čo by malo byť síce samozrejmosťou, ale realita je často iná. Čo si zaslúži u mňa extra zmienku sú pekné efekty pri pri ničení budov z lietajúceho taniera.

Destroy All Humans!
Destroy All Humans! Starostov prejav na upokojenie obyvateľstva
Starostov prejav na upokojenie obyvateľstva

Destroy All Humans! Zatancuj mi, kráska
Zatancuj mi, kráska

Destroy All Humans! A samozrejme sa pozrieme aj do hlavného mesta, na Biely Dom
A samozrejme sa pozrieme aj do hlavného mesta, na Biely Dom

Pôvodné Destroy All Humans! som nehral, ale som naozaj rád, že som sa dostal aspoň k remaku. Hra je po všetkých stránkach poctivým remeslom, od hrateľnosti cez grafické spracovanie po humor a dialógy. Splnila svoj cieľ, zabavila ma a dala mi možnosť konečne zažiť realitu toho, ako by vyzerala invázia mimozemšťanov na našu Zem. Skončila by mašou trpkou a potupnou porážkou samozrejme. Ak si to chcete vyskúšať tiež, netreba váhať. Destroy All Humans! remake je naozaj hra, aké sa dnes už tak hojne nerobia a aké nám tak často chýbajú.

napísal DeCain 27.7.2020
Páči sa mi! (+4)
8.0