CAPTAIN TSUBASA: RISE OF NEW CHAMPIONS

CAPTAIN TSUBASA: RISE OF NEW CHAMPIONS

7.0

Obľúbený anime seriál sa vracia v hernej podobe

Je lepší Cristiano Ronaldo, alebo Lionel Messi? Už dlhé roky je táto téma zdrojom nejednej hádky medzi fanúšikmi týchto futbalových géniov a s istotou môžeme povedať, že nech sa postavíte na ktorúkoľvek stranu, obaja sa zaradia medzi najlepších futbalistov všetkých čias. Čo ak by som vám ale prezradil, že je tu niekto ešte lepší? Hviezda minulosti a zároveň žiarivá nádej budúcnosti. Volá sa Tsubasa Ozora, je to zázračné dieťa, ktoré s loptou dokáže divy, no a hrá za klub v meste Nankatsu. Neveríte? Zúčastnil sa na niekoľkých šampionátoch, vystrieľal niekoľko rôznych titulov a zahral si napríklad aj za Barcelonu.

Že vám to nič nehovorí? Tak to asi nepoznáte kultovú mangu, prípadne anime seriál Captain Tsubasa. Práve prostredníctvom anime sa aj decká u nás kedysi zoznámili s touto zaujímavou postavou, ktorá toho na futbalových trávnikoch prežila veľmi veľa. Pôvodné série vznikli v Japonsku v prvej polovici 80. rokov a o nejakú dekádu neskôr sme ho už mohli sledovať napríklad na RTL 2. Mnohých to motivovalo k futbalu, no nech sme sa snažili akokoľvek, rôzne orlie strely a ďalšie špeciálne techniky sa nám nikdy nepodarili. Teraz, keď už mnohých z nás bolia kolená  už len pri pozeraní futbalu v TV, je tu šanca sa ich konečne naučiť. Keď už nie inak, tak aspoň v hre.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions je ďalšia v rade anime adaptácií od Bandai Namco a nesie sa v podobnom duchu ako všetky ostatné. Prináša tak dobre známe postavy a príbehy, ktoré môžete prežiť spolu s nimi. Je to nostalgické, nesie sa to presne v duchu predlohy, je to akčné a nechýbajú ani RPG prvky, aj keď to je primárne futbalová hra. A aj keď má výsledok k dokonalosti dosť ďaleko, nakoniec to všetko autori skĺbili veľmi slušne, pričom sa nezľakli ani náročnej úlohy vyvážiť anime príbeh a futbalovú hrateľnosť.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Captain Tsubasa: Rise of New Champions Čaká vás tu plejáda dobre známych postáv
Čaká vás tu plejáda dobre známych postáv

Captain Tsubasa: Rise of New Champions Hra sa v úplnom jadre až tak nelíši od FIFA alebo PES
Hra sa v úplnom jadre až tak nelíši od FIFA alebo PES

Captain Tsubasa: Rise of New Champions Možno by ste to nečakali, ale môže prísť aj na penalty
Možno by ste to nečakali, ale môže prísť aj na penalty

Nájsť balans medzi týmito dvoma časťami je kľúčom k zábave, no predsa len trochu prevažuje tá anime adaptácia. Vidieť to hlavne na tom, že je ťažiskovým režimom hry jej príbeh. Ten je rozdelený na dve samostatné časti, ktoré sa navyše líšia aj náročnosťou. Tá prvá je jednoduchšia a je to vlastne akýsi tutoriál, ktorý vás naučí nielen základy tohto fyzikálne zákony popierajúceho futbalu, ale aj niektoré pokročilejšie techniky. Zároveň vám aj predstaví nielen hlavnú postavu, ale aj ďalšie postavy, s ktorými sa budete stretávať na ihrisku aj mimo neho. A rozhodne ich nie je málo, pričom vzťahy medzi nimi sa nesú v klasickom anime štýle, kedy aj rivali v deji vystupujú na to, aby hrdinu posunuli ďalej a nakoniec sa stali priateľmi.

Prvý príbeh je zameraná na Kapitána Tsubasu, jeho tím a ich spoločnú cestu za obhajobou japonského juniorského šampionátu. Môžu byť prvým tímom, ktorý získa tituly trikrát po sebe, no k tomu potrebujú vašu pomoc. Sú to síce všetko skúsení borci, no stále ich talent a skúsenosti nahlodáva neistota. S tým sa už oni popasujú v príbehových sekvenciách, ktorých tu rozhodne nie je málo. Čo sa ale týka výsledky na trávniku, tam to je už na vašich pleciach. Neovládate jednu postavu, ale ako vo FIFA či iných futbalových hrách celý tím. Tu a tam vám postup v príbehu preruší tréning nejakej novej techniky, no naozaj sú to skôr tie jednoduchšie veci.

Postupne sa pred vás postavia čoraz silnejší súperi, nechýba známa anime rivalita a tým, že vás hra takto preverí čoraz viac, vás zároveň núti zlepšovať sa, učiť sa a taktiež si aj víťazstvá so svojimi spoluhráčmi užijete viac, keď si víťazstvo vydriete. Tsubasa je síce borec a do svojho brazílskeho mentora sa naučil špeciálnu strelu, ktorá narobí problémy každému brankárovi, no podobné strely a triky majú v svojom portfóliu aj ďalší hráči, pričom ich proti vám neváhajú použiť. Sú to strely ohýbajúce časopriestor, po ktorých v trávniku zostane brázda ako po páde meteoru. Bránia sa ťažko, chytajú ešte ťažšie, takže sa musíte zlepšovať, aby ste si opäť vychutnali titul.

Druhá časť príbehu vám už dáva možnosť vytvoriť si vlastnú postavu a vybrať si z niekoľkých tímov ten, ku ktorému sa pripojíte. Všetky poznáte už z prvej príbehovej kampane, takže si môžete vybrať aj podľa sympatií. Na dej to nemá vplyv, ale s postavami budete v priebehu deja dosť interagovať v prestrihových scénach. Dej sa netočí len okolo vás, ale presne v duchu anime je to o tímovom duchu a sile. Nemusí tak z vás hneď byť hviezda, aby ste postúpili ďalej. musí sa dariť tímu, aby ste vyhrali juniorskú súťaž a dostali sa aj do juniorskej reprezentácie na šampionát, kde vás čakajú tí najlepší zo sveta. A znalcov anime asi neprekvapí, že na ceste za trofejou proti vám stoja aj „nacheatovaní“ Nemci.

Táto časť príbehového režimu je už nielen dlhšia, ale aj výrazne komplexnejšia. Nielenže tu stúpa náročnosť zápasov, je ich viac a ide sa aj trochu hlbšie do príbehu, keďže je to celé dlhšie, ale pribúdajú aj ďalšie herné prvky. Napríklad v priebehu hry narazíte na rôzne špeciálne eventy, výzvy a dokonca aj misie. Veľa z toho nie je povinné, akurát si pri ich splnení dosť polepšíte. Nemusíte sa ale báť toho, že v priebehu zápasu nesplníte výzvu stretu dvoch konkrétnych hráčov a budete to celé musieť opakovať. Taktiež v priebehu samotných zápasov prebiehajú prestrihové scény, takže sa tu a tam zápas preruší, aby ste sledovali nejakú scénu, ktorá je dôležitá pre príbeh. Môžete v nej dostať gól, taktiež ho aj dať, či sa stane niečo iné. Narušuje to však tempo zápasov. Ani zďaleka to však nie je tak otravné ako príbehové dialógy medzi hráčmi počas zápasov, keď vám v časti obrazovky vyskočí portrét postavy a dialóg. A nevidíte, čo sa tam deje na trávniku.

Našťastie sú tu v rámci komplexnosti aj zaujímavejšie prvky. Svojimi výkonmi si levelujete tím a aj svojho hráča. Získané body pritom rozdeľujete do niekoľkých tradičných atribútov. Pred západmi si vyberáte výzvy a aj tréningové predmety, ktoré dokážu ovplyvniť výsledné hodnotenia a tým pádom majú vplyv aj na bodové zisky. No a ďalšej prostredníctvom vzťahov so známymi hráčmi, ktoré taktiež levelujete, máte možnosť získavať ich pohyby a schopnosti, vrátane rôznych špeciálnych zákrokov aj útokov. Nové si odomykáte prakticky stále, takže si neustále môžete prispôsobovať a aj vylepšovať schopnosti svojho hráča. Navyše ho neskôr dokážete využiť aj mimo príbehového režimu.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Captain Tsubasa: Rise of New Champions Čaká vás mnoho scén v klasickom anime štýle
Čaká vás mnoho scén v klasickom anime štýle

Captain Tsubasa: Rise of New Champions Hra je hlbšia ako by ste čakali a svoju postavu učíte nové triky a skilly
Hra je hlbšia ako by ste čakali a svoju postavu učíte nové triky a skilly

Captain Tsubasa: Rise of New Champions Na kombinačnú hru sa tu však nehrá, skôr na individuálne schopnosti
Na kombinačnú hru sa tu však nehrá, skôr na individuálne schopnosti

Zakomponovanie RPG prvkov do futbalovej anime hry je tak prekvapivo dobré a aj organické. Možno pre puristov pôsobí divne, že si váš nováčik osvojí špeciálny útok nejakej známej postavy, ale v hre to funguje. Prekvapivo tu ale funguje aj ten futbalový aspekt, kde sa z hry vlastne stáva futbalová arkáda so špeciálnymi schopnosťami, ku ktorej si môžete zavolať kamošov a spolu si zahrať aj vo štvorici.

Ak totiž poznajú série FIFA alebo PES, ovládanie sa od nich až tak nelíši. Samozrejme tu sú špecifiká, ale mám dojem, že sú navrhnuté tak, sa aspoň ich ovládanie veľmi neodlišovalo od zabehnutého ovládania futbalových hier. Prihrávky, strely a centre sú osvojíte hneď. Do toho nejaké kľučky, špeciálne triky a podobne, na čo stačí naozaj rýchly tréning a osvojíte si ich. Špecifikom je, že padá málo gólov zo štandardných striel, keďže tu nie sú len zázrační hráči, ale aj brankári, ktorým najskôr musíte znížiť úroveň energie, aby automaticky nechytali takmer všetko. Najzložitejšie sú tu rôzne modifikátory, no tie až tak často nevyužijete.

Čiže bežne využívaným a najzložitejším prvkom je tá energia. Tu využívate na kľučky, obchádzanie súperov a aj špeciálne strely. Brankári zas na zákroky. Ak ako útočník máte dosť energie, pošlete vpred aj legendárnu orliu strelu. Ak má brankár dosť energie, tak ju chytí. Tento manažment energie však nie je príliš zložitý a stelesňuje ho najvýraznejší ukazovateľ nad aktívnym hráčom, takže vždy viete, čo si môžete dovoliť a či máte šancu niekoho obrať o loptu a podobne. Navyše je každý hráč špecifický, niektorí majú aj kombo útoky a pohyby, iní zase špeciálne útoky nemajú.

Captain Tsubasa: Rise of New Champions
Captain Tsubasa: Rise of New Champions SVoju postavu môžete formovať aj rozhodnutiami v dialógoch
SVoju postavu môžete formovať aj rozhodnutiami v dialógoch

Captain Tsubasa: Rise of New Champions Nechýbajú špeciálne výzvy a ani misie
Nechýbajú špeciálne výzvy a ani misie

Captain Tsubasa: Rise of New Champions Naučíte sa legendárne strely, ktoré porušujú fyzikálne zákony
Naučíte sa legendárne strely, ktoré porušujú fyzikálne zákony

Problém trochu je, že to nie je pre každého. Aj ak máte radi videoherný futbal, nemusí vám všetko imponovať. Je to anime hyperbola, kde síce nechýbajú rôzne zákroky, po ktorých protihráč odletí niekoľko metrov a z trávnika sa nezdvihne ešte ani v pokračovaní, ale faul to nikdy nebude. Na nejaké pekné kombinačné akcie sa ti tiež často nehrá, ofsajdy síce hre nechýbajú, ale rohy sú veľmi ojedinelé. Občas to viac vyzerá ako akčná hra, nie ako futbal, aj keď sa to teda nehrá zle. Budú tu tak momenty, kedy hru jednoducho budete chcieť dať bokom, aj keď vás baví. Chceli by ste, aby o bolo viac o tímovom výkone a nie o tom, aby ste s najlepším hráčom mali dosť energie a aj dostatok sily na špeciálnu strelu, ktorú zázračný brankár nechytí.

Celkovo by to chcelo trochu viac takej „jednoduchej“ futbalovosti. Aby ste napríklad gól doťukli do prázdnej brány po vydarenej kombinačnej akcii a bez toho, aby vám vyskočila animácia toho, ako to brankár chytá. Taktiež by ste niekedy chceli poriadne vymiesť šibenicu, čo sa tu tiež často nestáva. Alebo by ste si s partiou medzi sebou chceli zahrať nejaký turnaj, no tu je ťažisko až príliš na príbehu a aj keď nechýba lokálna hra či online multiplayer, chcelo by to trochu viac. Možno to znie až vulgárne, ale chceli by ste, aby to bolo trochu viac ako FIFA a PES v niektorých oblastiach.

Ak sa na to ale pozrieme z oblasti anime adaptácie, niet čo vytknúť. Je tu všetko – verný vizuál kombinujúci veľmi peknú 3D grafiku v anime štýle a klasické anime vsuvky v prestrihových scénach v peknom 2D prevedení. Je tu autentická hudba a tiež japonský dabing. Audiovizuálne však vyzerá a znie dobre aj bez toho, aby ste predlohu žrali. Fanúšikov ale poteší hromada pridanej hodnoty v podobe klipov zo seriálu, seriálovej hudby a ďalších drobností. Celkovo to rozhodne nie je zlá hra, ale dalo sa to spraviť aj lepšie.

napísal matus_ace 9.9.2020
7.0
7.1