VAPORUM: LOCKDOWN

VAPORUM: LOCKDOWN

8.0

Stará škola RPG na slovenský spôsob

Aj keď slovenskej hernej scéne v súčasnosti chýbajú rozsiahle AAA tituly, akými sa pýšia naši susedia, stále máme niekoľko menších klenotov, ktoré aj vo svete ukázali, že Slovákom nechýba talent na vývoj hier. Medzi ne patrí aj hra Vaporum bratislavského štúdia Fatbot Games, ktorá skĺbila klasické črty dungeon crawlerov, zasadila ich do steampunkového prostredia a oživila niekoľkými originálnymi mechanikami, vďaka čomu žáner nekopírovala, ale dokonca posunula. Po rokoch práce na Vaporum sa však ukázalo, že jej svet si nezaslúži len nekonečné updaty, ale je čas sa vrátiť do veže Arx Vaporum a prebádať jej skryté miesta, vystaviť sa novým výzvam a objaviť hĺbku príbehu, ktorý nám bol načrtnutý.

Vaporum: Lockdown je pokračovaním, ktoré je príbehovo zasadené tesne pred udalosťami prvej hry. Hra je preto prívetivá pre nových hráčov aj pre fanúšikov pôvodného Vaporum. Vývojári dostali šancu sa hlbšie venovať príbehu, ktorý v prvej hre neodhalil všetko, čo mohol, vzhľadom na pútavý svet, v ktorom je zasadený. Fatbot Games nevytvorili len steampunkový obal pre krokovacie RPG, ale vymysleli svet, v ktorom je veža Arx Vaporum výsledkom pokroku technológie založenej na tajomnej látke fúmium, ktorá poháňa tie najšialenejšie experimenty. Tragické udalosti, ku ktorým však dôjde, nie sú len nešťastnou náhodou, ale sú za nimi pohnútky vedcov, ktorí sú za ne zodpovední.

Vedkyňa Ellie Teller ostane uviaznutá na pracovisku, ktoré bolo vystavané na najväčšom ložisku fúmia, ktoré je však, nanešťastie, uprostred mora. Jej kolegovia sú pravdepodobne mŕtvi, no medzi strojovňami, ventilačnými systémami a laboratóriami nie je sama. Všetci mechanickí pomocníci sa stali nepriateľmi a Ellie ohrozujú aj zmutované monštrá, ktoré sú výsledkom experimentov a nepriaznivých účinkov fúmia. Jediný spôsob, ako sa dostať z Arx Vaporum, je v ponorke, ktorá však nie je v stave, aby Ellie prepravila k pobrežiu. Bude potrebné nájsť niekoľko komponentov na opravu ponorky a zabezpečiť zásoby jedla, aby cestu prežila.

Vaporum: Lockdown
Vaporum: Lockdown  Vaša jediná možnosť úniku potrebuje niekoľko opráv.
Vaša jediná možnosť úniku potrebuje niekoľko opráv.

Vaporum: Lockdown  Autori pripravili rozsiahly lore.
Autori pripravili rozsiahly lore.

Vaporum: Lockdown  Príbeh a postavy dostali väčšiu hĺbku.
Príbeh a postavy dostali väčšiu hĺbku.

Na rozdiel od prvej hry tak v Lockdown už neblúdime s amnéziou vo veži, ale máme určité čiastkové ciele, ktoré je potrebné splniť. Nielenže to mení spôsob dávkovania príbehu, ale hráči dostanú väčšiu voľnosť pri spôsobe postupu. Môžu sa pohybovať medzi viacerými poschodiami a ak narazia na problémy, môžu sa vrátiť k riešeniu inej úlohy. Postup je vďaka tomu menej lineárny, no zároveň môže byť pre niektorých hráčov mätúci. Po čase môžete stratiť svoj cieľ a až pri postupnom riešení problémov si spomeniete, na ktorom komponente vlastne pracujete. Levely sú v Lockdowne rozsiahlejšie a v niekoľkých prípadoch sa do nich budete musieť vracať a odomykať nedostupné lokality.

Nielenže sú jednotlivé poschodia veže rozsiahlejšie, ale už menej pôsobia ako predpripravené bludiská pre efektívne súboje. Vaporum si nás získalo svojimi zábavnými súbojmi s klasickými aj strelnými zbraňami, pri ktorých vám pomáhajú vlastnosti vášho exoskeletu. Jeho nastavenia a vylepšenia, ktoré nachádzate vo veži, predstavujú arzenál vašich schopností, vďaka ktorým viete nepriateľov zelektrizovať, rozliať okolo seba kyselinu, vytvoriť návnadu či vysať z nich životnú energiu. Pribudla schopnosť privolať si na pomoc stvorenia, ktoré okrem útoku môžu poslúžiť ako ďalší taktický prvok. Mechanické pavúky sa uplatnia v úzkych chodbách, kde vás ochránia pred útokom a môžete cez ne strieľať zbraňami nabitými guľkami či energiou.

Svoj arzenál schopností však majú aj vaši nepriatelia a je potrebné striedať taktiku či zbrane, aby ste z bojov vyviazli s čo najmenšími škodami. Niektorí nepriatelia získali nové nepríjemné schopnosti a postupne sa budete musieť vyhýbať rôznym druhom plošných útokov a štýl súboja udri a uteč prestane fungovať v momente, kedy ste obklopení kyselinou a ohňom. Okrem toho, jednotlivé levely boli navrhnuté spôsobmi, ktoré hrajú do karát skôr im. Málokedy sa ocitnete v priestoroch, v ktorých môžete nepriateľov utancovať k smrti. V Lockdown pribudli bariéry a koridory, kvôli ktorým sa oplatí zvážiť aj ústup do iných miestností, v ktorých budete mať väčšiu šancu súboj ustáť.

Ak mali hráči pocit, že logické hádanky v pôvodnom Vaporum pre nich nepredstavovali výzvu, v Lockdown sa majú na čo tešiť. V tomto pokračovaní sú levely vystavané práve na riešení environmentálnych hádaniek a autori nemilosrdne stavajú jednu výzvu za druhou. Nepriatelia sú často len jednou vrstvou prostredia a predstavujú háveď, ktorej sa musíte zbaviť, aby vám nebránili v riešení hádanky. V Lockdown sa tak narušil istý balans medzi pasážami so zábavnými súbojmi, objavovaním prostredia a hádankami. Je potrebné oceniť prepracovaný dizajn levelov a neuveriteľné kombinácie hádaniek, no postupne vás ich neustále riešenie môže unaviť.

Tí s najpevnejšími nervami si môžu svoje schopnosti otestovať v špeciálnom vedľajšom leveli, ktorý si však môžete odomykať len pomocou fúmiových kľúčov, ktoré sú skryté v leveloch. Väčšina skrytých miestností už však nie je postavená na ťažko viditeľných tlačidlách a v Lockdown sú skrýše zapracované omnoho sofistikovanejšie. Levely sú v hre vrstvené a odvážlivci zo starej školy, ktorí si vypnú zobrazovanie mapy, budú mať čo robiť, aby všetko nakreslili na papier. Vývojári tak Vaporum povýšili na ďalšiu úroveň a hra predstavuje skutočnú výzvu pre veteránov žánru. Zo súbojov sa vytratila schematickosť a keďže nepriatelia na vás útočia vo väčších číslach a druhoch, strety s nimi už nie sú tak repetitívne.

Vaporum: Lockdown
Vaporum: Lockdown  Prostredie je veľké tak akurát, aby vás mohlo zabiť.
Prostredie je veľké tak akurát, aby vás mohlo zabiť.

Vaporum: Lockdown  Príšery môžete ovládnuť a poštvať proti sebe.
Príšery môžete ovládnuť a poštvať proti sebe.

Vaporum: Lockdown  Posúvanie škatúľ vás vyčerpá aj psychicky.
Posúvanie škatúľ vás vyčerpá aj psychicky.

Hra sa posunula aj graficky a úžasný steampunkový svet má teraz lepšie textúry aj tiene. Vaporum: Lockdown nemôžeme uprieť, že dizajnom aj vizuálom ide o jednu z najkrajších slovenských hier, aké sme videli. Tvorcovia nás však nechceli vytrhnúť z atmosféry temných strojovní a namiesto hudby je hra plná tajomných zvukov na pozadí nepríjemného ticha či syčania pary a hluku ventilátorov. Aj keď sa pri rozprávaní príbehu uplatnilo zopár cutscén, väčšinu potrebných informácií sa dozviete z nájdených listov a audio denníkov. Vďaka lepšiemu narábaniu s príbehom majú postavy v Lockdowne väčšiu hĺbku, sú viac poprepájané a vďaka dabingu cítite silnejšie spojenie so zápletkou, ktorú opisujú.

Vaporum: Lockdown je výsledkom nielen veľkej driny, ale hlavne vášne pre žáner, ktorý mnohí považovali za mŕtvy. Vo Fatbot Games ukázali, že nielenže RPG zo starej školy dobre poznajú, ale dokážu ho podať aj súčasnému publiku s vlastnou dávkou originality. Zapracovali na aspektoch, ktoré v prvej hre možno nedotiahli do dokonalosti a ukázali, že dizajn levelov dokážu povýšiť ešte na vyššiu úroveň. Je však možné, že pri veľkej dávke hádaniek už svoju mašinu vyťažili na maximum. Ostáva len dúfať, že už tak vyhranené publikum bude mať stále apetít pre tento druh hier, pretože hŕstka vývojárov z Fatbot Games ešte má čo ukázať.

napísal Tanya 15.9.2020
Páči sa mi! (+3)
8.0