NECROMUNDA: UNDERHIVE WARS

NECROMUNDA: UNDERHIVE WARS

5.0

Gangy v podzemí zlyhali

Stolová hra z univerza Warhammer 40 000 sa dočkala videohernej adaptácie, ktorá chce hráčom ponúknuť  zážitok z podzemného mesta, kde sa odohrávajú súboje gangov. Má dobré základy aj vhodné prostredie, ale čosi  tam smrdí a nie sú to iba odpadky a sudy s jedom, pomedzi ktoré sa preháňate so zbraňou v ruke.

V prvom rade treba na rovinu povedať, že aj keď hra vyzerá ako akcia z pohľadu tretej osoby, v skutočností je to taktická ťahová stratégia. Tvorcovia ešte čosi hovoria o RPG - z tohto žánru si hra prevzala úpravy postáv v multiplayeri. No určite by ste mali začať príbehovou kampaňou, hoci reálne žiadny dej nemá. Jednotlivé misie sa sústredia na boje, v ktorých spravidla musíte vystrieľať členov nepriateľského gangu, ale spestrujú to hlavné a optimálne ciele.

V ťažení musíte spojazdniť a aktivovať výťah, presunúť vybrané postavy do bezpečia, vypáliť laboratórium, získať kľúč a oslobodiť väzňa, aktivovať a udržať viac zariadení ako nepriateľské tímy, preniesť nálože a odpáliť generátory a podobne. A pritom je plusom rozložiť pasce, barikády alebo kanistre, sabotovať nejaké zariadenie a použiť liečivé prostriedky. Celá kampaň je lineárna a priamočiara a stroho sa posúva od jednej bojovej misie k druhej, pričom si zahráte za rôzne gangy.  Spestrením je intro aj outro pri každej misii, kde uvidíte celkom pekné prestrihové scény, ktoré sa aspoň takýmto spôsobom pokúšajú načrtnúť nejaký symbolický dej.

V boji ovládate dve alebo viac postáv, a to v každom kole v ľubovoľnom poradí. Tento výber je zbytočne zdĺhavý, ale má svoj zmysel. Súčasne si totiž vyberá bojovníka aj nepriateľ a po porovnaní dvojíc najskôr vykoná svoj ťah postava s vyššou iniciatívou. Potom je už na vás, ako využijete svoje akčné a pohybové body. Akčné spotrebujete na ofenzívne a taktické prvky alebo inventár. To znamená na streľbu, prípadne aj s presným zameraním telesných partií alebo hod granátom. A nechýba hliadkovací režim overwatch a v prípade zbraní nablízko prepad - ambush.

Necromunda: Underhive Wars
Necromunda: Underhive Wars Nepriateľovi trochu prikúrime...
Nepriateľovi trochu prikúrime...

Necromunda: Underhive Wars Toto bude pekný zásah granátom.
Toto bude pekný zásah granátom.

Necromunda: Underhive Wars Niekoľkokrát sa mi stalo, že postave úplne chýbali textúry.
Niekoľkokrát sa mi stalo, že postave úplne chýbali textúry.

Postavy majú rôzne zameranie a zodpovedajúce zbrane, ktoré ale priebežne môžu meniť. Nablízko sú to energetické meče, na diaľku útočíte pištoľami, ďalekonosnou puškou, ale aj plameňometom či mraziacimi strelami. Jednotlivé zbrane majú pritom rôzny dostrel, kadenciu a účinok. Akčné body miniete aj na nabíjanie alebo opravu zaseknutej zbrane, prikrčenie, krytie za objektmi, použitie spínačov, aktivovanie prístrojov. Ale aj pri presune po lanovej linke, zoskoku z výšky, použití povelu pre tím. Míňajú sa aj pri prehadzovaní výbavy v inventári a zbieraní koristi z tiel mŕtvych nepriateľov.

Pohybové body určujú maximálnu vzdialenosť, ktorú dosiahnete v danom kole. Je to dosť svojské, pretože v určenom rozsahu môžete pobehovať, ako dlho chcete. Pokojne sa aj vrátiť na pôvodné miesto a znovu niekam odbehnúť. Alebo sa presunúť, strieľať a opäť sa dať do pohybu. Ale neobvykle sú riešené aj iné súčasti. Napríklad overwatch s nastavením postavy automaticky neukončí ťah, ako je to zvykom v iných taktických hrách. Celkovo si všimnete, že  použité funkcie sú síce tradičné, ale ich aplikácia v hre svojská a čo je horšie, zbytočne dlho to trvá. Takže kým v jednom kole skoordinujete niekoľko postáv, uplynú dlhé minúty.

V misiách sa pohybujete v zaujímavých podzemných komplexoch s  niekoľkými poschodiami, mostíkmi, kovovými konštrukciami, lanovkami a výťahmi. Pri orientácii by vám mala pomôcť 3D mapa, ale väčšinou som bol pri pohľade na ňu skôr dezorientovaný. I keď sa snaží farebne zvýrazniť postavy, záujmové body, vybrané objekty a východy. Aspoňže v teréne viete voľne meniť pohľad kamery, takže sa môžete pekne poobzerať okolo seba.

Veľký problém v sólo príbehu je umelá inteligencia vašich protivníkov. Nepriatelia sa správajú vyslovene hlúpo. Napríklad namiesto toho, aby zaútočili na vašu postavu, ktorú majú na dosah ruky, radšej prebehnú pol mapy a zaútočia na niekoho iného, často aj lepšie krytého. Alebo bezhlavo pobehujú, nakoniec sa vrátia na svoje pôvodné miesto a iba vyčkávajú. A keď majú chrániť dôležitý objekt, často ho bez odporu opustia, keď sa priblížite a dovolia vám ho prakticky bez námahy zničiť. Sólo režim vás teda naučí, ako sa to hrá, ale misie sú zdĺhavé, stereotypné a vďaka neschopnej umelej inteligencii aj dosť nezáživné. No kým vás úplne uspia, prejdete na  multiplayer, ktorý sa začína vytvorením gangu a sľubuje viac zábavy.

V multiplayeri je najzaujímavejšie vytvorenie svojho gangu a jeho úpravy. Na to, aby ste sa mohli zapojiť do akcie, potrebujete minimálne troch členov, vrátane lídra a dvoch bojovníkov. Optimálny počet je však päť a môžete mať aj náhradníkov. Môžete použiť predvolené typy alebo si vytvoriť individuálne každú postavu, nastaviť jej vzhľad, parametre, zvoliť bojové zameranie, črty. Po nasadení do bitiek potom vaši borci získavajú okrem extra výbavy, ktorú môžete prerozdeliť, aj skúsenostné body a levely. XP sa používajú na rozvoj aktívnych - signature skills, pasívnych označených ako house perks a ďalej kariérnych schopností a gang skills. Spolu s úpravami atribútov a zmenou výbavy v slotoch pre torzo, ruky a nohy to predstavuje veľmi precízny vývoj a vybavenie každej postavy. Skúsený borec je vzácny, môže byť v bojoch ranený a potom sa musí na základni klanu zotavovať, k čomu prispieva aj ošetrovňa.

Váš tím môžete poslať do boja o suroviny v operáciách, kde sa bežne stretnú hneď tri znepriatelené družstvá. Víťaz nemusí byť len jeden. Kto prežije, prípadne predčasne unikne cez východ a odnesie si aspoň nejaké prototypy zbraní, sudy grogu či súčiastky, už nezostane bez odmeny. I keď sa vždy vyhodnocuje aj najúspešnejší hráč. Takto môžete skúmať rôzne sektory a usilovať sa o zisk a prestíž.

A potom je tu režim šarvátky, ktorý ponúka tréningovú exhibíciu proti živým oponentom a súťažné zápasy, ktoré už môžu mať dôsledky. Bojuje sa jeden na jedného alebo dvaja na dvoch, pričom každý hráč ovláda svoj vlastný tím. Sú to však opäť potýčky, kde ide v prvom rade o zbieranie surovín, čo vám síce nebráni zlikvidovať všetkých protivníkov, ale to nie je také podstatné. I keď eliminovaného hráča pripravíte o akúkoľvek odmenu, dôležitejšie je to, čo si sami odnesiete. Každý preživší v určenom počte kôl totiž dostane to, čo si uchmatol. Môžete sa tak zamerať na rýchle vyzdvihnutie vecí a upaľovať k východu už v prvých kolách. Je to dosť sklamanie a viac by pobavil hoci aj obyčajný deathmatch.

Navyše sa v multiplayeri naplno prejavujú slabiny použitého taktického systému. Vy i súperi totiž aj bez priameho pohľadu vidíte presuny všetkých - čiže aj nepriateľských postáv, takže sa nik nedokáže ukryť a prekvapiť oponenta. A nie je nič neobvyklé, že  proti sebe stoja hráči s rozdielnym počtom borcov, takže jeden má napríklad tri a druhý päť postáv, čo jasne dáva výhodu početnejšiemu tímu. K tomu možnosť extrémne rozsiahleho pohybu spôsobí, že zvolený bojovník v kole bez problémov obíde protivníka (zboku alebo zhora po plošinách), vyhne sa jeho hliadkovacej zóne, našije mu to do chrbta ešte aj utečie niekam do ústrania. To potom precízne plánovanie obrany veľmi nepomôže. V praxi to značí, že vás neuspokoja ani multiplayerové režimy, ani pochybná taktická zložka v boji. Nečudo, že čakanie na protihráča v lobby môže trvať poriadne dlho a niekedy sa ani nedočkáte.

Necromunda: Underhive Wars
Necromunda: Underhive Wars V boji ide často o korisť. Pri prenášaní je však postava v nevýhode.
V boji ide často o korisť. Pri prenášaní je však postava v nevýhode.

Necromunda: Underhive Wars Trojrozmerná mapa je dosť mätúca a neprehľadná.
Trojrozmerná mapa je dosť mätúca a neprehľadná.

Necromunda: Underhive Wars V multiplayeri je najzábavnejšie formovanie postáv z klanu.
V multiplayeri je najzábavnejšie formovanie postáv z klanu.

Hra vás môže odradiť aj po technickej stránke. Grafika nie je vyslovene zlá, ale nie ani práve najmodernejšia, takže vizuál vás nijako výrazne nezaujme, skôr nad ním budete ohrňovať nos. Hlavne keď opakovane uvidíte chýbajúce textúry postáv, takže pred vami pobehuje do polovice neviditeľné torzo. Okrem toho hra občas spadne a nájdete tam aj ďalšie chyby, ktoré znepríjemňujú už aj tak pokrivkávajúcu hrateľnosť.

Stolová hra Necromunda od Games Workshopu môže byť zaujímavá, ale jej videoherná adaptácia veľmi neobstojí. Slušný potenciál ubili nevyvážené taktické prvky, technické chyby, mizerná AI a nezáživný multiplayer. Nedostatky sú viditeľné prakticky vo všetkom a celé je to také nemastné - neslané, neuspokojivé pri sólo hraní a rovnako pri potýčkach so živými protihráčmi. Možno by to dopadlo trochu lepšie, keby namiesto ťahovej hry autori vytvorili klasickú akciu v reálnom čase, i keď by potom mala zdatnú konkurenciu. No v tejto podobe je veľmi nepresvedčivá. Radšej sa teda poobzerajte po niečom inom.

napísal uni 3.11.2020
5.0
5.3