PUMPKIN JACK

PUMPKIN JACK

7.0

Je dobré byť zlým

Recenzia na Xbox One verziu

Halloween sa v našich končinách síce neoslavuje, no jeho existencia sa dá na prelome októbra a novembra len ťažko ignorovať. A nielen preto, že už aj naše obchody nabehli na trend tekvíc porozhadzovaných všade navôkol. Sme v prvom rade hráči a ako hráči vidíme tie tekvice aj v každej hre navôkol. Každá jedna hra s online súčasťou dostáva nejaký špeciálne ladený halloweensky event s duchmi, zombíkmi, čarodejnicami a všetkým možným. No a potom tu vždy na prelome októbra a novembra máme aj hry, ktoré by pravdepodobne inokedy v roku veľmi nevynikli, ale tu sa zvezú na tematickej vlne.

Schválne si pozrite novinky na Sectore za posledný týždeň-dva. Mnoho hier, o ktorých ste nikdy predtým nepočuli a nikdy potom už nebudete počuť. Medzi to sa dostalo zopár väčších a známejších hororov, no tu a tam sa nájde aj niečo neznáme, čo môže príjemne prekvapiť. Nemá zmysel tu polemizovať o tom, či je takým prekvapením aj Pumpkin Jack, keďže ako prvé si vždy všimnete číslo hore a možno to kopa z vás nedočíta ani len potiaľto. Je to hra s muchami aj chybami, no zároveň rozhodne neľutujem tých pár hodín s ňou.

Už som spomínal tekvice všade navôkol a aj táto hra je o nich. Respektíve je o jednej konkrétnej tekvici. Pumpkin Jack je hra založená na jednom z tradičných žánrových a halloweenskych trópov o zlom duchovi v tele s tekvicovou hlavou, ktorý sa kultúrou nesie už pomerne dlho. Ale obaľuje to širším príbehovým kontextom. Zavedie vás totiž do sveta, kde bolo všetko dokonalé a všetci boli šťastní. Bolo to také nudné, že to aj samotného Satana unudilo, tak sa rozhodol zasiahnuť a zasypal svet svojimi monštrami. Ľudstvo sa ale nepoddalo a vyvolilo si svojho šampióna, ktorý mágiou vyrazil do boja proti monštrám. Satan si tak tiež zvolil svojho šampióna.

Pumpkin Jack
Pumpkin Jack Čaká vás takmer burtonovský svet
Čaká vás takmer burtonovský svet

Pumpkin Jack Jacka môžete obliecť do rôznych koží
Jacka môžete obliecť do rôznych koží

Pumpkin Jack Príbeh je prezentovaný formou knižky
Príbeh je prezentovaný formou knižky

Je ním Jack, ktorý je známym zloduchom a podvodníkom. Dokonca aj samotného Satana dokázal podviesť a hneď trikrát. Vy preberáte postavu Jacka, ktorý sa z pekla vrátil na zem, aby zabránil čarodejníkovi poraziť zlo. Keďže však Jack rád podvádza, dohliada naňho jeden z poskokov. A aby to nebolo také jednoduché, Jack musí okrem ľudí bojovať aj proti monštrám, ktoré toho v hlavičkách veľa nemajú, takže útočia na všetko okolo, vrátane Jacka. Hra sa tak odohráva v typicky halloweensky-rozprávkovom svete plnom duchov, strašidiel a iných potvor, ktorý je krásne expresionisticky štylizovaný, kde ste práve vy ten zlý a máte priniesť skazu ľudstva.

Tú budete rozosievať naprieč 6 levelmi, z ktorých každý predstavuje iné rozsiahle prostredie. Ich dizajn je svojský a v každom jednom unikátny, pričom nechýba tradičný cintorín, ale ani bažiny alebo temný les. Prekvapením je severný pól, kým sa pozriete na záver hry. Hneď v úvode ale musím prezradiť dve veci. Za hrou stojí prakticky len jeden vývojár, ktorému s hudbou, portovaním a podobnými činnosťami pomáhali iný, ale v zásade to je hlavne jeho dielo. No a aj preto je Pumpkin Jack relatívne malou hrou, ktorú prejdete za nejakých 5 hodín, pričom samotné levely vám zaberú od nejakých 20-30 minút do hodiny.

Zároveň je Pumpkin Jack 3D akčná platformovka s dôrazom na tú 3D akciu a občasne dlhšími skákačkovými pasážami, čo občas poprekladá aj nejakými tými hádankami. Tým starším z vás asi po pohľade na okolité obrázky netreba zvlášť rozpisovať, že sa hra výrazne inšpiruje v podobných tituloch z minulosti a medzi inšpiráciami by sme určite našli napríklad aj klasiku MediEvil. Beháte tak síce rozsiahlymi, ale zároveň pomerne lineárnymi levelmi, veľa sekáte, neskôr občas aj vystrelíte, občas dosť skáčete a tu a tam dokonca musíte zapojiť aj hlavu (ojedinele doslova). Naozaj taký hrateľnostný mix, z ktorého až kričia 90. roky, čo rozhodne nie je na škodu.

Postupne sa zoznamujete nielen so samotným Jackom, ale aj s hrou ako takou. V úvode si musíte vystačiť s lopatou, čo síce nie je práve najsilnejšia zbraň, ale na tie jednoduchšie príšery bohato postačí. Máte tu naozaj jednoduché útoky, k tomu úskok, keď na vás nepriatelia útočia. Problém je, že to je trošku ťarbavé. Úskok vás dostane až príliš ďaleko, namiesto toho, aby sa vaša postava len uhla útoku. No a v boji vám neskôr pomôže aj váš sidekick – havran. Toho si v hre osvojíte už na začiatku a môžete ho posielať aj na vzdialenejších nepriateľov, či dokonca vežičky, ktoré po vás z diaľky pália.

Márne by ste tu hľadali nejaké komplexnejšie kombo možnosti, všetko to je naozaj len o kominácii seknutia, úskoku a havrana. Aj napriek tomuto vedia ale byť súboje aj poriadnou výzvou. Najmä ak skočíte medzi väčšiu skupinu nepriateľov a nedáte si pozor. Veľmi rýchlo vám totiž ukroja zo života až nebezpečnú porciu. Postupne si ale osvojíte aj nové zbrane, každý level vám vlastne prinesie jednu. Sú to všetko klasiky – sekera, kosa, meč, no nájdete tu aj fantasy verziu brokovnice. Zbrane majú trochu rozdielnu silu, no hlavne sa inak správajú. Ovplyvňujú totiž pohyb postavy istým spôsobom a časom si musíte osvojiť, ktorú sa oplatí používať na akých miestach.

A kým samotná akcia sa v priebehu hry príliš nemení, variabilita nepriateľov je na tom o niečo lepšie a narazíte tu na naozaj pestrú ponuku rôznych príšeriek. Jednotlivé levely majú vlastných nepriateľov a v každom vás na konci samozrejme čaká aj boss – obrovský, unikátny a silný. Stačí však dostatočne dlho unikať jeho útokom a odhalí vám svoju slabinu, kedy máte zaútočiť. Celé to pôsobí tak „krešbendikútovo“, ale tiež to nie je zlé. Utekáte pomedzi útoky, uhýbate sa bleskom, tornádam a kadečomu, až kým sa vám neotvorí priestor na váš útok.

Pumpkin Jack
Pumpkin Jack Niekedy je ťarbavé ovládanie na škodu
Niekedy je ťarbavé ovládanie na škodu

Pumpkin Jack Presne tam, kde som to nechtiac podpálil, som potreboval ísť
Presne tam, kde som to nechtiac podpálil, som potreboval ísť

Pumpkin Jack Čelíte pestrej palete rôznych nepriateľov
Čelíte pestrej palete rôznych nepriateľov

Rovnako ako pri Crash Bandicoot 4 ma tu fascinovalo sledovať to, o čom si dizajnér myslí, že bude hráčov baviť, no nie vždy je tomu tak. Napríklad pomedzi sekanie, skákanie a puzzlovanie s hlavou oddelenou od tela sú tu  „on rail“ pasáže. Na niečom sa plavíte/letíte/pohybujete. Prvý raz je to fajn, druhý raz by to už byť nemuselo, ale tretí raz to isté vás už nudí. A to isté platí aj pre niektoré puzzly s oddelenou hlavou, kedy ju prestrčíte tam, kam sa celý Jack nezmestí a niečo s ňou musíte dosiahnuť. Prvý raz je jeden typ úlohy fajn, opakovaný vtip však už nie je vtipom a to platí aj pre zaujímavosť a zábavnosť niektorých úloh.

Vaša hlava totiž nedokáže to, čo zvláda celý Jack. Dokáže len skákať, obsluhovať páky a rôzne spínače a roztočiť sa, čo sa dá využiť aj ako útok. Raz musíte používať páky, inokedy zas niečo vyhodiť do vzduchu po prekonaní prekážkovej dráhy. Asi najviac nápaditou úlohou je tu pexeso s hrobmi, kde sa snažíte nájsť mená s rovnakým priezviskom. Ale naozaj je to tak, že prvý raz je to fajn, no pri opakovaní len prevrátite očami.

Platforming je tiež trochu rozporuplný. Nedá sa povedať, že by tu toho bolo veľa, skôr sú tu také dlhšie pasáže ako pauza medzi bojmi. Musíte vyskákať až hore po vysokých a krivých vežiach, kde sa chytáte len krajov plošiniek a občas je to naozaj napínavé. Dosť tomu pridáva aj fakt, že v hre je systém horenia dreva a autor tu husto rozmiestnil rôzne lampáše a lampy. Jednu lapmu tak v zápale boja nechtiac rozbijete, vyleje sa olej a chytí sa najskôr spodná časť veže, postupne ale oheň stúpa, pohltí z nej čoraz viac a vy máte zrazu problém. Môžete však obviňovať len vlastnú nepozornosť a nešikovnosť a to sa mi na hre páči. Dokonca môžete takto tu a tam podpáliť nejaký stôl, nalákať naň nepriateľov a pomôcť si aj takto. Tá rozporuplná časť platformingu je to, že je ovládanie občas príliš ťarbavé na to, ako presné skoky a kroky od vás hra vyžaduje. Pritom to je vec, ktorá by sa dala vyladiť nejakým patchom a snáď sa toho ešte dočkáme.

Pumpkin Jack
Pumpkin Jack Levely sú pomerne rozsiahle, aj keď priamočiare
Levely sú pomerne rozsiahle, aj keď priamočiare

Pumpkin Jack Niektoré pasáže vás bavia len prvý raz, no hra ich opakuje
Niektoré pasáže vás bavia len prvý raz, no hra ich opakuje

Pumpkin Jack Hra je síce technologicky jednoducho, no zaujme artštýlom
Hra je síce technologicky jednoducho, no zaujme artštýlom

Pritom platforming si tu budete užívať najmä v prípade, ak patríte medzi hráčov, ktorí radi skúmajú všetky zákutia levelov. Hra tam má skryté gramofóny, ktoré pri nájdení vyvolajú krátku tanečnú scénu (inšpirácia v sérii Devil May Cry?), ale aj vtáčie lebky. Každý level ich má 20, niektoré sú viac na očiach, iné sú zas dobre skryté. Nie sú to len zberateľné predmety, ale viete si za ne kupovať alternatívne skiny pre Jacka na jeho púti za uvalením sveta do temnoty. Ak chcete všetky skiny, potrebujete všetky lebky, takže sa do levelov môžete vrátiť a pohľadať tie, ktoré vám prvý raz chýbali.

Technicky je na hre badať, že je to dielo jedného človeka. Animácie sú pomerne jednoduché a to isté platí aj pre samotnú grafiku. Zaujímavosťou je, že na PC hra využíva raytracing. Na druhej strane si toho všetkého bol autor vedomý a preto sa rozhodol hru zachrániť peknou štylizáciou, ktorá ju ťahá v tejto oblasti nad priemer. Svet teda pôsobí presne tak, ako sa na takúto hru patrí. Užívať si ale budete hudbu. Tá tu totiž sadne ako riť na šerbeľ a perfektne dotvára atmosféru. Nie je to síce niečo, čo by som si pustil mimo hry (soundtrack sa pritom predáva aj samostatne), ale v hre to funguje veľmi dobre.

Nemá zmysel chodiť okolo horúcej kaše – Pumpkin Jack je béčko od jedného vývojára. Je to ale kvalitné béčko, ktorého nedostatky vychádzajú len z toho, že na hre pracoval len jeden človek. Občas je to ťarbavé a nemotorné, no stále je hra zábavná. Je síce kratšia, no zároveň sa nedá povedať, že by samotná hra začala nudiť. Škoda je akurát toho, že zbytočne opakuje niektoré pasáže, ktoré fungujú len pri svojej premiére. No a taktiež je pravdou, že by jej viac sedela cenovka o nejakých 5-10 eur nižšia. Ak ale máte chuť na nostalgickú 3D akčnú platformovku, táto hra vás dokáže nielen osloviť, ale hlavne zabaviť.

napísal matus_ace 28.10.2020
7.0
PUMPKIN JACK