GHOSTRUNNER

GHOSTRUNNER

9.0

Parádna kyberpunková akčná jazda

Čau, nechceš recenzovať Ghostrunnera? Takto začalo moje zoznámenie s inak nenápadným poľským titulom, ktorý vás vezme do kyberpunkového sveta. To všetko ešte skôr než jeho väčší, niekoľkokrát odkladaný brat. Zámerne ho nemenujem, pretože táto recenzia patrí vývojárom z One More Level, ktorým „helfli" 3D Realms a Slipgate Ironworks. Výsledkom ich snaženia je akčná platformovka Ghostrunner z pohľadu prvej osoby. Odvádzať vašu pozornosť k Cyber...teda inam, by v tomto prípade nebolo fér. Ghostrunner si ju totiž zaslúži celú. Prečo? Lebo má AAA kvality a...vlastne poďme poporiadku.

Ako som už v úvode zmienil, Ghostrunner som v hernom svete veľmi neregistroval. Po dokončení týchto riadkov viem, že to bola chyba. Budem na vás preto niekoľkokrát apelovať v mene poriadnej porcie zábavy, aby ste moju chybu neopakovali. Koniec koncov, kto by sa nechcel ocitnúť v koži super ninju v kyberpunkovom svete, ktorý seká nepriateľov jednou ranou? Ja viem, nehláste sa všetci, kópií tejto hry je na svete dosť. Našťastie.

Príbeh začína parádnym CGI videom, ktoré vás svižne uvádza do hry. Ľudstvo je po globálnej katastrofe a preživší našli svoje útočisko v obrovskej veži Dharma Tower. Háčik je v tom, že jej vládne nano technológiami vylepšená bojovníčka Mara, ktorá je načipovaná ako konšpirátori po plošnom testovaní. Pod palcom má vojakov, robotov, drony a rôzne ďalšie chuťovky, ktoré rýchlo vybavia každého, kto sa jej postaví do cesty. Ľudia sú prakticky odsúdení k diktatúre, ktorej na ich životoch nezáleží. Zároveň ich oberá aj o posledné, životne dôležité zásoby a zdroje.

Ghostrunner
Ghostrunner Taktika je jasná: prebehnúť po stene, hákom sa pritiahnuť na druhú stranu, zničiť štít a pripraviť toho chudáka o hlavu
Taktika je jasná: prebehnúť po stene, hákom sa pritiahnuť na druhú stranu, zničiť štít a pripraviť toho chudáka o hlavu

Ghostrunner Podmanivý vizuál pripomína atmosféru Blade Runnera
Podmanivý vizuál pripomína atmosféru Blade Runnera

Ghostrunner Nie, toto nie je záber z nového  Mortal Kombatu. Ghost Runner totiž krvou tiež nešetrí.
Nie, toto nie je záber z nového Mortal Kombatu. Ghost Runner totiž krvou tiež nešetrí.

Jedinou nádejou ste vy. Posledný žijúci člen jednotky Ghostrunner, ktorá sa kedysi starala o bezpečnosť obyvateľstva. V drsnom súboji s Marou (sestrou Doctora Octopusa?) však dostávate na frak. Vlastne prežijete len zázrakom. Po ťažkom páde z Dharma Tower sa prebúdzate bez ruky a so stratou pamäti. Osloví vás Morpheus, ehm teda Architect, s ktorého pomocou sa pridávate k odboju proti hrozivej vláde. Vašou úlohou je tak vyčistiť vežu, dostať sa až na vrchol a vyhrať odvetný súboj s Marou. A čo je najlepšie, bude to zábava!

Príbeh je rozprávaný formou hlasových sekvencií vo vašej hlave, kde sa k vám prihovára odboj. Ide najmä o postavy tajomného Architekta a Zoe. Ak chcete, vnímate tu štandardnú šablónu zla, ktoré musí byť pre dobro ľudstva zničené. Ak nechcete, príbeh skrátka vzhľadom na nenápadné hlasové rozprávanie nebudete riešiť, pretože ho v plnej paráde zatieňuje hrateľnosť. No a tá tu doslova žiari!

Autori sa postarali o to, aby bol pocit v koži Ghostrunnera naozaj parádny. Grom je parkúr, teda behanie po stenách, kĺzanie, práca s hákom a, samozrejme, švihanie katanou. Nebojím sa povedať, že samotný pohyb a celková hrateľnosť je veľmi intuitívna a dotiahnutá na maximum. Hranie Ghostrunnera vás doslova pohltí a vďaka tomu ste od prvej chvíle pripútaní k obrazovke. Lákať vás bude jeho rýchla akcia, v ktorej platí pravidlo jednej rany. V preklade - čakajte umieranie, ale štýlové.

Pravidlá kyberpunkového sveta sú neúprosné. Buď vás zasiahne nepriateľ, alebo vy jeho. Samotné zabíjanie je brutálne. Autori nešetria krvou ani odseknutými končatinami, čo len pridáva na parádnej atmosfére hry. Princíp jednej rany dokáže potrápiť a áno, priznávam, niekedy frustrovať. Rýchly respawn, skvele rozostavené checkpointy a jadro hrateľnosti sa však postarajú o to, že hru budete milovať. Dokonca aj keď pri nej budete umierať. Okolité prostredie je doslova vaším ihriskom, ktoré sa snažíte prejsť v rýchlom slede udalostí. Popritom zabíjate tých, ktorí vám stoja v ceste. Ide predovšetkým o vojakov so strelnými zbraňami či štítmi, drony, ninjov, s ktorými si dáte rýchle párovanie, ale o slovo sa prihlásia aj roboti a ďalší protivníci. Autori proti vám nepriateľov stavajú chytro, postupne pridávajú a menia paletu antagonistov tak, aby nenudila.

K tomu dostanete prezieravo spracovaný level dizajn, ktorý vám umožňuje ísť na veci občas takticky, občas po hlave a občas veľmi reflexívne. V ceste vám budú stáť rôzne prekážky, lasery, menšie logické hádanky, ale dôjde aj na súboje s bosmi. Tie vás už dokážu potrápiť teda poriadne. Hra je však napriek tomu férová, správne vyzývavá, odmeňujúca, motivujúca a skvele využíva svoje možnosti. Je vidieť, že Poliakom kreativita nechýba. Čaká vás zhruba 7-8 hodín hrateľnosti, ktoré si budete užívať. Všetko vlastne záleží od vašej šikovnosti. Celkový čas môže byť o niečo kratší, no aj podstatne dlhší.

Spríjemňovať vám to budú parádne schopnosti, ktoré z Ghostrunnera robia skutočného predátora. Popri hack and slash prvkoch, teda dokonalej pohyblivosti, háku a smrtiacej katane, vás budú sprevádzať aj ďalšie parádičky. Čakať môžete spomalenie času, odrážanie striel, telekinézu, špeciálne možnosti zabíjania cieľov, prudkú zmena pohybu v slow-mo režime a podobne. Zároveň nechýbajú ani upgrady, ktoré sú riešené veľmi originálnou formou pripomínajúcou Tetris. Každé odomknuté vylepšenie je totiž jedným dielikom rôzneho tvaru, ktorý treba správne napasovať k ostatným do výsledného slotu. Upgrady viete spájať, no musia do seba zapadať presne ako kocky v Tetrise.

Ghostrunner
Ghostrunner Levely sú doslova vašim ihrikom
Levely sú doslova vašim ihrikom

Ghostrunner Tento obraz ma bude mátať ešte dlho, ale pocit víťazstva chutil dokonale
Tento obraz ma bude mátať ešte dlho, ale pocit víťazstva chutil dokonale

Ghostrunner Temná atmosféra hre pristane
Temná atmosféra hre pristane

Ghostrunner sa nielen vynikajúco hrá, ale dokonca sa naň aj skvele pozerá. Hra síce začína skromne v uzavretých priestoroch, no postupne sa dostanete aj vonku. Futuristický svet svieti rôznymi farbami, nechýbajú neónové nápisy, LED steny a mnoho ďalšieho. Kyberpunkový štýl tu pripomína Blade Runnera a grafický kabátik na Unreal Engine 4 hre fakt sekne. Autori navyše veľmi pekne pracujú s level dizajnom, nielen po praktickej, ale aj po vizuálnej stránke. Pohľad na jednotlivé levely tak často prekvapí, vývojári sa s vizuálom pekne hrajú, pridávajú či obmieňajú prvky a celé to miešajú v rámci možností podľa môjho gusta. Hrateľnosť je síce rýchla, ale sem-tam som sa zastavil, nech sa prostredím trochu pokochám.

Body navyše pridávajú občasné spomalené a krvavé zábery rozseknutia nepriateľov. K dokonalosti mi trochu chýbala len možnosť zdevastovať aj okolité prostredie, aspoň sčasti. Celkovú atmosféru parádne dopĺňa zvuková kulisa, na ktorej čele stojí šťavnatý zvuk seknutia mečom a skvelý soundtrack. Ten vás, mimochodom, sprevádza počas celej hry. Inak PC verzia má nachystané široké možnosti nastavení, takže hru by ste mohli rozbehať aj na starších strojoch. Majitelia tých novších sa môžu tešiť, že vývojári nezabudli ani na jeden z hlavných aspektov hier novej generácie - Ray tracing. Ale pozor, v nastaveniach sa vám sprístupní len v prípade, že hru spúšťate v režime DirectX 12.

Mnohí v závere roka upierate svoje očakávania k novému dielu Assassins´s Creed, Call of Duty, Watch Dogs či k iným veľkým AAA titulom. Tento rok je to obrie aj vďaka vydaniu nových konzol, okolo ktorých sa krútia ďalšie zaujímavé hry. Je to prirodzené a sám som na tom bol podobne. Napriek tejto štedrej ponuke však po dohraní Ghostrunnera viem, že by vám toto veľké prekvapenie nemalo ujsť.

Ghostrunner
Ghostrunner Toľko laserov by potrápilo aj Ethana Hunta.
Toľko laserov by potrápilo aj Ethana Hunta.

Ghostrunner Občas príde rad aj na jednoduché puzzle elementy.
Občas príde rad aj na jednoduché puzzle elementy.

Ghostrunner Rýchlosť hry si doslova zamilujete.
Rýchlosť hry si doslova zamilujete.

Naši poľskí susedia dokazujú, že sú z roka na rok v hernom priemysle relevantnejší. Hrateľnosť Ghostrunnera ma pripútala k obrazovke. Je dokonale vyladená a to, ako sa počas hrania cítite, je ťažké opísať bez superlatívov. Hack and slash akcia je rýchla a štýlová. Nebojím sa povedať, že dosahuje kvality trojáčkových titulov, ktoré dokonca v niektorých aspektoch strčí do vrecka. Ide o hru, na ktorú netreba pozerať. Treba ju hrať a garantujem vám, že si ju užijete so všetkým, čo k tomu patrí. No skrátka - keď vyrastiem, budem Ghostrunner!

napísal Gam_er 13.11.2020
Páči sa mi! (+4)
9.0