YAKUZA: LIKE A DRAGON

YAKUZA: LIKE A DRAGON

9.0

Nebezpečná partia z Yokohamy

Kazuma Kiryu je jedna z najlepších herných postáv posledných rokov. SEGA dokázala okolo nej vytvoriť famóznu sériu plnú spletitých komplotov, konfliktov i osobných drám. Pokušenie nevyvíjať ju ďalej je obrovské, momentálne ide o jej rodinné zlato. V minulosti skúšala historické odbočky, ako Kenzan a Ishin (na Západ sa nikdy nedostali), zombie návštevy (Dead Souls bol takmer prepadák) alebo kriminálku v rovnakej štvrti s iným hrdinom (Judgement = fajn pokus o iný žáner). To najlepšie, čo zatiaľ mimo hlavnej série vyšlo, však boli aj tak dva parádne remaky Kiwami 1 a 2.

Lenže Kazuma Kiryu nie je James Bond a obmena v sérii si sčasti pýtala, aby sme nehrali ďalších 15 rokov za toho istého borca. SEGA dostala famózny nápad, ktorý domáci i zahraniční hráči môžu ľahko uchopiť. Séria žije ďalej, v jadre je to stále otvorená akčná adventúra s výborným príbehom, skvelými vedľajšími misiami, ale prišli tri výrazne obmeny: nový hrdina, nové mesto a nový súbojový systém.

Výhoda Like a Dragon je, že ho môžete konečne hrať bez akejkoľvek znalosti doterajších dielov série, čo sa nedalo povedať o iných hrách okrem Judgement. Nemali ste doteraz motiváciu ísť do Yakuzy alebo ste pravoverný Xbox hráč, ktorý precitol? Nevadí, tu všetko začína odznova a prináša výborné šance. Od prvej minúty môžete sledovať spletitý dej a nemáte pocit, že vám niečo uniká.

Začínate na javisku divadelnej drámy, kde sa odohráva napínavá hra. Po predstavení si otec so synom doprajú večeru v čínskej reštaurácii, ktorá však končí neslávne: otec je zastrelený pri stole a syn sa o pár rokov dostáva k mafii v Kamurocho. Medzičasom sa však dostávate k inej postave – je Silvester 2000 a mladík menom Ichiban Kasuga, ktorý vyrastal v tejto pofidérnej štvrti, má na starosti drobné fušky ako vyberanie peňazí. Ale v roku 2001 sa všetko zmení a Ichiban si ide sadnúť na 18 rokov do väzenia namiesto veľkých šéfov. Na jednej strane ako prejav vďaky, že ho kedysi zachránili a zároveň dúfa, že potom sa mu oplatia, povýšia ho a dostane lepšie miesto v klane.


V roku 2019 ho čaká iná situácia. Nikto ho nevíta s otvorenou náručou a Tojo Clan akoby vypadol z veľkej hry v prospech konkurentov Omi aliancie, ktorá obsadila Kamurocho. Pre Ichibana v Tokiu nie je miesto a zhodou okolností skončí polomŕtvy v Yokohame, kde začína úplne od nuly vďaka pomoci bezdomovca a objavuje alianciu Ijin Three, v ktorej sú združené čínske, kórejské a japonské klany. Ichiban je sílná postava, odlišná od Kazuma Kiryu, ktorý si preskákal viaceré vzostupy i pády v Kamurocho. Ichibanove roky vo väzení, kde prežil pol života, ho formovali do inej osobnosti. Je sčasti nevybúrený junák odchovaný na RPG Dragon Quest, sčasti naivný, ale vnútri aj dobrák, ktorý sa stáva súčasťou bizarných udalostí. Je to po rokoch úplne iná postava a je radosť ju objavovať počas prvých hodín hrania i neskôr, keď sa začneme ponárať do komplotov či dejových odbočiek. A nie je to jediný debut.

Bývalý detektív Adachi, bezdomovec Nanba i barmanka Saeko sú tiež výborne napísané charaktery. Čo je dôležitejšie, scenár sa nesústredí iba na Ichibana, hoci by si mohol uzurpovať najviac priestoru, keď autori potrebujú vykresliť nového protagonistu. To súvisí s celkovým prístupom, kde podobne ako v Yakuza 4 sleduje dej osudy viacerých postáv súčasne (akurát sa medzi nimi neprepína). Dokonca sa po inšpirácii z Persony môžete pustiť do ich vlastných príbehov a utužovania vzťahov. Je fajn vidieť, že SEGA si dokáže prepožičať špičkové prvky z jednej série do druhej.

Deja je veľa, má hutnú náplň, i keď na pomery žánru možno už trošku prekombinovanú. Spočiatku sa vám budú ťažko pamätať mená a funkcie – a keď si poviete, že sa budete sústrediť na ich vizuál, tak sa zrazu posunieme o dve dekády vpred a vyzerajú inak. Ale po 10-12 hodinách sa hra utrasie a môžete si vychutnávať zápletku. Zahrnutie novej štvrte a troch existujúcich klanov rôzneho etnika je výborné: hra sa viac sústredí na kórejskú odnož a solídny priestor má aj čínsky klan. Náplň ostáva verná sérií a šetrí si dobré pasáže aj pre tradične silné vedľajšie úlohy. Navyše sa tu motajú aj spoločenské témy a kladú sa otázky, či v zlom biznise nekončia aj dobrí ľudia bez iných možností. Zločiny, chudoba, prostitúcia k podsvetiu patria – neraz sa nad nimi zamýšľa. Najmä vedľajšie úlohy vám dajú možnosť pomáhať a neslúžia iba ako klasické úlohy poslíčka a bitkára.

Hoci v prvých hodinách prekvapivo nakuknete aj do Kamurocho, gro hry sa odohráva v Yokohame. Je to výrazný krok pre sériu, Kamurocho máme mnohí zmapované a poznáme viaceré miesta spamäti. A teraz sa vydávame do Ichinja, inšpirovanom reálnou štvrťou pár desiatok kilometrov od obľúbenej destinácie. Je to rozsiahlejšia oblasť, má vlastné zákutia, široké ulice, rieky, parky i známy most. Je tu pulzujúca čínska štvrť, aj šanca objavovať všetko nové, kde si budete hľadať obľúbené lokály, bary či bufety na dopĺňanie energie. Veľký návrat zažíva aj karaoke, pričom každá postáva má svoj obľúbený repertoár, Survive Bar umožní vydýchnuť si od diania tam vonku.

Keď sme pri externých aktivitách, môžete si užiť vo väčšom meste aj Dragon Kart, variáciu na preteky motokár a kto si trúfne, má aj porciu biznis manažmentu. V nej pomáhate budovať sériu obchodov so sladkosťami a postupne sa rozširujete po meste. Budete potrebovať nielen tovar, ale aj zamestnancov a riešiť investície. Do tejto hry sa dá parádne ponoriť a môže vás sprevádzať až do finálnych hodín. A tým, že Ichiban si neužil veľa zo vzdelania, môže chodiť aj do školy a dostávať rôzne formy kvízov.

Neustále opakovanie, že Like a Dragon sa nesústredí iba na jedného hrdinu, ale partiu viacerých, má opodstatnenie aj v najväčšej zmene hrateľnosti: súbojoch. Autori vymenili akciu v reálnom čase za ťahové súboje ako z iných JRPG hier. A na tie potrebujú viac postáv, aby dali lepší zmysel. Tie prvé si zahráte sólo, ale niečo vám v nich bude chýbať, lebo dať ťahy, príkazy a schopnosti iba jednej postave môže byť po čase monotónne. Najprv sa učíte základy: dobrá defenzíva sa môže zísť a nebude strácať veľa zdravia. Základné útoky sú fajn, ešte lepšie bude ich načasovanie. Špeciálne schopnosti papkajú body a treba ich dobíjať v správnom čase predmetmi či v bufete. Sólo hra v prvých hodinách vás dobre zoznámi s pravidlami a po naverbovaní partie sa začnú kombinácie.

Like a Dragon núka systém povolaní, ktoré sú maximálne štylizované v japonskom prostredí, nechýba bodyguard, idol či kuchár, ale práve za nimi sa skrýva odlišnosť a zameranie postáv: jeden bude lepší na hrubú silu, iný na podporu či špeciálne triky. Dokonca sú tu kúzla, efekty a systém slabín či silných stránok ako vo vysnívanej sérii Ichibana (Dragon Quest). Špeciálne útoky sú navyše obohatené o QTE sekvencie, kde treba ťukať tlačidla v správnom čase a limite. Odporúčam sa na ich načasovanie zamerať, lebo na výsledku je vašu reakciu poznať: jedného hulváta zrazíte jednou ranou, no ak sa vám zásah nepodarí, nemusia stačiť ani dve.

Inak idú postavy pekne po poradí, striedajú sa so súpermi a je na vás, ako budete postupovať. Celý systém budete objavovať aj 10 a viac hodín, resp. toľko vám bude trvať, kým odhalíte jeho potenciál a možnosti. Pomáhať si môžete i okolitými predmetmi, takže dobrý bicykel či iná škatuľa vám zrazu dajú ďalšie možnosti. Súboje sa odohrávajú na uliciach a vidíte ich na mape ako v minulých dieloch Yakuzy. A neraz sa treba naladiť na dlhšie sekvencie, ktoré pripomínajú bludiská alebo samotných bossov.

V tomto smere je JRPG boj prevedený nečakane intuitívne aj do modernej Yokohamy. Obťažnosť je nastavená dobre, občasný grind nezaškodí, ale ak budete plniť vedľajšie úlohy a priebežne zarábať, tak sa do konca hry budete držať na dobrej úrovni. Je možné, že vás potrápi pár bossov a vtedy si treba dať načas. Za 45 hodín si nájdete správne tempo i kombinácie. Je prekvapivé vidieť, že do ťahových súbojov sa hra prepína veľmi ľahko a elegantne – svedčia o tom aj prvé strety, kde ešte v Kamurocho zrazu využívate príkazy a nie úskoky či päste. Potenciál sa ešte dá rozvíjať v budúcnosti a séria by ho rozhodne nemala zahodiť. Netreba sa navyše báť ani pomalého tempa – hoci sú súboje ťahové, ubiehajú svižne, aj keď si doprajete poltucet za sebou.

Ako správna hra inšpirovaná JRPG má aj Yakuza: Like a Dragon vývoj postavy v šiestich oblastiach. Vášeň, presvedčenie, charizma, vľúdnosť, intelekt či štýl vám umožnia posunúť Kasugu do rozličnej roviny. Tento systém mali aj minulé Yakuza hry, ale tu v spojení s ťahovými súbojmi má ešte lepšie vyznenie. Platí to aj na nebojové časti, niektoré konverzácie a celkový posun v hre.


Samozrejme, hra je veľmi japonská a čím viac tejto kultúre rozumiete, tým viac si užijete. Platí to od prvých minút a divadelného predstavenia, na ktorom vám čosi nesedí, ale okamžite zistíte, čo by to mohlo byť a aký to má odkaz na japonskú minulosť i históriu kultúry. Nasadenie Yokohamy je tiež výrazný a dobrý krok, lebo máte čo objavovať a paradoxne vám menšie mesto dáva väčšiu voľnosť. Súboje sú natoľko ovplyvnené Dragon Quest sériou či fantáziou protagonistu, že si prikrášľuje svojich súperov do rozličných podôb a máte pocit, že čochvíľa na vás vyskočí ikonický modrý Smile Slime...

Z platforiem sme sa pozreli najprv na PS4 Pro verziu, kde hra beží spoľahlivo a ak ste verný fanúšik, je to prirodzená voľba platformy. Ale zároveň je tu aj veľké lákadlo v podobe Xbox Series X verzie, tu si môžete užiť Yakuzu buď vo verzii 4K a 30 fps móde, alebo zvoliť 1440p rozlíšenie a 60 fps. Najväčší posun získate práve pri hraní v 60 fps, pri rozlíšení sa také veľké divy nekonajú (predsa len, základná platforma bola práve PS4), ale svižnejší priebeh súbojov či prácu s engine cítiť. A, samozrejme, opäť je tu čoraz častejšie hraná pesnička o rýchlosti SSD disku – Xbox Series X zvláda načítavanie lokalít či scén za pár sekúnd.

Počas prvých i posledných hodín máte pocit, že SEGA posúva sériu do lepšej roviny. Všetky očakávané elementy (nové postavy, nové prostredie, ťahový boj) napĺňajú vaše očakávania a pritom tu ostala stará dobrá atmosféra, spletitý dej či pútavé vedľajšie úlohy. Navyše nepodceňujte spletitý japonský scenár: stále patrí k tomu najlepšiemu, čo videohry tento rok predviedli a to sa cení.


napísal Korec 24.11.2020
Páči sa mi! (+8)
9.0
Vo svete
8.4
Ohodnotiť
YAKUZA: LIKE A DRAGON
+ výborný posun série do nevídaných miest
+ nové postavy a klany
+ premyslený, zamotaný dej, čo vás drží v strehu
+ symbióza hrdinu a ďalších postáv nielen v boji
+ väčšie a rozsiahlejšie prostredie
+ chytľavý súbojový systém a jeho možnosti
+ celková dĺžka, kopa aktivít a zábavy
+ mieša vážne i humorné momenty v unikátnom celku
- niektoré dejové skratky a opakované momenty
- občas hra v hlavnej línii umelo naťahuje rozsah


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: Sega / Sega
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 10. november 2020
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Kompatibilita strarších hier v... (2)
Ahojte, neviete náhodou niekto či sa s tým dá nieč...
|Genesis thor 300 (0)
Máte niekto skúsenosti s Genesis Thor 300? Poprípa...
|Problém so zvukom v starších h... (2)
Zdravím, chcel by som sa opýtať či by mi niekto ne...
|It takes two (0)
Čaute. Chýba mi hráč na It Takes Two na Playku. Je...
|Odpoved na spravy (1)
Ahoj. Vedel by mi niekto poradit preco nemozem odp...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk