KOSMOKRATS

KOSMOKRATS

6.5

Do skladania, súdruhovia!

Tvoriť komediálny žáner je jedna z najnáročnejších kreatívnych úloh. Humor je veľmi rôznorodý, na každého funguje iný spôsob žartu, u niekoho zas nefunguje vôbec. Nájsť univerzálny druh komiky je nadľudské zadanie - potrebujete odhadnúť respondentov, udržať si nadhľad, ideálnu mieru korektnosti a zároveň sarkazmu. Vývojári videohry Kosmokrats sa pokúšajú o ukotvenie svojich žartov v umakartovej šedi bývalého ZSSR.

Ocitáte sa na staromódnej vesmírnej lodi vzdialenej od planéty Zem tisícky kilometrov, no nikdy nebudete tak ďaleko, aby na vás Rusko prestalo mať svoj charakteristický autoritársky vplyv. Nezabúdajte, plníte úlohy pre veľkých” sovietov a navyše ste historicky situovaní do háklivej doby, kedy vrcholí studená vojna.

Inžinierske zadania tak koordinujete so svojráznou posádkou a kontaktmi v opojnej atmosfére ruskej vodky. Pri riešení logických úloh máte niekedy pocit, že s technológiou, akú máte k dispozícii, je vodka nevyhnutným alternátorom k prežitiu. Všetko je totiž zhruba v takej kondícii, ako starorodičovský byt na periférii mestského sídliska. Potrebujete sa povzniesť nad absurdnosťou zadaní a diletantskou architektúrou vesmírnej lode, kde sa, samozrejme, môže fajčiť.

Zmes týchto pocitov vo vás vyvolá úsmevné emócie. Misie sú prevažne tvorené zo skladania rôznych puzzle, rekonštrukcie mozaiky, navigovania malých objektov do cieľového bodu pomocou dronu. Tento malý technologický pomocník je azda najpokrokovejším technickým artiklom hry a to je dobre, pretože je vo vesmíre vašou predĺženou rukou, teda guľou. Každým absolvovaním logickej úlohy sa posúvate o niečo ďalej a dostávate staromódne pracovné osvedčenia. Ak zlyháte, vypočujete si sériu originálnych nadávok, až vám je ľúto samých seba.

Kosmokrats
Kosmokrats Počas vašej cesty narazíte aj na kapitalistov. Nie sú takí nesympatickí, ako vám to vládna strana prezentuje.
Počas vašej cesty narazíte aj na kapitalistov. Nie sú takí nesympatickí, ako vám to vládna strana prezentuje.

Kosmokrats Na vesmírnej misii ste pod prísnym vojenským dohľadom. Nemyslite si, že veda je v tejto hierarchii na prvom mieste.
Na vesmírnej misii ste pod prísnym vojenským dohľadom. Nemyslite si, že veda je v tejto hierarchii na prvom mieste.

Kosmokrats Kontakt s planétou Zem udržiavate aj vďaka dennej tlači z prostredia fiktívnych dejín.
Kontakt s planétou Zem udržiavate aj vďaka dennej tlači z prostredia fiktívnych dejín.

Nevadí, škrabači zemiakov, po armagedone budete mať času dosť. Presne tak, krajina sa ocitá na vrchole jadrovej katastrofy, pretože niekto stlačil gombík, ktorý nemal a vy sa môžete obávať najhoršieho. Rusko túži obývať novú planétu a do svojich ambícií nenechá nikomu hovoriť. Pre začiatok plánuje živiť svoje obyvateľstvo zemiakmi. Tieto plány sa majú realizovať za prísneho vojenského dohľadu. Ako inak. Aby ste ale spolu s posádkou prežili aj fyzicky, nielen duchovne, potrebujete aj zemiaky. Presne tak. Spotrebu tejto komodity musíte kontrolovať, ste vo vesmíre, nemôžete tolerovať darmožráčov a kapitalistov už vôbec. Ani tak ďaleko od planéty Zem.

Kapitalisti tvoria na vašej galaktickej misii úhlavných ideologických nepriateľov, ak sa ocitnú v problematickej situácii, stretnú sa s neochotou z vašej strany. Ideologický súboj však býva často potlačený nutnosťou prežitia a solidarity v neprebádanom vesmíre. Napokon, sledujete takmer identické ciele, hoci každý svojím spôsobom. Časom sa však ukáže, že minimálne pohľad na zemiaky máte rozdielny a kvôli hranolkám nastane obrat. Výmena vedomostí sa môže ukázať ako užitočný nástroj uprostred intergalaktických misií, no nemôžete sa nechať prehnane ovplyvňovať.

Pomerne rýchlo však narazíte na hráčsky problém. Obsah misií je vo svojej podstate jednotvárny a stereotypný. S vaším malým dronom navigujete deformované časti vesmírnych komponentov a snažíte sa im vytvoriť tvar korešpondujúci s predpísanými vzorcami. Čím obťažnejšia úroveň, tým komplikovanejšie podmienky. Invenčnosť spočíva vo vtipnom scenári, ideologickom pozadí a v sympatickej simulácii aktivít na vesmírnej lodi, akými si vypĺňate relatívne fádne inžinierske zadania. Môžete si nasadiť plynovú masku, zútulniť interiér, zaobstarať si nejaký ten propagačný plagát, a tak ďalej. Ak si budete chcieť od plnenia úloh odpočinúť, môžete svoj čas preorientovať na výhľad z okna vesmírnej stanice, hranie jednoduchej a nostalgickej hry na R-Boxe, obchodovanie s vaším majetkom, a tak ďalej. Získate tak pocit, že existencia na tejto misii má aj o niečo širší simulačný zmysel a, predsa len, ste jej živým a aktívnym členom.

Špecifická práca so sentimentom ukazuje paródiu, ako by to dopadlo, keby sa sovieti vo svojej zlatej” ére aktívnejšie angažovali v doslova nadpozemských úlohách. Myslím, že by sa od smiechu plieskal po stehnách aj sám Jurij Gagarin, ktorému je už vesmírna gravitácia ľahká, no v hre je taktiež prítomný ako prémiový kozmonaut a vy ho nemôžete pri skladaní vesmírneho Tetrisu raniť.

Zvuk dunenia kovov na pozadí planét a hviezd sa vám ale pomerne ľahko zunuje a nepomôže ani grafická rôznorodosť industriálnych komponentov, ktorá je kľúčová z hľadiska obťažnosti úloh. Svetielko sem, nápis či obrázok tam, tu kábel, tu červená, tam modrá, rôzne kombinácie, nepoškodiť pritom exteriér, nerozbiť silo na zemiaky. Tak či onak, hlavnou náplňou práce je skladanie obskúrnych tetrisových štruktúr popretkávaných vtipnými návštevami vojenských a vedeckých pozemských autorít. Takže trpezlivo skladajte a dočkáte sa neochotnej pochvaly vojenských autorít v obrovských čiapkach. Čokoľvek však spravíte, nikdy to nebude dokonalé. V závere týchto misií sledujete príbehové video sekvencie o vzťahu Ruska k obývaniu nových planét, vulgárnu diplomaciu, ale aj snahu kapitalistov uchrániť pred Rusmi svoje hranolky.

V záverečnej časti hry vás čaká  - aj kvôli takýmto detailom- čoraz väčšia eskalácia napätia medzi komunistami a kapitalistami, ktorá sa zvrtne do otvoreného konfliktu. Ale to som asi veľa nevyzradil, pretože sa to dá očakávať od samého začiatku a pomerne rýchlo si taktiež vychutnáte” pohľad na planétu Zem posiatu raketami. Aj tento spor je však len komponovanou prekážkou pri starých známych puzzle skladacích zadaniach.

Kosmokrats
Kosmokrats Kosmokrats má jasno v tom, kto vo vesmíre dominuje.
Kosmokrats má jasno v tom, kto vo vesmíre dominuje.

Kosmokrats Ani pri riešení logických úloh vám občas ikony ZSSR nedajú pokoj.
Ani pri riešení logických úloh vám občas ikony ZSSR nedajú pokoj.

Problematicky vnímam predovšetkým určenie cieľovej skupiny. Štruktúra úloh pôsobí, že by sa s nimi mal mať chuť vysporiadať aj násťročný hráč a logické úlohy by mali rozvíjať jeho logické a kognitívne schopnosti. Chce sa mi tak nadnesene povedať, že by to mala byť ideálna hra pod stromček od starostlivých rodičov. Jedným dychom ale dodávam, že si myslím, že práve oni by si spracovanie hry užili viac. Kombinácia prostredia ZSSR a pomerne infantilných logických puzzle úloh je v tomto smere chaotická.

Tak či onak, čaká vás približne šesť - sedem hodín hrania. Tento čas závisí na vašej šikovnosti pri riešení jednotlivých logických hádaniek. Pozitívnym aspektom je dobre napísaný scenár a jeho dramatizácia vás udržiava v napätí, kontakt so svetom skrátka nechcete stratiť a tiež ste zvedaví, ako to s tými strašidelnými kapitalistami a vami celé dopadne.

Do skladania!

napísal manta 15.12.2020
6.5