EMPIRE OF SIN

EMPIRE OF SIN

7.0

Nemilosrdné gangy Chicaga

Gangsterské filmy vždy boli a budú obľúbené. A vlastne aj hry, keď sa podaria. Najlepším príkladom je séria Mafia, ktorá bodovala najmä prvou časťou a možno sa vráti na výslnie štvrtou, i keď ju už nemajú v rukách českí vývojári. Empire of Sin sa taktiež zameriava na gangstrov a vybrala si na to prohibíciu v dvadsiatych rokoch minulého storočia v Chicagu. Stratégia z dielne Johna a Brandy Romero mala všetky predpoklady na úspech, ale nakoniec nedopadla úplne ideálne, i keď stále dokáže pobaviť.

Keď sa povie prohibícia, mnohým napadne meno Al Capone a čierne obchody s alkoholom. V Empire of Sin nájdete oboje. Al je však len jedným z mnohých bossov, z ktorých si môžete vybrať v úvode, pričom každý z nich je niečím unikátny a má nejakú osobitú schopnosť. A každý si chce podrobiť mesto.

Môžete si zvoliť počet štvrtí a rivalov, ktorých potom ovláda umelá inteligencia. V spojení so zvolenou obťažnosťou sa od toho odvíja celková herná doba. V jednej hre tak môžete stráviť niekoľko hodín, ale aj prekročiť desiatku. Dobrým začiatkom je absolvovanie tutoriálu. Hra totiž obsahuje mix rôznych mechanizmov, ktoré vychádzajú z prvkov iných hier. Nájdete tam niečo zo spomínanej Mafie, ale aj Jagged Alliance (systém žoldnierov), niečo z manažmentových titulov aj diplomaciu v štýle vojnových stratégií. Rozhodne to znie zaujímavo, lenže skĺbiť tieto súčasti nie je jednoduché, a tak to v Empire of Sin miestami pokrivkáva.

Pri premiére hry sa navyše vyskytlo množstvo bugov, ktoré hráčov ešte viac roztrpčili. Vychádzajú záplaty a stav je už lepší, ale stále sa je na čo sťažovať a pokrivený prvý dojem nie je najlepším štartom. Mne sa napríklad na stolovom počítači nepodarilo vôbec hru spustiť kvôli chybe s launcherom. Pošťastilo sa mi to však bez problémov na notebooku a následne sa na prepojenom účte rozbehla hra aj na desktope - avšak len keď súčasne bežala aj na laptope.

Empire of Sin
Empire of Sin Svet gangstrov je nemilosrdný a krutý.
Svet gangstrov je nemilosrdný a krutý.

Empire of Sin Každý boss má nejakú unikátnu bojovú schopnosť.
Každý boss má nejakú unikátnu bojovú schopnosť.

Empire of Sin Spestrením postupu sú príležitostné rozhovory aj s voľbami, ktoré ovplyvnia výsledok.
Spestrením postupu sú príležitostné rozhovory aj s voľbami, ktoré ovplyvnia výsledok.

Ďalšie chyby sa opakovane objavovali vo chvíľach  keď v hre došlo k dvom udalostiam naraz, čo je tam pomerne časté. Napríklad nastal boj a súčasne prišiel oznam o roztržke v inej štvrti alebo výzva konkurenčného bossa. Hra sa síce nezosypala, ale zostala visieť v bojovej fáze bez zobrazenia nepriateľov či v meste, kde sa nedalo nič vykonať. Našťastie, ukladanie a nahrávanie hry by už malo fungovať bez komplikácií. Aspoň ja som s týmto, inými hráčmi avizovaným kazom, už problém nemal.  Empire sa pomerne frekventovane automaticky ukladá a môžete použiť aj manuálny save. V prípade kolapsu hry sa v pohode nahrá a nemusíte sa vracať o veľký časový úsek späť.

Začali sme síce tým horším, ale to neznamená, že hra za veľa nestojí a nie je zábavná. Jednotlivé zložky sú zaujímavé a vcelku dobre fungujú. Ste bossom, ktorý sa môže prechádzať po meste, vstupovať do budov, komunikovať, ale aj zapojiť do boja. Jeden človek však na všetko nestačí, a tak si najmete nejakých žoldnierov. Dá sa to aj priamo v teréne, keď oslovíte vybrané postavy, ale pohodlnejší je čierny zoznam  s kompletným sortimentom elitných gangstrov. Nie všetci sú však k dispozícii. Na začiatku je ich iba pár. Ďalší sú prístupní na základe vašej reputácie, prípadne po odporúčaní iných žoldnierov, ktorí už pre vás pracujú. A sú aj úplne nedostupní gangstri - tí už pracujú pre konkurenciu a môžete na nich naraziť v boji.

Každému žoldnierovi treba zaplatiť vstupný poplatok a následne platiť pravidelnú gážu, čo môže byť 2% alebo viac percent s profitu. Zaujímavou súčasťou je sympatia a antipatia zločincov medzi sebou. To znamená, že každý má svojich obľúbencov, s ktorými rád spolupracuje, ale aj gangstrov, ktorých veľmi nemusí, dokonca ich priam nenávidí. Z toho vyplývajú rôzne situácie, ktoré môžu nastať. Niektorí spolu úplne odmietajú pracovať, kooperácia iných je naopak lepšia, ale môžu byť frustrovaní či nazúrení, keď sa v boji ich kamarátovi niečo stane. A keď sú priatelia každý na inej strane barikády, dokonca odmietnu na seba útočiť, prípadne vás nakoniec  kvôli smrti svojho druha opustia.

Zaujímavý je aj vývoj gangstrov, ako aj postavy bossa, ktorý je veľmi podobný. Líšia sa povolaniami, predispozíciami na ovládanie určitých druhov zbraní a majú rôzne stromy schopností, kde im počas napredovania vyberáte konkrétne talenty. Gangster potom dokáže vyštvať z pozície protivníka koncentrovanou paľbou alebo na seba priláka pozornosť, aby chránil ostatných. Výborná je schopnosť liečiť aj bez lekárničiek. Potom to môže byť bonus pri krytí za objektmi, možnosť hodiť po nepriateľovi nôž a sekeru, úder s knokautom či automatické opätovanie paľby.

Postavám môžete meniť a priradiť primárnu a sekundárnu zbraň aj mačetu či kovový boxer na lepší útok zblízka. Pridať špeciálne náboje, granát, ochrannú vestu, lekárničku, fľaštičku na potuženie. Tieto veci často získate ako korisť po bitke, ale dajú sa aj kúpiť na čiernom trhu. Pri žoldnieroch je dôležitá lojalita a morálka, ako aj ich atribúty. Neskôr ich môžete povyšovať a získate tak svojho zástupcu, poradcu, šéfov odbočiek, špióna.

Boje prebiehajú v interiéroch aj exteriéroch v ťahovom režime. Sú prekvapivo svižné a dynamické, poskytujú rôzne taktické možnosti (ochrana za objektmi, použitie špeciálnych útokov a schopností, hliadkovací overwatch režim). Neraz skupinke gangstrov, ktorých máte jednoducho označených pred konfliktom, asistujú iné postavy - ochranka podnikov alebo členovia spriateleného gangu. Cieľom je zlikvidovať všetkých protivníkov, vrátane bossov v mimoriadnych súbojoch v ich hlavných centrách. Šéfovia nepriateľských bánd sú silní a keď ich odstránite aj s ich ochrankou, porazíte celý klan a získate všetky jeho budovy.

Práve budovy a rôzne podniky sú to, o čo gangy Chicaga bojujú. Niektoré sú v držaní neutrálnych lupičov, mnohé v rukách konkurencie. Mesto je pritom rozdelené na niekoľko separovaných štvrtí, medzi ktorými  sa ale bez problémov premiestnite taxíkom. Asi by ste čakali, že každý dištrikt má pod palcom iný boss a musíte ho odtiaľ vyštvať. To by bolo logické. Ibaže v hre je to tak, že v jednej štvrti, hoci aj na jednej ulici, môže pokojne niekoľko gangov vlastniť rôzne budovy. To celkom nesedí, pretože v realite majú gangy svoje teritóriá, do ktorých iné skupiny jednoducho nepustia. Čiže tu je to rozmiestnenie a expandovanie gangov také chaotické a spolu s inými nesúladmi v hre to potom do istej miery degraduje celkový zážitok.

Inak je ale zaujímavé, že s konkurenčnými bossmi môžete uzatvárať dohody, jednať pri jednom stole, keď sa dostavíte na schôdzku, spájať sa proti iným konkurentom, poskytnúť ochranku a vyberať si z rôznych volieb v spoločných dialógoch. A môžete im do klanu nasadiť aj svojho špióna...

Empire of Sin
Empire of Sin Svoje podniky môžete zaujímavým spôsobom vylepšovať.
Svoje podniky môžete zaujímavým spôsobom vylepšovať.

Empire of Sin Zoznam nájomných gangstrov je pestrý. Majú rôzne parametre aj vzájomné vzťahy.
Zoznam nájomných gangstrov je pestrý. Majú rôzne parametre aj vzájomné vzťahy.

Empire of Sin Každá postava vo vašom gangu sa vylepšuje, získava schopnosti a môžete jej meniť výbavu.
Každá postava vo vašom gangu sa vylepšuje, získava schopnosti a môžete jej meniť výbavu.

Ale späť k budovám. Po obsadení objektu môže rozhodnúť, aký podnik z neho vytvoríte, respektíve či zachováte ten pôvodný. Môže to byť dôležitá pálenica na výrobu alkoholu, bar, kasíno, nočný klub, hotel či pobočka v obvode. Každý podnik môžete vylepšovať v niekoľkých oblastiach a všade až na piatu úroveň. Oplatí sa upgradovať ochranu, takže potom objekt vnútri aj vonku bráni viac a zručnejších strážcov. Ďalej sa dá podľa druhu budovy vylepšovať zariadenie a aj kvalita alkoholu, čo priláka viac a honosnejších zákazníkov, skladovanie či výbava herne. A od toho sa potom odvíja tržba a vaše pravidelné príjmy. Niekedy však nemáte dosť peňazí alebo z nejakého dôvodu nechcete podnik prebrať, a tak ho len vyplienite, získate pár predmetov a peniaze navyše a určitú dobu tam bude zatvorené. Alebo skrátka všetko úplne zdemolujete, prípadne vyhodíte do vzduchu - podobne ako v stratégiách Total War.

Cieľom hry je eliminovať všetky primárne konkurenčné gangy. Je trochu škoda, že tu nenájdete nejaký základný ucelený príbeh. Ale nájdete tu aspoň malé príbehy a epizódky, vďaka ktorým hra nie je len mechanickým likvidovaním gangstrov. Niektoré úlohy sa objavujú samovoľne, iné odštartujete, keď prehodíte reč s nejakou NPC postavou na ulici. Mnohé zadania sú striktné, niekedy na ich splnenie stačí dosiahnuť určitý obrat alebo obsadiť isté množstvo prevádzok. Inokedy pomôžete okradnutému spoluobčanovi a spacifikujete zlodejov peňaženky.

Ale vyskytujú sa aj trochu komplexnejšie úlohy, ktoré mávajú aj viac bodov. Napríklad sa s niekým stretnete, porozprávate, prehodnotíte jeho ponuku, uskutočníte sabotáž alebo naopak prezradíte zlý úmysel objednávateľa. Osobné úlohy bossov riešia interné problémy, napríklad sabotáže vozidiel s alkoholom, hľadanie vinníka a jeho potrestanie. A môže to dopadnúť rôzne podľa toho, ako sa zachováte a komu uveríte. A sú tu aj špecifické úlohy žoldnierov, ktorí sa vám zdôveria, keď vám dostatočne veria. Takže napríklad môžete svojmu podriadenému pomôcť pri konfrontácii so starým známym, ktorý ho okradol, ale aj asistujete pri rande s dámou a dozeráte na to, aby sa pritom neopil.

V hre je skutočne dosť veľa lákavých súčastí, ale napriek tomu pôsobí tak trochu neucelene. Veľmi by jej prospel silnejší dej a nejaký prirodzený progres pri postupnom okupovaní mesta, namiesto ledabolých potýčok a mechanického, čoskoro stereotypného postupu. Mal som z toho tak trochu dojem neosobnej, digitalizovanej stolovej hry, ktorá má dané určité pravidlá, ale nerieši nejaké hlbšie ponorenie do deja ani folklór a pozadie prostredia, v ktorom sa odohráva.

Empire of Sin
Empire of Sin Mesto je prehľadné pri  náhľade z veľkej výšky a s inými bossmi môžete uzatvárať pakty.
Mesto je prehľadné pri náhľade z veľkej výšky a s inými bossmi môžete uzatvárať pakty.

Empire of Sin Ulice prekypujú životom a skvele dotvárajú atmosféru.
Ulice prekypujú životom a skvele dotvárajú atmosféru.

Empire of Sin Ak vás neuspokojí korisť z boja, môžete využiť ponuku na čiernom trhu.
Ak vás neuspokojí korisť z boja, môžete využiť ponuku na čiernom trhu.

Vzhľad hry je zaujímavý predovšetkým v exteriéroch. Ulice prekypujú životom, prechádzajú sa tam ľudia, občas vyčíňajú gangy, premávajú sa tam dobové vozidlá. Atmosféru dotvára štýlové nočné osvetlenie, odlesky a rôzne efekty. Naproti tomu majú interiéry trochu strohejšie spracovanie a navyše sa často opakujú. Svoje však spraví aj zoom a možnosť priblíženia alebo vzdialenia daného miesta. Pritom túto súčasť tvorcovia vhodne využili  na prechod z detailu až na nadhľad na mesto so schematickou štruktúrou, jasne identifikovateľnými  farebnými budovami a značkami úloh. Potom je tu ešte detailný pohľad na postavy pri rozhovoroch bossov, ktoré sa zväčšia na celú obrazovku a je to štýlové. Hudba výborne pasuje k zvolenému obdobiu. Bežné zvuky sú skôr priemerné, ale pekne znie nabíjanie zbraní s efektom vyhodenej (brokovej) nábojnice.

Empire of Sin vôbec nie je zlá hra. Má veľa pozoruhodných súčastí, len ich mali tvorcovia lepšie uchopiť a zladiť v plnohodnotnom príbehu. Takto to totiž pôsobí dosť schematicky a neusporiadane a končí vlažným záverom. Polenami pod nohy sú potom chyby, ktoré však pomaly, ale isto ubúdajú. Každopádne ak máte radi gangsterské hry, táto by vás mohla osloviť, len musíte počítať s tým, že má určité slabiny.

napísal uni 15.12.2020
Páči sa mi! (+2)
7.0