GEARS 5: HIVEBUSTERS

GEARS 5: HIVEBUSTERS

7.5

Nové miesta, klasická hrateľnosť

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Mali ste už dojem, že máte históriu a boje na planéte Sera dokonale zmapované? Koniec koncov sme tu z tohto sveta mali už 6 akčných hier a dokonca jednu veľmi dobrú ťahovku. A to ešte nespomínam hŕbu kníh alebo komiksov, ktoré nás previedli nielen bojom proti Locustom, ale aj ďalšími významnými udalosťami. Takže to možno vyzerá tak, že už poznáte všetko, no ako sa teraz ukazuje, opak je pravdou. Gears 5: Hivebusters expanzia vám prerozpráva doteraz málo známy príbeh o tom, ako ľudia začali útočiť tam, kde to Swarm bolí najviac - priamo v ich hniezdach.

Z istého pohľadu Hivebusters nie je úplná novinka. Pod rovnakým názvom tu máme aj sériu komiksov, ktorá vychádza od jari 2019 a doteraz sa dočkala 5 čísiel. Hovorí príbeh špeciálnej „samovražednej“ jednotky, ktorá síce nie je taká známa, no objavila spôsob, ako naozaj účinne bojovať proti nepriateľovi. Swarm totiž ľudí unáša a mení ich na monštrá, čo sa za istých okolností sa využiť proti nim. Stačí len správne vybavenie, kopa odhodlania a jednotka vojakov, ktorí už nemajú čo stratiť. Hivebusters však nekopíruje dej komiksov, no príbehovo mu predchádza. Dozviete sa tak, ako vlastne tento druh boja začal. A zároveň je tak expanzia prequelom nielen komiksov, ale aj multiplayerového Escape režimu, ktorý je práve o likvidácii hniezd.

Zoznámte sa so Scorpio Squad, jednotkou, ktorá nebojuje v prvej línii, nevedie ju charizmatický Fenix a ani nezachraňuje priamo svet. Scorpio Squad je jednotka zložená z odpadlíkov, ktorí síce majú niečo za sebou, no hlavne nemajú čo stratiť. Jeremiah Keegan je síce veterán z Onyx Guard, no nie jeden z tých známych. Nezažil slávu a ani veľké boje. To síce zažila Lahni Kaliso, no spôsobila smrť svojho veliaceho dôstojníka, za čo dostala basu. Leslie "Mac" Macallister je civil, jeden z Outsiderov, ktorý sa do boja pustil preto, lebo už nemá pre koho žiť. Swarmu sa to tak snaží vrátiť a preto sa bezhlavo ženie do boja.

Gears 5: Hivebusters
Gears 5: Hivebusters V kooperácii si hru stále užijete najlepšie
V kooperácii si hru stále užijete najlepšie

Gears 5: Hivebusters každá postava má unikátnu schopnosť
každá postava má unikátnu schopnosť

Gears 5: Hivebusters Expanzia prináša kvalitnú akčnú jazdu...občas doslova
Expanzia prináša kvalitnú akčnú jazdu...občas doslova

Gears séria nikdy neponúkala príbeh na Pulitzera, ale vždy to bol zábavný blockbuster s charizmatickými postavami. Sériu ťahal Marcus, s Domom sme prežili fakt ťažké chvíle, bavili sme sa na chémii medzi Bairdom a Cole-om. Dokonca aj v novej sérii boli zaujímavé postavy a to hlavne JD Fenix a Kait, z ktorých každý za sebou ťahá iné rodinné bremeno. No a tu prichádzame k jednému z problémov Hivebusters – trojica vyššie popísaných nových postáv nie je veľmi zaujímavá. K srdcu vám neprirastú a nejaký zaujímavejší charakterový vývin zažijete až v samotnom závere, kedy si vás možno najviac získa Mac, o ktorom by ste však dovtedy uvažovali skôr ako o jednej z najhorších postáv série.

Našťastie príbeh samotný je o poznanie lepší a ponúka naozaj zaujímavé rozšírenie už dlho známeho univerza. Práve tým boduje. Neprináša známe miesta ani udalosti, vytvára úplne nové. Pozrieme sa napríklad na sopečný ostrov aj do džungle, čo sú miesta, ktoré sme doteraz na Sere nenavštívili. Zistíme tiež viac o kultúrnom dedičstve jedného z jej národov, pričom navštívime aj jeho unikátnu dedinu. To sú veci, ktoré ocenia fanúšikovia a aj nových hráčov oslovia pekným vizuálnym spracovaním. Za pozitívum považujem aj fakt, že tu nie sú zbytočne natlačené tie najznámejšie postavy, len aby tu boli pre fanúšikov. Bohato stačí tých pár odkazov a jedna nová tvár (aspoň teda nová pre hráčov, keďže v komikse už bola).

Hivebusters je rýchla a skôr adrenalínová jazda, takže má rovnaký spád aj jej príbeh. Ak by ste to chceli mať vyjadrené v číslach, expanziu prejdete za nejaké 3-4 hodiny. Odsýpa ale naozaj dobre, stále sa niečo deje, medzi postavami do viac škrípe ako funguje, no na tom je vystavaný koncept tohto tímu. Nemusí vám však voňať cenovka expanzie, ktorá sa predáva za 19,99€, čo je možno aj trochu veľa a aspoň takých 5€ by mohlo ísť z ceny dole. Odporúčam ju hrať skôr v rámci Game Passu.

Ako som už skôr spomenul, expanzia vás s novými hrdinami zoberie na nové miestam no zároveň aj trošku mení spôsob hrania. Nijako zásadne, ale raz vám naservíruje viac pokojné a prechádzkové pasáže, inokedy sa zase nezastavíte a striedate streľbu s pílou na Lanceri, lebo na vás nepriatelia skáču z každej strany. Tie pomalšie pasáže sú hlavne vtedy, keď vám autori dávajú čas na to, aby ste sa pokochali úplne novými a exotickými prostrediami. Tu to tak nie je takmer superhrdinská akcia ako v prípade Marcusa a jeho tímu, ale nálada jednotlivých kapitol sa výrazne mení. Chýba snáď už len horor, aby to bolo kompletné.

Taktiež tu autori častejšie pracujú s tým, že postavy rozdelia a musia aspoň časť levelu ísť vlastnými cestami, kým sa zase spoja. Nie sú to nejaké veľké odbočky a ani veľké pasáže, ale funguje to, spestruje to hrateľnosť a hlavne si to užijete v kooperácii, ak ste aspoň v dvojici (expanzia rovnako ako hra podporuje hranie v trojici). Je len škoda, že to autori nevyužívajú častejšie alebo vo väčšej miere. Zároveň sa ale oproti základnej hre zmenili samotné levely. Tie sa v päťke výrazne otvorili, ponúkli vedľajšie úlohy a aj jazdu na rôznych strojoch. Tu sa ale zase dostanete do úzkych koridorov ako v pôvodnej trilógii, čo môže byť plusom pre niektorých, ktorým tie rozsiahlejšie úrovne úplne nevoňali, no ja som si ich užil.

Taktiež sa hrateľnosť mení kvôli zloženiu samotného tímu. Nie je tu Jack, ktorý pôvodnú hru ťahal v určitých aspektoch smerom, kde predtým séria nebola. Teraz sú tu síce tri klasické postavy, no každá unikátna a to nielen charakterom, ale aj výzbrojou a schopnosťami. Každá z postáv v základe ponúka iné zbrane, samozrejme, vám ale nič nebráni v tom, aby ste si počas hrania brali iné, koniec koncov je ich tu kopa a mnohé sú naozaj ikonické. Každá postava tu má vlastnú špeciálnu schopnosť a tú navyše viete v priebehu hrania upgradovať vďaka rozšíreniam, ktoré sú skryté v leveloch.

Gears 5: Hivebusters
Gears 5: Hivebusters Dozviete sa viac o neznámych častiach Gears sveta
Dozviete sa viac o neznámych častiach Gears sveta

Gears 5: Hivebusters na výber je opäť pestrá paleta zbraní
na výber je opäť pestrá paleta zbraní

Gears 5: Hivebusters Nechýba tradične krvavá hrateľnosť
Nechýba tradične krvavá hrateľnosť

Ak hráte sami, spolubojovníkom viete použitie schopnosti jednoducho vyvolať. Ak hráte s parťákmi, každý si to už riadi sám, no musíte mať na pamäte, že chvíľu potrvá, kým dokážete schopnosť zase použiť. Navrhnuté sú fajn a vidno, že boli levely dizajnované aj pre tieto schopnosti. Hlavne na vyšších úrovniach obťažnosti sa často hodí to, že Keegen dokáže sebe aj spolubojovníkom generovať muníciu. Max zas pred sebou dočasne rozprestrie štít, aby ste aj voči silnejším nepriateľom dokázali vykuknúť spoza krytu. No a Lahni má špeciálny nôž, ktorým dokáže nepriateľom narobiť dosť veľké problémy.

To všetko viete vylepšovať a využívať vo svoj prospech v rámci klasickej Gears hrateľnosti, kedy teda podstupujete vpred levelmi, kryjete sa pred nepriateľskou paľbou a užívate sú to trhanie nepriateľov na kusy, kedy hra opäť vsádza na pestrý arzenál zbraní so schopnosťou krvavo likvidovať nepriateľov na mnoho spôsobov. Tieto schopnosti však trochu menia taktiku a rovnako sa musíte prispôsobovať niektorým novým situáciám. Nechýbajú však veľkí silní nepriatelia, ktorí toho znesú naozaj kopu, no a ani jeden gigantický a úplne nový boss. Z klasických prvkov sa vrátilo aj hľadanie skrytých predmetov, ktoré rozširujú príbehové pozadie sveta, len sa vám musí chcieť čítať, aby ste sa o ňom dozvedeli viac. Pre väčšinu z vás to snáď ale nebude problém a dozviete sa tak viac aj o týchto nových exotických miestach.

Čiastočne je podľa mňa problémom aj to, že okrem tejto krátke, aj keď zábavnej kampane toho expanzia veľa nového neprináša. Multiplayer základnej hry sa rozrastá aj zadarmo, takže nejaké mapy a podobné veci by tu ani nepôsobili dobre, ale aj tak tu toho mohlo byť viac. Takto prakticky okrem kampane dostanete len 16 nových achievementov a nejaké bonusy do Escape režimu.

Gears 5: Hivebusters
Gears 5: Hivebusters Spoznáte nové exotické miesta
Spoznáte nové exotické miesta

Gears 5: Hivebusters Hra mení tempo a pokojnejšie pasáže sú striedané obrovskou akciou
Hra mení tempo a pokojnejšie pasáže sú striedané obrovskou akciou

Gears 5: Hivebusters Levely sú viac koridorové ako v základnej hre
Levely sú viac koridorové ako v základnej hre

Expanzia zaujme aj graficky, kde je vidno, že sa autori na niektorých miestach naozaj sústredili na zobrazenie čo najkrajšieho prostredia a vyzerá to veľmi dobre. Sú tu ale aj miesta, kde to vyzerá zase obyčajne. Celkovo je však graficky expanzia veľmi slušná a keďže zároveň vyšla na nextgen Xboxy s podporou ich funkcií, dočkáte sa na nich rýchleho nahrávania, 4K podpory, HDR zobrazenia, Quick Resume, VRR a ďalších. Taktiež zvukovo to vôbec nie je zlé a čaká vás tu nielen kvalitný dabing, ale aj opäť výborná hudba, pod ktorou sú podpísaní napríklad Steve Jablonski a Ramin Djawadi.

Hivebusters prináša krátky, ale zábavný akčný zážitok, ktorý fanúšikom môžem rozhodne odporučiť, ibaže bude už po pár hodinách po ňom a vy by ste rozhodne chceli viac. Prináša so sebou nejaké nové prvky a novú výzvu, ale stále je tu toho za tých 20 eur podľa mňa málo. Navyše je aj napriek týmto novým prvkom hrateľnosť príliš klasická, neexperimentuje, neprináša v jadre veľa nového a dokonca ani nekopíruje koncept levelov z pôvodnej hry, ale vracia sa k pôvodným uzavretým. Niečo nové však prináša v oblasti príbehu, kde pekne rozširuje známe univerzum o nové prvky, osoby, miesta a aj časti histórie, čo fanúšikovia určite ocenia. Navyše je prídavok pekne prepojený na komiksovú sériu.

napísal matus_ace 21.12.2020
Páči sa mi! (+6)
7.5