MUTROPOLIS

MUTROPOLIS

8.0

Zábavná cesta do roku 5000

Klasická point & click adventúra ako zo starej školy chytí skôr staršieho hráča, ktorý si pamätá Tajomstvo Oslieho ostrova, Poldu, či známejšie zahraničné klasiky. Mutropolis svoj odkaz nepriamo smeruje na sériu Broken Sword.  Ide o dielo dvoch španielskych vývojárov (muž a žena) z Pirita Studio a do hry vložili najmä cit pre humor a klasickú hrateľnosť.

Hra sa neberie vôbec vážne a na prvý náznak narazíte hneď na začiatku - dej sa to totiž odohráva v roku 5000! Skupina archeológov cestuje na planétu svojich predkov - Zem. Tam otvorí cestu tajuplnému zlu, ktoré im unesie šéfa menom Totel. Neskôr sa vydávajú na jeho záchranu. Sci-fi zasadenie a budúcnosť dáva priestor ku vtipným odkazom, ku ktorým sa postupne dostanem.

Hlavným hrdinom ste vy a ryšavý chlap s mladistvým výzorom Henry Dijon. Ako v každej správnej adventúre takého strihu musíte najprv objaviť, na čo všetko sa dá kliknúť, čo s čím môžete spojiť a hurá do akcie! Vo svojom laboratóriu najprv musíte vyšetriť záhadu zmiznutia kolegu, ale ostatným sa príliš do práce nechce a aj tak je všetko na rukách hlavného hrdinu. Pre neskôr narodených ozrejmím, že hrať takýto typ hry vyžaduje trpezlivosť a využívať náznaky, ktoré vám vývojári ponúkajú na jednotlivých obrazovkách. Nevyhnete sa čítaniu množstva textu, ktoré však nie je odstrašujúce a samotné dialógy sú často vtipné.

Mutropolis
Mutropolis Henry nevie, že pozerať niekomu cez rameno sa nemá.
Henry nevie, že pozerať niekomu cez rameno sa nemá.

Mutropolis Aj toto je práca moderných archeológov v budúcnosti.
Aj toto je práca moderných archeológov v budúcnosti.

Mutropolis Pomocou toho čierneho prístroja je možné meniť ročné obdobia.
Pomocou toho čierneho prístroja je možné meniť ročné obdobia.

Odstrašujúce môžu byť úlohy, ktoré musíte robiť na viacerých obrazovkách. V adventúrach, kde ste museli uhádnuť, čo treba robiť len na jednej obrazovke, to bolo jednoduchšie. V tejto hre niekedy musíte zisťovať, čo treba robiť na mnohých a preklikávať, cestovať a podobne. Ocenil by som ako hráč pomocníka alebo lepšie rady. V poslednej kapitole sa cez mapu preklikávate a musíte odhaliť napríklad to, že je potrebné do denníka zapísať všetky pamätihodnosti na rôznych herných mapách. Je tam cítiť neskúsenosť mladých autorov.

Keďže hra vyšla v roku 2021 nechýba množstvo vtipných odkazov na iné tituly. Mnohých poteší, že je tu spomienka na tPortal od Valve v podobe odpadkového koša, ktorý rozpráva. Podobných odkazov nájdete veľa. Úsmev môže vyčariť aj samotné zasadenie výskumu, kedy pomerne veľké množstvo archeologických nálezov je z našej súčasnosti. Pričom sú k tomu pridelené zaujímavé komentáre. Niektorých známych zločincov majú za hrdinov alebo fiktívne postavy za reálne. K drakovi sa vyjadrili, že hoci sa spomína takmer všade, nenarazili ani na jednu jedinú kosť! Niektoré naše vynálezy využívajú však dodnes, napríklad robotický vysávač, ten však v roku 5000 má technické problémy rovnako ako dnes v našej realite. Narazíte aj na známe postavy z mytológie, ako je bohyňa Isis alebo na komixové postavy v podobe Wonder Woman. Celkovo je tu množstvo odkazov nielen na popkultúru. Práve kvôli takýmto odkazom a dobre zvládnutému humoru bolo pre mňa radosťou túto hru recenzovať.

Samotná zdĺhavá hrateľnosť zo starej školy bez možnosti pomocníka bola už inou kapitolou a veľakrát som sa zasekol aj na dlhšiu dobu. Žiaľ, hre nevyhli chyby s nelogickým spájaním predmetov. Navyše väčšinu vecí tu musíte urobiť v správnom poradí. Takže ak skôr prídete na niečo, čo sa má udiať neskôr, tak to nefunguje a to je častý dôvod záseku. Ten kto hral staré adventúry vie, o čom hovorím. Noví hráči a tí, ktorí nikdy nehrávali takéto hry, môžu s tým mať problém. Lenže na druhej strane je to závan nostalgie a zároveň veľmi príjemný pocit. Hoci sa jedná o nový titul, budete sa cítiť ako 25 rokov v minulosti.

Celková dĺžka závisí tak od šikovnosti hráča. Samotná hra je rozdelená na tri kapitoly, až posledná sa odohráva v samotnom Mutropolise, aj keď skôr v jeho okolí. Pointu a príbeh detailnejšie vyzrádzať, z pochopiteľných dôvodov, nebudem. Kto sa prebojuje až na záver, čo neskôr určite nebude problém, pretože už budú aj návody, bude príjemne prekvapený z dobrého príbehu a celkovej zápletky. V rámci hry sa v jednej úlohe stane drobná zmena a hra bude dokonca odkazovať na staré 2D 8-bity, čo je nostalgia poriadneho stupňa!

Za audiovizuálnu stránku sa vývojári vôbec nemusia hanbiť. Dabing a zvuková stránka je na vynikajúcej úrovni, tak ako celkový technický stav. Už recenzentské kópie neobsahovali azda ani jednu chybu, ktorú by som si všimol. Žiadny technický problém! Treba si pritom uvedomiť, že na hre pracovali len dvaja ľudia. A to chce potlesk! Grafická štylizácia je príjemná a komu sadnú animácie a štýl, ten bude spokojný. Mne sadol bez debaty.

Cesta do roku 5000 nemusí vyhovovať každému, ale tí, ktorým chýbala veselá adventúra zo starej školy a nevedia sa dočkať siedmeho Poldu, môžu spokojne siahnuť po tomto titule. Aj tu budete spájať nemožné! Napríklad citróny s káblikom, aby ste si vytvorili baterku. Mutropolis je pre všetkých, ktorí sa neberú vážne a chcú v tomto čase prísť na iné myšlienky!

Mutropolis
Mutropolis Skoro celá posádka – pilotovi som sám nafarbil vlasy.
Skoro celá posádka – pilotovi som sám nafarbil vlasy.