DOGWORLD

DOGWORLD

7.5

Svet psov, v ktorom nebudete ich pánom

Niekedy je fajn oddýchnuť si od veľkých sandboxoviek a siahnuť po niečom jednoduchšom, nielen čo sa týka hrateľnosti, ale aj grafiky. Dogworld je jeden z tých titulov, ktorý  vám dá férovú obťažnosť, ale nefrustruje natoľko, aby ste sa nepobavili.

Potom čo sa na Zemi udiala katastrofa nevídaných rozmerov, sa ľudstvo kvôli svojej bezpečnosti presunulo do podzemia. Každý obyvateľ prežívajúci  v novom domove vo vajcovitých bunkách sa podriaďuje umelej inteligencií zvanej Daddy. Váš „ocko" tvrdí ,že svet na povrchu je nebezpečný a neobývateľný a jediné bezpečné miesto je len tu dole. Avšak po nečakanom zemetrasení sa ocitnete mimo vašej bunky na povrchu Zeme a náhle zistíte, že to čo vám tvrdili, nie je tak úplne pravda. Povrch síce je obývateľný a dokonca na ňom prekvitá aj určitá forma života, ale táto nová forma vonkoncom nie je ľudská a nie veľmi priateľská. S automatickou zbraňou a veľkým odhodlaním zistiť, čo sa vlastne stalo, sa vydáte do sveta, ktorý ovládli psy a ich mutácie. Avšak váš „ocko" vás chcieť mať späť.

Dogworld je 2D indie dobrodružná strieľačka prezentovaná v jednoduchom pixel art štýle, do ktorej sa ako hráč dostanete veľmi rýchlo. Ovládanie je jednoduché a intuitívne s dobrou reakčnou schopnosťou. Najlepšie sa však hrá s ovládačom, čo vám odporučí hra už na úvodných obrazovkách. Pohyb, streľba, šmýkanie sa a skok (ktorý sa neskôr zmení na dvojitý), je všetko, čo potrebujete vedieť. Všetky tieto funkcie sa navzájom dajú v boji kombinovať a sú, pochopiteľne, do všetkých strán, avšak zaujímavosťou je spomínané šmýkanie. Okrem toho, že sa kĺžete po zemi, vám táto funkcia dopomáha s kombináciou skoku k rýchlejšiemu preskočeniu a vyšších prekážok a priepastí. Taktiež vám v tejto kĺzavej pozícii nepriatelia neublížia, čo sa náramne hodí proti tuhším protivníkom a hlavne bossom.

Dogworld
Dogworld Dogworld ponúka svižnú a zábavnú akciu.
Dogworld ponúka svižnú a zábavnú akciu.

Dogworld Konečne save-point
Konečne save-point

Dogworld Misie spočívajú väčšinou v hľadaní potrebných vecí alebo stlačení príslušného tlačitka.
Misie spočívajú väčšinou v hľadaní potrebných vecí alebo stlačení príslušného tlačitka.

Nepriatelia sú rôznorodí, aj keď väčšina z nich má základ v podobe psa. Zo začiatku stretnete lenivých balónových psov, ktorí si len tak poletujú a neútočia alebo takých, ktorí len priskočia k vám, prípadne hodia po vás projektil. Neskôr sa pridajú väčšie verzie, ktoré sa po zničení rozpadnú na menších a rýchlejších nepriateľov. Za zmienku stoja aj neviditeľní vlci, ktorí vám vedia pekne znepríjemniť cestu naprieč misiou alebo vás prekvapí poletujúci húsenicový pes presne vtedy, keď to nečakáte.

Flóra novej Zeme nebude posiata len variáciami psovitých šeliem. Sem-tam priskočia žaby, slimáky, otravné netopiere, osy a ich kráľovné a keď sa dostanete do vody, tak aj pár rýb, žralokov a chobotníc. Z narastajúcou obťažnosťou prídu robotickí nepriatelia, ako drony, vrtáky a stacionárne guľomety. Na nich však nájdete postupne arzenál, ktorý sa bude dať pomocou nájdených mincí upgradovať. Totiž pri každom zabití nepriateľa z neho vypadne určitý počet mincí, ktoré viete neskôr v psej dedine vymeniť za vylepšenie určitej zbrane.

Psia dedina je kapitola sama osebe a bude vo vašom dobrodružstve naprieč psím svetom alfou a omegou. Po zabití prvých nepriateľov vás zachráni pes Hazel, ktorý vás zavedie do dedinky, kde si vyspelá svorka sympatických psov spravila vlastnú spoločnosť a snaží sa žiť v harmónií s okolitým svetom. Váš vpád to však narušil, a tak im musíte pomôcť nielen v boji proti spoločnému nepriateľovi, ale aj pri hľadaní súčiastok na fungovanie prístrojov pre postup v hre. Keďže rozprávajú ľudskou rečou, stroho a jasne vám vysvetlia pomocou dialógových okien v čom budú spočívať vaše jednotlivé úlohy a kde nájdete potrebné veci na danú misiu.

Jednotlivé úlohy spočívajú len v systéme „nájdi - prines - použi" (karty vo svete psov sa obrátili), ale prídu menšie obmeny vo forme boja s hordami nepriateľov a malá eskort misia. Zo začiatku z vás nebudú nadšení, ale po splnení jednotlivých misií si získate ich náklonnosť. V dedine sa zorientujete rýchlo a okrem upgradovaní zbraní si tu môžete zahrať jednoduché melódie na klavíri a pochytať mince navyše pomocou výherného automatu. Neskôr, keď opravíte teleport , budete sa môcť ľahšie vrátiť k levelom, ktoré ste už prešli, preskúmať tajné lokality alebo likvidovať nepriateľov kvôli minciam.

Zbrane (odlíšené červenou farbou) nachádzate postupne a okrem osvedčených klasík, ako samopal, brokovnica a raketomet, naďabíte na granátomet, ktorý skôr využijete pri prekonávaní prekážok ako proti protivníkom. Samopal si neskôr vylepšíte na plameňomet, ktorý zanechá oheň na zemi, čím popáli útočiacich nepriateľov, ale napríklad brokovnica sa vylepšením zmení na dvojhlavňovú a pri správnej kombinácií so skokom vám dopomôže k ťažko dostupným miestam na mape. Osobne som využíval len tú hlavnú zbraň, keďže páli rýchlymi dávkami a jej upgrady majú najlepší efekt na nepriateľov a hlavne bossov.

Avšak vylepšenie zdravia tu rozhodne chýba. Celý čas máte len jeden život v tvare srdiečka, ktorý vám nepriatelia pri útoku postupne uberajú a doplniť si ho môžete len krabičkami so životom, ktoré buď náhodne vypadnú z mŕtvych nepriateľov, alebo budú náhodným obsahom drevených škatúľ. Ukladanie pozície nie je automatické a tiež nie je veľmi vyvážené. Niekedy sú save pointy blízko pri sebe, ale v niektorých dlhých pasážach ich budete hľadať márne. Vždy sa vám však po uložení pozície doplní celý život.

Bossovia sú vcelku dizajnovo pestrí, aj keď väčšinou sú to len určité formy psov. Ku koncu však narazíte na drsnejších robotických záporákov, ktorí svojimi rôznorodými útokmi miestami pekne sťažia súboje. Veľmi rýchlo však pochopíte pri každom súboji s bossmi vzorce ich útokov a pomocou šmýkania a rýchlej paľby ich dokážete dostať po pár pokusoch.

Prepracovaný príbeh Zeme pred a po katastrofe sa vám pomaly odkryje pomocou logov z počítačov a kaziet, ktoré zväčša nájdete v tajných miestnostiach, kde sa taktiež ukrývajú aj truhlice s mincami. Na začiatku síce získate mapu a nemôžem povedať, že sa na nej nedá zorientovať, ale niekedy som potreboval lupu ,aby som našiel svojho hráča v tvare malej kocky, ktorá splývala s prostredím mapy.

Dogworld
Dogworld Save pointy sú riadne označené no miestami ďaleko od seba.
Save pointy sú riadne označené no miestami ďaleko od seba.

Dogworld Zajazdíte si v lanovke, kde vám hra nadelí hordu neriateľov.
Zajazdíte si v lanovke, kde vám hra nadelí hordu neriateľov.

Dogworld 1-bitová grafika vás síce neuchváti, ale prinesie závan nostalgie.
1-bitová grafika vás síce neuchváti, ale prinesie závan nostalgie.

Dizajn levelov pri bezfarebnej grafike síce veľmi neohúri, ale je vidno, že tvorcovia si dali záležať na  vytvorení členitého terénu pomocou dvoch farieb a detailnej techniky vzorcov pixelartu. Okrem povrchu Zeme hra ponúka levely typu jaskynného systému, vyskáčete si smerom hore vo hlbokej priepasti, neskôr sa povozíte na lanovke, ponoríte sa do hlbokého jazera a nakoniec sa popozeráte v útrobách vesmírnej lode. Herná doba je prekvapivo dlhá. Pri preskakovaní typických prekážok a pascí a prechádzaní bossov či úrovní si neuvedomíte, že to už robíte hodiny a stále nie ste na konci hry.

Aj keď je všetko jednofarebné, vždy budete vedieť, kde a kam máte skočiť a čo vašej postave ublíži. Po každej zmene prostredia alebo po vstupe do budov či miestností sa však nepriatelia respawnujú, čo vám môže niekedy znepríjemniť postup v hre. Nechápem však primitívny dizajn vašej postavičky. Na to akí sú nepriatelia členití v rôznych variáciách, vaša postava sú len dve kocky na sebe s paličkami, akože končatinami a s dvomi bodkami v hlave akože očami. Čiernobiely retro štýl si budete môcť „vylepšiť" takzvaným CRT flitrom, ktorý vám pripomenie grafiku klasických obrích monitorov, pripomenie retro nostalgiu a vcelku slušnú atmosféru. Do čias dávno minulých vás prenesie aj jednoduchý, ale za to chytľavý syntetizátorový soundtrack zložený z melodických chip-tónov, ktoré pripomínajú hudobné kulisy hier z klasických automatových arkádoviek.

Osobne mi hranie Dogworld príjemne ubiehalo. Vývojár Lateralis ponúkol vo svojej prvotine graficky jednoduchú, ale zato atmosférickú platformovku s prekvapivou dĺžkou hrana, intuitívnou akčnou stránkou a hrateľnosťou a chytľavým hudobným sprievodom. Ak nie ste náročným hráčom a chcete si pri hre oddýchnuť, nebudú vám prekážať jednotvárne misie a miestami priamočiary postup. Dogworld určité pobaví, aj keď niektorí bossovia ku koncu hry vás mierne vytočia.

Dogworld
Dogworld Finálne stretnutie s vaším ,,Ockom,,
Finálne stretnutie s vaším ,,Ockom,,