MONSTER HUNTER RISE

MONSTER HUNTER RISE

9.0

Pôsobivý lov v atraktívnom prostredí

Recenzia

Nadviazať na mimoriadne úspešný bestseller Monster Hunter: World je výzva aj pre borcov z Capcomu, a tak si takticky povedali, že ďalší diel pošlú na Switch, aby potešili majiteľov tejto konzoly a priniesli im originálny zážitok s mnohými vylepšeniami. Ale dokáže obstáť nový diel Rise s otvoreným konceptom World? Vo veľkej miere áno, i keď sa akcentuje najmä návrat k handheldovému pôvodu, opakovaným mapám (ale už bez dlhého načítavania dát) a čoraz ťažším úlohám. Zároveň tu pribudla kopa dobrých noviniek a preto Rise pôsobí sviežo.

Tomu prispela aj nová dedinka a okolité prostredie. V Kamura Village všetko vyzerá idylicky – keď sem príde bojovník/bojovníčka vášho druhu, začne hroziť tzv. Rampage, obrovský nápor na dedinku, kedy vlny monštier narážajú na brány a nekontrolovateľne chcú všetko brať. Váš bojovník stretne šéfa dediny s otvorenou náručou, rýchlo spozná obchodníkov a najmä niekoľkých zadávateľov úloh. Treba tu oceniť systém brania úloh hneď od prvých momentov, pretože krásne preberajú formu tutoriálu a aj neskôr vám dávajú patričnú voľnosť.

Ak ste mali v deme pocit, že sa ide rýchlo k veci a veľké beštie treba kántriť v prvej hodine, plná hra si dá viac načas a tempo učenia je pozvoľné. Dokonca je tu parádna možnosť brať iba úlohu s vandrovkou po mape – nemusíte nič zabiť, nič zbierať, iba sa túlať a spoznať jednotlivé body. Čo je vynikajúci štýl, práve tieto misie vám umožnia spoznať mapu do väčších detailov. Mapa v zmenšenej podobe sa dá aj zväčšiť na celú obrazovku a je ideálne vedieť, čo značia jednotlivé čísla a čo tam očakávať. Zároveň sa môžete oťukať a vedieť, kde sa skrývajú potrebné rastlinky, hríby, chrobáky, kam sa dá ísť na ryby a získať potrava alebo na ktorých miestach útočia menšie držky. Prípadne – a to je dôležitá súčasť tejto časti – kde sa dá loziť nahor.

Rise signalizuje výšiny a nový MonHun sa im prispôsobuje vo viacerých smeroch. Prvým je možnosť loziť na vyššie časti máp, nielen malé plošiny, ale súvislé veľké pasáže, kde čakajú kľúčové boje. Ale zároveň sú mapy prepletené rôznymi skalkami, útesmi a máte sa kam štverať. To funguje najmä v misiách s malými úlohami typu zožeň 10 hríbov a zistíte, že vzácne kúsky sa nachádzajú niekde úplne hore – mapa vám ukazuje, že ste už blízko, ale v skutočnosti musíte vyraziť do výšky. Na to slúži nová technika s hákom: vystrelíte ho, chytí sa a potom sa pritiahnete alebo skúsite efektný, takmer komiksový beh po stene. Špecialitou sú veľké skoky cez priepasti, kde využívate techniku háku a zároveň aj rastlinky signalizujúce, že sa dá odraziť kamsi preč. Znie to ako drobné vylepšenie, v skutočnosti to prináša oproti starým dielom výborný vertikálny pocit. Mapy nie sú ploché, ale využívajú sa ich ďalšie časti – výšky a vrcholky neslúžia iba na okrasu, hustota aktívnych miest sa zvýšila a všetko pôsobí prirodzene, aj keď sa misia stále odohráva v limitovanom prostredí mapy.


Na pohyb a lepšie fungovanie má vplyv aj zahrnutie dvoch nových postavičiek. Prvým je Palamute, spoločník podobný psovi, na ktorého môžete dokonca vyskočiť a uháňať vpred bez toho, aby sa vám míňala stamina. To je veľké plus a zaručí dynamiku, aj rýchly presun po mape. A keď ste na ňom, môžete sa pustiť aj do boja proti väčším monštrám. Ak nie, budete sa mlátiť s monštrami a Palamute vám bude pomáhať, mlátiť po gebuli tiež. Druhým spoločníkom je už klasická postavička Palico. Obaja borci sa navyše vyvíjajú a zvyšuje sa im level, na rozdiel od hlavnej postavy, ktorej vývoj je skôr klasický. Je tu ešte aj postavička Cohoot, ktorá odkrýva pár vecí, ale slúži skôr do počtu a s touto sovičkou nechodíte nonstop, zatiaľ čo s ostatnými dvomi áno.

MonHun obsahuje prepletený systém: vyberáte si jednu zo 14 zbraní (meč, sekera, kopija, kuša atď.), ktoré sa dajú vylepšovať, rovnako vaše brnenie a pod. Získavate poznatky z akcie, bojov a štúdia protivníkov. Tam žiadne novinky nečakajú: máte istú zbraň, idete do terénu, stretávate sa s menšími a väčšími beštiami. Z nich padajú cenné predmety či materiály – tie v dedinke použijete na upgrade oblečenia, brnenia či samotných zbraní. A vďaka nim si trúfnete na väčšie monštrá, brať vyššie úlohy a potom sa postaviť ešte hrozivejším monštrám. Osvedčená klasika.

Úlohy sa berú od viacerých postáv: jedna slečna vám dáva zadania, ktoré sa viažu k príbehu a hlavnej línii. Tie sa dajú plniť iba sólo. Ďalšia dáma vám dáva úlohy za celý hub (dedinku) a tie možno plniť v multiplayeri. Interface vám ich pekne rozlíši: môžete zobrať viaceré a konkrétne zadanie si aktivujete, vyrazíte na jeho plnenie, dostanete časový limit a teleportujete sa na príslušnú mapu. Výhoda je, že môžete mať paralelne aktivovaných päť vedľajších úloh na zber hmyzu, rastlín alebo hlušenie malých zverov. Hra stupňuje náročnosť: keď dorazíte na 5* a vyššie úlohy, už sa riadne zapotíte a so zaťatými zubami zomierate zas a zas.

MonHun má klasicky viaceré ukazovatele: zdravie, staminu, zbraň a všetky sa paralelne míňajú. Naháňať treba všetko: ak klesne zdravie, štartuje na začiatku misie. Ak je málo staminy, slabo šviháte zbraňou a ste unavení. Ak sa ničí zbraň, tiež to nie je dobre. Keď ste v boji, sekáte zvery a farba HP ukazuje ako sú zranení, inak tu nie je žiadny ukazovateľ. Výhoda MonHun Rise, že odpadá potreba hľadať stopy a brloh monštra, lebo už pri príchode vidíte jeho pozíciu na mape. Ale lov spočíva v tom, že beštia nečaká na jednom mieste a neraz počas boja zdrhne niekam úplne inam, takže ju treba ísť naháňať. A do boja dorazilo pár veľmi užitočných noviniek.

Wirebug, pomôcka na prekonávanie prekážok a štveranie nahor, sa dá využiť aj v spojitosti so zbraňou, no aj na ňu treba mať zásoby (aby ste ju nevyužívali nonstop). Vďaka nim však môžete mať silnejšie kombá, tvoriť pasce a zrazu je boj rozmanitejší. Ešte lepším obohatením je možnosť osedlať si relatívne veľkú, no oslabenú beštiu a ovládať ju. Tento trik vám umožní dvojaké chuťovky: buď takého maca alebo inú držku poriadne unavíte a narážate ňou do skál, čím sa jej znižuje zdravie. Alebo ju zoberiete do boja proti ešte väčšiemu monštru. Tu sa pekne ukazuje devíza hry, že na lov monštra si beriete iné. Pôsobí to výborne, na prvých dvoch mapách sa často preháňajú dve-tri väčšie a niekedy si môžete vybrať, koho skrotíte a proti komu sa postavíte. V tutoriáli sa dajú všetky techniky pekne nacvičiť – a neskôr dokonca čakajú aj samostatné úlohy v aréne.

V tomto smere má Monster Hunter: Rise parádne možnosti voľnosti – a treba uznať, je to enormný žrút času. Už prvý set úloh vám zoberie kopu večerov, najmä ak sa snažíte splniť všetky. Hra navyše krásne stupňuje obťažnosť vďaka klasickému systému hviezdičiek, takže približne tušíte akú náročnosť očakávať oproti iným misiám. A páči sa mi, že je tu veľa úloh na výber: niekedy hra chce splniť iba štyri, hoci ich v menu čaká sedem-osem. Kto chce uháňať vpred, môže – ale poctivci sa budú snažiť splniť všetky zadania. Misie pritom nie sú krpaté, čaká tu tradičný limit 50 minút: na prvé je to bohato veľa a finišujete ich za 15-20, ale neskoršie už dajú zabrať a len tak-tak máte čo robiť len čo uplynie méta 40 či 45 minút.

To je možno aj odpoveď na tradičnú otázku, či sa v hre veľa grinduje. Je tu poctivý japonský prístup: na malé zlepšenia sa celkom namakáte, ale žiadna výprava nie je zbytočná. Aj keď si zopakujete misiu, možno sa podarí získať extra skúsenosti vašim spoločníkom alebo dobré predmety, ktoré využijete u kováča.

V hre vás čaká päť prostredí a bez akýchkoľvek spoilerov možno uznať, že ide o rozmanitý kvintet, kde sa striedajú rôzne farby a architektúry. Prevažuje najmä rýdzi japonský štýl, kde nie je núdza o brány, osamelé kamenné sochy či zabudnuté chrámy, ale aj drevené konštrukcie. Hneď prvá mapa vás pozýva do ruín, druhá na zamrznuté ostrovy po opustenom drakovi a v ostrom kontraste sú lávové jaskyne, kde je rozsiahly systém bludísk a láva sa mieša s vodou. A potom je tu zatopený les, ktorý vám môže byť trošku povedomý a ten obsahuje dokonca obrovskú pyramídu, kde sa miešajú už skôr juhoamerické prvky. Piesočné planiny majú zas krásny protiklad horúcich dní a chladných nocí.

Na pohľad sa zdá byť počet máp nízky, ale nenechajte sa zmiasť. Kým si verne naštudujete celú pätku a aj sa dostanete na každé požadované miesto, ubehne hravo 20-30 hodín. Nehovoriac o triku, že na začiatku misie si mapa uchováva kus skrytého tajomna v podobe odkrývajúcej sa hmly. Kto však mapu pozná takmer spamäti, na veľa miest príde aj poslepiačky. Ale poteší vás určite možnosť Fast Travel a teleport na minulé miesta na každej mape a dokonca aj v dedine za obchodníkmi.


Veľa sa píše a očakáva od nového módu Rampage. Zámerne však neprezradím, v ktorom momente príde a aké má prepojenie s dejom. Ale súhlasí očakávanie, že Rampage je defenzívny mód podobne ako v iných hrách. Domáci sa tohto obávajú už v prvých minútach a Rampage je totálne japonská záležitosť, kde sa naštvaní yokai duchovia i monštrá valia na dedinu a snažíte sa im odolať. Na začiatku si rozložíte obranné mechanizmy alebo pasce, bomby a neskôr sa priamo zúčastníte bojov. Lezú na vás viaceré vlny nepriateľov, tak sa snažíte makať a medzi nimi si trochu oddýchnuť. Je to hektický mód – a osobne ma až tak neoslovil. Nie je to čisto japonský štýl a osobne mám pocit, že Rampage je skôr snaha apelovať na západné publikum a dať mu čosi povedomé.

Po grafickej stránke sa snaží Switch makať ostošesť – ventilátory občas hučia aj v handheldovom móde, ale je úžasné sledovať, čo autori vyžmýkali a všetko beží hladko. Hra je jasne prispôsobená na tento hardvér a je to cítiť od prvých minúť – ale všetky animácie, návštevy bojísk a najmä samotná Kamura Village pôsobia skvelo. Je radosť sa tu preháňať, sledovať detaily a nezameniteľná atmosféra každej lokality vás presvedči o estetike i cite tvorcov – tu kvitnú čerešne, tam sú zabudnuté sochy, inde zase rozbujnená príroda. A zvuk je výborný spoločník a dokresľuje celkovú atmosféru najmä cez zvukové efekty zbraní, nástrojov či prírody. Keď som sa prešiel po prvých ruinách, cítil som sa skutočne ako v Japonsku, ten pocit autenticity je neuveriteľný.

Monster Hunter: Rise je napokon kvalitný krok vpred v sérii a špeciálne pre majiteľov Switch, ktorí doteraz okúsili iba jeden 3DS remake je to jednoznačne parádny titul. Oceňujem veľa noviniek i celkový prístup, ktorý na jednej strane necháva originálne čaro a zároveň ho rozširuje. Zámerne neporovnávam MH: Rise a MH World, lebo nám tu vznikajú akoby dve samostatné odnože. Ako skôr konzervatívny MonHun hráč oceňujem toľké novinky, ale zároveň sa tu cítim ako doma. Čosi si naštudujem, veľa nového vyskúšam, ale jadro sa toľko nezmenilo. Azda nie je MH: Rise taká revolúcia pre sériu ako kedysi MH: World, stále je to však silné pokračovanie. Kto doteraz MonHun nehral, môže tu pokojne začať, i keď ho čaká poriadna salva tutoriálov.


napísal Korec 25.3.2021
Páči sa mi! (+3)
9.0
Vo svete
8.7
Ohodnotiť
MONSTER HUNTER RISE
+ výborné vylepšenia v sérii
+ jedna z najkrajších MonHun dediniek vôbec
+ duo Palamute a Palico vhodne pomáha
+ päť prepracovaných máp
+ dôraz na vertikálne časti rozširuje celkové prostredia
+ Wirebug je parádna pomôcka do boja i mimo neho
+ esteticky krásna grafika na Switch
+ vynikajúci zvuk
- príbeh sa opäť vyvíja len po troške
- Rampage sa rýchlo zunuje


RECENZIE HRÁČOV
PC
Switch

Vývoj: Capcom / Capcom
Štýl: Akcia / RPG
Dátum vydania: 26. marec 2021
 12.1. 2022 (PC)
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Dostávanie emailov o nových sú... (0)
Dobrý deň. Pred chvíľou som si vytvoril účet a nec...
|Comiccon,animecon,gamecon (0)
Caute,mate niekto info, ze by sa v blizkej dobe ch...
|Predaj lenovo thinkpad t490s (0)
Ak by mal niekto záujem viem posunúť čisto nový Th...
|Úvaha o ps exkluzivitách idúci... (17)
Veľmi ma zaujíma v čom niekto vidí problém že PS e...
|Kompatibilita strarších hier v... (7)
Ahojte, neviete náhodou niekto či sa s tým dá nieč...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2021 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk