INSURMOUNTABLE

INSURMOUNTABLE

7.0

Drsný výstup na vrcholy hôr

Keďže sa už uvoľnili pandemické opatrenia, čo tak si vyjsť na výlet a rovno zdolať tri náročné vrchy, popasovať sa s nepredvídateľným terénom a počasím, zažiť nečakané udalosti, ale tiež relaxovať, nabrať nové sily a pokochať sa prekrásnym výhľadom na pomerne nedotknutú prírodu? Insurmountable vám to zabezpečí a rovno na vašom počítači. V tomto dobrodružnom „simulátore" od vývojárskeho štúdia ByteRockers' Games sa vžijete do úlohy sólového horolezca, ktorý chce postupne zdolať tri vrchy. Cieľom každej hry je dostať sa na vrchol každej hory a potom zliezť do základného tábora. Cestou na vrchol však čelíte členitému terénu z kameňa, snehu a ľadu a s vplyvom počasia  - od slnečného, po mrazivé fujavice,  bez ohľadu na to, či je deň alebo noc.

Na začiatku si vyberiete jedného z troch horolezcov, pričom každý má k zdolaniu vrcholov iný dôvod. Dobrodruha poháňa cestou hore sila výzvy prežiť v nehostinných podmienkach, vedec by rád našiel odpovede na svoj vedecký projekt a žurnalista je poháňaný chuťou tajomných udalostí, ktoré tieto hory ukrývajú. Každá postava má okrem svojej charakteristiky aj určité vlastnosti či prvotné zručnosti a typy vecí vo svojom inventári, ktoré dokážete využiť počas púte.

Vašu púť začínate od najmenšej hory a po jej zdolaní postupne odomknete zvyšné dve, ktoré musíte prejsť za sebou. Každá hora má vlastnú obťažnosť a tri rôzne cesty na vrchol, ktorých podmienky sa vždy menia, no nie vždy sú vyvážené. Napríklad počas jednej cesty tam aj späť budete mať síce pekne mrazivú fujavicu, ale za to vás hra obdarí menej členitým terénom. Alebo bude slnečné počasie, ale počas prechádzky zažijete mysteriózne udalosti, pri ktorých vás zlé rozhodnutie môže stáť stratu vitálnych funkcií či života.

Insurmountable
Insurmountable Nemusíte sa báť, žiadny Brokeback Mountain v tej ikonke sa nekoná.
Nemusíte sa báť, žiadny Brokeback Mountain v tej ikonke sa nekoná.

Insurmountable Relax, atmosféra, pokoj, krásny výhľad a ešte veľa kilometrov cesty predo mnou.
Relax, atmosféra, pokoj, krásny výhľad a ešte veľa kilometrov cesty predo mnou.

Insurmountable Terén hry je pekne rôznorodý  a členitý.
Terén hry je pekne rôznorodý a členitý.

Po pekne dlhom nahrávaní sa konečne dostanete do samotnej hry. Už na začiatku vás uvoľní príjemná, až atmosférická hudba, pri ktorej sa ľahko vcítite do úlohy horolezca na ceste za dobrodružstvom. Samotná hracia plocha sa skladá z členitých šesťuholníkových sektorov v rôznych výškach, ktoré predstavujú terén. Začínate na trávnatom povrchu, no vo vyšších polohách sa budete musieť popasovať s kamenným povrchom, snehovým a ľadovým, čo vám rozhodne sťaží výstup na vrchol. Rozloženie týchto sektorov sa v každej nove hre mení.

Kurzorom si vyberiete, na ktorý zo sektorov chcete ísť a vzápätí sa vám ukáže daná cesta vo forme výraznej čiary. Ďalším kliknutím sa vaša postava vyberie k danému bodu. Rýchlosť pohybu sa dá regulovať v menu hry, ale bleskovú rýchlosť nečakajte. Každý váš pohyb vám uberie nielen z času stráveného v hre, ale aj z fyzickej sily (stamina). Čím dlhšie kráčate alebo aj leziete po jednotlivých sektoroch, tým viac jej, pochopiteľne, strácate. Uberanie fyzickej sily tiež ovplyvňuje členitosť terénu, typ a, samozrejme, počasie.

Cestu k danému bodu na hracej ploche môžete hocikedy prerušiť, ak ste si medzičasom zvolili inú cestu k cieľu, alebo si myslíte, že vašej postave uberiete príliš veľa fyzickej sily, čo naznačí aj malá ikonka v danom bode spomínanej čiary. Tieto ikonky taktiež ukážu, či je daný povrch stabilný, či vám nehrozí určité nebezpečenstvo, alebo zmeny dňa a noci. Nie vždy, keď prejdete cez sektor s ikonkou nebezpečenstva, vám hra odoberie z vašich vitálnych funkcií, ale určité percento náhodnej udalosti tam stále je. Fakticky si môžete cestu detailne naplánovať, aby ste sa vyhli nestabilnému terénu alebo veľkému úbytku fyzickej sily.

Okrem výstražných ikoniek vám hracia plocha ponúkne náhodné udalosti v tvare levitujúcich ikoniek s konkrétnym obrázkom, čo predstavuje ich typ. Pri vkročení k nim vám hra opíše danú udalosť s tým, že vám dá na výber z dvoch až štyroch možnosti reakcie, avšak každý váš výber nemusí mať vždy pozitívny dopad, i keď ich môžete aj odignorovať a pokračovať v ceste. Narazíte na rôzne druhy udalosti podľa typov ikoniek, ale zväčša sa opakujú. Napríklad nájdete opustenú jaskyňu, ktorú budete môcť preskúmať, keď máte fakľu v inventári. Môžete v nej nájsť užitočné vybavenie alebo proviant. Taktiež vám dá jaskyňa možnosť prespať, čo vám ušetrí opotrebovanie stanu a určitých vitálnych funkcií. Niekedy zas narazíte na priateľského pútnika, ktorý od vás síce opýta určitú vec z vášho inventára, ale neskôr vám ju nielen dvojnásobne vráti, ale aj daruje iné užitočné veci. Zaujímavosťou sú aj mystické stretnutia, ktoré vám niečo to odoberú z niektorých vitálnych funkcií, ale za to pridajú na iných.

Tak či onak, aj po neúspešnom výstupe vás hra ohodnotí skúsenostnými bodmi, ktoré po dosiahnutí určitej hranice vašu postavu posunú o ďalší level. Po dosiahnutí novej úrovne si následne budete môcť vybrať z pasívnych alebo aktívnych vlastností vášho horolezca. Postupne si vyberáte stále lepšie zručnosti, ktoré sa levelovaním vylepšia a budete ich môcť použiť pri lezení na ďalšie vrchy. Aktívne vlastnosti, ako je efektívnejšie lozenie v konkrétnom teréne s menšou stratou fyzickej sily, menšia strata vitálnych funkcií pri určitých udalostiach, či lepšie dýchanie v zóne smrti, budete mať stále zapnuté hneď ako ich získate. Pasívne, ako lepší prehľad hracej plochy, vypnutie nebezpečných udalosti na jednotlivých sektoroch či lepšie zdolávanie terénu, sú časovo obmedzené a po ich využití sa musia znovu „nabiť".

Vitálne funkcie, ako spomínané fyzické a duševné zdravie, dýchanie/stav kyslíka a teplotu tela sú pre vašu postavu alfou a omegou. Keď vám určitá funkcia spadne na nulu, hra síce neskonči, ale vám chýbajúcu hodnotu doplní na úkor inej. Avšak dôležitou položku je život samotný, ktorý strácate pri negatívnych dopadoch v udalostiach. Keď stratíte život úplne, hra končí a tým pádom začínate od začiatku. Síce dostanete hodnotenie vašej cesty, ale aj stratíte doterajší postup v hre. Ak by ste však potrebovali hru prerušiť uprostred hrania, váš progres sa uloží.

Insurmountable
Insurmountable Cesta k vrcholu vám dá zabrať.
Cesta k vrcholu vám dá zabrať.

Insurmountable  Inventár je jasný a prehľadný, ale veľa rôznorodých položiek v ňom mať nebudete
Inventár je jasný a prehľadný, ale veľa rôznorodých položiek v ňom mať nebudete

Insurmountable Keď vám klesne na nulu určitá vitálna funkcia, zažijete krušné chvíle.
Keď vám klesne na nulu určitá vitálna funkcia, zažijete krušné chvíle.

S položkami v inventári, ktoré vám hra nadelí v udalostiach, si môžete nielen dopĺňať vitalitu, ale aj zväčšiť šancu na zdolanie náročných vrchov. Napríklad konzerva vám doplní fyzickú silu, horský kvet duševnú, kávou sa zahrejete a kyslíkové bomby vám uľahčia lozenie v zóne smrti, čo je 6000 metrov nad morom. Taktiež postupne nájdete lepšie vybavenie, ako rukavice, dýchaciu masku alebo trekingové topánky, čo vám dopomôžu prežiť v neľahkom počasí a teréne. Inventár má obmedzenú kapacitu, takže si budete musieť vybrať to, čo je pre vašu postavu v danej chvíli najdôležitejšie. Položky v inventári vám po prejdení jednotlivých vrchov zostanú, ale aj vaše psychické a fyzické zranenia.

Keďže v hre funguje režim dňa a noci, vaša postava musí niekedy aj odpočívať, aby načerpala sily a zlepšila svoje vitálne funkcie. V inventári sa vždy oplatí mať stan, keď nebudete vedieť nájsť jaskyňu. Síce sa používaním opotrebúva, ale vždy je šanca nájsť pri rôznych udalostiach ďalší. Spánok sa dá nastaviť na dlhý a krátky, pričom si ho v zrýchlenom režime môžete odsledovať. Samozrejme, môžete si vybrať spanie pod holým nebom, ale rátajte s pekne chladnými chvíľami.

Po úspešnom zdolaní všetkých troch vrchov vás hra ohodnotí bodmi, ktoré dostanete podľa toho, ako ste jednotlivé vrchy prešli a aké zručnosti a veci ste cestou zozbierali. Finálne skóre si následne môžete porovnať s ostatnými hráčmi v rebríčku. Potom sa vám odomkne ďalšia obťažnosť danej postavy, s ktorou vás výstup na jednotlivé vrcholy viac potrápi a musíte už počítať s obmedzenými zdrojmi a komplikovanejším počasím a terénom.

Insurmountable
Insurmountable Nie každá udalosť bude mať  na vás pozitívny dopad.
Nie každá udalosť bude mať na vás pozitívny dopad.

Insurmountable Mám šťastie, nebudem musieť spať pod holým nebom.
Mám šťastie, nebudem musieť spať pod holým nebom.

Insurmountable Cestu k danému cieľu si môžete zjednodušiť, ale aj kvôli lepšiemu efektu skomplikovať.
Cestu k danému cieľu si môžete zjednodušiť, ale aj kvôli lepšiemu efektu skomplikovať.

Graficky má Insurmountable čo ponúknuť, hlavne vtedy, keď sa na chvíľu zastavíte a pokocháte sa výhľadom na prírodu okolo vás a atmosférická hudba vám k tomu dodá pocit relaxu a pokoja. Možno niektorým hráčom bude pripadať hracia plocha poskladaná z členitých šesťuholníkov graficky sterilná, avšak hre dodáva určitý prehľad, jednoduchosť a jasnú cestu k daným bodom či cieľu.

Insurmountable je zaujímavým, až originálnym počinom s horolezeckou tematikou. Dynamický svet s meniacim sa počasím a procedurálne generovanými cestami na vrchol sú hlavnou devízou tejto dobrodružnej hry s prvkami simulácie, ale náročnosť, postupný stereotyp a málo rôznorodého herného obsahu sťahujú kvality tejto inak skvelej hry dole.

napísal jinxed 31.5.2021
7.0
7.4