STAR WARS PINBALL VR

STAR WARS PINBALL VR

7.0

Ponorte sa do virtuálneho Star Wars pinballu

Recenzia na PS VR verziu

Kedy ste naposledy hrali na skutočnom pinballovom stole? Kedysi dávno boli vo svete pomerne bežné, časom sa začali vytrácať a skôr sa z nich stala zaujímavosť a atrakcia ako stroj reálne určený na hranie (a míňanie peňazí). Ja som si naposledy zahral niekedy koncom roku 2019 a aj to bol bohužiaľ automat v nie práve najlepšom stave, takže to už ani nebol taký zážitok. Pritom guľôčkový automat vie byť naozaj zábava, niektoré stoly sú dnes už legendárne, ich dizajn je do detailov vypiplaný a dokonca existujú aj stoly podľa známych licencií. Ešte asi nejakú dobu potrvá, kým si niečo také budete môcť opäť vyskúšať v podnikoch, no môžete si to vynahradiť vo virtuálnej realite. A rovno s jednou z najznámejších značiek na svete vôbec.

Star Wars Pinball VR do virtuálnej reality adaptuje známe stoly zo Star Wars Pinball, čo si môžete zahrať na viacerých platformách. Akurát to robí trošku inak a viac imerzívne. To neznamená, že by ste sa nejako vžili do konkrétnych stolov, skôr sa vžijete do kože ultimátneho Star Wars fanúšika, ktorý má doma svoj Star Wars brloh. Je v ňom bar, jukebox s filmovými skladbami, rôzne sošky, obrazy, helmy a mnoho ďalších replík rekvizít a zberateľských predmetov, ktoré by vás v skutočnosti stáli nemalú kopu peňazí. Tu stačí na hlavu nasadiť headset a všetko z toho je vaše.

Nie však hneď, musíte si to zaslúžiť. Zo začiatku tento brloh zíva prázdnotou a je len na vás, ako bude nakoniec vyzerať. Nejaké veci sú tu však od začiatku, trochu výzdoby a hlavne TV spolu so stolmi na opačnom konci. To sú miesta, kde budete tráviť najviac času, no ak sa chcete len tak kochať (a časom naozaj bude čím), môžete po tomto brlohu voľne chodiť, púšťať si hudbu z jukeboxu a meniť dekoráciu. Asi ste si už podľa tohto popisu uvedomili dve veci: že je hra výhradne pre Star Wars fanúšikov a že je skôr na chvíle relaxu, keď si chcete odpočinúť a ponoriť sa na pár chvíľ do trochu iného sveta.

Star Wars Pinball VR
Star Wars Pinball VR Ponuka hry mohla a mala byť väčšia
Ponuka hry mohla a mala byť väčšia

Star Wars Pinball VR Postupne si hraním odomykáte rôzne bonusy
Postupne si hraním odomykáte rôzne bonusy

Star Wars Pinball VR Žije to nielen na stoloch, ale aj mimo nich
Žije to nielen na stoloch, ale aj mimo nich

Spomínal som stoly a aj TV. Tie reprezentujú prakticky dva rozdielne režimy. Prejdite k TV a spustíte kariéru, kde postupujete naprieč piatimi kapitolami, získavate úlomky a tie investujete do schopností. Ak si chcete len tak rýchlo zahrať, prejdite k stolu, ktorý reprezentuje režim rýchlej hry. Len si vyberiete konkrétny stôl a to, či chcete hrať klasický pinball, alebo pinball so Star Wars „schopnosťami“. Teda modifikátormi, ktoré vám dávajú možnosť za určitých podmienok výrazne lepšie bodovať. Inde v brlohu zas nájdete rebríčky, na ďalšom mieste zas achievementy a podobne.

Ale počkať, vy neviete, čo je to vlastne pinball? Možno sú aj takí medzi vami, tak kým sa dostanem k obsahu hry, len drobná odbočka. Pinball je mechanický hrací automat na stole, v ktorom pomocou tiahla vystrelíte guľôčku na hernú plochu a keďže z nej padá smerom dole, odrážate ju späť pomocou dvoch páčok, ktoré sa volajú flippery. Neodrážate ju však len tak náhodne, ale s cieľom zasiahnuť rôzne ciele na stole, čím zbierate body. Cieľom je získať čo najviac bodov a nenechať guľôčku spadnúť. Čo je občas trochu problematické, keďže medzi flippermi je medzera veľká akurát tak, aby cez ňu jednoducho guľôčka prepadla, ak ide na stred. Do stola môžete aj udierať zo strán, keď vám môže niekde guľôčka prepadnúť, čím je šanca ju zachrániť.

Rozdiel medzi klasickými mechanickými pinballmi a týmto virtuálnym je v tom, že sú stoly oveľa dynamickejšie. Už klasický mechanický pinball môže mať stôl naozaj bohatý v rámci nejakej témy, k tomu haldu efektov, svetielok a podobne. Tu je ale skutočná dynamika, prvky na stole sa môžu meniť, spúšťajú sa tu misie, výzvy, nejaké konkrétne veci, ktoré musíte trafiť. Alebo sa odohrá nejaká scénka. Často si pritom môžete vyberať, akú úlohu spustíte, akú interakciu zvolíte, čo sa vlastne má stať. Na každom stole je toho naozaj veľa a za plnenie týchto úloh získavate nielen haldy bodov, ale aj achievementy/trofeje. Každý stôl musíte dokonale poznať, ak chcete bodovať, na čo je tu sprievodca.

Tu je to navyše obohatené aj o interaktivitu v okolí stola. Hráte napríklad na stole vychádzajúcom z filmu Rogue One a autoritatívne k vám pristúpi Orson Krennic v životnej veľkosti. Alebo okolo vás lieta Millennium Falcon, útočí Hviezda smrti a podobne. Stretnete aj samotného Darth Vadera. Do toho si pripočítajte aj postavy, lode a neviem čo všetko na samotnej hracej ploche, kde si tiež vypočujete hlášky z filmov a seriálov a podobne. Naozaj je tu toho veľa, do čoho sa fanúšikovia Star Wars môžu ponoriť a z hľadiska využitia licencie je Star Wars Pinball VR ukážkou, ako sa to má robiť, prakticky na každom kroku.

Obsah je už ale trochu rozporuplný. Je tu 8 stolov, čo nie je málo, akurát chýbajú niektoré, ktoré má klasická verzia Star Wars Pinball, čo je rozhodne škoda. Hlavne Clone Wars je absencia, ktorá sa nedá ospravedlniť. Nájdete tu dva seriálové stoly (Rebels a Mandalorian) a zvyšné sú filmové (A New Hope, The Empire Strikes Back, Return of the Jedi, Rogue One, Masters of the Force s majstrami naprieč dvomi trilógiami a Classic Collectibles vychádzajúci z pôvodných filmových hračiek). Chýba Solo, Boba Fett, moderná trilógia a iné stoly.

Stoly sú ale navrhnuté veľmi dobre, sú naozaj pekne detailné a bohaté. Potrvá vám, kým objavíte všetky ich kúty a čo sa tam vlastne dá robiť. Nehovoriac o možnostiach interakcie a misiách. Navyše je každý stôl úplne unikátny. Niektorý vás zasypáva bodmi, inde je zase ich zbieranie ťažšie. Jeden je ľahký, ďalší zas ťažký a budete tam guľôčky viac strácať. Ale z hľadiska ponuky, vyváženosti a rôznorodosti je to naozaj bohaté a dobré. Akurát je toho menej, než by ste chceli. Navyše za viac ako 20 eur, to by ste určite čakali aj tie ďalšie stoly zo Star Wars Pinball.

Star Wars Pinball VR
Star Wars Pinball VR Stoly sú naozaj detailné, ale v slabšej grafike nevyniknú
Stoly sú naozaj detailné, ale v slabšej grafike nevyniknú

Star Wars Pinball VR Môžete si prepnúť na kameru, ktorá vás prenesie bližšie do diania
Môžete si prepnúť na kameru, ktorá vás prenesie bližšie do diania

Star Wars Pinball VR Na stoloch môžete plniť aj špeciálne misie
Na stoloch môžete plniť aj špeciálne misie

Kariéra obsahuje už spomínaných 5 operácií, teda kapitol. Každá sa skladá z 10 misií, ktoré musíte splniť a podľa vášho výsledku dostanete shardy (každá operácia má maximum 30 shardov). Aby ste misiu prešli, potrebujete aspoň jeden, teda splniť základnú métu. Tá nie je nastavená náročne, tie ďalšie už náročnosť dvíhajú a potrebujete naozaj kopu bodov. Ďalšie kapitoly náročnosť dvíhajú. Problém je, že tu nie je veľká variabilita misií. Raz musíte body zbierať v rámci časového limitu, inokedy máte obmedzený počet pohybov flipperov, potom zase obmedzený počet guľôčok a podobne. A tak stále dookola a na rôznych stoloch.

Výhodou je, že si môžete aktivovať a aj levelovať schopnosti za nazbierané shardy, pričom schopnosti závisia aj od toho, na ktorú stranu Sily sa prikloníte. Napríklad pri multiball hre (ak splníte určité podmienky, môže vám spadnúť aj viac guľôčok, s ktorými hráte naraz) dostávate oveľa viac bodov, zlepšíte si násobenie skóre a podobne. Tieto veci nepodceňujte, keďže vám na stoloch pomôžu dosahovať čo najvyššie méty. Alebo občas aj tú najnižšiu, ktorá na niektorých stoloch a na vyššej obťažnosti môže byť problémom. No a v rýchlej hre si potom vyberáte, či chcete hrať klasicky, bez týchto schopností, alebo radšej s nimi a spestriť si to. Je to len na vás a ako som už skôr písal, hra je určená skôr na kratší relax, takže si môžete zahrať na 15 minút a pozbierať pár miliónov bodov na jednom stole aj za pomoci schopností.

Kariéra je tak zameraná viac na sústredené hranie, kde stoly už naozaj musíte poznať a cielene hrať tak, aby ste zbierali body. Teda musíte vedieť, kam sa potrebujete dostať, čo musíte trafiť, kde je aká misia a ako ju splniť. Rýchle hranie je na kratšie a jednoduchšie hry, ako som písal už vyššie. No a ak si to chcete ešte spestriť, môžete prepnúť kameru z klasického režimu na „TOTAL IMMERSION MODE“. V ňom sa kamera prenesie priamo na stôl, sledujete tak celú hru od flipperov. Na efekt to nepôsobí zle, naozaj sa tým celým cítite obklopení, avšak o stole nemáte až taký dobrý prehľad a ľahšie sa stratíte.

Star Wars Pinball VR
Star Wars Pinball VR Postupne si vybavíte svoj brloh
Postupne si vybavíte svoj brloh

Star Wars Pinball VR Úlohy v kampani sa len veľmi málo líšia
Úlohy v kampani sa len veľmi málo líšia

Star Wars Pinball VR Stoly sú naozaj dynamické, plné rôznych interaktívnych pasáží
Stoly sú naozaj dynamické, plné rôznych interaktívnych pasáží

A to je celkovo aj problém grafiky, minimálne v prípade recenzovanej verzie pre PSVR. Z nej sú aj screenshoty navôkol a ak si ich porovnáte s tými oficiálnymi, zistíte, že sa v PSVR verzii stráca veľa tých pekných detailov, je to zubaté, v nízkom rozlíšení. Až vám je ľúto, že sa mnoho tých pekných detailov stráca v menej kvalitnej grafike. Naopak zvuk je skvelý. Akákoľvek hra, ktorá obsahuje hudbu Johna Williamsa, z hudobného pohľadu nesklame a tu to nie je inak. Navyše originálne filmové/seriálové hlášky celkovému dojmu ešte pridávajú. Vysoká zvuková kvalita však ani nie je tak zásluhou autorov, ako skôr bohatého zvukového archívu na Lucasovom ranči, z ktorého sa tu vo veľkom čerpá.

Je tu ešte jedna vec, ktorá z celkového dojmu uberá – ovládanie. Neviem ako na iných platformách, pravdepodobne to tam bude aspoň čiastočne podobné, ale hra sa nedá hrať s VR ovládačmi. Musíte tak siahnuť po klasickom gamepade. Pritom využíva len triggery, žiadny pohyb ani nič podobné, takže triggery by sa dali využiť aj na Move, no taká podpora tu nie je. Čo je škoda, lebo by ste mohli hrať v ešte viac uvoľnenej polohe s rukami vedľa tela. Viac či menej sú všetky negatíva Star Wars Pinball VR podobne len menšie veci. Nič, čo by priamo kazilo zážitok, skôr si poviete, že je len škoda, že nie je ešte lepší.

napísal matus_ace 12.7.2021
7.0
8.1