IRON HARVEST: OPERATION EAGLE DLC

IRON HARVEST: OPERATION EAGLE DLC

7.0

Americko-arabský príbeh s dávkou exotiky

Vojnová stratégia Iron Harvest sa vydala podobnou cestou ako Company of Heroes. Prevzala štýl tejto RTS, ale premiestnila sa do alternatívnej histórie po prvej svetovej vojne.  Kampane obohatené svojskými bojovými strojmi boli založené na dobových osobnostiach, ako je Nikola Tesla či Rasputin. Hra mala svoje slabšie miesta, ale vcelku zaujala, takže dostala rozšírenie Operation Eagle, ktoré pokračuje tam, kde pôvodný príbeh skončil.

Znamená to, že prídavok prináša predovšetkým nové ťaženie, takže keď počítame tri úvodné, k tomu menšie DLC s Rusovietskou revolúciou a teraz to aktuálne, dokopy ich už má Iron Harvest päť. To je celkom slušná dávka, ktorá vydrží hráčom dlhé hodiny. Čerstvá kampaň hrateľná aj v kooperácii dodala nielen sedem nových misií  s početnými prestrihovými scénami a opäť aj českými titulkami, ale aj novú frakciu. Usonia, podobne ako predošlé strany, vychádza z reálnej veľmoci a keď si pozorne prečítate jej názov, zrejme prídete na to, že je to USA.

Čaká vás teda americká odysea, kde nesmie chýbať odvážny hrdina s nepoškvrnenou morálkou, plnou hubou rečí o demokracii a slobode a veľkými ideálmi. Jeho meno je William Mason a inak je to celkom zaujímavá postava. Už kvôli exoskeletonu, z ktorého môže vyliezť a z bojového obleku sa vtedy stáva obranná veža, ktorá účinne ničí všetko v dosahu. Will môže kedykoľvek znovu obliecť svoju zbroj, ísť ďalej a použiť tento trik na inom mieste. Alebo sa túla bez ochranného odevu, ktorý ponechá napríklad  na zabezpečenie tábora a aj tak je pomerne zručný v boji. Ak zahynie, nič sa nedeje, funguje možnosť oživiť ho na mieste skonania spolubojovníkmi alebo ho znovu naverbovať vo vojenskej budove, podobne ako sa nakupujú bežné jednotky.

Iron Harvest: Operation Eagle DLC
Iron Harvest: Operation Eagle DLC Nová kampaň začína konfliktom na Aljaške...
Nová kampaň začína konfliktom na Aljaške...

Iron Harvest: Operation Eagle DLC ...ale čoskoro sa premiestni na arabskú púšť.
...ale čoskoro sa premiestni na arabskú púšť.

Iron Harvest: Operation Eagle DLC V ťažení je sedem misií a 25 minút predelových scén.
V ťažení je sedem misií a 25 minút predelových scén.

Williamovovým protikladom v kampani je jeho otec, admirál Mason, ktorý pre zmenu ukazuje odvrátenú tvár Ameriky, jej túžbu po moci a snahu zneužiť iné národy vo svoj prospech. Zdanlivo otec a syn stoja na tej istej strane, avšak ich pohnútky sú odlišné, a to sa odzrkadlí aj vo vývoji situácie. Veľmi trefne to komentuje reportér Randolph Wells, ktorý sa nachádza priamo v teréne, zohrá v ťažení svoju úlohu a má uštipačné poznámky, v ktorých je veľa pravdy. Hoci prvé dve misie zavedú hráčov na  zasneženú Aljašku, hlavný prúd je venovaný oslobodzovaciemu boju Arábie, ktorú terorizuje Saxonia. V púštnych dunách si William obľúbi princeznú Situ a stojí po jej boku pri snahe zbaviť túto krajinu okupantov.

Vďaka charakteristickému zjavu mladej ženy aj prostrediu beduínov, kde sa dej odohráva, pôsobí kampaň dobrodružne a exoticky, tak trochu s prímesou rozprávok tisíc a jednej noci. Misie sú vcelku rôznorodé – treba prejsť oblasťou a získať posily, obsadiť vlak, dostať sa ním do tábora a otvoriť bránu posilám, či oslobodiť väzňov. Sprevádzajú to doplnkové, nepovinné úlohy, ktoré však prinesú menšie výhody. Bohužiaľ, sprevádzajú to aj technické chyby a nedostatky, ktoré sa objavili už v pôvodnej hre a autori ich stále nevyladili.  Napríklad záver kampane zavŕšila čierna obrazovka, z ktorej sa nedalo nikam presunúť a musel som natvrdo vypnúť hru.

Medzi rušivé súčasti patrila a stále patrí pochybná AI. Na jednej strane vidíte vcelku rozumné taktizovanie nepriateľských jednotiek a súčasne pasivitu svojich vlastných, ktoré niekedy vôbec nereagujú na blízkych nepriateľov. Zlý pathfinding spôsobuje, že sa armády vyberú na určené miesto tou najkrkolomnejšou cestu a väčšinou zdĺhavou obchádzkou rovno cez územie protivníka. Nič neobvyklé nie je ani zasekávanie v teréne a pri budovách. Pri presune celej skupiny sa hlavne väčšie stroje nedokážu rozumne premiestňovať tak, aby sa držali blízko seba. Napriek vašej snahe nevedia koordinovane prejsť rovnakou cestou a začnú sa rozliezať do viacerých strán, pričom bežne vyrušia nepriateľské hliadky.

Stále je obmedzený aj priestor na výstavbu základne. Jednak je tam málo miesta na pohodlné rozloženie budov a navyše sa na väčšine územia misie jednoducho stavať nedá – s výnimkou bunkrov. Veľmi zamrzí značne obmedzený maximálny počet jednotiek na mape – stačí, keď postavíte dva- tri väčšie stroje a popri nich už môžete mať len pár oddielov pechoty či mechov. Nehovoriac o tom, že vojenské sily mohli byť lepšie vyvážené. Zničiť  otravných a veľmi účinných saxonských mínometníkov je náročné a zdĺhavé.

Na druhej strane poteší prítomnosť leteckých jednotiek. Tie základné sú úplne rovnaké pre každú stranu a všetky majú podobu vzducholodí s určitými obmenami. V novej kampani ich dokázali tvorcovia rozumne využiť. Napríklad mosty sa dajú spustiť len mechanizmom na druhej strane rieky, kam prevezú pechotu transportné vzducholode. Alebo na pomoc príde zo vzduchu letka s dominantným vzdušným plavidlom, ktoré dokáže aj parádne podkúriť plameňometmi pozemným nepriateľom.

Inak má Usonia podobné pešie jednotky a mechov ako iné frakcie, ale za zmienku stojí tábor s arabskými posilami, kde sú popri tých bežných aj guľometníci na ťavách a hašašíni s mečmi a minigranátm účinní proti pechote. Letecké sily pri všetkých frakciách využijete aj v multiplayeri a doterajšom režime šarvátky, kde zvíťazíte dominanciou, obsadzovaním zásob alebo vyhladením a sú tam už aj mapy so snehom a púšťou. Pritom sa naďalej zvyšuje úroveň hráča aj jednotlivých frakcií, za ktoré hráte.

Iron Harvest: Operation Eagle DLC
Iron Harvest: Operation Eagle DLC Zima? Prikúrime!
Zima? Prikúrime!

Iron Harvest: Operation Eagle DLC No asi tak, ako hovorí reportér.
No asi tak, ako hovorí reportér.

Iron Harvest: Operation Eagle DLC S leteckými jednotkami zažijete parádne boje.
S leteckými jednotkami zažijete parádne boje.

Ak vás Iron Harvest bavil doteraz, bude vás s novým prídavkom baviť aj naďalej. Príjemná americko-arabská kampaň slušne odsýpa a nové letecké jednotky pridávajú do hry pokročilé taktické možnosti. Len je škoda, že popritom tvorcovia nevyladili nedostatky, ktoré vyrušovali už v pôvodnej hre. A možno tá cenovka mohla byť ešte o niečo nižšia. V podstate už k tomu niet veľmi čo dodať.

napísal uni 17.6.2021
7.0
7.6