ALUNA: SENTINEL OF THE SHARDS

ALUNA: SENTINEL OF THE SHARDS

7.0

Zručná bojovníčka v exotickom prostredí

Aj keď môžeme polemizovať o kvalite jednotlivých dielov, akčným RPG stále kraľuje Diablo. Konkurencia ale z času na čas dáva o sebe vedieť a pripomína, že s ňou treba počítať. Aluna síce nepatrí medzi top favoritov, no stále je to príjemná alternatíva, ktorá dokáže pobaviť a rozhodne sa musíte poriadne obracať v boji, aby ste uspeli.

Hlavnou hrdinkou je Aluna, dcéra španielskeho conquistadora a samotnej bohyne Pachamama, a čaká ju poslanie v exotickom prostredí Latinskej Ameriky v 16.storočí. Všetko nasvedčuje tomu, že sa v džungli usídlilo zlo, ktoré mení mierumilovné zvieratá a dokonca aj rastliny na nebezpečné dravce. Aj mnohých členov domorodých kmeňov opantala zhubná sila a treba im čeliť v početných bitkách. Okrem toho sa v krajine vyskytujú duchovia pirátov, banditi, ale aj španielski dobyvatelia, ktorí však nemusia byť nevyhnutne nepriatelia. Každopádne k slovu sa každú chvíľu dostávajú zbrane a kúzla. Aluna nemá konkrétne povolanie a môžete jej bez problémov meniť výzbroj, od meča a oštepu, až po luk a dokonca pušky a muškety. Jedinou podmienkou používania je dostatočne vysoký level postavy.

S vyššími úrovňami pribúdajú aj body na osvojenie schopnosti v troch odvetviach – boj zblízka, boj na diaľku a mágia. Všade sa nachádzajú aktívne aj pasívne schopnosti na piatich stupňoch, pričom niektoré sa uplatnia automaticky (dlhšie pôsobenie) alebo po ich vložení do slotov a, samozrejme, aktivovaní v teréne. Schopnosti si môžete pekne nakombinovať a vzniknú tak zaujímavé variácie, ktoré sa pekne dopĺňajú. Napríklad nepriateľov spomalíte pascami a pritom do nich našijete zbraňou s aktivovaným jedom a niekoľkými strelami vypálenými súčasne. Ak sa vám schopnosti nepozdávajú, za menší poplatok sa dajú kedykoľvek zresetovať. Prekvapivo pri novom leveli nemáte možnosť zvyšovať si atribúty, tie sa automaticky upravujú a svoje urobí aj používané vybavenie.

Aluna: Sentinel of the Shards
Aluna: Sentinel of the Shards Hra sa odohráva v exotickom prostredí Južnej Ameriky.
Hra sa odohráva v exotickom prostredí Južnej Ameriky.

Aluna: Sentinel of the Shards Inventár má veľmi strohý dizajn, tvorcovia ho rozhodne mohli urobiť zaujímavejším.
Inventár má veľmi strohý dizajn, tvorcovia ho rozhodne mohli urobiť zaujímavejším.

Aluna: Sentinel of the Shards Dej dopĺňajú komiksové výjavy.
Dej dopĺňajú komiksové výjavy.

Aluna má sedem slotov na výbavu, čo zahrňuje zbraň v jednej ruke, sekundárny predmet v druhej,  brnenie, šperky a liečivý nápoj. Dizajnovo je to síce strohé, ale po kliknutí na patričný slot vidíte dostupné veci aj s červenými a zelenými značkami. Tie vám naznačia vyšší alebo nižší účinok pri porovnaní s práve používanou výbavou. Určite sa to dalo spraviť vizuálne zaujímavejšie, ale viete sa v tom prijateľne orientovať a aj ovládanie je intuitívne.

Aluna bojuje v rôznych prostrediach, i keď niektoré lokality sú podobné. Prechádzate cestičkami v lese s nebezpečnými medveďmi, ocitnete sa v džungli, močarine a na púšti, budete zabíjať kraby na pláži a prechádzať cez kamenné chrámy a bludisko s lávou. Všetky lokality sú bohaté na detaily a korisť, ktorá vypadáva z nepriateľov alebo vás čaká v truhliciach. Natrafíte aj na dedinky domorodcov, rituálne miesta a tábor španielskych dobyvateľov.

Protivníci sa väčšinou vyskytujú v niekoľkočlenných skupinkách. Ak ich len zraníte, ujdete a vrátite sa, stačí ich len doraziť, pretože sa bežne nedoliečujú. Za zmienku stojí to, že rôzni nepriatelia sa bijú medzi sebou, takže napríklad rozzúrené šelmy napadnú pirátov a vám stačí pobiť preživších a ranených. Pomerne často máte výpomoc, ktorú si však nevyberáte, ale vyplýva z deja a situácie. Takže na určitých úsekoch vám pomôžu domorodí spojenci, inde španielsky hrdina a vy sa o nich nemusíte vôbec starať ani sa báť, že neprežijú.

Príbeh ako taký je pomerne obyčajný, tradičný boj dobra so zlom bez väčších zvratov a prekvapení. To v akčnej RPG až tak neprekáža, no je škoda, že postup neoživujú zaujímavejšie úlohy. Zažijete naháňačku s opicou, čo vám ukradla vzácny úlomok potrebný na záchranu krajiny, alebo pomôžete domorodej žene zachraňovať rodinu, ale to sú skôr ojedinelé veci. Bežne ide len o to, aby ste sa v novej oblasti prebojovali z jedného konca na druhý a postúpili do ďalšieho regiónu. Pritom tvorcovia postup polootvorenou krajinou bežne predlžujú umelo vytvorenými okľukami a obchádzkami.

Pri postupe sa podľa potreby môžete vracať do osady s obchodníkom, kde sa zbavíte prebytkov a môžete kúpiť nejakú zaujímavejšiu výbavu. Alebo si necháte vyrobiť špeciálny kúsok na útok či obranu, prípade zaplatíte za úpravu jeho bonusových vlastností. Do prejdených oblastí sa kedykoľvek vrátite cez aktivované portály. V prípade úmrtia  môžete pokračovať na mieste, kde sa hra automaticky uložila.

Celková náročnosť hry závisí od vášho výberu pri štarte dobrodružstva, ale môžete si ju aj dodatočne prepínať v menu. Príbehový mód, doplnený výjavmi v komiksovom štýle, je priam prechádza ružovou záhradou a vaša postava je takmer nesmrteľná. Všetko sa tak dá prebehnúť veľmi rýchlo. Takže ak z hry chcete niečo mať, určite voľte aspoň ľahkú obťažnosť. Primeraná aj so solídnou výzvou je normálna a pritvrdí na hard. Po zdolaní príbehu, čo naozaj do značnej miery závisí aj od vybranej náročnosti, ale môže to byť pokojne 8 -10 hodín, sa vám odomkne New Game +. Takže začínate odznova, ale zostávajú vám schopnosti a výbava.

Aluna: Sentinel of the Shards
Aluna: Sentinel of the Shards Kombináciou vhodných útokov a kúzel dostanete aj početnejšiu skupinu nepriateľov.
Kombináciou vhodných útokov a kúzel dostanete aj početnejšiu skupinu nepriateľov.

Aluna: Sentinel of the Shards Začína tu byť poriadne horúco.
Začína tu byť poriadne horúco.

Aluna: Sentinel of the Shards Body investujete do schopností v troch odvetviach.
Body investujete do schopností v troch odvetviach.

Vzhľad hry je naozaj príjemný, izometrický pohľad vhodný, dizajn lokalít  štýlový. Dobre sa pozerá na indiánov a ich príbytky s lamami, aj na bitky, ten komiks ako doplnok nie je zlý. Rozhovory sú slušne dabované a hudba sa hodí do zvoleného obdobia a exotických lokalít. Škoda  príležitostných bugov a technických chýb. Väčšinou som na ne narazil v najhorších situáciách – pri súbojoch s bossmi. Raz veľký protivník jednoducho odmietol umrieť, po prvých ranách už mu skrátka ďalej neubúdal život. Viackrát mi hra v najtuhších momentoch spadla, čo pri bossoch znamenalo znovu a od začiatku ich trpezlivo osekávať a ostreľovať.

Dynamiku bojov občas narušovali chyby AI, keď niektorí nepriatelia jednoducho prestali bojovať a zostali stáť na mieste. Zabiť sa takto síce dali, ale pôsobilo to ako „chyba v Matrixe“. Poskakujúce krokodíly zas vyzerali kuriózne, ale to už súviselo s ich špeciálnym útokom so zmenou polohy, ktorým mali zaskočiť Alunu. No a sympatická hrdinka sa občas niekde zasekla o kameň alebo inú prekážku, čo pri bojoch s presilou a prípadnom pokuse o záchranu a ústup môže byť v hre osudné.

Aj keď už od úvodnej obrazovky bolo jasné, že Aluna nie je novým vyzývateľom Blizzardovského Diabla, dievča si vôbec nepočína zle. Treba jej síce odpustiť nejaké rozmary a tolerovať chybičky, ale inak je v boji šikovná a hráči si ju obľúbia. Boje sú dynamické a dostatočne variabilné, umiestnenie do domoviny juhoamerických indiánov vítanou zmenou. Len systém „prebi sa z bodu A do bodu B“ mohol byť oživený nejakými nápaditejšími zadaniami úloh. Ale aj tak sa dá táto výprava považovať za úspešnú a bohyňa Pachamama môže byť na svoju dcéru hrdá.

napísal uni 15.7.2021
7.0
5.4