SWORDS OF LEGENDS ONLINE

SWORDS OF LEGENDS ONLINE

7.0

Darí sa čínskej MMORPG aj na našom trhu?

Swords of Legends Online sa už v hlavnom menu snaží či už anjelskými vokálmi s pokojnou melódiou, alebo krásnou animáciou na pozadí presvedčiť, že sa vydávate na epické dobrodružstvo do sveta čínskej mytológie. Ilúzia však mierne pokrivkáva pod bremenom ťažkopádnej lokalizácie, čo vie narušiť nadšenie z inak pohlcujúceho zhluku motívov. Preto bolo pre mňa moje viac ako 30-hodinové putovanie touto akčnou fantasy MMORPG  veľmi rozporuplné a vytvorenie uceleného hodnotenia pre Swords of Legends Online (ďalej SOLO) o to ťažšie. Avšak žiadna z týchto drobností v škále gigantického sveta SOLO neuprie hre kvalitné mechaniky, rozsiahle rozvetvený (avšak stále nezrozumiteľný) príbeh či dych berúci vizuál a umelecké smerovanie.

Na vydanie SOLO pre mimo-ázijský trh sa podujalo vydavateľstvo Gameforge v spolupráci s vývojármi Wangyuan Shengtang Entertainment Technology. Hra dostala oproti svojej pôvodne čisto čínskej verzii z roku 2019 grafický upgrade, anglickú lokalizáciu a taktiež plno nového obsahu. Beží plynulo aj napriek kvadriliónu vykresľovaných lístkov na každom strome či desiatkam hráčov, ktorých môžete stretnúť pri netrpezlivom čakaní na nejaký event.

Už pri prvom spustení ste si vedomí, že nevstupujete iba do ďalšieho MMO sveta, stojaceho ďaleko vo fronte za Final Fantasy XIV či World of Warcraft. Ak ste aspoň trochu nadšencom hudobného podmazu, tak vám SOLO istotne ulahodí už v menu, ktoré sa pred vami elegantným prechodom roztriešti a pozve vás do výberu postavy. Na začiatku máte možnosť vybrať si jednu zo  šiestich hlavných tried - Spearmaster, Berserker, Spellsword, Bard, Summoner alebo Reaper, a to v mužskej či ženskej verzii. Každá z postáv vám ponúkne unikátny set schopností, odevov aj charakteristiky vašej triedy. Následne vývojári ponúkajú taktiež možnosť vyblázniť sa vo veľmi detailne prepracovanom editore postavy.

Ak však idete do hry s cieľom vytvoriť si masívne anime nárazníky alebo vankúš na pozadí, budete sklamaní. Editor vám síce dovolí imitovať Sida z Doby Ľadovej tak, že môžete priamo kurzorom prechádzať po tvári a pohybom zväčšovať či zmenšovať každú vybranú oblasť, no čo sa týka samotného tela, tak si maximálne predĺžite končatiny. Prehnané deformovanie postáv teda nie je podporované, čo sa dá povšimnúť aj na rôznorodých outfitoch. Nakoľko moja preferovaná trieda nemala nikde jasne uvedený štítok „Mage“, rozhodol som sa preto ísť po najzaujímavejšom vizuále, a tak vznikla Tai, snáď jediná ženská Reaper postava s tmavou pokožkou v celej hre.

Swords of Legends Online
Swords of Legends Online Pokojná atmosféra vyžarujúca z hlavného menu vás vtiahne a nabáda k skúmaniu sveta.
Pokojná atmosféra vyžarujúca z hlavného menu vás vtiahne a nabáda k skúmaniu sveta.

Swords of Legends Online Menu pre výber vašej postavy, ktorých môžete mať na jednom konte až šesť.
Menu pre výber vašej postavy, ktorých môžete mať na jednom konte až šesť.

Swords of Legends Online Editor skutočne poskytne širokú škálu možností aj pre vytvorenie vlastných monštier.
Editor skutočne poskytne širokú škálu možností aj pre vytvorenie vlastných monštier.

Typicky vás však zastaví epický intro trailer, ktorý vás má zbežne uviesť do príbehu, v legende o padlých majstroch a ich mečoch. Trailer vyzerá skutočne prepracovane a vyvolá vo vás túžbu ponoriť sa hlboko do tohto sveta, až do momentu, kedy sa ozve hrozivo monotónne prednášajúci voiceover. Ešte zvláštnejšie však potom pôsobí druhá polovica minutáže traileru, kedy je akoby formou PowerPointovej prezentácie zobrazovaný text, ktorý neprirodzene rýchlo mizne vo veľmi málo-obrázkovej animácii. Ten je následne vystriedaný citeľne anime-inšpirovanou prestrihovou scénou priamo z hry, kde sa dozviete viac o problematike s lokalizáciou, ale taktiež niečo málo o príbehu.

Musím pochváliť veľmi prepracované a detailné animácie, avšak ani tie nedokážu zmeniť prvotný dojem z istej nedotiahnutosti spôsobenej odlišnou dĺžkou dialógu preloženého do angličtiny a samotným čínskym originálom. Tento problém si môžete povšimnúť naprieč celou hrou, kedy sú kvôli pokračujúcej animácii odseknuté kusy dialógu, a teda niektoré „text-to-speech” repliky ani len (našťastie) nepočujeme. Toto ma prinútilo naivne prepnúť približne druhú polovicu hry do čínskeho originálu, ktorý však prekvapivo trpel podobnými problémami. Zo sľubovaných prestrihových scén je nadabovaná možno polovica alebo si dialóg spontánne vypísal PN-ku. Jazyk dosť často skákal medzi angličtinou, čínštinou a znakovou rečou, preto som sa väčšinu času spoliehal na titulky (tie však v prestrihových občas mizli neprirodzene rýchlo).

Príbeh je vám v skratke okrem úvodnej prestrihovej scény predstavený formou úlohy, kde splynie vaša duša s časťou duše jedného z mečov padlých majstrov. Keďže v tomto momente som bol už absolútne stratený, čo je spôsobené či už prekladovou bariérou alebo rovnako aj enormným množstvom informácií, viem vám príbeh priblížiť len ako epickú cestu za nesmrteľnosťou. Pomocou takzvaného „Stranger’s Sword” meča vytvorí zradca Haocang chaos, vojnu a vy ste práve tými, ktorí musia všetko napraviť. V prvotnej vojne proti armáde zombie s negatívnym Chi známych ako devastátori sa postupne naučíte hlavné mechaniky aj princípy samotného sveta, ktorý funguje na takzvanej kultivácii. Kultivácia je proces naberania vedomosti a sily.

Práve kultivácia je dôležitou mechanikou, lebo jej samotná definícia veľmi jasne popisuje váš najbližší posun dejovou líniou. Totižto SOLO vo svojej momentálnej fáze obsahuje 36 takzvaných Beginer levelov a strop dosiahnete levelom 37, respektíve levelom Student 1. Prvých 36 levelov by sme mohli nazvať takým zdĺhavým tutoriálom, ktorý vám má veľmi efektívne zahltiť hlavu informáciami a mechanikami. Darí sa mu to... Samotná herná mechanika kultivácie sa potom delí na tri základné časti, a to PvE obsah, PvP a Leisure, teda oddychové aktivity. PvE obsah je ten, ktorý si môžete užívať naplno bez obmedzení a všetko ostatné spolu s PvP vás čaká od levelu Student 1.

Ťahavý rozbeh v podobe približne 20-hodinového tutoriálu si teda musíte prejsť, či chcete, alebo nie. Práve tu spoznáte všetky tie ušiam lahodiace mená a základné úlohy. Tie by sa veľmi jednoducho dali zhrnúť ako algoritmus preháňania sa po mape. Choď tam, porozprávaj sa tu, presuň sa tristo metrov a znova sa porozprávaj. Hurá, úloha splnená a môžeme si to zopakovať... Avšak okrem zbierania byliniek sa v jednej z prvých herných lokácií zoznámite aj s primárnymi schopnosťami a odskúšate si základy boja.

SOLO má dva základné módy boja, medzi ktorými sa môžete kedykoľvek voľne prepínať. DPS, teda Damage mód, kedy primárne útočíte alebo Ocultist mód, v ktorom máte úlohu podpory s možnosťami poskytnutia liečenia alebo inej pomoci ostatným hráčom. Možnosť tejto zmeny je obzvlášť výhodná pri bludiskách alebo náročnejších denných eventoch, ktoré sa vo svete objavujú. A veruže ten svet stojí za prieskum!

Už od prvého pricestovania do bájneho mesta Cloudrise pochopíte, akí ste v škále tohto univerza drobní. SOLO má dostatočne veľký svet na to, aby ste sa v ňom stratili, no dostatočne prehľadnú a detailnú mapu, aby ste sa opäť zorientovali a našli. Na presun medzi mestami vám bude okrem chôdze či behu slúžiť taktiež váš mount, teda mytologický dopravný prostriedok v podobe napríklad lietajúceho meča, ktorým ste po pár prvých úlohách odmenení. Taktiež nesmiem zabudnúť na magického soba Rudolfa, ktorý sa s vami občas rád porozpráva, kým vás zvezie vo vybraných hlavných úlohách. Rovnako vám budú v neskoršej fáze hry poskytnuté zaklínadlá, ktoré umožnia teleport medzi ktorýmikoľvek mestami alebo drobnejšie skoky medzi Dragonstars v danej lokácii. Dragonstars slúžia ako záchytné body konkrétnej lokácie a po ich prebudení sa môžete na ne ľubovoľne v rámci daného mesta teleportovať alebo nadstaviť si po smrti oživenie pri najbližšej Dragonstar.

Svet má základných 11 lokácií, do ktorých môžete cestovať ktorýmkoľvek z vyššie uvedených spôsobov, ale taktiež priamo cestami, ktoré na mape konkrétne miesta spájajú. A už po krátkej načítavacej obrazovke ste vo vami požadovanej destinácii. Okrem základných oblastí sú taktiež dostupné napríklad lokácie bludísk, lietajúcich ostrovov pre vaše domčeky či lokalita unikátna pre zvolenú triedu vašej postavy. Svet SOLO je jednoducho povedané rozmanito dych berúci. Hrá celou RGB škálou, kde sa od vyprahnutých kaňonov presúvate cez zasnežené vrcholy skalnatých hôr, až po rozľahlé trávnaté pláne, zaplnené od drobných dediniek po monumenty čínskej feudálnej architektúry. Lesy s divokou zverou i monštrami z prazvláštnej mytológie, ako žabacie oddiely s bezkonkurenčne najlepším dabingom i animáciou smrti vás na desiatky hodín istotne zabavia.

Swords of Legends Online
Swords of Legends Online Mapu celého sveta môžete elegantnou animáciou rolovať a premiestniť sa, kamkoľvek zatúžite (ak teda nie ste na cooldowne) .
Mapu celého sveta môžete elegantnou animáciou rolovať a premiestniť sa, kamkoľvek zatúžite (ak teda nie ste na cooldowne) .

Swords of Legends Online Stavanie vášho letného sídla je veľmi intuitívne a príjemné ozvláštnenie.
Stavanie vášho letného sídla je veľmi intuitívne a príjemné ozvláštnenie.

Swords of Legends Online V kozmetickom obchode si nájde každý svoj kúsok, dokonca aj takýto skvost.
V kozmetickom obchode si nájde každý svoj kúsok, dokonca aj takýto skvost.

Práve boje sú veľmi príjemnou zmenou, ktoré vás odtrhnú od nekonečného bľabotania. 18 základných schopností, zahŕňajúcich uhýbanie i teleport vám zamestná prsty natoľko, že následné držanie príboru bude skutočne problematickou úlohou. Kombináciou týchto schopností by ste mali dosiahnuť jediný cieľ, a tým je poraziť kohokoľvek, kto sa rozhodne skrížiť cestu vám alebo akejkoľvek NPC postave, ktorá súvisí s úlohou. Nakoľko však bariéra prekladu dosť často znemožňuje presné pochopenie krkolomnej formulácie popisujúcej funkciu každého kúzla, buď skončíte ako ja s náhodným udieraním klávesnice, modliac sa za pozitívny výsledok, alebo sa predsa len rozhodnete preskúmať nástroj na skúšanie vášho arzenálu v izolovanej lokácii. Takto sa môžete naučiť metódou pokus-omyl ako presne schopnosti medzi sebou spolupracujú a aké kombinácie zaručia najefektívnejšiu elimináciu cieľa.

Veľmi nápomocnou funkciou je taktiež drobnosť ako je odporúčaná výbava,, ktorá vie veľmi spríjemniť a uľahčiť vaše hrabanie sa v inventári. Totižto po každej misii, keď je vám poskytnutá nová, silnejšia výbava alebo ju získate nejako inak, vám táto funkcia odporučí vhodný výstroj  i s možnosťou okamžitej výmeny za váš pôvodný. Boj v SOLO je skrátka veľmi akčný, farebný a plný výbuchov, lietajúcich mečov či enormného množstva vizuálnych efektov, ktoré ulahodia vašim hladným očiam. Na plynulosť si veľmi ľahko zvyknete, najmä v obklopení ďalších hráčov. Vtedy hra pôsobí ako vo svojom prirodzenom prostredí a to vás bude poháňať ďalej.

Najväčším problémom progresu a zdrojom frustrácie môže byť pre niekoho level gap, ktorý medzi misiami nastane a vy ste tak nútení plniť aj iné misie okrem tých z hlavnej príbehovej línie. A veru ich nebude málo! Budete rovnako ako ja prepichovať pohľadom XP bar, ktorý zásadne odmieta spolupracovať a ani po štyridsiatej pozbieranej bylinke či vajci sa stále neprehupne na vyššie číslo. No pri dostatku trpezlivosti so zalievaním rastliniek, či vyhladením populácie pavúkov sa predsa len nejako k vyššej úrovni dostanete a môžete opäť brázdiť príbehom až do ďalšieho level gapu či nezmyselného prekladu popisujúceho misiu.

Po vytúženom a poctivou prácou dosiahnutom dokončení slimačieho tutoriálového okienka vám úroveň Student 1 otvorí oči a vy si uvedomíte, že táto hra má skutočne čo ponúknuť. Strastiplné behanie za úlohami sa totižto zmení na možnosť vyskúšania si bludísk na úrovniach Normal a Hard, kde sa skutočne prejaví výzva oproti škôlkarskej Practise úrovni. Rovnako vám najvyšší level umožní naplno využiť potenciál aliancií, a teda spolupráce s hráčmi v tíme až do 20 členov. No určite stojí za zmienku aj absurdne detailný housing systém, kde si môžete zakúpením lietajúceho ostrova postaviť haciendu za mierne predražené sumy, ktoré vás iba motivujú na ďalší grind.

Swords of Legends Online
Swords of Legends Online Chaos spôsobený enormným množstvom animácií vás v boji istotne poteší.
Chaos spôsobený enormným množstvom animácií vás v boji istotne poteší.

Swords of Legends Online Kultivačné menu vás zoznámi s PvE, PvP aj oddychovými aktivitami.
Kultivačné menu vás zoznámi s PvE, PvP aj oddychovými aktivitami.

Swords of Legends Online Pet menu vám poskytne možnosti kŕmenia ale aj levelovania či úpravy vášho verného spoločníka.
Pet menu vám poskytne možnosti kŕmenia ale aj levelovania či úpravy vášho verného spoločníka.

Bludiská ponúkajú na úrovni Student 1 väčšiu výzvu, a taktiež vám ukážu, aká je tá vytúžená interakcia s inými hráčmi. Vďaka tejto možnosti sú následné genocídy spôsobené spoločnými útokmi na dungeon bossov, monštrá z denných eventov či generické úlohové príšery omnoho zábavnejšie a prinesú viac pôžitku z dobrej roboty. Počas tutoriálovej sekcie bolo totižto mojím najintenzívnejším kooperatívnym zážitkom hľadanie neviditeľného pokladu v podobe ihlice, ktorá mala rovnakú textúru ako zvyšok plochy na ktorej bola položená. Práve počas tohto strastiplného hľadania sa ku mne pridal ďalší hráč a po pól hodinovej spolupráci sme našu ihlicu konečne našli.

SOLO skutočne ponúka okrem všetkých vyššie spomenutých plusov i mínusov kvantum obsahu na stovky hodín kŕčov zadnice. Od prepracovaného súbojového systému, stýkrát prízvukovaného nádherne detailného a farebného sveta, hlavu-motajúceho príbehu až po vyšperkovaný simulátor stavania domu, detailný editor postavy či takmer opomenutý Pet systém. Maznáčik predstavuje časť duše meča po splynutí s vašou dušou, má možnosť úprav, od jeho vzhľadu až po schopnosti, ktoré na ňom môžete vylepšovať systematickým ničením vášho inventára, ktorý ochotne celý zožerie. Rozhodne by som rád spomenul aj možnosť „picture style“, ktorá vám umožňuje nahodenie skrášľujúceho filtra. Potešením pre fanúšikov MMO je rozhodne aj fakt, že hra má obchod iba kozmetických predmetov a teda žiadny Pay-to-Win model neobsahuje. Za skutočné peniaze máte možnosť nákupu niekoľkých rôznych mien, za ktoré následne viete obohatiť svojho fešáka či fešandu o nové róby, zvieratko alebo mounta.

Zhrňme si teda tento čínsky počin. Nádherný vizuál, atmosféru podtrhávajúca hudba, zábavný bojový systém a všeobecne možnosť zabaviť sa s partičkou ľudí. Elegantnosť animácie, ktorá je prítomná aj v drobných úlohách, zábavné mechaniky a atraktívny príbeh doplnkového obsahu, ktorý vás až priveľmi efektívne sťahuje z hlavnej príbehovej línie. Avšak na druhej strane katastrofálna lokalizácia, neexistujúci lip-sinc, bugy audia či titulkov prelietajúcich medzi jazykmi, konštantne udávaný zlý rod vášmu protagonistovi, ktorý to len ticho trpí. S RPG prvkami mi osobne chýba trochu aj možnosť voľby odpovedí v dialógoch, nakoľko som niektoré repliky občas vôbec nepochopil alebo s názormi mojej postavy absolútne nesúhlasil. SOLO aj naďalej vo mne vyvoláva rozporuplné pocity, no možnosti po zavŕšení deja a zábavná hrateľnosť vysoko prekonávajú zápory či nedotiahnuté drobnosti. To však neznamená, že vás to aj tak nedokáže vytrhnúť alebo zaskočiť, ale v škále obrovského sveta sa tieto veci schovajú a zažiaria viac práve plusy. Hru teda určite odporúčam, minimálne v základnej verzii a teraz už elegantným trojskokom naskočím svištiac vzduchom na môj lietajúci prepravný meč.

napísal Taiven 6.8.2021
7.0
7.2