PSYCHONAUTS 2

PSYCHONAUTS 2

8.0

Vitajte v psycho svete

Tim Schafer, legendárny dizajnér hier stojaci za klasikami Monkey Island, Day of the Tentacle alebo Grim Fandago, sa svojho času po ére klasických adventúr rozhodol posunúť do 3D sveta a vytvoril Psychonautov. Skákaciu adventúru, v ktorej využil šialené nápady, ktoré nemohol realizovať v klasických adventúrach.

Schafer vytvoril neobvyklý svet, ktorý nedokázal celý zachytiť v jednej hre, a tak po 16 rokoch prináša pokračovanie. To z univerza ukáže viac, ponúkne náhľad do jeho minulosti a základov. Nie je obyčajné - ako dizajnovo, tak štýlom. Vo svete podivných postavičiek totiž existuje jednotka Psychonautov, špiónov, ktorí dokážu vchádzať do mysle iných. Za všetko môže asteroid, ktorý pred rokmi spadol uprostred lesov a jeho žiarenie ovplyvnilo ako ľudí, tak aj zvieratá.

V prvej hre sme spoznali Raza, mladíka s psychickými schopnosťami, ktorý uteká od svojich rodičov z cirkusu aby sa vkradol do letného tábora, v ktorom trénujú deti s podobnými schopnosťami. Trénujú na psychonautov.  Ale nie všetci so schopnosťami sú dobrí a Raz objavuje temný plán zloducha, ktorého môže len on zastaviť. Jeho misia je úspešná, a preto je tu teraz Psychonauts 2 hra. Tá bude pokračovať v príbehu jednotky. Raz sa ako nováčik dostáva rovno do základne psychonautov, aby pokračoval vo svojej výuke. Samozrejme, nie všetko pôjde podľa plánu. Respektíve nič podľa neho nepôjde a Raz musí riešiť ešte väčšie ohrozenie ako doteraz.

Psychonauts 2
Psychonauts 2 Razputin znovu vyráža do hláv ľudí.
Razputin znovu vyráža do hláv ľudí.

Psychonauts 2 Tentoraz sa dostáva do centrály Psychonautov.
Tentoraz sa dostáva do centrály Psychonautov.

Psychonauts 2 Čakajte podivné postavy a aj podivné prostredia.
Čakajte podivné postavy a aj podivné prostredia.

Z oblasti hrateľnosti čakajte akčnú adventúru so skákacím základom, nie však priamočiaru. Hra ponúkne sériu otvorených prostredí, doplnených o ďalšie samostatné levely.  Kombinovať to tak bude objavovanie sveta, hlavné úlohy, vedľajšie doplnkové misie. Vo všetkých budete musieť ako prekonávať prekážky vo svete, riešiť puzzle prvky a, samozrejme, aj bojovať. Aj keď boje sú len menším doplnkom. Prejdenie vám zaberie aj cez 20 hodín, záleží aj od toho, ako budete plniť vedľajšie úlohy, hľadať bonusové veci a ako sa vám bude dariť prechádzať niektoré náročné scény.

Celé je to vo veľmi dobrom mixe, ktorý dopĺňa rozprávanie príbehu v prestrihových scénach a aj v rozhovoroch s postavami vo svete. Nakoniec práve tie vás posúvajú ďalej a dávajú vám ďalšie úlohy, respektíve náznaky ako vyriešiť problém. Pritom jednotlivé príbehy vám budú odhaľovať ako minulosť Psychonautov, ich začiatky, tak aj to ako je do toho všetkého zapojená vaša rodina a aj konkrétne vy. Všetko je tu prepojené, keďže toto je oblasť, v ktorej padol meteorit. Čakajte zaujímavý príbeh, ktorý je síce naviazaný na prvú hru, ale tá nie je nevyhnutne potrebná k pochopeniu dvojky. Ak by ste si však chceli informácie doplniť, aktuálne si viete pôvodnú hru kúpiť za 99 centov, alebo zahrať ako súčasť game passu.

Chýbať nebude ani rozmanitá hrateľnosť, kde sa autori neobmedzovali len na pohľad z tretej osoby a štandardné skákanie, ale miestami sa hra prepne aj do 2D pohľadu v špeciálnych scénach, alebo miestami ponúkne úplne iné poňatie. Máte tu niekoľko rozsiahlych prostredí, ako základňa, vonkajšie prostredie, lesy, ale zároveň sú tu aj hlavy ľudí, do ktorých budete vstupovať a ktoré sú vždy úplne iné. Niekto má v hlave kasíno s tematickými úlohami, iný je holič a má samé vlasové svety. V každom z nich však spájate myšlienky na to, aby ste ľudí naviedli na to, čo potrebujete.  Ale napríklad dostanete sa aj do kuchárskej šou, kde budete musieť variť doslova živé potraviny, ale aj bojovať proti množstvám bossov a menších nepriateľov, alebo sa ukážete ako loptička do pinballu, je tu aj prostredie plné zubov.

V hrateľnosti budete okrem množstva skákania využívať svoje nadprirodzené schopnosti. Máte napríklad telekinézu na zdvíhanie a hádzanie vecí, či už po nepriateľoch, alebo na určité miesto, máte aj pyrokinézu a teda oheň na pálenie vecí. Streľba funguje cez Psi Blast, máte aj levitáciu, ale dôležité sú aj psychické možnosti ako jasnovidectvo, ktorým sa viete napojiť na ľudí alebo zvieratá a ovládať ich, alebo mentálne prepojenie, ktoré je dôležitým pri prepájaní myšlienok v hlavách ľudí.

Malý problém je, že schopností je viac a musíte si ich vždy namapovať na jeden zo štyroch klávesov, respektíve tlačidiel na gamepade. Viete si to tak nastaviť, aj keď musíte to priebežne meniť, aby ste mohli využívať tie, ktoré práve potrebujete. Je škoda, že to autori nevyriešili lepšie, hlavne na PC sa dalo lepšie rozložiť. Ale už aj tak je na PC niekedy ovládanie krkolomné a niektoré trojkombinácie nie sú najpríjemnejšie. Dá sa na to zvyknúť, aj keď najlepšie je to hrať na gamepade.

Jednotlivé schopnosti počas hry postupne získavate a aj si ich vylepšujete upgradovaním. Pridávajú sa k nim ďalšie typy útokov, obrany alebo iných možností. Aby to bolo ešte hlbšie, viete si kupovať ďalšie bonusy za nazbierané zberateľské veci rozhádzané v leveloch.  Celé vylepšovanie postavy je zapracované len ako menší doplnok. Nevyhnutne ho v hrateľnosti nepocítite, ale je potrebný pre stále náročnejších nepriateľov, ako aj na dostávanie sa na predtým nedostupné miesta. Prostredia sú otvorené a nie všade sa hneď viete dostať, respektíve aj cez prístroj zachytávajúci kolektívne myslenie viete navštíviť všetky hlavy, v ktorých ste už boli.

Psychonauts 2
Psychonauts 2 Takto to vyzerá v hlave zubára.
Takto to vyzerá v hlave zubára.

Psychonauts 2 Štýly hrateľnosti budú rozmanité.
Štýly hrateľnosti budú rozmanité.

Psychonauts 2 Tentoraz hra ponúkne niekoľko otvorených prostredí.
Tentoraz hra ponúkne niekoľko otvorených prostredí.

Vizuálne je hra zaujímavá. Umelecký štýl má veľmi netradičný a zároveň vďaka tomu jedinečný, pričom zvláštne hlavy dopĺňajú aj podivné typy postáv, nehovoriac o prostredí a vybavení. Je to ako mix Ja Zloduch so štýlom Tima Burtona. V každom prípade je to veľmi ucelené a každá časť tohto sveta v tomto stvárnení sedí. Podivné postavy v podivnom svete, kde v mozgoch ľudí nájdete všemožné veci a monštrá.

Čo až tak nesedí, je mix kvalitných a slabších textúr, na ktorých vidieť dĺžku vývoja hry krížom cez generácie. Nie je to síce niečo, čo bude vadiť, ale pri bližšom pohľade niekde vidieť rozdiely kvality. Podobne nasvietenie nie je zlé, ale dnes má už Unreal engine aj lepšie svetelné systémy.  V každom prípade vizuál nie je zlý a výkonovo hra nemá zásadné problémy. Nebolo vidieť ani chyby alebo technické nedotiahnutosti.

Mimochodom, checkpointy po úmrtí sú dosť otázne riešené, niekedy sú len pár sekúnd pred smrťou, inokedy aj pár minút, respektíve pred nejakou väčšou úlohou. Miestami to otravuje, hlavne ak máte pred sebou ťažší level, začne to byť frustrujúce.  Musíte mať na to buď schopnosti alebo trpezlivosť. Inak sú niektoré veci na nervy, ale to k tomuto štýlu hier patrí.

Psychonauts 2
Psychonauts 2 V hlavách ľudí to nie je jednoduché, musíte im pospájať správne myšlienky.
V hlavách ľudí to nie je jednoduché, musíte im pospájať správne myšlienky.

Psychonauts 2 V hre máte sériu síl, ktoré budete môcť vylepšovať.
V hre máte sériu síl, ktoré budete môcť vylepšovať.

Psychonauts 2 Čakajte rozmanitých nepriateľov a aj bossov.
Čakajte rozmanitých nepriateľov a aj bossov.

Psychonauts 2 ponúkne arkádovku ako sa patrí. Rozsiahlu, rozmanitú a zaujímavú. V nej dostanete dobrý mix objavovania, príbehu, skákania, bojov a aj puzzle úloh. Miestami sa síce môžete pre nejasné ciele úloh zaseknúť, ale keď pohľadáte, dá sa nájsť cesta ďalej. Podobne sa občas dostanete do drsných bojov alebo úloh s desiatkami reštartov, čo je mierne frustrujúce, ale nie až natoľko, aby vás to odradilo a neprešli ste celým rozsiahlym príbehom. Ak máte radi podivné svety, určite svet Psychonatov navštívte.

napísal saver 23.8.2021
Páči sa mi! (+3)
8.0