I EXPECT YOU TO DIE 2: THE SPY AND THE LIAR

8.0

Pokračovanie nečakaného VR hitu

Nie som vysoký a chudý s dlhou jazvou cez ľavé líce a s krátkymi čiernymi vlasmi. Nejazdím v Bentley a ani v Aston Martine. Nefajčím a ani nepijem suché martini s vodkou (pretrepané, nemiešané), radšej si dám orosené pivo. No aj napriek tomu, že nespĺňam vôbec nič z toho, ako Ian Fleming vo svojej legendárnej knižnej sérii opísal asi najznámejšieho agenta Jamesa Bonda, aj ja som sa v uplynulých dňoch stal špeciálnym agentom a odvrátil som zničenie sveta. Alebo niečo také. Stačilo si len na hlavu nasadiť PSVR headset a ponoriť sa do novej komediálne ladenej špionážnej adventúry I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar.

Z názvu ste už čo-to mohli vytušiť. Napríklad to, že je hra pokračovaním prvej časti. No taktiež to, že sú tu špióni, klamári a tak trochu tu vašej postave pôjde o život. A to všetko je na hre vlastne to najdôležitejšie. Vraciate sa do akcie ako bezmenný špeciálny Agent, ale na tom nezáleží. Mená a aj čísla si predsa môžete vymyslieť sami. Navyše si zločinecká organizácia Zoraxis myslí, že už nie ste medzi živými, čo vám dáva vynikajúci výhodu v tom, aby ste jej so svojou Agentúrou prekazili plány na svetovú nadvládu.

Začína to ale pomerne pomaly a ani to nevyzerá tak veľkolepo. Musíte absolvovať tréning, aby ste si osvojili bežné agentské schopnosti – napríklad hýbať rukami a hlavou, ale nie je to len o tom. Ovládate totiž aj telekinézu, dokážete tak manipulovať so vzdialenými predmetmi, pritiahnuť si ich alebo ich aj niekam do diaľky posunúť. Lebo aj keď ste síce špeciálny agent, dokážete len sedieť. A mávať rukami. Na druhú stranu musím pochváliť autorov, že sa im podarilo priniesť naozaj veľmi slušný VR zážitok, ktorý veľmi netrpí tým, že je hra vytvorená pre hranie v sede. Práve naopak, je to pomerne uvoľňujúci, čo vám zase otvára priestor na to, aby ste sa stresovali so samotnými úlohami, kde tu a tam naozaj ide vášmu agentovi o život.

I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar
I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar Na misie vyrážate zo svojej vernej dodávky
Na misie vyrážate zo svojej vernej dodávky

I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar Vždy je dobré mať po ruke plán
Vždy je dobré mať po ruke plán

I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar Musíte sa vedieť vynájsť
Musíte sa vedieť vynájsť

Po tréningu idete rovno na prvú misiu. Je zdanlivo jednoduchá – stačí ochrániť premiéra, ktorý išiel do divadla na nové predstavenie svetoznámeho herca Johna Junipera. Každý muž by chcel byť ním a každá žena by chcela byť s ním. No to vás netrápi. Vašu spojku v slúchadlách síce áno, no vy sa na 100% koncentrujete na misiu. Musí sa z vás stáť stage manager v divadle – operujete tak so svetlami, zvukom a aj celým javiskom. No a nesmiete sa prezradiť, inak zomriete. Takže postupujete podľa priloženého návodu, ale zároveň sa snažíte skúmať prostredie, objavovať v ňom skryté bonusy, ale hlavne drobnosti, ktoré vám neskôr pomôžu, ako napríklad kuša. A tu niekde narazíte na bod, v ktorom si hru zamilujete.

Základný koncept hry vlastne nie je nejako veľmi komplexný. Je to puzzle adventúra, dokonca by som ju mohol prirovnať k hidden object hrám, avšak tu ste ponorení priamo do nej a jej hlavnou devízou je inteligentný dizajn. Koncept opísaný vyššie sa totiž nejako veľmi v priebehu hry nemení a zopakujete si ho ešte v ďalších piatich misiách. Ale dôležité je, že funguje a hlavne baví. Čiže sa dostanete na nové miesta, do nových situácií, ale stále hľadáte a používate rôzne predmety. Neraz aj poriadne nekonvenčným spôsobom a v situáciách, kde by ste ich asi veľmi nečakali. Snáď veľa z hry neprezradím, keď napíšem, že po pasážach využívajúcich vašu hlavu musia prísť aj akčnejšie časti misií, takže občas budete riešiť aj dynamickejšie pasáže a neraz aj bojovať s časom.

Je pravdou, že herná náplň môže byť po čase trochu schematická, aj keď teda tieto činnosti vykonávate na iných miestach a za iných okolností, ale dosť hre pomáha humor, ktorého tu nie je málo. Neberie sa ani trochu vážne a pôsobí ako paródia na špiónske filmy. Nie ako Austrin Powers a ani iné známe paródie. Má vlastný štýl, ktorý jej sadne a vďaka tomu vás zabaví aj to, že opäť niekde hľadáte skrytú filmovú cenu, striháte drôty a podobne.

Samozrejme, nesmie tu chýbať ani záporák s grandióznym plánom, ktorý vám začne megalomansky vykladať vo chvíli, keď si myslí, že už vás má v pasci a čoskoro zomriete. To ale ešte nevie, že vy sa dokážete dostať aj z takejto zdanlivo bezvýchodiskovej situácie. Stačí len trochu dôvtipu, zobrať do rúk všetko navôkol, pokúsiť sa pohnúť hlavou a skombinovať to s niečím iným. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, hra je naozaj napísaná dobre a tradičné žánrové trópy vhodne využíva na to, aby vás zabavila a aj udržala.

Avšak dostávame sa k oblasti, ktorá trápi obrovskú časť VR hier a to aj tých naozaj kvalitných – herná dĺžka. Aj keď je VR hra naozaj dobre zvládnutá z každého hľadiska, podobne ako táto, vždy môže doplatiť na dĺžku – podobne ako táto. Základ prejdete za nejaké 3 hodiny, čo je trošku bieda. A to aj za predpokladu, že sa tu a tam spoľahnete na metódu pokus a omyl. Smrť tu nechýba a kým na prvý pokus niečo riešite 15 minút, na druhý sú to už len 3. Do jednotlivých misií sa však môžete vracať a plniť ich znova, ak chcete dosiahnuť lepšie výsledky a hlavne lepšie časy. Celé misie tak dokážete neskôr prechádzať behom chvíle, ale je len na vás, či vás baví robiť niečo, čo ste už predtým robili.

Pochváliť musím ovládanie, ktoré je zvládnuté pomerne slušne. Keďže sa v hre nehýbete, je dizajnovaná tak, aby ste mali všetko po ruke a vlastne sa takmer vždy len kúsok natiahli. Ak je niečo ďalej, jednoducho použijete telekinézu. Nejakým menším zádrhom sa ale autori nevyhli a v niektorých prípadoch sa dostanete do situácie, kedy sa neviete k nejakej veci pohodlne dostať.

I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar Takto nejako sa cítil Tom Cruise
Takto nejako sa cítil Tom Cruise

I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar Všetko okolo môže byť smrtiaca zbraň, bohužiaľ aj pre vás
Všetko okolo môže byť smrtiaca zbraň, bohužiaľ aj pre vás

I Expect You To Die 2: The Spy and the Liar Správny agent si cigary zapaľuje zápalkou
Správny agent si cigary zapaľuje zápalkou

Graficky to vôbec nie je zlé. Áno, je to jednoduché a áno, sú aj krajšie VR hry. Ale táto s takýmto grafickým kabátom vyzerá dobre a navyše sa aj dobre hýbe. Predsa nechcete, aby sa vám VR hra nejako trhala, všetko musí byť čo najplynulejšie a najprirodzenejšie a tu to hra dokonale spĺňa. Hudba dokonale pasuje k žánru a aj keď je jednoduchá a vlastne aj jednoducho zabudnuteľná, nedá sa povedať, že by vám pri hraní nejako prekážala. Skôr tu pekne zapadne a celé to dokreslí. Musím pochváliť dabing, ktorý je na takto malú hru veľmi slušný a vyniká najmä známy herec Wil Wheaton, ktorý si svoju úlohu užíva.

Najväčšie problémy I Expect You To Die 2 vlastne nie sú až tak veľké, no stále tu sú. Od pokračovania nejakej hry čakáte vždy niečo väčšie, lepšie a nové. Tu však dostanete to isté, čo aj v prvej časti, len v nových prostrediach. Je škoda, že autori rezignovali na možnosť inovovať niečo v rámci hry. Hernú dĺžku a aj menšie problémy som už spomínal. Ak ale máte VR platformu a túžite po novom a zábavnom obsahu, táto hra by vám nemala chýbať. Zabavíte sa, trošku polámete hlavu a ak vás to chytí, vždy sa k hre môžete vrátiť a pokúsiť sa prejsť ju ešte rýchlejšie.

napísal matus_ace 16.9.2021
Páči sa mi! (+3)
8.0