TINYTOPIA

TINYTOPIA

8.0

Poskladajte si miniatúrne veľkomesto

Výstavba mestečiek je dobrý relax. Aj preto máme hry zamerané na budovanie radi. Len je trochu škoda, že je v nich priebeh príliš podobný a už nás veľmi neprekvapia. Možno podobne zmýšľali aj autori Tinytopie a skúsili to urobiť inak, netradične, trochu bláznivo a ako sa napokon ukázalo, úspešne. Skutočne priniesli do tohto žánru nový vietor.

V hre sa stanete starostom mesta. Vlastne mnohých miest – niektorých vytvorených podľa reálnych metropol, iných bizarných, postavených na atypických miestach. Herná ponuka je vo forme krajinky s bezmála dvomi desiatkami bodov prepojenými cestou, ktoré reprezentujú nové mestá s výzvami. Odomykajú sa postupne a dopĺňa ich sandboxový režim a mapka s tutoriálom. Menu hry kompletizuje galéria so zábermi z hrania, štatistika s progresom a plány budov, ktoré sa vám sprístupnia, alebo ich objavíte.

Každý scenár kampane má hlavný cieľ a dve vedľajšie úlohy. Stačí splniť ten hlavný, ale za doplnkové zadania získate ďalšie dve hviezdičky pri hodnotení, teda celkovo maximálne tri. Pri mapách reálnych miest musíte v niekoľkých fázach postaviť charakteristické budovy, napríklad v Amerike Sochu Slobody, Empire state building... Každý takýto objekt alebo jeho časť je ale možné zrealizovať až po dosiahnutí určitého množstva ľudí v meste. Takže cestou k úspechu je predovšetkým vytvorenie takých podmienok, aby sa zvyšoval stav populácie.

Tinytopia
Tinytopia Pokročilé objekty získate skladaním a kombinovaním iných budov.
Pokročilé objekty získate skladaním a kombinovaním iných budov.

Tinytopia Do šírky sa veľmi nemáte kam rozťahovať, treba ísť hlavne do výšky.
Do šírky sa veľmi nemáte kam rozťahovať, treba ísť hlavne do výšky.

Tinytopia Bezmála dve desiatky hravých máp vás pobavia hodiny.
Bezmála dve desiatky hravých máp vás pobavia hodiny.

Na iných mapách prejavili vývojári svoju kreativitu a čaká vás tam bláznivá výstavba na veľkom pravítku, gramoplatni, pedáloch bicykla, či dokonca obrovskom lane. Tomu zodpovedajú náročnejšie podmienky spôsobené hlavne nestabilitou podkladu a obmedzeným priestorom. Cieľom je opäť dosiahnuť nárast populácie, alebo napríklad aj vytvoriť takú vysokú stavbu, aby presiahla značku umiestnenú niekde tam hore, poriadny kus nad podkladom. Vedľajšie úlohy od vás chcú výstavbu určeného počtu vybraných budov či dosiahnutie stanovenej úrovne spokojnosti v domácnostiach.

K prejdeným mapám sa viete vrátiť a pokračovať tam, kde ste prestali, prípadne ich zresetovať a začať stavať odznova. Ale predtým si môžete užiť katastrofy, ktoré sami vyvoláte a vyblázniť sa tak likvidovaním toho, čo ste predtým dali dokopy. Na domy vrhnete meteorit, rozpútate oheň, vyvoláte tornádo alebo vypustíte godzilu.  Mimochodom, tá ma na chrbte kľúčik a vyzerá ako chodiaca hračka. Už toto jasne dáva najavo, že autori pristupovali k hre s nadhľadom a humorom.

Mapy sú malé, skrátka „tiny“ a nečakajte, že vytvoríte mestá rozložené na niekoľkých kilometroch do šírky. Ale pozor, môžu byť poriadne rozťahané do výšky a hoci infraštruktúra nie je veľmi košatá, zdanlivo triviálna výstavba v skutočnosti vyžaduje kumšt. Určite si rýchlo osvojíte základné princípy výstavby s položkami v dolnej časti obrazovky. Staviate budovy, ktoré väčšinou musia byť v blízkosti ciest, ktoré tiež vytvárate vy. Kliknutím na dom zistíte, v akom je stave a čo jeho nájomníci potrebujú. Okrem prístupovej cesty je to energia z elektrární a zabezpečenie vo forme hasičskej a policajnej stanice a nemocnice. Tieto budovy  by ste mali umiestniť nablízku tak, aby ich pole pôsobnosti malo dosah na čo najväčšiu plochu.  Aby sa však ľudia nasťahovali a hlavne platili dane, ktoré sú primárnym zdrojom vašich príjmov, musia mať prácu a mali by byť aj dostatočne spokojní.

Budovy so zamestnaním majú svoju vlastnú záložku v menu a sú to rôzne kancelárie, továrne, škola, knižnica a ďalšie inštitúcie. Spokojnosť zvyšujú sochy, dekorácie, ale aj letisko či štadión, rastu populácie napomáha statok so stodolou, zásobárňou vody a poliami. Týmto máte nájomníkov vybavených a aj pravidelný prísun peňazí. Podobným spôsobom však musíte postupovať aj na vedľajšej ulici či ploche, kde rozširujete mesto. Potiaľto je to v podstate klasika a ani to nie je náročné.  Celé to však oživuje aj robí dramatickejším skladanie budov.

Kľúčovým prvkom pri výstavbe v Tinytopii je totiž vytváranie pokročilých budov poskladaním zo základných. A to sa môže stať hneď niekoľkonásobne. Tak napríklad máte malú kancelársku budovu. Po správnom pripojení dvoch ďalších sa zmení na väčšiu kanceláriu druhej úrovne, doslova sa transformuje. Zlúčením dvoch väčších kancelárií opäť dosiahnete novú a masívnejšiu stavbu. Podobne to funguje s obytnými domami, ktoré sú, mimochodom, v jednotlivých oblastiach do istej miery odlišné. Z malých domčekov a bungalovov poskladáte vily, vežiaky, mrakodrapy. Tri hasičské stanice vytvoria jednu superstanicu, ktorú ešte zdokonalíte pridaním pristávacej plochy pre vrtuľník.

Experimentovanie s evolúciou budov zjednodušuje kreatívny systém, takže keď označíte dom, automaticky sa vám ukážu priesvitné prístavby, ktoré môžete uskutočniť, aby vzniklo niečo pokročilé. Len by sa hodili aj popisy, lebo občas len podľa siluety ťažko odhadnúť, akú konkrétnu budovu to treba pripojiť. Každopádne, takéto výtvory sa vám potom zaznamenajú do zoznamu plánov a prinášajú bonusy – majú väčšie pole pôsobnosti, pojmú viac obyvateľov, čo platia vyššie dane.  Doslova si tak skladáte mesto a keďže, ako už bolo spomenuté, okolie je tesné, expandujete najmä smerom dohora. To je tiež zaujímavé, pretože na už hotové budovy a ich vyššie verzie môžete nacapiť ďalšie stavby a na tie zas ďalšie. Len treba dávať pozor na stabilitu.

Fyzika nepustí, takže ideálne je stavať na rovných strechách. A ak sú horné stavby umiestnite veľmi na okraji alebo sú šikmo, skrátka budú padať. Váš supervežiak, ktorý môže mať napríklad na základni panelák pre sto ľudí, na ňom štyri rodinné domy, na ktorých  stoja kancelárie a nad nimi škola, tak môže celý spadnúť ako domček z karát. A navyše aj zachytiť susedný dom. Dôsledky? Strata budovy, požiar a zranení ľudia. Čo s tým? Treba manuálne, pomocou lišty na ľavom boku obrazovky, privolať hasičov a sanitky. Kliknutím na miesto nešťastia sa vozidlá hneď objavia a riešia problém. Takýto prístup je už naozaj neštandardný, prináša do hry zaujímavé možnosti a podporuje kreativitu. Navyše do istej miery mení klasickú budovateľskú stratégiu na puzzle so stavebnicami a logickými problémami. Riešite, ako poskladať na malom priestore funkčné veľkomesto, ktoré sa nerozsype.

Hrá sa to dobre a zaujímavo, ale nie úplne bez komplikácií. Okrem toho, že občas naozaj presne neviete, z akých vlastne budov treba postaviť pokročilú, sú tu aj ďalšie nešváry. Ani prepnutie kamery a ikona s automatickým dorovnaním spojených domov občas nezabránia tomu, aby bola situácia neprehľadná. Skrátka občas niečo položíte a spadne to, lebo na to zle vidíte a netrafíte podklad alebo veľmi nakrivo. Stavanie ciest na rovine a aj mostov je pohoda, no keď už musíte nastavovať vyvýšenie kvôli nerovnostiam terénu, poriadne sa natrápite. Spájanie kusov ciest v rozličných výškach je krkolomné, občas to skrátka nejde a nejde a ani za b... za nič neviete dať dokopy úseky v rôznej polohe. Ešteže asfaltovať nemusíte veľmi často.

Tinytopia
Tinytopia  Mestá niekedy ohrozujú pohromy. Len tak z recesie si môžete nejaké vyvolať aj sami.
Mestá niekedy ohrozujú pohromy. Len tak z recesie si môžete nejaké vyvolať aj sami.

Tinytopia Stavia sa aj na veľkom labilnom pravítku.
Stavia sa aj na veľkom labilnom pravítku.

Tinytopia Na ráme bicykla to ide tiež.
Na ráme bicykla to ide tiež.

Graficky je to pekné, pestrofarebné, s minimom detailov, ale takým hravým štýlom, ktorý obzvlášť pasuje pre deti. A tie sa vedia pri tejto hre zabaviť. No táto možno trochu infantilná zábavka vie priniesť oddychové výzvy aj dospelým a veteránom budovateľských hier. Tí ocenia hlavne originálny prístup, ktorý sa rozhodne líši od bežného štandardu v tomto žánri.

Tinytopia je plošne malá, ale po stránke kreativity veľká hra, kde je potešením stavať a robiť to inak, ako sú hráči zvyknutí. V tom je jej najväčšie čaro. Sympatická je možnosť pripomenúť si hravou formou unikátne stavby svetových veľkomiest. A výborným spestrením sú mapy s bláznivými podmienkami a podkladmi, ktoré predstavujú logické výzvy, kde pri skladaní treba viac premýšľať. Skrátka a dobre, je to krásne odlišná simulácia výstavby mesta, ktorú je radosť hrať.

napísal uni 27.9.2021
8.0
7.4