HELL ARCHITECT

HELL ARCHITECT

7.0

Bez urážky, ale choďte do pekla!

Mali sme tu už rôzne manažmentové hry, ale priamo manažment pekla zrejme nie. I keď k nemu má blízko napríklad legendárny Dungeon Keeper. A práve ten spolu s hrami Oxygen Not Included a Prison Architect inšpiroval tvorcov Hell Architecta. Takže by sa dalo predpokladať, že to bude chutná porcia zábavy priamo od Lucifera. No, až také úžasné to nie je, ale v zásade to dopadlo celkom dobre, hoci niektorí hráči si od toho sľubovali viac.

Námet super, predstava pekla od Woodland Games sa ale môže líšiť od tej vašej a určite aj mojej. Nemôžem však povedať, že si to vývojári vymysleli zle. Len to mohli vymyslieť ešte o niečo lepšie a viac dotiahnuť. V prvom rade je škoda, že v ponuke hry je tutoriál, sandbox a scenáre, ale nie plnohodnotná kampaň. No pri hraní scenárov si uvedomíte, že vlastne nadväzujú jeden na druhý a majú príbeh, ktorý vrcholí zaujímavou výzvou.  Dokonca po dohraní jedného vám hra automaticky posunie ďalší. Takže v skutočnosti  tvoria ťaženie, ktoré je ideálne hrať jednu misiu po druhej v stanovenom poradí. Lenže všetky scenáre sú odomknuté hneď na začiatku, takže akosi odpadá prirodzená motivácia hráča prejsť každú misiu, aby sa odomykali stále ďalšie a takto až do finále. To je škoda, pretože takáto gradácia v hre viditeľne chýba.

Jednotlivé scenáre sú však zaujímavé, postupne pridávajú nové možnosti (opäť dôvod hrať ich v určenom poradí) a dostávate v nich úlohy od menších pekelníkov, ale aj od toho najvyššieho. Či najnižšieho? Nie som si istý, ako je to s hierarchiou v pekle, ale predpokladám, že čím väčšia hĺbka, tým by tam mala byť väčšia pekelná elita a napokon samotný Lucifer. Aké sú teda vaše ciele? Po častiach postaviť sochu Belzebuba, zhromaždiť dané množstvo špecifických surovín alebo vybudovať konkrétne objekty. Inokedy treba dosiahnuť a vyťažiť veľký kryštál, privolať si na pomoc diablov s určitou špecializáciou a použiť artefakty.

Hell Architect
Hell Architect Ľutujem, zlatíčko, ale potrebujem tvoju esenciu, takže ťa brutálne zlikvidujem.
Ľutujem, zlatíčko, ale potrebujem tvoju esenciu, takže ťa brutálne zlikvidujem.

Hell Architect Pokročilé budovy sa odomykajú výskumom.
Pokročilé budovy sa odomykajú výskumom.

Hell Architect Peklo môže byť aj ružové a diabli majú svoje špecializácie.
Peklo môže byť aj ružové a diabli majú svoje špecializácie.

No áno, nie je to nič unikátne, ale hra si s tým vystačí. Hlavne keď sa k tomu pridajú špecifické podmienky, ktoré postup razom oživia. Napríklad v jednom scenári podzemím prerastá cudzopasná rastlina, ktorá zaberá čoraz viac priestoru a bráni vám v ťažbe a expandovaní. Finále je zas nie náhodou nazvané Battle Royale, pretože tam máte na splnenie jednotlivých úloh a krokov limitovaný čas.  Priestor okolo vás sa zmenšuje, pohlcuje vaše štruktúry a napokon vás úplne porazí. Perličkou na tejto mape je obrátené ovládanie pri jednom zadaní, takže pri pohybe myšou doľava sa kurzor posúva napravo a podobne. Čo vás, samozrejme, vie pekne zmiasť a zdržať.

A ako sa to teda hrá? Základom vášho podzemného pekelného kráľovstva je brána, ktorou v určitých intervaloch vstupujú hriešnici. Tí nielenže musia trpieť za svoje viny, ale ešte aj pracovať, lebo satanáši to robiť nebudú. Vy zadávate úlohy, hriešnici ich automaticky vykonávajú, ale keď treba, môžete ich aj schmatnúť alebo priradiť k určitej aktivite Základom rozvoja je kopanie a pritom získavanie surovín. Stačí, keď vyznačíte plochu, kde potrebujete narobiť tunely a priestory na výstavbu. Zužitkujete aj obyčajnú hlinu, ktorá tvorí väčšinu podzemnej hmoty.  Okrem toho ale bežne narazíte na kov a uhlie. To vám na stavby nižšej úrovne stačí. Neskôr ale budete potrebovať aj zelené kryštály na výskum nových budov a modré na aktivovanie artefaktov.

Dve najdôležitejšie suroviny však získate priamo z hriešnikov ich týraním. Utrpenie vám pribúda vtedy, keď človiečikov zatvoríte do medenej panny, namočíte do vriaceho kotla, natiahnete na škripec, ale aj zmrazíte, mučíte hlasnou hudbou, posadíte do zubárskeho kresla a podobne. Všetko najskôr dáte hriešnikom vyrobiť a potom na nich použijete. Tieto mučidlá ich ale nezabijú, takže sú to dlhodobé zdroje utrpenia, ktoré neustále pomaly pribúda. A vyvolených môžete kedykoľvek ľubovoľne uvoľniť alebo preradiť na niečo iné. Esencia je ďalšia surovina z hriešnikov, tú ale extrahujete priamo zmasakrovaním ľudí, pričom si zvolíte, či to bude spálením, vypichnutím očí, zožratím chrobákmi alebo inou nepríjemnou smrťou. Pritom je zaujímavé, že hriešnici rôzne reagujú na tieto brutality. Keď zvolíte tú správnu metódu, dostanete z nich oveľa viac esencie.

Ale hriešnici majú aj svoje osobnosti a taktiež potreby. Praktizovaním rôznych činností sa zlepšujú vo varení,  budovaní či kopaní. Výsledky ich práce ovplyvňujú talenty, črty, druh prečinu, kvôli ktorému sa dostali do pekla a ďalšie modifikátory. A ak chcete, aby vám človiečikovia vydržali a neunikli večnému zatrateniu definitívnym skonaním, treba sa o nich starať. Inak sa vyparia s oslobodzovacím popevkom aleluja. Napokon, nie je ich až tak veľa a čakanie na ďalších prichádzajúcich cez pekelnú bránu môže byť zdĺhavé. Aj keď sa dá v hre až dvojnásobne zrýchliť a tiež zapauzovať čas.

Predstavte si, že aj hriešnici v pekle potrebujú jesť, piť, spať a sr... a vykonávať potrebu. Z hliny a prachu dopestujete v špeciálnych objektoch mäso, neskôr huby a ďalšie potraviny, ku ktorým ale potrebujete súvisiace konštrukcie, ako je kotol na varenie, automat na spracovanie a podobne. Väčšinou aj tie obsluhujú hriešnici. Na pitie stačí aj špinavá voda, ktorú získate dosť nechutným spôsobom – z výkalov, ktoré zostávajú po ľuďoch v latrínach. Ale previnilcov môžete aj rozmaznávať čistou vodou, energetickým nápojom, kávou či vodkou, čo si ale vyžaduje vybudovanie pokročilých výrobných reťazcov. Na spanie stačia kartónové škatule ako bezdomovcom, no lepšie budú postele, kde sa hriešnikom snívajú nočné mory. Plus pridáte nejaké lebky alebo iné pekelné dekorácie. Takéto budovy spolu s rebríkmi na prekonávanie výškových úrovní tvoria jadro výstavby.

Ale stavať budete aj špeciálne budovy, ako je sklad artefaktov, oltár na vyvolávanie démonov, ktorí nakrátko pridávajú bonusy pre ťažbu a iné činnosti. Ďalej gong, ktorým privoláte späť hriešnikov, ktorí skonali – no zaplatíte za to čoraz väčšími zásobami cenného utrpenia. Plus ešte niekoľko ďalších špecifických stavieb. Niektoré sa pritom dajú aj vylepšovať, takže potom majú výraznejší efekt. A v celej tejto diabolskej nádhere sa príležitostne vyskytujú aj legendárne postavy, ako je napríklad Báthorička.

Hell Architect
Hell Architect Toho zeleného bordelu sa musím nejako zbaviť, inak tam nemôžem nič robiť.
Toho zeleného bordelu sa musím nejako zbaviť, inak tam nemôžem nič robiť.

Hell Architect V pekelnom trezore uskladníte artefakty, ktoré po aktivovaní predvedú svoju špeciálnu schopnosť.
V pekelnom trezore uskladníte artefakty, ktoré po aktivovaní predvedú svoju špeciálnu schopnosť.

Hell Architect Finále, v ktorom staviate monument Lucifera, vás núti konať rýchlo, lebo priestor naokolo sa zmenšuje.
Finále, v ktorom staviate monument Lucifera, vás núti konať rýchlo, lebo priestor naokolo sa zmenšuje.

Funguje to celkom dobre, zabaví, i keď pri hraní viacerých scenárov už len opakujete rovnaké činnosti.  Oživením by bol nejaký konkurent, ktorý sa snaží sabotovať vaše panstvo alebo by bolo vašou úlohou odstrániť ho, či rýchlejšie splniť nejaké zadanie. Práve posledný scenár sa tak trochu uberá týmto smerom, inak je ale prakticky celá hra len o pohodlnom stavaní diabolského impéria bez vážnejších hrozieb. Niektorým hráčom to úplne postačí, iní budú bažiť po väčších výzvach, ktoré im tu ani zvýšená obťažnosť neponúkne.

Vzhľad hry je príjemný, nenáročný, priam roztomilý, čo pasuje k ľahkovážnou a humornou formou prezentovanému peklu. Ozvučenie decentné a dokopy je to postačujúce. Len pri tom minimalizme prekvapia určité technické chyby, ako je v pokročilej fáze príležitostný pokles snímkovania a neopodstatnené sekanie. Našťastie, nestáva sa to často.

Peklo nie je také strašidelné, ako by ste sa vy, hriešne duše, mohli nazdávať. Dokonca je niekedy priam vtipné. Ale zlá správa pre lenivcov - aj tam treba pracovať, nebudete si len tak užívať vírivku s vriacou vodou. Budete trpieť, ale aj stavať, dolovať a dokonca sa naďalej starať o svoje telesné potreby. V Hell Architect tento systém uspokojivo funguje, i keď okrem samotného umiestnenia ničím nevyčnieva z radu bežných manažmentových a simulačných hier. Teda až na pár výstredností.

napísal uni 28.9.2021
7.0
HELL ARCHITECT