THE ADDAMS FAMILY: MANSION MAYHEM

THE ADDAMS FAMILY: MANSION MAYHEM

5.0

Podarená rodinka v menej podarenej hre

Výstredná rodinka, ktorá rozhodne nezapadá do zaužívanej predstavy o štandardnej famílii, nás baví už veľmi dlho v seriáli aj filmoch. Najskôr sa ale objavila v karikatúrach a komikse a stvoril ju Charles Addams v roku 1938. Je len prirodzené, že ju nájdeme aj v hrách a tá najnovšia chce byť rodinnou zábavou vhodnou najmä pre deti. Lenže tá zábava je potlačovaná rôznymi nedostatkami.

Najskôr si zvolíte postavu, s ktorou budete hrať. Môže to byť Gomez, jeho žena Morticia, syn Pugsley alebo dcéra Wednesday. Po vyskočení z hry si smiete zvoliť niekoho iného a pokračovať s ním ďalej. So strýkom Festerom, starou mamou a Lurchom sa stretnete len vo forme nehrateľných postáv, s ktorými vediete zdĺhavé, nudné a nedabované dialógy, kde počujete nanajvýš zahmkanie. Sloty na postavy sú však štyri a správne tušíte, že je to kvôli možnej kooperácii kvarteta hráčov. Otvorí sa vám mapa s rezidenciou Addamsovcov, kde vás čakajú postupne odomykané levely. Ale zrejme budú úplne iné, ako by ste čakali.

Precitnete ako malá postava v krajine obrovských tanierov, koreničiek, párkov a ovocia a budete prechádzať po stoloch, poličkách či kuchynskom dreze až k špeciálnemu predmetu a otvoru na konci levelu. Môžete pritom behať, skákať a likvidovať dotieravých nepriateľov, ktorí majú často podobu bežných predmetov, ako je oživený kameň, zelenina a podobne. Cestou je však optimálne vyzbierať 100 dublónov, čím získate jeden rodinný erb. Dublóny sa ligocú nad rôznymi objektmi, ale nájdete ich aj po rozbití sklenených nádobiek a drevených debničiek, neskôr po vytrhnutí rastlín, otočení koliesok a na iných nenápadných miestach.

The Addams Family: Mansion Mayhem
The Addams Family: Mansion Mayhem Malý Gomez sa vo svete obrovských tanierov cíti asi ako Guliver.
Malý Gomez sa vo svete obrovských tanierov cíti asi ako Guliver.

The Addams Family: Mansion Mayhem Odtrhnutie hlavy kostre a jej umiestnenie do diery ako spínač je celkom vtipné.
Odtrhnutie hlavy kostre a jej umiestnenie do diery ako spínač je celkom vtipné.

The Addams Family: Mansion Mayhem Na odomknutie nových levelov potrebujete predovšetkým dostatok rodinných erbov.
Na odomknutie nových levelov potrebujete predovšetkým dostatok rodinných erbov.

Ďalšie objekty rozbijete alebo aktivujete preto, aby sa spustila doska, vyklopila plošina alebo iným spôsobom vytvorila cesta ďalej. V ideálnom prípade splníte aj dve bonusové úlohy, pri ktorých neraz odbočíte z hlavného smeru a po splnení špecifických podmienok získate ďalšie dva erby.  A načo vlastne sú? Aby ste sa dostali do pokročilých levelov, nestačí len prejsť tie predošlé, ale musíte mať aj požadovaný počet erbov. A ak ich nemáte dostatok, musíte si zopakovať niektoré z predchádzajúcich úrovní a vypátrať erby, ktoré ste ešte nezískali.

Zbieranie dublónov plus ďalšie dve úlohy vás čakajú v každom leveli, ale postupne sa dostávate hlbšie do útrob domu a menia sa prostredia. Čakajú vás kamenné cestičky s náhrobnými kameňmi, veľké ozubené kolesá či obrovské trúbky a gramoplatne v priestoroch hudobného salónika. Pritom sa rozširujú aj herné mechaniky a môžete používať unikátne schopnosti, ktoré sú viazané na obľúbené veci jednotlivých členov rodiny. Môže ich však používať akákoľvek postava, s ktorou hráte a aktivujú sa vkročením na jasne označené plochy na podlahe.

V prvých úrovniach je poruke len Gomézova šabľa, s ktorou rád tancuje mazúrku. Šabľou sa dobre bojuje, ale umožňuje aj vyšší výskok, keď robíte s touto zbraňou piruetu vo vzduchu. Neskôr využijete pavučinu, ktorou sa viete zachytávať hákov na drevených stožiaroch, rozhojdať sa tam a dostať cez priepasť alebo vodu. Pavučinou aj poťahujete predmety. Napríklad zámotok, ktorý po umiestnení na určenom mieste vytvorí most z malých pavúčikov. Vtipné sú súboje s kostlivcami, ktorým pavučinou odtrhnete lebku a musíte ju čo najskôr dostať do spínacieho otvoru. Ak to nestihnete, kostra si hlavu znovu nasadí.

Inokedy používate bombu, na ktorej sa dá stáť a točiť ju nohami, čím dosiahnete väčšiu rýchlosť pohybu. Hlavne ju však potrebujete na zbúranie nepriechodných stien výbuchom, čo, samozrejme, funguje aj na nepriateľov.  Napokon môžete mať chobotničku, ktorej výlučky použijete v boji, na naplnenie nádob a najmä ako jetpack, čiže vám umožní krátkodobo lietať a dostať sa cez väčšie vzdialenosti.

Prvé levely sú dosť nudné, ale keď hrateľnosť obohatia spomínané schopnosti, už to začne byť väčšia zábava. Ale pribúdajú aj nástrahy. Musíte sa popasovať s obrími prekážkami, ktoré sú čoraz vyspelejšie a nebezpečnejšie. Napríklad na vás môže dopadnúť veličizný tĺčik na mäso, treba balansovať na pohyblivých valcoch a uhýbať pred valčekom na cesto. Potom sú to priestory, kde v pravidelných intervaloch omáčka zatopí väčšinu objektov a vtedy by ste mali byť na vyvýšenom mieste. Pribúdajú výsuvné, rozpadávajúce sa, neviditeľné a pohyblivé plošiny, ohnivé strely, rotujúce kolesá, elektrické  pružiny, ventilátory, ktoré používate ako spínače na aktiváciu a podobne. Skrátka to postupne začne naberať grády.

Prirodzene, niekedy pri postupe zlyháte. Strata života ale veľmi nezabolí. Máte síce tri srdiečka, ktoré môžete stratiť, ale keď sa tak stane, postavička sa znovu oživí pri blízkom checkpointe s novou trojicou srdiečok.  Donekonečna. Kým neprejdete level, alebo vás hra neprestane baviť, čo sa bohužiaľ, ľahko môže stať. Spestrením je sledovanie svietiacej značky, ktorá niekoľkokrát preskočí ďalej, až vám napokon ukáže truhlicu, z ktorej sa vysypú extra dublóny alebo skrýva erb. Všimnete si aj portály, ktoré vás premiestnia do iných, väčšinou neveľkých častí levelu, kde môžete niečo vyzbierať a potom sa vrátite späť.

Trochu iné sa snažia byť úrovne, v ktorých zbierate strieborné hviezdičky a mesiace. Máte ich v limitovanom čase pobrať čo najviac a keď dosiahnete stanovený počet, získate ďalší erb. Prípadne treba vyhrať istý počet bodov  - napríklad v obdobe obrovského guľôčkového automatu. Takéto levely si potom môžete zahrať aj mimo hlavného deja v sekcii minihier.

Grafika je obstojná, keď berieme do úvahy, že má postačiť nenáročným používateľom a deťom. Najvýraznejšie je spracovanie postáv v štýle karikatúr, v súlade s animovanými filmami (prvú časť práve môžete sledovať v TV), okolie má taký tuctový vzhľad. Dabing v hre nie je, hmkanie postáv pri rozhovoroch sa zaň naozaj pokladať nedá. Ale aspoň hudba je príjemná a hravá. Kamera je hrozná, väčšinou statická, je úplne bežné, že miesta, kam sa chcete dostať, ani nevidíte, lebo sú mimo obrazovky. Kvôli zlej perspektíve často ani nedoskočíte, kam chcete, lebo ten pohľad klame.

The Addams Family: Mansion Mayhem
The Addams Family: Mansion Mayhem Ďalší vytúžený erb je na dosah ruky.
Ďalší vytúžený erb je na dosah ruky.

The Addams Family: Mansion Mayhem S chobotničkou na pleci sa dá poraziť aj tento panák.
S chobotničkou na pleci sa dá poraziť aj tento panák.

The Addams Family: Mansion Mayhem Niektoré levely sú špecifické a nájdete ich aj ako samostatné minihry.
Niektoré levely sú špecifické a nájdete ich aj ako samostatné minihry.

V priebehu hrania som narazil na veľmi nepríjemný a hlavne ku koncu hry čoraz častejší bug, keď sa postava zasekla na neštandardnom mieste a nedalo sa s tým nič robiť. Donekonečna som umieral a oživoval sa na tom hlúpom bode a jedinou možnosťou bol reštart celého levelu. Spravidla šlo o priepasť pri zlom doskoku alebo som sa ocitol za nejakým objektom, kde ma nebolo vidno. Hlavne kvôli týmto nedostatkom hra čoskoro prestáva byť atraktívna a zábava prudko upadá.

The Addams Family: Mansion Mayhem mohla byť celom dobrá rodinná zábavka vhodná pre malých aj veľkých. Úvodné misie sú síce strašne obyčajné a fádne, ale tie ďalšie už sú zaujímavejšie. Lenže, bohužiaľ, aj s fatálnymi bugmi, ktoré sa vyskytujú pomerne často. A zlá kamera, s ktorou súvisí nepresné skákanie pri skreslenom pohľade, tiež veľmi neprospieva. A tak napriek tomu, že je hra miestami veľmi nápaditá, napokon sú jej pozitíva prevalcované negatívami. Navyše sa zo samotného námetu dalo vyťažiť viac a napríklad „Vec" (ruka) mohla byť vyžitá aj priamo pri hraní, hoci aj na posielanie cez malé otvory na nedostupné miesta, nielen ako ikona pri nahrávaní dát. Takže aj keď máme rodinku Addamsovcov radi, v tejto hre nás veľmi nepresvedčila.

napísal uni 1.11.2021
5.0
THE ADDAMS FAMILY: MANSION MAYHEM