ARTFORMER: ANCIENT STORIES

ARTFORMER: ANCIENT STORIES

6.5

Hrboľatá cesta naprieč starovekým umením

Ak ste dieťa 80.-90.rokov, určite si spomeniete na klasické večerníčky československých, socialistických animovaných rozprávok, dabovaných jedným hercom so špecifickou „stop-motion" animáciou. Jednotlivé postavičky tam vyzerali ako vystrihnuté z papiera, napríklad Orlie Pierko alebo Kremienok a Chocholúšik. Práve tieto rozprávky a hlavne ich animácie mi behali po rozume počas prvých minút hrania 2D platformovky ArtFormer: Ancient Stories... a možno aj inšpirovali českých tvorcov Jána Šídla a Adama Hrubého pri tvorbe tejto hry.

Hra ArtFormer: Ancient Stories vytvorená v Unity engine, pod vydavateľom Buffa Software, sa okrem zábavného konceptu snaží byť aj edukačným nástrojom. Dáva do pohybu historické postavy z dejín a legiend, ktoré sú známe z rôznych historických spisov a hlavne vyobrazené na starovekých až pravekých nástenných maľbách, predmetoch alebo freskách. Graficky ide o originálny nápad oživiť skutočné staroveké umenie presne tak, ako ho vytvorili historickí umelci.

Začínate v praveku ako nádejný lovec a bojovník, ktorý sa vo svojej osade postupne vyvinie z chlapca na spasiteľa a pomôže tak zachrániť celý kmeň nielen pred nepriateľom, ale aj pred faunou a flórou tej doby. Ak ste niekedy v učebnici či na internete videli praveké nástenné maľby lovcov a vtedajších zvierat, budete mať hneď predstavu, akou grafikou sa hra v prvej epizóde prezentuje. Keďže aj v tých časoch boli maľby primitívne a jasné, také budú aj jednotlivé postavičky a objekty. Aj pri svojej jednoduchosti je grafika pekne detailná, plynulá, dokonca aj pri vysokom rozlíšení na slabších PC.

ArtFormer: Ancient Stories
ArtFormer: Ancient Stories V praveku bude vašou hlavnou úlohou ochrániť váš kmeň.
V praveku bude vašou hlavnou úlohou ochrániť váš kmeň.

ArtFormer: Ancient Stories Minihry v podobe puzzle sú v hre príliš ľahké.
Minihry v podobe puzzle sú v hre príliš ľahké.

ArtFormer: Ancient Stories Prechádzka pravekými jaskyňami je najzábavnejšia časť celej hry.
Prechádzka pravekými jaskyňami je najzábavnejšia časť celej hry.

Hrateľnosť je taká, akú by ste od 2D hopsačiek čakali. Pohyby do strán, skok/dlhý skok, silný/slabý úder, obrana, pohyb skrčmo atď. Pohybovanie postavičky má slušnú odozvu, až kým neprídu na rad súboje. Všeobecne odozva úderov a obrany je tu spomalená a zdĺhavá, komplikuje porážku nepriateľa. Dokonca aj pri správnom údere ste si nie istí, či ste vôbec oponenta trafili. K dispozícií máte možnosť obrany, ale osobne som ju nikdy nevyužil. Našťastie, nepriatelia nie sú veľmi nároční a väčšinou ich ubijete náhodným stláčaním úderu. Pri zranení sa vám uberie jeden život, ktorý je v podobe ikoniek, čo sa každou epizódou či dobou obmenia. Vaše ikonky nájdete v ľavom dolnom rohu a ikonky života nepriateľa priamo nad postavičkou, čo je vcelku prehľadné. Animácie postáv by sa spočiatku dali hodnotiť negatívne, keďže nepôsobia tak plynulo, ako by očakával súčasný hráč, ale práve to vo mne vyvolalo čaro tých starých animákov z detských čias.

Jednotlivé úlohy dostávate väčšinou od priateľských NPC a viete si ich prehľadne prečítať vo svojom notese. Úlohy sa snažia byť rôznorodé, ale v podstate sú typické, ako choď /prines/sprav a nebudete mať s nimi problémy, keď sa vám podarí rýchlo zorientovať v leveloch. Niektoré úlohy nie sú povinné, ale môžete nimi získať predmety či zbrane. ArtFormer: Ancient Stories sa snaží dať hráčovi určitú voľnosť pri výbere postupu v hre a ovplyvniť tak dej. Avšak reálne to počas celej hry spraví len raz.

Dizajn levelov v praveku je vcelku členitý, hlavne v častiach s jaskyňami, ale nie natoľko, aby ste v nich zablúdili. Samozrejme, prekážky a pasce sú v podobných hrách nutnosťou, takže ani tu nechýbajú a dávajú hre férovú výzvu. Obťažnosť hry tým pádom nefrustruje a pokojne môžem povedať, že si pri hraní dokážete oddýchnuť. Občas nájdete tajnú miestnosť alebo zákutie, kde sa skrýva nejaký ten život, ale v jednotlivých obdobiach hráč nemá veľmi čo objavovať, keďže hra väčšinou núti ísť priamo za cieľom. Po prejdení určitej časti vám hra predstaví minihru vo forme jednoduchého hlavolamu, kde buď máte za úlohu zložiť tematický obrázok z danej doby, alebo prepojiť prechodnú cestu. Síce to trochu oživuje hrateľnosť, ale pri primitívnej obťažnosti, ktorou hra oplýva, vás minihry nebudú stať viac ako minútu času.

Ďalšou epizódou je staroveký Egypt vyobrazený na papyruse plnom typických staroegyptských malieb. Ide o veľmi nevýraznú a priamočiaru sériu úrovní, kde máte za úlohu pomôcť dostať mŕtveho faraóna do hrobky, obrániť ho pri vstupe do večnosti a následne po prekonaní prekážok a pascí z tejto hrobky ujsť. Toto historické obdobie je zo všetkých najkratšie a prejdete ho na prvýkrát aj so zatvorenými očami. Síce predstaví trocha obšírnejšie rozhovory medzi postavami a mini-hru s plávaním, ale inak hráča ničím neohromí. Plavba je len vyhýbanie sa prekážkam do strán v mori, kde pri každom náraze stratíte jedného galejníka/námorníka a keď ich stratíte všetkých, tak začínate od začiatku danej časti. Dokážete síce ovládať rýchlosť pravidla a dokonca útočiť na nepriateľov, ale aj tak sa pritom veľmi nepobavíte.

Treťou epochou je staroveké Grécko a zväčša dvojfarebný grafický štýl, ktorý bol v tej dobe zobrazený na rôznych typoch umeleckej keramiky. V tomto ikonickom období si prežijete Homérovu Odyseu, povediete armádu, prežijete súboje s bájnymi bytosťami na súši a mori a párkrát sa stratíte na mape, len aby ste neskôr mohli nájsť cestu domov. Síce v tomto historickom období pobudnete dlhšie ako v Egypte, ale o to viac sa budete nudiť, keďže cesta k splneniu úloh je až príliš priama a doslova vedie hráča za ručičku.

Jednotlivé úrovne Grécka predstavia inventár, strelné zbrane, zbroj a štíty, avšak ich nevyužitý potenciál vás nijako neohromí ani nevylepší hrateľnosť. Zbroj a štíty vám pomôžu dlhšie zotrvať v bojoch, hlavne s viacerými nepriateľmi a lepšie zbrane zas rýchlejšie pošlú záporákov k zemi. Jednotlivé predmety v inventári si viete ľahko prehadzovať, prípadne uložiť na neskoršie použitie, keďže zbroj a štíty sa vám každým zranením pomaly kazia. Menším estetickým plusom je, že každá zbraň či štít je viditeľná na vašej postave. Epizóda starovekého Grécka mi pripadala viac informačná ako zábavná, keďže som častejšie preklikával dialógy ako preskakoval prekážky či bojoval.

ArtFormer: Ancient Stories
ArtFormer: Ancient Stories Strelné zbrane sú v hre zriedkavosťou.
Strelné zbrane sú v hre zriedkavosťou.

ArtFormer: Ancient Stories Odomknutá encyklopédia vám niečo to vysvetlí o starovekom umení.
Odomknutá encyklopédia vám niečo to vysvetlí o starovekom umení.

ArtFormer: Ancient Stories V starovekom Grécku zažijete vlastnú odyseu.
V starovekom Grécku zažijete vlastnú odyseu.

Posledným historickými obdobím je staroveký Rím. Tam, pochopiteľne, očakávajte politiku, intrigy, zradu a samozrejme, gladiátorské zápasy. Grafika sa v rímskych leveloch farebne oživí na typických mozaikách a okrem pretekov s konskými záprahmi vám rímske mesto predstaví peniaze, potraviny a rebríček sociálneho statusu - slávy. Avšak každý tento nápad je opäť slabo využitý a okrem pár neprehľadných súbojov a blúdenia si túto epizódu doslova len odbijete. Začínate ako chlapec, ktorý sa nečakanými udalosťami ocitne v gladiátorskej aréne. Po každej výhre je ohodnotený určitým percentom slávy a peniazmi, za ktoré si kupujete od obchodníkov lepšie zbrane, zbroj. Aj keď je tu možnosť kúpiť si potraviny, osobne som to využil len raz, iba kvôli nutnosti splniť úlohu. V Ríme si trochu viac poskáčete ako v Grécku, i keď hlavne sa budete túlať ulicami a hľadať ciele misií, ktoré sú okrem pár malých výnimiek aj tak na jedno kopyto.

Hudobná stránka je v hre skvele tematicky spracovaná. Ponúka príjemné melódie vždy prispôsobené každému obdobiu a danej situácií. Pravek predstaví jednoduché rytmické kulisy v podobe primitívnych perkusií a bubnov a v neskorších obdobiach sa popridávajú pesničky podchytené dychovými a strunovými nástrojmi. Boje majú, pochopiteľne, úderný epický soundtrack. Časti hry, kde hľadáte predmety a odpovede, majú jednotlivé skladby uvoľnené hudobné nálady s mysterióznym nádychom. Zvuky sú spracované kvalitne a dopĺňajú atmosféru jednotlivých historických období.

Postup v hre vám pomaly odomkne mini encyklopédiu, v ktorej sa okrem archeologických objavov a umeleckých diel aj čo-to dozviete v jednoduchej forme o danom období či konkrétnych historických udalostiach a míľnikoch. Čo českých a slovenských hráčov určite poteší, je česká lokalizácia, aj keď na jednotlivých textoch mohli tvorcovia trochu viac popracovať. Dialógy sú miestami neohrabané a krátke a buď vás len informujú kľúčovými informáciami z diania danej doby, alebo vám poskytnú indíciu na splnenie danej misie.

ArtFormer: Ancient Stories
ArtFormer: Ancient Stories Staroveký Rím si doslova pýta gladiátorské zápasy.
Staroveký Rím si doslova pýta gladiátorské zápasy.

ArtFormer: Ancient Stories V hostinci sa budete môcť aj ubytovať a načerpať nové sily / životy.
V hostinci sa budete môcť aj ubytovať a načerpať nové sily / životy.

ArtFormer: Ancient Stories Inventár je v hre síce vítaný nápad, avšak veľké využitie nemá.
Inventár je v hre síce vítaný nápad, avšak veľké využitie nemá.

Umelci z rôznych období sa odjakživa snažili do svojich výtvorov vložiť určitú predstavu o tom, čo videli alebo zažili na vlastnej koži, aj keď ich postavy sú len statické. Zámer tvorcov hry bolo dať týmto historickým obrazom určitý pohyb, čím im umožnili vypovedať príbeh, čo sa im v podstate podarilo. Osobne však neviem, čím môže súčasného mladého či starého hráča ArtFormer: Ancient Stories zaujať - okrem konceptu pohyblivých historických štýlov umenia. 2D hopsačky tu máme lepšie, kvalitnejšie a zábavnejšie spracované. Level dizajn ničím neohúri, boje si veľmi neužijete a minihry sú príliš jednoduché. Inventár, peniaze a predmety okrem zbraní a zbroje majú slabo využitý potenciál a celková dĺžka hry a bonusy v v rámci mini encyklopédie ma nedonútili hru začať odznova. Ak sa niečo málo chcete naučiť o staroveku a ohúriť tak svoju učiteľku dejepisu, ArtFormer: Ancient Stories môžem odporúčať - alebo si namiesto toho kliknite na Wikipédiu.

napísal jinxed 9.12.2021
6.5
ARTFORMER: ANCIENT STORIES