BIG BRAIN ACADEMY: BRAIN VS. BRAIN

BIG BRAIN ACADEMY: BRAIN VS. BRAIN

8.0

Mozgy...MOZGY!!!

Všimli ste si niekedy, koľko hier je o hlavách? Napríklad v Psychonauts sa dostávate iným do hláv. V Sniper Elite (a mnohých iných akciách) zas nepriateľov strieľate do hlavy. V rámci Sam & Max série ste sa rozprávali s kamennou hlavou Abrahama Lincolna a v Helheim Hassle zas z hlavného hrdinu zostala len tá hlava. Niektoré hry sú „na hlavu“, iné zase na hlavu. Akože na jej trénovanie. Existuje obrovské množstvo logických hier, vždy to boli a aj vždy budú. Je tu ale aj malá skupina hier, ktoré sú pripravené práve na to, aby konkrétnym a vedecky podloženým spôsobom rozvíjali vaše kognitívne schopnosti, prípadne ich aspoň udržiavali vo forme.

Hlavne na Nintendo platformách sú takéto hry zabehnuté už dlho a najznámejšia je asi séria Dr. Kawashima titulov, pod ktoré sa podpísal známy japonský neurovedec Ryuta Kawashima. Sú tu ale aj iné série a jedna z nich sa teraz po obrovskej pauze prebrala k životu. Big Brain Academy séria vznikla ešte v roku 2005, no jej zatiaľ posledná časť vyšla ešte na Wii, čo musíte uznať, že je poriadne dávno. Po 14 rokoch spánku sa ale vracia s novou časťou Big Brain Academy: Brain vs. Brain a asi aj podľa názvu už tušíte, čo bude jej nosným pilierom.

Pod Brain vs. Brain sa síce nepodpísali nejaké konkrétne meno z vedeckej obce, ale je vystavaný na podobnom princípe, ktorý overí a aj potrénuje vašu hlavu v niekoľkých rôznych oblastiach, pričom si následne môžete výsledky zmerať v teste a aj porovnať s ostatnými. Výhodou je, že aj keď to možno takto „na papieri“ nepôsobí práve intuitívne a rozhodne nie herne, stále je to v prvom rade hra a jednoducho do nej vkĺznete aj vďaka tomu, že vás ňou sprevádza postavička Dr. Lobe, ktorá vám vysvetlí čo je čo a ako sa to vlastne celé hra. Taktiež vám po testoch vysvetlí, čo pre vás daný výsledok znamená a kde by ste možno mali zabrať.

Big Brain Academy: Brain vs. Brain
Big Brain Academy: Brain vs. Brain Na úvod si vytvoríte svojho avatara
Na úvod si vytvoríte svojho avatara

Big Brain Academy: Brain vs. Brain Hra minihry rozdelila do kategórií podľa toho, ktorú činnosť preveria
Hra minihry rozdelila do kategórií podľa toho, ktorú činnosť preveria

Big Brain Academy: Brain vs. Brain Aký je to Pokémon?
Aký je to Pokémon?

Keď už si vytvoríte svojho avatara (aj s oblečením a hlavne údajmi o vás), dostanete sa do hernej ponuky. Tá pozostáva z troch režimov, no neskôr si dokážete odomknúť aj štvrtý. Akurát si to vyžaduje trochu viac trénovania a následne aj dobré výsledky. Practice je jednoduchý tréning, v ktorom si vyberiete jednu z 5 kategórií a následne danú disciplínu/minihru. Ghost Clash je asynchrónny multiplayerový režim, v ktorom bojujete proti duchom (teda dátam) iných hráčov. No a potom je tu Test. Keď máte natrénované, môžete si spraviť test a porovnať výsledky s predchádzajúcimi. Navyše vám vyjde aj výsledok, ako je zameraný váš mozog.

Vyššie som spomínal kategórie a tých je tu celkovo 5 a sú zamerané na oblasti identifikácie, pamäte, analýzy, počítania a vizualizácie. V každej kategórii sú 4 minihry, ktoré kategóriu síce vystihujú, ale preveria vaše schopnosti iným spôsobom. Celkovo je tu tak 20 minihier, v ktorých môžete trénovať a následne sa v nich nechať náhodne otestovať. Všetky sú podmienené časovým limitom a ide v nich aj o čo najrýchlejšie reakcie. Musia však byť správne, keďže za nesprávne odpovede idú body dole. Čím viac bodov, tým lepšie skóre vaša hlava dosiahne v jednotlivých kategóriách a aj celkovo.

Minihry sú pritom navrhnuté naozaj slušne. Sú zábavné, ale jasný je v nich aj charakter zlepšovania vašich kognitívnych schopností. Sami si po nejakej dobe hrania všimnete, že sa začínate zlepšovať. Zároveň si sami všimnete, ako výsledky ovplyvňuje váš deň. Pracovali ste 12 hodín hlavou a máte za sebou náročný deň? Počítanie vám asi veľmi nepôjde, ale obrázkové minihry môžu vypáliť dobre. Vo vizuálizácii máte napríklad vyskladať objekt z ponúknutých tvarov alebo naplánovať cestu vláčika. V počítaní máte správne zoradiť balóny rôznych veľkostí s rôznymi hodnotami, ale aj presúvať hodiny podľa inštrukcií. To isté platí aj pre ďalšie kategórie. Je tu toho dosť, rôznorodosť nechýba kombinujú sa tu čísla, obrázky a aj rôzne metódy.

Angličtina je aspoň pre niektoré minihry nutná, takže ak chcete hrať s deťmi, musíte im vysvetliť vždy zadanie. Niektoré minihry sú totiž postavené napríklad na tom, že musíte na obrázkoch označiť cicavce, prípadne obrázky zoradiť od najrýchlejšej veci na nich po najpomalšiu. Nie je tu toho úplne málo, no trošku to u nás obmedzuje hranie s deckami, čo je škoda, keďže práve deti by z 5-minútového hrania každý deň mohli ťažiť asi najviac. Zvlášť, keď hra obsahuje aj špeciálny režim pre deti s nejakými zjednodušeniami.

Keď v tréningoch v každej z minihier získate zlatú medailu, odomkne sa vám štvrtý režim Super Practice, ktorý ešte zvýši náročnosť úloh a je už skôr pre tých väčších hráčov, ktorí sa chcú potrápiť a možno aj výraznejšie zlepšiť. Tam následne zase zbierate body a medaily. Hra sa veľmi vpred neposúva a už vám toho veľa neodomkne, akurát množstvo vizuálnych úprav pre vášho avatar, čím vás tu chce aj udržať. Nie je to ale reálne hra, ku ktorej by ste si pravidelne na dlhšie sadli. Tých pár minút denne na to, aby ste pohli hlavou, bude asi vo väčšine prípadov jediný čas, ktorý s ňou nakoniec strávite.

Nedá sa však povedať, že by tu nebola snaha zmeniť to. Je tu totiž multiplayer a to ako lokálne, tak aj online. Online sa nehrá priamo, ale, ako som vyššie napísal, súťažíte proti duchom – náhodne nejakým z celého sveta, proti svojím priateľom alebo aj proti konkrétnemu hráčovi podľa jeho Ghost ID. Prípadne si môžete len tak porovnávať svoje výsledky v online tabuľkách. Je tu však jedno veľmi zaujímavé a pre mnohých asi aj nepríjemné rozhodnutie – pre prístup do tabuliek potrebujete Nintendo Switch Online členstvo. Chápem, že je nutné pre online hranie, ale tabuľky by podľa mňa mali byť dostupné aj bez neho – veď nehráte, len stiahnete jeden údaj z internetu.

Big Brain Academy: Brain vs. Brain
Big Brain Academy: Brain vs. Brain V priebehu minihry sa posúvate na stále vyššie úrovne náročnosti
V priebehu minihry sa posúvate na stále vyššie úrovne náročnosti

Big Brain Academy: Brain vs. Brain zahrať si môžete vo dvojici na jednom displeji
zahrať si môžete vo dvojici na jednom displeji

Big Brain Academy: Brain vs. Brain Analýza ukázala...., že mi veľmi nejde
Analýza ukázala...., že mi veľmi nejde

Lokálny multiplayer nie je najhorší a ukazuje, že je v hre aj drobný párty potenciál. Na jednej konzole môžete hrať až 4 a zaujímavá je možnosť hry 1v1 v tabletovom režime. Len položíte Switch medzi seba vertikálne, každý tak dostane svoju polovicu obrazovky, a hráte proti sebe. Doslova. Ťukáte po displeji, možno si aj navzájom robíte zle a bavíte sa. Hra uchováva vaše skóre, aby ste vedeli, kto z vás mal navrch. Nie ej to na úrovni Mario Party, Jackbox a iných párty hier, ale raz za čas dokáže zabaviť a trošku iným spôsobom.

Ovládanie je zvládnuté dosť dobre. môžete hrať klasicky ovládačmi, ale najpohodlnejšie je to asi ležiac na gauči dotykom so Switchom v ruke. Väčšina minihier umožňuje aj kombináciu spôsobov ovládania, ale pri niektorých si musíte vybrať – buď dotykom, alebo ovládačmi. Rozhranie samotnej hry je jednoduché a zorientujete sa v ňom rýchlo. Všetko je vzdialené na jedno ťuknutie po displeji. Ikonky sú veľké a ľahko zrozumiteľné. Graficky tu nie je veľmi čo riešiť, nie je to ten typ hry, kde by grafika zohrávala väčšiu rolu. Zvuk je tvorený niekoľkými veľmi jednoduchými melódiami, ktoré hrajú dookola. A ono je to časom dosť otravné, takže možno radšej budete hrať aj bez neho.

Big Brain Academy: Brain vs. Brain možno z vedeckého hľadiska nie je taký prepracovaný titul ako posledný Kawashima, ale je to kompletnejší herný zážitok a to už hneď teraz pri vydaní. Nájdete tu kopu minihier, ktoré vašu hlavu potrápia rôznymi spôsobmi. Nájdete tu už teraz aj online možnosti, aj keď s jedným podivným rozhodnutím. Občas hra poslúži aj na párty hranie. Problém však je, že dlhodobo nedokáže udržať a nakoniec skončí odložená bokom, takže si na ňu spomeniete len raz za čas, keď sa rozhodnete trošku prevetrať synapsie po náročnom dni.

napísal matus_ace 1.12.2021
8.0
BIG BRAIN ACADEMY: BRAIN VS. BRAIN