FIREGIRL: HACK 'N SPLASH RESCUE

FIREGIRL: HACK 'N SPLASH RESCUE

6.0

Atypická hasička, ktorej horí pod nohami

Úprimne, túto hru som chcel poslať po prvej hodinke hrania do teplých krajín, napísať o nej krátku, kruto prísnu recenziu a dať mizerné hodnotenie. Avšak pri druhej hodinke sa mi dostala pod kožu až tak, že som ju nakoniec plnohodnotne prešiel.

Vydavateľ Thunderful Publishing nemá vo svojom katalógu hier žiadne výnimočné hitovky. Skôr sa snaží dať šancu nezávislým štúdiám zhmotniť ich vlastnú víziu v podobe zábavných hier pre všetky vekové kategórie, ktoré by zaujali zaujímavou hrateľnosťou a chytľavým vizuálom. Naposledy tak dal šancu nezávislému štúdiu Dejima, ktoré si asi mal dôkladnejšie preveriť, či projekt Firegirl: Hack 'n Splash Rescue dodá na 100%.

Každý hráč, čo spustí túto hasičskú arkádovku tvorenú v Unreal engine, zistí už pri hlavnom menu, že niečo nie je s hrou v poriadku. Vo Firegirl: Hack 'n Splash Rescue sa ocitnete v koži mladej hasičky, ktorá sa vydá po smrti svojho otca, legendárneho hasiča, v jeho šľapajach ,aby nielen zachránila mesto od ohnivého démona, ktorý sužuje mesto, ale aby aj zistila, kto stojí za jeho vzkriesením. Pomocou hasičského zboru a civilných pomocníkov sa vydáte do ulíc zahasiť nemálo požiarov a zachrániť tak obyvateľov mesta. Hra sa berie ako 2.5D arkádová skákačka, kde priestor a pozadie máte plne 3D, ale postavy a ich akcie sú obmedzené len na 2D pohyby. Okrem hasenia a záchrany obyvateľov mesta musíte zvládnuť manažovať hasičskú stanicu, jej osadenstvo, príslušenstvo a taktiež financie od mesta a vlastný fanúšikovský stardom.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue
Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Na začiatku úrovne dostanete veľmi stručný popis misie.
Na začiatku úrovne dostanete veľmi stručný popis misie.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Hasičská hadica vám dopomôže aj na inak nedostupné miesta.
Hasičská hadica vám dopomôže aj na inak nedostupné miesta.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Dotknúť sa jedného z plameňov v tomto momente je čistá samovražda.
Dotknúť sa jedného z plameňov v tomto momente je čistá samovražda.

Spomínané prvotné menu, kde sú možnosti hrania a nastavení, pôsobí, akoby išlo o hru „work in progress" alebo v Early access verzií. Grafika a dizajn vyzerajú príliš prvoplánovo a nedokončene. Napríklad už také fonty písma, ktoré sú určite na prvých miestach vo výbere aplikácie Microsoft Word, vás nepresvedčia, že tvorcovia dotiahli tento projekt do konca. Keď však toto prehryznete a zvolíte novú hru, ocitnete sa v prvej misii akéhosi tutoriálu, kde musíte zachrániť spod ohnivého šialenstva hasičskú stanicu. Ovládanie je jasné, plynulé a typické pre takýto žáner. Okrem pohybov a skákania používate sekeru na rozbíjanie prekážok a veľmi dôležitú hadicu, ktorú okrem hasenie ohnísk využívate ako jetpack na dosiahnutie bežne nedostupných a vysoko položených miest. Síce si na to chvíľu budete musieť zvykať, ale keď vlastníte ovládač, uľahčíte si tým postup.

Oheň je v hre Firegirl: Hack 'n Splash Rescue doslova živel s vlastnou tvárou a charakteristikou, ktorý na vás bude útočiť z každej strany. Každá jedna entita plameňov funguje ako nepriateľ a okrem typických ohnísk tu nájdete ohnivé netopiere a vtáky, nástenné firebally alebo aj chodiace plamienky. Samozrejme, na ohnivých démonov nestačí len nastaviť hadicu a stlačiť spúšť. Hadicu môžete otáčať 360 stupňov okolo seba a čím viac pohybujete hadicou a striekate vodou nad ohnivým entitami, tým skôr sa ich zbavíte. Popritom si musíte sledovať, koľko máte v hadici vody a jej tlak. Bez vody nemáte ako hasiť a s malým tlakom si veľmi nezalietate. Avšak cieľom každej misie nie je ani tak hasiť oheň ako zachrániť obyvateľov ohrozeného priestoru.

Po záchrane hasičskej stanice vám váš nadriadený vysvetlí systém hasičského zboru, jeho osadenstva a prečo práve vy ste boli vybraný ako ikona hasičov tohto mesta. Hlavnou úlohou misií je chodiť na určité miesta a zachraňovať určitý počet ľudí a zvierat. Za to zinkasujete financie od mesta, fanúšikov a určité percento slávy čo vám neskôr zvýši finančné príspevky. Za peniaze si vylepšíte potrebné náradie, príslušenstvo stanice, ale aj vlastne štatistiky, ako život, odolnosť či špeciálne vlastnosti.

Pri záchrannej akcií môžete naďabiť na občana, ktorého keď zachránite v priebehu misie, môžete si ho za peniaze najať do hasičského zboru. Napr. kuchár vám pripravuje jedlo, ktoré si premeníte na životy, vodička vám postupne vylepšuje hasičské auto, ktorým sa rýchlejšie dostanete na miesto misie, sekretárka vám pomôže s fanúšikovskou základňou a taký manažér vám za poplatok zvýši percentá z finančných príspevkov po úspešných misiách. Ako bonus môžete získať medaily za dokončenie špecifických úloh v misiách, ktoré vám dodajú pri ich nosení vylepšenia náradia alebo dodatočne percenta financií. Za zmienku stojí obchod oproti hasičskej stanici, kde si viete kúpiť lepšiu sekeru, oblečenie a jednu tajnú zbraň. Tu však všetky pozitíva končia.

Hra Firegirl: Hack 'n Splash Rescue je v prvých misiách pekne náročná a získať dostatočné financie za splnené misie vám bude chvíľu trvať. Misie sa vám prideľujú náhodne, dostanete informácie, kde a koľko ľudí musíte zachrániť, ale jednotlivé úrovne misií sú tiež generované náhodne a mapky k nim v úrovniach nenájdete. Celé orientovanie v leveloch je jeden veľký pokus-omyl, aj keď generované mapy misií sú zo začiatku malé. Dokážete sa síce pozrieť nad seba alebo pod seba, či vám v jednotlivých poschodiach nehrozí nejaké nebezpečenstvo, ale to vám v lepšej orientácií nepomôže. Dosť by pomohla možnosť oddialiť kameru od hráča alebo aspoň minimapka, ktorá by rozhodne vybalansovala náročnosť hry, hrateľnosť a hlavne rozhľad.

Samozrejme, misie sú na čas, ktorého zo začiatku máte málo. Čas sa dá zvýšiť hasením nepriateľov v misiách, prípadne nájdením ikoniek času, ale aj tie sú roztrúsené náhodne a nie tam, kde ich nutne potrebujete. Keď vám však časovač klesne pod minútu, ikonky času a hasenie vám už nepomôžu a vy sa musíte urýchlene pakovať z horiaceho priestoru preč. Taktiež v úrovniach natrafíte na ikonky vody, ale väčšie šance na úspešnosť misie máte, až keď si potrebné veci upgradujete za peniaze na hasičskej stanici. Výhodou je, že tlak vody sa vám dobíja samostatne, keď hadicu nepoužívate.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue
Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Úroveň s horiacim lesom je dizajnovo a graficky z hry najkrajšia.
Úroveň s horiacim lesom je dizajnovo a graficky z hry najkrajšia.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Každá úroveň ukrýva nemálo tajných zákutí
Každá úroveň ukrýva nemálo tajných zákutí

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue K lepšej orientácií v leveloch by dopomohla mapa.
K lepšej orientácií v leveloch by dopomohla mapa.

Kolízia nepriateľských objektov s vami je kapitola sama osebe. Vždy, keď sa dotknete plameňov, vás to hodí skoro až na druhú stranu obrazovky. Problém je aj s animáciou popálenia, ktorej dosť trvá, kým prejde do normálu a vy môžete hrať ďalej. Nechcite sa ocitnúť medzi dvoma plameňmi oproti sebe, lebo si vás začnú pohadzovať ako loptičku na guľôčkovom automate. Po prekročení určitých miestností v úrovni sa daná časť uzavrie plameňmi a vaša jediná možnosť je nájsť inú cestu von. Aj po záchrane potrebných človiečikov môžete úroveň objavovať ďalej a zachrániť tak sekundárnych ohrozených, keď vám ostane čas. Tak či onak, keď nájdete východ, hra vám dá na výber či misiu ukončiť, alebo si ešte trochu pobeháte medzi plameňmi.

Sú však len štyri typy úrovne: horiaca budova, rútiaci sa vlak, hotel a les v plameňoch. Mapy úrovní, rozmiestnenie nepriateľov, prekážok a poschodí sa bežne menia, ale v konečnom dôsledku sa všetko často opakuje. Horiaca budova je najčlenitejšia, dostanete sa tam napr. aj na strechu či do druhej budovy, ale ostatné úrovne sú nevýrazné a často ponúkajú to isté. V misii s horiacim vlakom musíte dôjsť do riadiaceho vozňa a zastaviť celý vlak. Na papieri to možno znelo zábavne, ale realita je iná. Každý vozeň sa pomaly odpája a vy musíte v krátkom čase prejsť celý vlak plný ohnivých nepriateľov, aby ste na konci zachránili preživších. Aby to nestačilo, misia s vlakom pomerne často glitchuje, a tak vám aj pri rýchlom postupe niekedy zmizne vozeň spod nôh a tým pádom máte misiu neúspešnú. Mimochodom, misiu opakovať nemôžete, checkpointy v leveloch neexistujú a systém ukladá pozície automaticky po skončení misie.

Level hotela nemá čo ponúknuť v rámci členitosti a taký horiaci les síce v pozadí vyzerá vizuálne pekne, ale okrem pár neprehľadných jaskýň a stromov tu bežíte len po priamočiarej linke. Výhodou v jednotlivých misiách je, že keď máte v zbore šéfa hasičov alebo psa a ste blízko človiečika, čo potrebuje zachrániť, hra vás o tom informuje. Keď využívate v leveloch zdroje vody, v ktorých si naplníte hadicu vodou a zistíte, ako funguje dobíjanie tlaku hadice a taktiež si vylepšujete príslušenstvo, hra začne byť o niečo ľahšia a zábavnejšia.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue
Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Keď zachranite v misiách špeciálne postavy, viete si ich najať do hasičskej stanice.
Keď zachranite v misiách špeciálne postavy, viete si ich najať do hasičskej stanice.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Oheň je v tejto hre doslovný živel.
Oheň je v tejto hre doslovný živel.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Lepšie financie od starostu vám vydiskutuje tento týpek.
Lepšie financie od starostu vám vydiskutuje tento týpek.

Problém je, že misia je vždy neúspešná, keď nezachránite potrebný počet ľudí, plamene vám odoberú všetky životy či spadnete do prázdna alebo z veľkej výšky, alebo vám dôjde čas…čo bude na začiatku dosť často a všeobecne to odrádza od ďalšieho hrania. Po úspešnej misií ste hodnotení podľa toho, koľko ľudí ste zachránili, koľko percent príspevkov máte od mesta a fanúšikov. Neúspešná misia vám síce nadelí nejaké tie peniaze, ale aj odoberie za ošetrenie v nemocnici. Postup v hre je obmedzený len na základe toho, koľko nájdete v samotnej kampani ohnivých totemov, ale je milé od tvorcov, že aj po jej skončení môžete v misiách naďalej pokračovať. Osobne by som sa potešil skôr efektívnym updatom alebo dôkladným patchom.

Grafika pozadia pri veľkom rozlíšení je veľmi pekná a v úrovniach s lesom úchvatná na pohľad a dodáva celku slušnú atmosféru. HUD v hre samotnej vcelku slušne informuje o tom, čo potrebujete vedieť: vaše životy a odolnosť, tlak a obsah vody, koľko ľudí treba zachrániť a pomocná lekárnička, keď ju nájdete v leveloch. Avšak pixel art grafika 2D postáv je dosť obmedzená a pôsobí ako vystrihnutá z papiera. S animáciami jednotlivých postáv sa tvorcovia tiež veľmi nevyhrali, keďže bežia v jednoduchom loope. Manga art hlavnej hrdinky a ostatných postáv fanúšikov tohto kresleného umenia nijako neohúri. Hudba, na druhej strane, obsahuje chytľavé skladby, ktoré vcelku pasujú do daných situácií, v ktorých sa s postavou ocitnete. Zvuky majú svoju kvalitu, ale nič výnimočné nečakajte.

Arkádová skákačka Firegirl: Hack 'n Splash Rescue by mohla byť inšpiráciou pre mladých hráčov, konkrétne pre ženské pokolenie, ale celková slabá prezentácia, glitche, lacný vizuál a hlavne cena zrejme nepresvedčí fanúšikov tohto žánru, aby si hru kúpili.

Firegirl: Hack 'n Splash Rescue
Firegirl: Hack 'n Splash Rescue Úroveň s vlakom na oko síce pôsobí dobre, ale inak obsahuje plno chýb.
Úroveň s vlakom na oko síce pôsobí dobre, ale inak obsahuje plno chýb.