DEADNESS

DEADNESS

7.0

Sanatórium plné zombíkov a vy na vozíku.

Slovenské Alien Studio prinieslo svoj prvý titul, a to rovno pre VR. Volá sa Deadness a bude to jedna z hororoviek, ktoré sa do virtuálnej reality veľmi hodia, keďže vás dokážu lepšie vtiahnuť do temného sveta. S tým aj autori rátali a náležite sa tomu venovali. Čakajte temnotu, strach a krv.

Ak už dlhšie hrávate vo VR, zrejme ste si nenechali ujsť horory, ako sú Phasmophobia, Wraith: The Oblivion alebo VR verziu Layers of Fear. Ak ste ich ešte neskúsili, určite to napravte. Sú to všetko kvalitné hororové walking adventúry, ku ktorým sa môže pridať aj Deadness. Aj keď nie tak úplne, keďže to určite nie je walking, skôr rolling. V hre ste totiž na invalidnom vozíku a musíte sa na ňom manuálne pohybovať. Celé to robí prežitie v zombie svete ešte ťažším. Autori skúsili skĺbiť zaujímavú mechaniku invalidného vozíka, temného sanatória a zombíkov. Veľmi depresívna kombinácia a v spojení s ovládaním aj veľmi stresujúca.

Deadness
Deadness Vitajte vo svojej nočnej more, a to ešte na invalidnom vozíku.
Vitajte vo svojej nočnej more, a to ešte na invalidnom vozíku.

Deadness Zombíci už na vás čakajú.
Zombíci už na vás čakajú.

Deadness Zbraň získate len veľmi zriedkavo, väčšinou je riešením útek.
Zbraň získate len veľmi zriedkavo, väčšinou je riešením útek.

V hre precitnete na nejakom temnom mieste, neviete, čo sa stalo, kde to ste. Viete len, že ste na invalidnom vozíku. Ste len v nejakom nemocničnom oblečení a môžete odhadovať, že to, kde ste, bude sanatórium. Temné, špinavé, prázdne. Ale niečo sa tu deje. Postupne, ako sa rozhliadate po tmavých chodbách, nachádzate krv, počujete zvuky a rýchlo zisťujete, že tu nie ste sami. Respektíve ste tu jediný živý. Sú tu nemŕtve bytosti živiace sa mŕtvolami. Bytosti, ktoré by si však radšej dali niečo živé. Zároveň nachádzate magnetofóny, na ktoré si miestny doktor nahrával denník a ktoré vám priblížia situáciu. Situáciu predtým, ako vypuklo toto peklo.

Na vás tak bude naučiť sa fungovať na vozíku, zbierať a používať veci, aby ste sa dostali ďalej. Či už hľadať vstupné karty, alebo niečo zapínať, aktivovať, prípadne hľadať kódy od dverí. Tieto veci nie sú náročné, skôr je náročnejšie zmapovať prostredie, nájsť prípadných zombíkov a spôsob, ako sa im vyhnúť. Budú to malé puzzle úlohy, respektíve taktika, v ktorej pôjde aj o šikovnosť a zistíte, ako rýchlo viete utekať na vozíku, keďže naháňačky tu budú pravidelné. Budú intenzívne a adrenalínové.

Napríklad budete vyťahovať mŕtvolu, aby ste na chvíľu zabavili zombíka, zobrali kartu a rýchlo ušli s vozíkom chodbami. Budete aj kŕmiť nemŕtvych s odtrhnutými rukami, okúpete sa v krvi, aby vás nezachytili. Sú to všetko menšie puzzle úlohy, ktoré nie sú zložité a hra vás k nim väčšinou sama navedie. Vašou úlohou bude len ich dobre realizovať a hlavne nakoniec utekať pred zombíkmi. To je väčšinou najťažšia časť, a to hlavne kvôli ovládaniu.

Ovládanie je tu podobne ako vo väčšine VR hier plne manuálne - aj keď v tomto prípade sedíte na vozíku. Môžete sa však načahovať rukami, zbierať veci, aktivovať tlačidlá, ale hlavne musíte manuálne otáčať kolesá na vozíku, čo je najväčší problém. Musíte totiž zabrať na miestach, kde sú kolesá, a to presne na nich. Čo nie vždy systém zachytí, alebo ak sa náhodou pohnete na stoličke, či potočíte na otáčacej, už ste mimo kolies a zaberiete naprázdno (ideálne je sadnúť si na stoličku, ktorá sa neotáča a bez rúčok, aby ste mali dobrý prístup k ovládaniu kolies). Na jednej strane je to realistické a úmyselne vytvorené, aby ste sa museli snažiť, ale je to na nervy, keď to nefunguje tak, ako chcete. Podobne je to aj vtedy, ak niečo chcete posunúť a ťažko sa to niekedy uchopí. Určite minimálne pri vozíku by to chcelo aj pridať možnosť jednoduchšieho ovládania.

Mimochodom, neskôr dostanete aj zbraň, aj keď len pri niektorých scénach. Má nekonečný zásobník a je to pekné odreagovanie od tichého postupu a utekania. Dostanete sa tak do boja proti viacerým zombíkom naraz a viac to aj pripomenie Resident Evil alebo podobné zombie hry. Pridajú sa aj dlhé tunely, na ktorých sa s vozíkom zveziete hlbšie do zákutí podivnej budovy. Aj keď tie sú tu dosť nerealistické.

Čo sa týka dĺžky, čakajte približne 2-3 hodinovú hernú dobu, záleží na tom, ako dostanete do rúk ovládanie a ako vám to pôjde. Teda či šikovne manipulujete s vozíkom a budete vedieť utekať pred zombíkmi. Budú to štyri kapitoly hry, v ktorých prejdete rôznymi časťami podivného sanatória a kanálmi pod ním a objavíte jeho tajomstvá.

Deadness
Deadness Taktika na odlákanie zombíkov bude dôležitá. Napríklad podstrčenie tela.
Taktika na odlákanie zombíkov bude dôležitá. Napríklad podstrčenie tela.

Deadness Často pôjde aj o šikovnosť.
Často pôjde aj o šikovnosť.

Deadness Ak niečo nestihnete, zombíkov si užijete veľmi zblízka.
Ak niečo nestihnete, zombíkov si užijete veľmi zblízka.

Graficky čakajte štandardnú úroveň VR titulov, nie sú tu nejaké veľmi kvalitné textúry, ale na temný VR horor postačujúce. Uvidíte len málo detailov a nečakajte ani veľa farieb, väčšinou skôr len odtiene šedej a krvavo červenej. Je to však veľmi dobre umelecky stvárnené, vidieť cit pre temnú atmosféru a svetlá, miestnosti sú dobre navrhnuté a dotvárajú podivný svet zvláštneho ústavu, v ktorom ste sa ocitli.

Pozitívne je, že autori zvládli spraviť hru bez menu a inventára, čo umožní ešte hlbšie vtiahnutie do hry.  Nakoniec žiadne prvky na obrazovke netreba, viac-menej nie je čo ukazovať, keďže zdravie nie je potrebné, zombíci vás dajú dole hneď, ako vás dobehnú, a rovnako pištoľ má nekonečný zásobník. Inventár je pekne vyriešený a sú to vaše nohy na vozíku, kde si položíte potrebnú vec a prenesiete ju takto. Vždy je to len jedna vec, keďže v rukách nemôžete pri pohybe vozíkom nič držať.

Zo zaujímavostí autori zapracovali rovno na začiatku hry výber headsetu, kde podľa voľby zrejme upravujú intenzitu obrazu, hlavne totiž temnota sa inak ukazuje na OLED a inak na LCD displejoch. Ja som hral na HTC Vive Pro 2, ktorý mal veľmi dobrý obraz napriek LCD. Aj keď samotné nastavenie ovládačov nebolo ideálne, keďže pri posune vozíka musíte držať veľké touchpady, čo je trochu náročné.

Grafiku veľmi dobre dopĺňa zvuková stránka, kde autori majstrovsky skombinovali zvuky a dramatickú hudbu, ktorá sa  stupňuje, keď po vás ide zombík, alebo zintenzívňuje, ak sa ide niečo stať. Všetko sa dobre ozýva a dodáva to šťavu atmosfére. Rozhovory tu síce nečakajte, ale sú tu spomínané magnetofóny, ktoré keď pustíte, prezradia viac z pozadia hry. Čo je pozitívne, dabing je tu slovenský a zároveň kvalitný.

Deadness
Deadness Niektoré lokality budú podivné.
Niektoré lokality budú podivné.

Deadness Umelecké stvárnenie je veľmi dobré, nepríjemnú špinavú a krvavú atmosféru cítiť všade.
Umelecké stvárnenie je veľmi dobré, nepríjemnú špinavú a krvavú atmosféru cítiť všade.

Deadness Ajaj, toto nebude príjemné.
Ajaj, toto nebude príjemné.

Celkovo je Deadness zaujímavý, síce kratší, ale dobrý hororový VR titul. Pôsobivo spája temnotu, napätie a zombíkov. Hrateľnost sa snaží ponúkať menšie úlohy zamerané na odlákanie zombíkov s útekmi pred nimi. Prechádzanie toho celého na invalidnom vozíku tomu na jednej strane dodáva stres, na druhej strane ale manuálne ovládanie kolies nie je ideálnym riešením pri hraní.

Hra bola recenzovaná na HTC Vive Pro 2.

napísal saver 24.3.2022
Páči sa mi! (+3)