GHOSTWIRE: TOKYO

GHOSTWIRE: TOKYO

7.5

Japonská duchárčina v otvorenom svete

Japonské štúdio Tango Gameworks je známe hlavne vďaka jeho Evil Within hrám, ktoré vznikli pod taktovkou Shinji Mikamiho, autora Resident Evil série. Ten v Evil Within skúsil niečo iné ako zombíkov a posunul sa k démonickej survival akcií. Po dvoch častiach EW síce plánoval rovno trojku, ale už v začiatkoch vývojári hru posunuli iným smerom, smerom k otvorenému svetu a FPS pohľadu a vzniklo z toho Ghostwire: Tokyo.

Ghostwire mení západnú lokalitu za Tokio a celý štýl príbehu. Teraz to bude typická japonská duchárčina. Je to ázijský prístup zobrazenia duchov a aj ich chápania ľuďmi. Nespájajú si to s nebom a peklom, ale berú to viac ako prirodzenú súčasť sveta, aj keď aj oni vidia dve roviny duchov, dobrých a zlých. Nakoniec sa hovorí, že Japonsko je najviac duchmi mátaná krajina a miestne hororové filmy zrejme poznáte. Sú zamerané na strach a temnotu prichádzajúcu z druhej strany. Niečo také sa stane aj tu. Síce viac akčné, ale rovnako temné a podivné. Niečo totiž prepojilo svet ľudí a svet duchov, a to priamo uprostred Tokia.

V Tokiu sa niečo otvorilo. Mestom sa prehnala hmla a v momente zmizli desaťtisíce ľudí. Zostalo po nich len oblečenie popadané na zemi. Takmer ste boli jedným z nich aj vy, ale tesne pred udalosťou ste mali nehodu, boli ste na pokraji smrti, keď vás niekto našiel a vstúpil do vášho tela.

Ghostwire: Tokyo
Ghostwire: Tokyo Vitajte v Tokiu, upršanom meste plnom duchov.
Vitajte v Tokiu, upršanom meste plnom duchov.

Ghostwire: Tokyo Príbeh bude zaujímavý a ponúkne ukážku japonského vnímania duchov.
Príbeh bude zaujímavý a ponúkne ukážku japonského vnímania duchov.

Ghostwire: Tokyo Boje sú po hernej stránke veľmi dobre vyriešené.
Boje sú po hernej stránke veľmi dobre vyriešené.

Preberáte sa do zvláštneho sveta, bez ľudí, s ulicami na ktorých pochodujú duchovia, realita sa podivne mení a vo vašom vnútri k vám prehovára niekto iný. Je to človek, ktorý vie niečo o udalostiach, ktoré sa práve dejú. Snažil sa to zastaviť a bol pripravený na čas, keď to príde. Má schopnosti a tie vám práve dáva k dispozícii. Odteraz to bude na vás.

Vďaka nemu sa môžete pustiť do ulíc a v ústrety všetkým podivnostiam. Bude vám priebežne rozprávať, čo sa deje, zatiaľ čo vy pôjdete vpred a budete likvidovať duchov, ktorých on nazýva návštevníkmi. Konkrétne ide o typicky japonských duchov, a teda napríklad mužov bez tváre s dáždnikom, školáčky bez hlavy, postavy s rukami namiesto nôh, deti v žltých pršiplášťoch. Jednoducho asi všetko, čo by ste od japonských duchov čakali. Sú veľmi dobre zachytení a cítite z nich ohrozenie. A hoci nejdú primárne po vás, ak vás spozorujú, chcú vás vymazať zo svojho nového sveta.

Vy však dostávate špeciálne schopnosti a budete vedieť používať sily vetra, vody a ohňa. Energiu na ne získavate zo zničených duchov alebo aj rozbíjaním vecí na rozmedzí reality. Následne Doctor Strange štýlom vysielať jednotlivé útoky, respektíve aktivovať obranu. Budete po nich prakticky strieľať, pričom vaša energia ich bude postupne rozbíjať a odhaľovať ich jadro. To môžete nakoniec vytrhnúť a získať za to zdravie.  Možnosti likvidácie sa vám budú postupne rozširovať, či už získanými schopnosťami, alebo upgradmi. Dopĺňať to budú špeciálne útoky, využiť budete vedieť a aj rôzne talizmany na bonusy. Je toho veľmi veľa a v tejto oblasti je hra veľmi bohatá a hlboká. Možno je škoda, že je menej pestrá v rozmanitosti nepriateľov, ale túto oblasť zase priebežne doplní decentná dávka démonických bossov.

S možnosťami a ponukou nezostáva ani mesto. To zachytáva jednu časť Tokia a ak aspoň zbežne poznáte toto mesto, viete, že treba rátať so stereotypom ulíc. Kombinujú sa tu síce malé domčeky s väčšími budovami, ale stále to bude rovnaké. Je to škoda, viac variability by prostredie znieslo, ale zas ako celok má mesto svoj štýl a duchovia, noc, dážď, neóny robia dobrú atmosféru. Bude mať dostatočnú rozlohu s tým, že si nové oblasti stále musíte otvárať. Temnota totiž padla na mesto a vy musíte temnú energiu vyčistiť z oblasti, aby ste si otvorili cestu ďalej.

Je to mechanika pripomínajúca veže vo Far Cry. Musíte totiž nájsť japonské drevené brány, dostať sa k nim a aktivovať ich kúzlom, aby vsali okolitú energiu do seba. Často tak budete musieť vyskákať na výškové budovy, nájsť na ne cestu, preskakovať medzi nimi a, samozrejme, vyčistiť duchov okolo brány. Okrem duchov však veľa iných bytostí meste veľa nečakajte, ľudia zmizli, zostali síce niektoré zablúdené duše, ktoré chcú vašu pomoc a sú tu aj mačky, ktoré tu nájdete všade a majú aj svoje obchody, kde vám predajú veci. Miestami nájdete aj psov, ktorí vám za nakŕmenie vyhrabú rôzne bonusy zo zeme.

Ale mesto je len jedna časť hry, priebežne v misiách vstupujete do budov, nemocníc, do podzemných lokalít, garáží a aj obchodných domov alebo aj iných realít. Tie vás na chvíľu vždy odtrhnú od jednotvárnosti ulíc. Hlavne rôzne kancelárske chodby a budovy budú zaujímavé, keďže sa budú meniť priamo pred vašimi očami a umocňovať tak hororovú atmosféru. Budú sa meniť chodby, dvere, lietať noviny a celé to dotvorí svetlo. Temné sily to tu všetko ovládajú a zachytené to je v hre veľmi dobre.

Ghostwire: Tokyo
Ghostwire: Tokyo Absorbovanie duší bude základ.
Absorbovanie duší bude základ.

Ghostwire: Tokyo Nepriatelia sú zaujímaví.
Nepriatelia sú zaujímaví.

Ghostwire: Tokyo Blíži sa niečo nebezpečné.
Blíži sa niečo nebezpečné.

Samotný príbeh má niečo do seba a sledujete v ňom ako svoj osobný príbeh, tak príbeh vášho pasažiera, pričom ciele vás oboch sa spoja v sledovaní jedného nepriateľa. Hlavne tento príbeh vás ťahá vpred aj vtedy, keď už mesto a boje upadajú do stereotypu. Našťastie, hlavný príbeh nie je veľmi dlhý a autori to rozumne uťali približne na 10 hodinách. Síce nedávno oficiálne autori hovorili o pätnástich hodinách, ale to možno len pri vysokej obťažnosti a so snahou eliminovať všetkých duchov, ktorých v uliciach stretnete.

Pridáva sa však aj množstvo vedľajších misii a úloh, ktoré môžu ponúknuť nejakých ďalších 10 hodín. Tieto misie budú rozmanité a síce niektoré kratšie a jednoduché, iné budú rozsiahle a vtiahnu vás aj do iných realít. Zároveň je v uliciach toho veľmi veľa na zbieranie, od bonusov, cez odchytávanie rôznych duší a ich presunu späť do duchovnej roviny cez telefónne búdky. Hodiny si tak ešte viete navýšiť. Celé to nie je to také rozsiahle ako bežné hry v otvorenom svete, ale je to zaujímavý kompromis viac priamočiareho príbehu s doplnkovými vedľajšími možnosťami. Autori to aj preto nechcú označovať ako typická hra s otvoreným svetom.

Samotná hra miestami pripomína FEAR, hlavne časti s Almou, z iného uhla zase Ghost Busters s útokom na mesto, pridáva sa čarovanie na štýl Doktora Strange a nakoniec spomínané telefonáty s iným svetom cez telefónne búdky a odosielanie duší cez ne pripomína Matrix. Ale celé to spolu vytvára taký svojský a zaujímavý mix. Možno nie úplne dotiahnutý v každom ohľade a hlavne na rozmanitosti a pridávaní nových prvkov do hrateľnosti sa dalo popracovať, ale stále zaujímavý a dobre hrateľný.

Ghostwire: Tokyo
Ghostwire: Tokyo Meniace sa chodby nebudú chýbať.
Meniace sa chodby nebudú chýbať.

Ghostwire: Tokyo Mesto je rozsiahle a postupne si ho budete otvárať. Ponúkne veľa možností aj mimo hlavného príbehu.
Mesto je rozsiahle a postupne si ho budete otvárať. Ponúkne veľa možností aj mimo hlavného príbehu.

Ghostwire: Tokyo Mačky apokalypsu prežili a budú vám pomáhať.
Mačky apokalypsu prežili a budú vám pomáhať.

Vizuálne je hra zaujímavá aj keď na nej vidieť mix oldgenu a nextgenu. Niečo veľmi podobné ako sme videli v Dying Light 2. Vidíte slabšie objekty a textúry miešajúce sa s kvalitnými textúrami a parádnym zachytením materiálov a to celé s prídavkom ray-tracingu, ktorý je tu výrazne zapracovaný. Sú tu ako ray-tracingové odlesky, tak tiene a nechýba ani DLSS alebo FSR.

Ako celok to vyzerá dobre, efekty sú pekné, celý dojem z vizuálu tiež, len občas uvidíte veci, ktoré mohli byť spracované lepšie. Z vizuálnych efektov sú paráde efekty útokov, detaily niektorých objektov, ale napríklad keď sa pozriete na dizajn dažďa s podivnými kvapkami (zrejme kvapky sú zmenšené japonské písmená),  slabé detaily áut na ulici alebo aj detaily psa prípadne mačky, je to taký veľký kontrast hlavne oproti postavám. Postavy sú pekne spravené, rovnako aj prestrihové sceny. Tie na japonskú hru nie sú ani prehnane dlhé a nie je ich ani príliš veľa.

Z umeleckého hľadiska si tiež užijete pôsobivé scény, špeciálne v prestrihových scénach, ale aj s množstvom vnútorných lokalít sa veľmi autori pohrali. Jediná škoda toho Tokia, ktoré je síce zo začiatku pekné, ale potom stráca zaujímavosť a vidieť, že autori ešte nemajú veľa skúseností s otvorenými svetmi a ich zachytením. Hlavne keď vyjdete na mrakodrapy a sledujete mesto, nie je to také pôsobivé, ako by ste čakali.

Zvuková stránka nesklame, prináša temný podmaz s priam hororovými zvukmi, pridáva sa aj kvalitný dabing, kde nechýba ani japonská lokalizácia. Dokonca japonský dabing je štandardne zapnutý ako základ. Škoda však absencie českých titulkov.

Ghostwire: Tokyo
Ghostwire: Tokyo Prestrihové scény budú mať štýl.
Prestrihové scény budú mať štýl.

Ghostwire: Tokyo Mesto len minimálne niečo oživí.
Mesto len minimálne niečo oživí.

Ghostwire: Tokyo Vytrhávanie jadra duchov je pekné osvieženie bojov, nakoniec zrejme podľa toho má hra aj názov.
Vytrhávanie jadra duchov je pekné osvieženie bojov, nakoniec zrejme podľa toho má hra aj názov.

Tango Gameworks znovu spravili netradičnú a zaujímavú hru, v ktorej teraz skúsili skombinovať FPS a otvorený svet. Veľa vecí im tam sadlo veľmi dobre, ale sú tam oblasti, v ktorých sa ešte dalo zapracovať. Ghostwire ponúkne typicky duchársky príbeh pekne zachytávajúci japonskú kultúru tejto oblasti, ktorý dopĺňajú dobre vyriešené boje s entitami, pridávajú sa nápadití nepriatelia a to celé v kulise upršaného Tokia.  Autori však už nezvládli pridať viac rozmanitosti a postupne sú ako mesto, tak aj boje s nepriateľmi stále viac jednotvárne, našťastie to oživujú vnútorné priestory, iné dimenzie a bossovia.

Hra teraz vychádza na PC a PS5, budúci rok príde na Xbox Series XS konzoly.

napísal saver 21.3.2022
Páči sa mi! (+3)