SHREDDERS

SHREDDERS

7.0

Návrat snowboardingu na výslnie?

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Od oznámenia snowboardovej hry Shredders do jej vydania ubehlo toľko času, že som aj zabudol, že vôbec existuje. A pravdepodobne som nebol sám. Nepomohol ani nevýrazný marketing, ktorý prakticky neexistoval, ak sa hra práve nepredviedla v nejakej Xbox prezentácii. To nezvykne byť dobré znamenie, no zároveň to môže naznačovať, že sa vývojári samotní sústredia na iné veci – napríklad hru ako takú. Teraz je už hra tu a môžeme skonštatovať, že z oboch strán je na tom niečo pravdy – nedopadla úplne najlepšie, ale zároveň badať, že sa autori sústredili na dotiahnutie hry samotnej.

Mnohí z vás si pravdepodobne spomínajú na klasiky ako SSX a mnohé iné (záleží asi od roku narodenia, čo je pre vás tá klasika). Je tu tak mnoho hier, v ktorých sa mohli vývojári zo štúdia Foam Punch inšpirovať. Rozhodli sa však ísť vlastnou cestou a z veľkej časti aj preto, lebo tu dnes máme úplne nové herné publikum. Shredders je práve hrou pre túto generáciu. Je hrou pre hráčov odchovaných influencermi a YouTubom, ktorí navyše nemajú ani tušenia, kto je Bon Jovi. Tomu zodpovedá aj herný obsah.

Väčšinou to v športových hrách nie je pravidlom, no tu sa autori rozhodli vložiť aj príbeh, ktorý je presne taký, aký by ste podľa popisu vyššie čakali. Stane sa z vás polovica neúspešného youtuberského dua, ktoré na kopcoch točí videá pre všetkých 200 svojich fanúšikov. Teraz sa však ich život zmení, keďže si ich na svahoch všimla PR manažérka jednej športovej značky a rozhodne sa ich využiť. Síce nie sú žiaden zázrak, no možno v nich niečo drieme. No a teraz je už len na vás, aby ste to dokázali sebe aj svetu.

Shredders
Shredders Postupne prejdete od základov až po krkolomné triky.
Postupne prejdete od základov až po krkolomné triky.

Shredders Hra je naozaj hviezdne obsadená.
Hra je naozaj hviezdne obsadená.

Shredders Zajazdíte si aj za snežným skútrom.
Zajazdíte si aj za snežným skútrom.

Scotty je váš kameraman s podrezaným jazykom, ktorý stále niečo melie, vtipkuje, no zároveň vás hlbšie dostáva do tohto prostredia, kde sa z nikoho stávate niekým. To najmä vďaka tomu, že sa sami postupne učíte lepšie snowboardovať, robíte krkolomnejšie kúsky a taktiež stretávate čoraz viac celebrít snowboardového sveta. Za hrou síce stojí indie tím, ale podarilo sa mu zohnať obrovskú kopu známych mien z celého sveta. Medzi nimi sú Marcus Kleveland, Rene Rinnekangas, Jamie Anderson, Arthur Longo, Zeb Powell, Sebbe De Buck a ďalší.

Títo v hre prakticky stvárnili samých seba, narazíte na nich na kopcoch a pomaly vás prevedú príbeh, ako sa z núl stanete hviezdami špeciálneho eventu len pre pozvaných. Zároveň do hry preniesli aj niektoré prvky a triky, ktoré sú pre nich typické a ktoré sa vás pokúsia naučiť. Akurát, keďže je to indie hra, implementácia týchto hviezd je tak niekde na polceste. Totiž autori zjavne nemali rozpočet na animáciu tvárí a každý postava je úplne prekrytá – okuliarmi a kuklou/šálom/čímkoľvek. Ale dabing je fajn. Teda vo väčšine prípadov, keďže zjavne zaúradovala aj pandémia a niektorých snowboardistov sa nepodarilo nahnať do štúdia. V niekoľkých prípadoch je badať amatérska kvalita nahrávania, takže sa asi niektorí len nahrali doma.

Hra je prakticky zasadená do otvoreného sveta, ale predsa len je rozdelený na niekoľko častí, ktoré si postupne sprístupníte. Navyše pri jazdení dole kopcom tne otvorený svet funguje trochu inak. Postupne si tak prejdete celkovo 7 časťami herného sveta, v ktorých zistíte, že sa ocitáte v najlepšom zimnom stredisku na svete – je tu jednoducho všetko. Nájdete tu holé zjazdovky, rôzne rampy, ale aj priehradu, dedinku, priemyselnú zónu a ďalšie prvky, aby ste sa tu naozaj vedeli parádne vyblázniť. Prostredie je tak pestré a postupne aj inak členité. Jazdíte tak aj po strechách, zazvoníte si na kostolnom zvone a podobne.

Pritom pohyb po prostrediach vám zjednodušia aj iné prvky. Napríklad sa môžete nechať ťahať snežným skútrom a pokojne aj hore kopcom. Je to ako vodné lyžovanie, akurát to nie je lyžovanie a nie je to na vode. Rovnako sú tu rôzne vleky, ktoré vás potiahnu a zrýchlia, aby ste na skok nabehli poriadne rýchlo. Skúter si často navyše dokážete sami zavolať a to aj vtedy, keď len tak jazdíte po svete bez toho, aby ste plnili nejaké úlohy.

Každá zo 7 častí herného sveta má niekoľko bodov na spawnovanie, z ktorých sa môžete spustiť dole. Taktiež sa vám tu ale postupne otvárajú nové úlohy, ktoré sú postavené na rýchlosti, trikoch a aj sledovaní iných jazdcov (takže by sa dalo povedať, že postavené na dobrej jazde). Musím pochváliť široký rozsah vedľajších úloh, od ktorých sa odvíja vaše hodnotenie. Hra je totiž vystavaná tak, aby tie misie zvládol takmer každý, no ak od nej chcete výzvu, ponúkne aj to. Len si skúste splniť všetko, čo vám hra ponúka. Také bežné prejdenie ale bohužiaľ netrvá dlho a za 5 večery bude po kampani, čo je trochu škoda.

Hra má priamo v jadre zabudovaný aj online komponent, ale nedá sa priamo hovoriť o multiplayeri. Naraz je s vami na kopcoch kopa iných hráčov a to dokonca naprieč platformami, keďže hra podporuje crossplatform hranie. Avšak akosi tu chýbajú možnosti toho, čo by ste s tými hráčmi mohli robiť. Dokážete sa pri nich jednoducho spawnovať a podobne, ale nedokážete ich vyzvať k nejakej súťaži. To isté platí aj pre súkromné online hranie, kde si pozvete priateľov. Môžete spolu jazdiť, ale nedá sa priamo spustiť nejaký event alebo niečo podobné.

Shredders
Shredders Postupne si postavu pretvoríte na svoj obraz.
Postupne si postavu pretvoríte na svoj obraz.

Shredders Zbieranie písmeniek nesmie chýbať.
Zbieranie písmeniek nesmie chýbať.

Shredders Zajazdíte si v naozaj pestrých prostrediach.
Zajazdíte si v naozaj pestrých prostrediach.

Poďme ale k samotnému jazdeniu, ktoré je podľa mňa zvládnuté výborne. Nie je arkádové ako kedysi SSX, ale nie je ani veľmi simulačné. Autori u našli parádny zlatý stred, ktorý pôsobí realisticky, ale stále toho dosť odpustí, takže je pomerne benevolentný. Spoznáte rozdiel medzi upraveným a hlbokým snehom, inak sa na nich jazdí aj padá. Postupne si osvojíte skoky (a následne aj dopady), rotácie, úchopy, grindy a aj množstvo rôznych trikov. Ovládanie toho všetkého je tiež zvládnuté na výbornú a práve kvalita fyziky a jazdenie na snowboarde v hre je to najlepšie, čo ponúka. Je jednoduché, aby ste si ho hneď osvojili. Zároveň ale dostatočne prepracované na to, aby ste tam aj po hodinách našli niečo nové, čo musíte zvládnuť. Hlavne je to ale naozaj zábavné.

Všetkým tým jazdením, bodmi a trikmi si navyše postupne odomykáte vybavenie pre svoju postavu, ktorú si tak dokážete postupne detailne upraviť podľa svojho gusta. Nechýba ani kopa značkového vybavenia, napríklad Burton. Taktiež je herné prostredie posiate rôznymi bonusovými emblémami na ťažko dostupných miestach, ktoré môžete zbierať, čo hre tiež pridá ešte pár chvíľ hrania navyše a ak to chcete vyzbierať všetko, dá to aj zabrať.

Graficky je to na úroveň indie hry kvalita. Prostredie je spracované parádne, je dosť bohaté a nechýbajú ani rôzne efekty. Modely postáv tiež nie sú najhoršie, ale teda chýbajú im detaily (ako napríklad už spomínané tváre). Ale na Xbox Series X boli aj teraz po vydaní stále prítomné zasekávania. Nemám pritom dojem, že by to bolo vidnou výkonu alebo optimalizácie. Skôr to pôsobilo ako akýsi lokalizovaný stuttering, keďže hra sekla vždy na tých istých miestach. Nie je to nejaký veľký alebo častý problém, ale je to problém a rozhodne kazí celkový dojem.

Shredders
Shredders Nočné jazdenie si užijete.
Nočné jazdenie si užijete.

Shredders Grindovať dokážete na všetkom.
Grindovať dokážete na všetkom.

Shredders Čakajú vás tu naozaj parádne skoky.
Čakajú vás tu naozaj parádne skoky.

A kým grafika je teda skôr rozporuplnou stránkou, to isté našťastie neplatí o zvuku. Dabing som opísal vyššie a teraz je na rade hudba. Nájdete tu totiž špičkový soundtrack, ktorý mi osobne pripomína A State of Trance veľa rokov dozadu, keď som podobnú hudbu ešte počúval a práve pri ASOT sa dalo príjemne zrelaxovať. Neviem, koľkí z vás túto éru zažili, ale ak aj nie, pri hre a jej hudbe tak zažijete podobne príjemný relax. Skladieb je veľa a počúvajú sa skvele, dokonca aj v prípade, že tento žáner úplne nemusíte.

U nás ešte stále je trochu snehu a jazdiť sa dá, aj keď už to asi dlho nepotrvá. Ak u vás už takéto podmienky nenájdete, Shredders je veľmi dobrou náhradou. Snowboarding je o zábave a táto hra to potvrdzuje – je zábavná. Ibaže mám dojem, že mohla byť aj oveľa viac. Dobre spracovaná fyzika, bohatý a veľký svet, kopa trikov, veľa meta vtipov a ďalšie veci potešia. Ale sú tu zbytočné chyby a nedostatky, obsah prejdete za tri večery a veľmi tu chýba klasický multiplayer, kde by ste súťažili s ostatnými hráčmi.

napísal matus_ace 29.3.2022
7.0
6.7