TRAIN STATION RENOVATION

TRAIN STATION RENOVATION

6.0

Zrenovuj si vlakovú stanicu a už aj v Nemecku

Môžeme polemizovať nad zmyslom rôznych, občas aj bizarných simulátorov, ale svoje publikum si vždy nájdu. A nie je skromné. Tieto tituly, často pochybnej kvality, sa predávajú sa za mrzký peniaz, nepotrebujete im venovať dlhé hodiny a relax, ktorý sa primitívnym klikaním zaručene dostaví, dávajú zelenú menej náročným hráčom. A ruku na srdce, ak chcete na pár minút po náročnom dni vypnúť a vyčistiť si hlavu, môže vám dokonale poslúžiť aj Train Station Renovation.

To, že je Train Station Renovation úspešným projektom, potvrdzuje nielen samotné vydanie hry, ale aj rozširujúceho DLC s prostým názvom Germany. Obsahuje nové stanice z nemeckého prostredia; komu by sa náhodou výhybka neprehodila do správnej polohy. Každopádne, nie každej z desiatok oznámených hier od Playway sa podarí pretrhnúť cieľovú pásku, veď prisľúbené máme už takmer všetky mysliteľné činnosti. Keďže sme však pôvodnú hru nerecenzovali, pozrieme sa na ňu spoločne s novou dávkou staníc.

Train Station Renovation
Train Station Renovation Hrdina silou vôle nesie traverzu.
Hrdina silou vôle nesie traverzu.

Train Station Renovation Záber ako z akčnej hry, ale tentoraz ideme upratovať.
Záber ako z akčnej hry, ale tentoraz ideme upratovať.

Train Station Renovation Vybavovanie miestností je celkom zábava, len škoda menšieho počtu predmetov.
Vybavovanie miestností je celkom zábava, len škoda menšieho počtu predmetov.

Čo je cieľom hry, dokázal vydedukovať zrejme každý i menej zdatný čitateľ. Renovácia železničnej stanice nie je ničím, o čom by sme snívali ako malé deti. Klikanie na jasne definované objekty spojené s vykonávaním konkrétnych činností však robí z hrania zábavu. Síce krátkodobú, ale chytľavú a pohlcujúcu zábavu. Pretože vidíte okamžite progres, stanica postupne ožíva a mení sa zo smetiska na kultivované miesto. Nehľadajte za tým nič iné. Nemusíte dlhé hodiny postupovať zamotaným príbehom, cepovať postavu, plahočiť sa otvoreným svetom. Sadnete si k hre na pol hodinku, odklikáte si svoje a hajde spať.

V praxi to znamená, že väčšinu času zbierate smeti. Rôznorodosť predmetov nie je až taká obrovská, aby ste neustále objavovali niečo nové. Čaká vás zmes fliaš, plechoviek, novín a časopisov, kartónových krabíc, plastových predmetov (nechýba kačička), prepraviek, či dokonca stoličiek, matracov, paliet, kusov betónu, či železných traverz. Každý z predmetov je možné zadeliť do štyroch kategórií: plasty a kovy, sklo, papier a zmiešaný odpad. Ak budete recyklovať a hádzať vrecia s odpadom do správneho kontajneru, hra vás finančne odmení. DLC pridáva niekoľko desiatok nových objektov.

Okrem neustáleho behania s plastovými vrecami, ktoré sa vám plnia menšími predmetmi podľa kategórie, alebo väčšími objektmi, ktoré naopak musíte nosiť po jednom, vás čakajú aj ďalšie činnosti. No tie sú skôr sekundárne, pretože väčšinu času budete klusať s odpadom a ukladať ho na správne miesto. Kontajner si môžete prenajať len na konkrétnom mieste a všetko chce správnu logistiku. Ak ste vypratávali dom, či ste sa z neho alebo do neho niekedy sťahovali, viete, o čom je reč.

Aby nebola hrateľnosť až taká tupá, budete niektoré predmety demolovať, odstraňovať grafity, utierať znečistenú podlahu, opravovať časti vlakových súprav (napríklad sedadlá či priestor na odkladanie batožiny), brúsiť koľajnice, natierať a vyrovnávať steny. Všetko je jednoduché na pochopenie a aby ste očistili počmáranú stenu, musíte vybrať správny predmet, zacieliť kurzorom a už len držať ľavé tlačidlo myšky simulujúc drhnutie steny hubkou. Podobne opravujete francúzskym kľúčom všetky predmety, štetcom natierate, brúskou brúsite. Nie je to raketová veda.

Train Station Renovation

Ak všetko poriadne vyrajbete, upracete neporiadok, ostáva na vašich pleciach posledná úloha, a to doplnenie predmetov do miestností či na nástupištia. Zoznam predmetov nie je konkrétny, určuje len počet kusov v danej kategórii. Na WC máte umiestniť 10 predmetov z časti toalety a je len na vás, či na stenu pripevníte desať umývadiel alebo len jedno, pridáte smetný kôš, dávkovač mydla, sušič rúk či zásobník na papierové vreckovky, samotnú toaletu umiestnenú do kabínky či pisoáre a oddeľovacie steny. Predmetov nie je príliš mnoho, takže sa z nakupovania stane čoskoro rutina. Zamrzia občas nelogické zadania alebo naozaj musí byť na toalete až šesť kvetín? Môžete to odfláknuť, ale ide predsa o relaxačnú hru.

Každá stanica v podstate obsahuje presne to isté, čo tá predošlá. Zmení sa len jej rozloha, počet aktívnych predmetov a samotné prostredie, no hrateľnosť je totožná od prvej po poslednú, pätnástu mapku. Vadí to? Len do momentu, kedy by ste chceli na jedno posedenie dokončiť viac než jedno zadanie. Monotónnosť sa dostaví behom niekoľkých desiatok minút. Dávkovanie hrateľnosti je dôležité, avšak hráči si sami vypýtali nový obsah, takže pohltenie jednoduchým klikaním na občasných hráčov funguje.

Technické spracovanie nehrá primárnu úlohu, takže áno, vyzerá to ako nepríjemné sobotné ráno. Objekty sa občas prekrývajú, ruky pred tvárou sú skôr strašidelné, zasekávate sa o všetko možné i nemožné. Detailne spracované textúry, špeciálne grafické efekty či nebodaj ray tracing, rozhodne neočakávajte. Ozvučenie je skôr minimalistické a sklo po vložení do vrecka vydá konkrétny zvuk. Stále rovnaký. O čosi viac sa podarila hudba, avšak latka nebola nastavená vysoko. Niektoré melódie burcujú do upratovania. Ešteže to nezistila drahá polovička a nesnažila sa to otestovať v praxi.

Train Station Renovation nie je žiadnym originálnym dielkom. Ani hrou, ktorú by ste mali zaručene skúsiť, aby ste objavili zmysel života či sa získanými trofejami v hre chválili. Je však príjemným relaxom – a to v záplave niekedy až céčkového marazmu nesmierne poteší. Pretože to na rozdiel od nedávnej nudy s tankami je celkom zábava. Jednoduché RPG prvky vám dovoľujú nakupovať vylepšenia za hodnotenie renovácie prostredníctvom hviezdičiek. Radar je skvelý, na mop som čakal ako na spasenie. A áno, hráča to ženie k tomu, aby všetko upratal na 100 a nie len 98%.

Train Station Renovation
Train Station Renovation Romantický podvečer so smeťami.
Romantický podvečer so smeťami.

Train Station Renovation RPG prvky sú zastúpené možnosťou zakupovania lepších predmetov.
RPG prvky sú zastúpené možnosťou zakupovania lepších predmetov.

Train Station Renovation A hneď to tu vyzerá útulnejšie.
A hneď to tu vyzerá útulnejšie.

Nemecké rozšírenie pridáva celkovo deväť nových staníc a rozhodne to nie sú žiadne dedinské búdky kdesi v poli, ale rozsiahle komplexy, kde pohodlne zabijete aj hodinu a viac času. Ak budete mať príležitosť a podobný druh hier vás baví a neopovrhujete ním, určite si renovácie železničnej stanice skúste. Len pre doplnenie si môžete vyskúšať aj ovládanie modelov vláčikov: za splnenie úloh dostávate nové, avšak jazdenie po fádnej krajine je skôr zbytočným doplnkom ako plnohodnotnou súčasťou hry.

Môžete namietať, že Train Station Renovation je to stále o tom istom. Áno, máte pravdu, v hre nenájdete nič originálne. Na oplátku však pohltenie funguje presne tak isto ako v House Flipper. Pri hraní si oddýchnete, nik vás netrestá, ak vám to nejde, hráte vlastným tempom, nezomierate, nemusíte si udržiavať maximálnu pozornosť a byť v strehu. Train Station Renovation je viac než príjemná oddychovka, ideálna na Switch či Steam Deck.

napísal kordi 2.5.2022
6.0
TRAIN STATION RENOVATION