POSTAL 4: NO REGERTS

POSTAL 4: NO REGERTS

1.5

Najhoršia hra roka už v apríli?

Postal 4: No Regerts? Už podľa toho názvu som mal vedieť, ako to dopadne. Keď dokážu mať autori chybu v troch krátkych slovách, koľko chýb asi dokážu mať v hre samotnej? Navyše čo je to za podnázov – bez ľútosti? No ja tu toho ľutujem naozaj dosť. Toto je hra, pri ktorej som ľutoval aj svoju prácu. Okolo vo svete je kopa ľudí, ktorí pomáhajú, zachraňujú životy, robia dôležité a užitočné veci. No a ja tu sedím a venujem 10 hodín tejto ******. To je veľmi smutné. Hriať na srdci ma môže aspoň to, že keď už ja som sa s hrou tak vytrápil, možno to ušetrím vám a svoj čas sa rozhodnete investovať lepšie. Napríklad hojdať sa na stoličke a pozerať do steny – aj to je väčšia zábava.

Ale aspoň jednu hru robí Postal 4 správne – vymazal z existencie Postal 3, čo je najhoršia hra, akú som vo svojom živote hral. Príbehovo sa trojka nikdy nestala, štvorka nadväzuje na dvojku a vo veľkom z nej vychádza. Nedá sa však povedať, že by sa autori zvlášť vytiahli. Ak ale náhodou neviete, o čom je reč, tak aspoň stručné historické okienko. Postal bola izometrická akcia z roku 1997 a jedna z prvých úspešných nekorektných hier. Na dvojku sa čakalo do roku 2003, zmenila perspektívu na FPS a aj hrateľnosť. Stále nekorektná, ale osobne som si ju v tej dobe veľmi užil. Na trojku sa čakalo ešte dlhšie. Prišla v roku 2011 a dodnes ma máta. No a teraz je tu štvorka.

Postal Dude má problémy a musí si nájsť nové miesto, kde sa usadí. Celej situácii navyše nepomáha ani fakt, že prišiel o svoj karavan. Zobral tak svojho verného psieho spoločníka a prichádza do mestečka Edensin, pričom počíta s tým, že toto bude jeho nový raj na zemi, kde nájde aj svoj karavan. Namiesto toho tam nájde len kopu síce nie fádnych, ale neuveriteľne repetitívnych a nezaujímavých úloh. No a vy tam nájdete nielen jednu z najhorších hier roka, ale aj za niekoľko posledných rokov. Nepomohla tomu ani inšpirácia filmovou klasikou Big Lebowski. Aj keď ak mám byť úprimní, z celého filmu autori videli asi len plagát a na ňom ústrednú postavu v župane.

Postal 4: No Regerts
Postal 4: No Regerts Humor v hre je fakt na popukanie
Humor v hre je fakt na popukanie

Postal 4: No Regerts Loadingy sú často a občas vás hra načíta aj na takomto čarovnom mieste
Loadingy sú často a občas vás hra načíta aj na takomto čarovnom mieste

Postal 4: No Regerts Kolízny model budete jednoducho zbožňovať
Kolízny model budete jednoducho zbožňovať

Herné mesto Edensin je vytvorené na open world princípoch, akurát so štandardmi niekde z roku 2003. Mesto je malé, pusté, naozaj nezaujímavo nadizajnované, no hlavne aj v roku 2022 využíva dlhé nahrávanie na každom druhom kroku. Takto napríklad minútu hráte, prechádzate cez časť mesta a čaká vás ďalší loading, ktorý trvá pokojne aj minútu. A to na SSD. Stále vám tu rovno pred nosom niečo doskakuje, počas nahrávania hra mrzne alebo padá. V jednej lokalite vždy spadla pri priechode cez most (hra väčšinou nahráva na mostoch alebo tuneloch, ktoré spájajú časti mesta). Takže ak som sa chcel dostať ďalej, musel som to obchádzať. Elektrické „vozítka“ presun po svete trochu zrýchľujú, no fakt len trochu, keďže hra zjavne aj tak nestíha nahrávať svet pred vami.

Sú tu ale aj ďalšie trápne neduhy. Napríklad neviditeľné steny, ktorými si hra pomáha v tom, aby vám obmedzila pohyb. Navigácia svetom je príšerná. Zvolíte si na mape cieľ a možno vás tam ani nezavedie. A ešte by som sa vrátil k tej veľkosti. Je to síce otvorený svet, ale odprisahal by som, že som v Call of Duty sérii zažil levely, ktoré boli väčšie. Pritom CoD je séria známa svojou linearitou. Pravdou ale je, že tu zavítate aj do budov, pod nej, do jaskyne a podobne, takže to ten svet trochu zväčšuje, ale sú to len miesta, kde zavítate len jednorazovo.

Postavy v meste sa správajú veľmi schematicky a ani to im vlastne veľmi nejde, keďže sa každú chvíľku niekde zaseknú. Kým je to len vonku vo svete, tak je to v poriadku. Horšie už je, ak sa zaseknú v nejakej príbehovo dôležitej časti, kde už ide o váš progres. Vtedy môžete rovno nahrať posledný checkpoint a dúfať, že sa to opraví. Podobných bugov s progresom je tu ale neuveriteľná hŕba, niekedy sa niektoré skripty nespustia a podobne. S hrou tak nechtiac musíte stráviť oveľa viac času ako by ste si želali.

Napríklad sú vo svete zle rozhádzané collidery, teda body v engine, kde postava narazí. Vy sa tak veziete na svojom elektrickom skútri stredom cesty, pred vami nič, no zrazu narazíte (do toho ničoho), postavu do vymrští do oblakov a tam zostane levitovať, nepadá dole. To sú veci, ktoré som už zažil. Avšak vtedy, keď som robil porotcu na gamejamoch, bolo to v projektoch menej skúsených vývojárov, ktoré boli vytvorené za 48 hodín alebo menej. Mať takéto chyby v plnom vydaní premium hry od skúseného štúdia by malo byť na žalobu.

Ak by som chcel detailne opísať bugy v rámci hry, vyšlo by to knižne. A ako pentalógia. Nájdete tu všetko od trápnych až po závažné, ktoré vám zabránia vôbec pokračovať v hraní, takže budete hru často reštartovať, nahrávať checkpointy a podobne. Veľa z nich vidíte na obrázkoch okolo. A ja tuším, čo si asi hovoríte. Že je to zatiaľ Early Access a aj iné hry majú bugy. K tomu prvému bodu musím dodať, že sme mali prístup k finálnemu review buildu hry. Hlavne som ale od vydania trojky nehral hru, ktorá by mala také obrovské množstvo tak závažných chýb. A to rátam aj Early Access, alfy, bety, rôzne neverejné verzie hier a podobne.

No a aj keď ste možno hrali iné hry s bugmi, tie mali aspoň zábavný obsah. Tu platí presný opak. Je tu napríklad kydanie hnoja, dokonca dvakrát, ak by vám bolo málo raz sa hrabať vo virtuálnych exkrementoch. Taktiež musíte potlačiť vzburu vo väznici, chytať mačky a psy a následne ich pomlieť a podobne. Raz sa dokonca na mačku zmeníte, ale vlastne ani to nie je veľká zábava. Respektíve to vôbec nie je zábava. Obsah je takto rozdelený do piatich dní, ktorými postupne prechádzate a v piatok večer to celé končí po fakt neuspokojivom konci a asi najfádnejšom boss súboji, aký som videl od polovice 90. rokov.

Postal 4: No Regerts
Postal 4: No Regerts Hra je krvavá, ale zábavu tu budete hľadať márne
Hra je krvavá, ale zábavu tu budete hľadať márne

Postal 4: No Regerts O zaujímavé nápady je tu fakt obrovská núdza
O zaujímavé nápady je tu fakt obrovská núdza

Postal 4: No Regerts Toto je hra, v ktorej ani len NPC nechcú byť
Toto je hra, v ktorej ani len NPC nechcú byť

Autori sa snažili do hry priniesť duálne možnosti postupu. Buď to všetko ocikáte, zabijete a spálite, alebo sa pokúsite niektoré veci vyriešiť nenásilne. Ani jeden z týchto postupov nie je zábavný a aj napriek tvrdeniam autorov ten nenásilný často ani nie je možná – vďaka bugom. Samotná akcia pritom nie je veľmi zábavná. Zbraní je dosť, od tradičných po menej tradičné. Plus využívate aj rôzne iné predmety a mačku dokážete stále použiť ako improvizovaný tlmič. Ale musel by som byť obdarený priam božskou dávkou benevolencie, aby som niečo takéto označil za aspoň vzdialene zábavné.

Okrem hlavných misií sú tu aj vedľajšie úlohy a výzvy. No vy nebudete chcieť plniť ani tie hlavné úlohy, nie aby ste ešte plytvali časom na vedľajší obsah. Navyše je v ňom ešte menej nápadov ako v tom hlavnom. Taktiež sú tu aj rôzne výzvy, takže musíte napríklad podpáliť istý počet ľudí, zmlátiť panáka z toaletného papiera a podobne. Odpovedzte si sami, či by vás to bavilo. Trochu to zachraňuje to, že aspoň tie úplne najväčšie nechutnosti z hry v porovnaní s trojkou zmizli.

Postal bol vždy založený na politickej nekorektnosti, no v prvých dvoch častiach to dopĺňala aj zábavná hrateľnosť. Teraz je to už len o tej nekorektnosti a ani tá veľmi nefunguje. Teda ak vám nepríde vtipne hasiť požiar močom, hrabať sa vo výkaloch, pozerať sa na všadeprítomné falické symboly a podobne. To je materiál, ktorý nie je zábavný, akurát vás znechutí. Na druhú stranu aspoň odbudla masturbácia a misia so zbieraním vreckoviek plných ejakulátu, takže aspoň nejaké zlepšenie v porovnaní s trojkou. Stále sú to však veci, z ktorých ani taký skúsený herec ako Jon St. John (Duke Nukem) nedokáže vytiahnuť vtipné scénky.

Postal 4: No Regerts
Postal 4: No Regerts Tento screenshot môžete brať aj ako metaforu na hru samotnú
Tento screenshot môžete brať aj ako metaforu na hru samotnú

Postal 4: No Regerts Akcia síce nie je vôbec zábavná, ale umelá inteligencia je na tom ešte horšie
Akcia síce nie je vôbec zábavná, ale umelá inteligencia je na tom ešte horšie

Postal 4: No Regerts Hra vás každý deň dokáže prekvapiť novými bugmi
Hra vás každý deň dokáže prekvapiť novými bugmi

Čo sa týka grafiky, cestujeme časom do minulosti, keď niektorí z vás možno ešte ani neboli na svete. Toto sa ani zďaleka nepribližuje štandardom v roku 2022. Postavy sú vyslovené škaredé, chýbajú im detaily a celkovo je modelov v hre veľmi málo a stále sa opakujú. To isté platí aj pre všetky ostatné modely v hre. A celkovo ma ani veľmi nebaví opisovať, ako veľmi je táto hra škaredá. Dokonca by som ju označil za urážku pozície grafikov. Hudba tu nejaká je, ale z pochopiteľných dôvodov si zapamätáte len melódiu pri nahrávaní. Dabing je fajn len v prípade hlavnej postavy, ale na druhú stranu veľmi nechcete počúvať to, čo hovorí.

Postal 4 je dôležitá hra a mal by ju poznať každý herný dizajnér, aby sa vyhol všetkým jej chybám a na hernom trhu sa už nikdy neobjavil takýto zločin proti ľudskosti. Neexistuje aspekt, v ktorom by to hra dotiahla aspoň na priemernú úroveň. Je príšerná v každom ohľade a aj keď vyzerá ako hnoj, aj na súčasnom hernom hardvéri beží príšerne. Prečo teda nie je hodnotenie ešte nižšie? Lebo som hral aj trojku a tá ma vyslovene urážala svojou príšernosťou. Tu som „len“ znechutený. Takže vlastne aspoň nejaký úspech. Autori sa dušovali, že máme zabudnúť na trojku a teraz prinesú lepšiu hru. Podarilo sa.

napísal matus_ace 20.4.2022
Páči sa mi! (+6)
1.5