THE QUARRY

THE QUARRY

7.0

Aké tajomstvo skrýva letný tábor?

Horor je zaujímavý žáner, ktorý stojí a padá na práci s tradičnými trópmi, pričom tie hororové sú asi najvýraznejšie. Tradičné výrazové prostriedky má tak hlboko a pevne zakorenené, že sa im prakticky nedá vyhnúť a je to potom už len o ume autora, či z toho vznikne klišé alebo niečo svieže. Pozrite sa napríklad na Halloween sériu. Začala výborne, prešla do nepozerateľných hlúpostí, aby sa v súčasnosti zase vrátila v dobrej forme. Pritom využívala ten istý materiál, ale oveľa lepšie ako The Curse of Michael Myers, Resurrection a ďalšie tragédie. Prečo takýto úvod? No lebo aj v štúdiu Supermassive Games radi pracujú s hororom a jeho tradičnými trópmi. Ide im to dosť dobre, lebo ich nevyužívajú práve tradičným spôsobom, vďaka čomu tvoria nápadité horory plné prekvapením. V nich navyše vy rozhodujete o osude postáv.

Bol o tom Until Dawn, je o tom série The Dark Pictures Anthology a rovnako aj čerstvá novinka The Quarry. Tá si opäť berie na paškál tradičné hororové klišé a dáva im trochu netradičný zvrat. Už sme tu mali chatovačku sexuchtivých tínedžerov, loď duchov, mestečko bosoriek a aj starovekú kliatbu. Všade bolo niečo, čo nakoniec vypálilo inak, než sa na prvý pohľad zdá. Teraz tu máme letný tábor (nie, nie hudobný) v starom opustenom lome, ktoré chce mladým posilniť telo aj ducha a dopriať im elektronický detox. Čo by sa asi tak mohlo pokaziť?

Začnem trošku netradične a to spracovaním. Hry od Supermassive sú totiž často práve o ňom. Dávajú si záležať na realistickom stvárnení postáv, známych hercoch a detailnej mimike. To všetko tu je a možno tu autori posunuli aj o kúsok dopredu. Zároveň však tiež o kúsok späť. Graficky je The Quarry na tom veľmi dobre a hra už od úvodných minút buduje atmosféru hustú ako dobrá hrachová kaša. To najmä vďaka grafike, hre svetla a tieňov, detailnému prostrediu. Rovnako postavy sú spracované perfektne, ale nie vždy. Raz za čas sa objaví nejaký menší glitch, tvár sa na malý moment zasekne v neprirodzenej animácii mimiky a podobne.

The Quarry
The Quarry Začína to nevinne, postupne pribúdajú tajomstvá
Začína to nevinne, postupne pribúdajú tajomstvá

The Quarry Hra vám svoje pravidlá vysvetlí formou animáku
Hra vám svoje pravidlá vysvetlí formou animáku

The Quarry V lesoch okolo letného tábora sa toho skrýva veľa
V lesoch okolo letného tábora sa toho skrýva veľa

A vlastne celé to teraz pôsobí trošku nedotiahnuto. Snáď je to len verziou hry pred vydaním, ale niekde občas prebliknú textúry, inde zase vlasy postáv vytvárajú podivné grafické artefakty. Taktiež hra tu a tam trhne a to dokonca aj na RTX 3080, čo by fakt nemala za žiadnych okolností. Pritom sú tu čierne pásy hore aj dole, ktoré obmedzujú renderovaný obraz a tým pádom by mali šetriť výkon. Je to ale naopak a skôr len zavadzajú. Ja chápem, čo sa týmto snažia vývojári dosiahnuť, ale naozaj ľudia nevyhadzujú tisícky na veľké nové TV, aby na nich mali obraz  hry orezaný celkovo o jednu tretinu.

A povedal by som, že na toto obmedzenie obrazu je naviazaný ešte jeden neduh, ktorý vás dokáže vytrhnúť z ponorenie do ťaživej atmosféry hry. Kamera a hrateľnosť sa vrátila k Until Dawn, autori sa doslova vyžívajú v predpripravených uhloch kamier, aby vás dostali tam, kde na vás najefektívnejšie zapôsobia. Pre pohyb postáv to ale znamená búranie do objektov, zasekávanie sa a podobné javy, ktoré vynikajúcu atmosféru narúšajú, čo je trochu škoda. Niekedy by nezaškodilo viac slobody v kamere. Zvlášť, keď je hra z nie malej časti aj o skúmaní prostredia. Postava zaseknutá čelom v rohu miestnosti však pôsobí viac ako z komédie ako z hororu.

Tak, to najhoršie je vonku, tak poďme na tie lepšie veci. Napríklad postavy. The Quarry obsahuje doteraz asi najlepšie napísané postavy v Supermassive hrách. Sú to archetypy, správajú sa nelogicky, ale zároveň sú súčasťou oveľa lepšieho scenára, majú charakter a veľkou mierou pomáhajú herci. V tejto hre nájdeme asi najznámejšie tváre doteraz a hlavne tie staršie sú ikony žánru. David Arquette je známy z Vreskotu, Ted Raimi z kultových filmov svojho brata a meno Lance Henriksen snáď ani nemá zmysel predstavovať, to pozná každý, zvlášť fanúšikovia hororov. Skúsení veteráni sú vhodne doplnení mladou krvou, kde vynikajú Siobhan Williams, Halston Sage alebo Brenda Song. Justice Smith je na môj vkus príliš strnulý a bez výrazu, ale možno si to vyžadovala jeho postava.

Poznáte Sleepaway Camp, Friday the 13th, The Hills Have Eyes a iné podobné filmy. Z každého z nich tu niečo nájdete a sú to hlavne archetypy postáv. Tu však máte možnosť aj hrať proti nim. Spravte z hlúpej blondínky hrdinku, objavte citlivú stránku svalovca, odhaľte pravú tvár namysleného cynika. Naozaj si postavy zamilujete a toto je asi prvá hra od Supermassive, kde vám bude ľúto, ak to neprežijú všetci. Autori sa snažia vždy nejako zvrátiť klišé a tu je to práve prostredníctvom postáv. Keď v niektorých ich minulých hrách vás občas archetypy hnevali, tu ich môžete zvrátiť a budete si to užívať.

Je tu naozaj veľa postáv a platí to nielen pre tie hrateľné. Videli ste si Tucker & Dale vs. Evil? Aj to by som zaradil medzi inšpirácie. Svojimi rozhodnutiami pritom ovplyvňujete osud aj postáv, ktoré pri hraní nikdy nedostanete pod kontrolu. Niekto môže pôsobiť ako priateľ a má nekalé úmysly. Niekto iný zas možno pôsobí desivo, ale oplatí sa ho nechať na živote, aby ste neskôr z toho profitovali. Rozhodnutia robíte na každom kroku. Niektoré majú väčší význam, iné zase menší. Ten najväčší sa odráža na živote a smrti postáv. Akurát tu s tým rozdielom, že máte behom tri životy, čo znamená tri možnosti vrátiť sa späť a skúsiť spraviť niečo inak, aby postava prežila. Nemusíte to robiť, ale ak sa rozhodnete pretočiť, tak pozor. Niektoré kľúčové rozhodnutia siahajú dosť dozadu, tak sa nesmiete čudovať, keď vás hra vrátiť späť o celú kapitolu, možno aj viac.

Možno by som sa vrátil k neduhom, ale tento bude veľmi subjektívny. Nedá sa povedať, že by boli hry od Supermassive nečitateľné, ale táto je z nich asi najviac predvídateľná. Veľmi skoro pochopíte, o čom to celé je. Rovnako viete predvídať správne rozhodnutia a niekedy je správnym rozhodnutím aj nerobiť nič. Mohlo to byť celé viac tajomnejšie, hlavne ústredná zápletka, ktorú si na základe získaných indícií domyslíte zhruba v polovici, takže potom hodiny sledujete, ako si postavy spájajú nitky, ktoré ste vy už dávno odhalili.

The Quarry
The Quarry Nechýbajú známe tváre hororu
Nechýbajú známe tváre hororu

The Quarry Rozhodnutiami formujete osud postáv
Rozhodnutiami formujete osud postáv

The Quarry Môžete hrať proti tradičným žánrovým archetypom
Môžete hrať proti tradičným žánrovým archetypom

Aj vďaka tomu viete dokážete predísť niektorým zbytočným úmrtiam. Teda asi až na jedno, ktoré je spracované fakt hlúpo a pri jednom rozhodnutí vám hra absolútne nijako nič nenapovie. Vlastne sa v tej scéne ani nič významné nestane a ak by v hre nebola, nič by jej nechýbalo. To bol jeden z bodov, kde som mal dojem, že to autori chceli možno nejako viac rozpracovať, ale nedotiahli to a takto tu jednu pasáž usekli. Ak by ste náhodou potrebovali viac pomôcok, v hre nechýbajú. Aj tu je totiž rozprávať v podobe veštice, ktorá vás sprevádza medzi jednotlivými kapitolami a povie vám viac. Ak jej donesiete niektoré z tarotových kariet skrytých v hre, naznačí vám budúcnosť. Môžete nájsť aj tri karty naraz, ale vybrať si môžete len jednu z nich, čo je zaujímavý prvok oproti predchodcom. Rovnako aj zmena v postave rozprávača a úloha tejto veštice je príjemným osviežením, aj keď na jej agendu a zmysel výkladu budúcnosti prídete dosť skoro.

Tých zakopnutí v rámci scenára a možností voľby nie je veľa a povedal by som, že je The Quarry príbehovo najlepšou hrou od Supermassive Games. Poteší aj množstvo meta odkazov na všetko od známych filmov po Scotta Pilgrima. Jedno prejdenie vám zaberie zhruba 11 hodín, čo tiež nie je zlé a pravdepodobne nenájdete v hre úplne všetko. Ak by to bol film, skvelé a doteraz najlepšie z tejto dielne. Ale ako hra...The Dark Pictures sú viac hrami, rovnako Until Dawn. Tu vám často hra berie z rúk aj to málo kontroly, ktorú máte. Hrateľnosť je postavená na QTE, chodení v uzavretých koridodoch a občas aj nevykonaní akejkoľvek akcie. Často ale len sledujete a nerobíte nič. Postavy vedú dialógy samé, niekde idú samé a zrazu ste v inej scéne bez toho, aby ste sa čo i len dotkli ovládača. Čo je škoda. Je to hra a ja chcem hrať.

Alebo chcete len sledovať? Aj tá možnosť tu je. Autori rovno zapracovali filmový režim, takže si len môžete celú hru pozrieť ako film a sama spraví všetky rozhodnutia. Môžete si si vybrať verziu, kde všetci prežijú. Ak nemáte radi happyendy, vyberiete si verziu, kde nikto neprežije. Alebo sa stanete režisérom, nastavíte každej postave pravidlá správania sa a dej sa bude odvíjať podľa toho. No a je tu ešte aj Gorefest, takže extrémne krvavá verzia príbehu, kde vás čakajú odstrelené hlavy a podobne. Tento režim oceníte v prípade, že chcete zažiť iné konce a iný priebeh deja.

The Quarry
The Quarry Do hry vstupuje aj veštica vo forme rozprávača
Do hry vstupuje aj veštica vo forme rozprávača

The Quarry Niekedy musíte zadržať dych, aby ste si zachránili kožu
Niekedy musíte zadržať dych, aby ste si zachránili kožu

The Quarry Príbeh môžete prežiť aj ako film, ktorý si zrežírujete
Príbeh môžete prežiť aj ako film, ktorý si zrežírujete

Ono tých variácií tu nie je málo, ale v zásade sú konce dva. Rozdiel je v tom, kto vám zomrie, kedy zomrie a ako zomrie. Ale na konci čaká jedno rozhodnutie, ktoré rozhodne o samotnom konci. To nemyslím ako výčitku, stále si užijete variácie v príbehu a je zaujímavé sledovať, ako autori hľadali cestičky, ako dej spojiť zase po rôznych rozhodnutiach naprieč hrou. Ak sa má napríklad niekto zraniť, tak sa vždy zraní. Ale vedú k tomu rôzne cesty. Po dohraní hry sa viete vrátiť späť, ale škoda, že hra nemá normálny systém uložených pozícií, takže vám úplne prepíše koniec hry na miesto, kam sa vrátite. Ak si len chcete skúšať rôzne rozhodnutia v rôznych kapitolách, takto to bohužiaľ nejde.

Na druhú stranu musím pochváliť implementáciu multiplayeru, ak sa radi bojíte vo dvojici napríklad so svojou polovičkou. Ten je už dlhšie súčasťou hier od Supermassive a ani tu nechýba. Stačí jeden ovládač a hra hráčom rozdelí postavy, ktoré budú v priebehu hrania ovládať. Každý tak robí trochu iné rozhodnutia a výsledok môže byť o to zaujímavejší. Napríklad jeden z vás chce postavy zachrániť a druhý ich chce vidieť trpieť. Ako to dopadne? Nechajte sa prekvapiť. Zo zaujímavých bonusov ešte musím pochváliť aj streamerský režim, ktorý vypne licencovanú hudbu, aby ste hru mohli streamovať, ak chcete.

Licencovanej hudby to nie je málo a pekne dopĺňa originálnu hernú hudbu na budovanie atmosféry. V pár prípadoch mi prišla síce trochu rušivá (známa skladba zaznie tam, kde by mohlo byť skôr niečo jednoduchšie a viac ambientné), ale celkovo je spracovaná tiež dobre. A to vlastne platí aj o celej hre. Ja som si The Quarry naozaj užil a pomáha to, že mám horor ako žáner rád, aj keď ten filmový ma už roky až tak nezaujal. Ak by toto vyšlo ako film alebo seriál, skáčem radosťou. Ako hra to však má svoje chyby - tie technické sú otravné, dizajnové zase zamrzia. Keď ich autori niekedy v budúcnosti opravia, pridajte si bod alebo aj viac. Zatiaľ je to kvalitná hororová sedmička, ktorú by si nemali ujsť najmä fanúšikovia žánru.

napísal matus_ace 10.6.2022
7.0
7.9