SONIC ORIGINS

SONIC ORIGINS

7.0

Návrat ku koreňom

Recenzia na Switch verziu

Za tie roky som už toľkokrát hral Sonica na obrovskom množstve platforiem a v rôznych podobách. A tým nemyslím Sonica ako značku, ale tú úplne prvú hru. Veď vyšla už snáď všade, nejaká nová verzia alebo kolekcia či kompilácia vychádza prakticky neustále. Od jej pôvodného vydania pre Mega Drive ubehlo už 31 rokov a naozaj, kto si chcel pôvodného Sonica niekedy zahrať, mal mnoho príležitostí. A teraz je tu ďalšia v podobe novej kolekcie Sonic Origins, ktorá spája jednotku, dvojku, trojku a Sonic CD. Stále je to fajn, je to zábava, ale už sa musím sám seba pýtať, či je to stále nutné. Ak ste ale ešte nehrali počiatky tejto kultovej série, môžete po Origins skočiť.

Príbeh vzniku tejto kolekcie je jasný. V kinách bol už druhý film s týmto modrým turbo ježkom, to znamená príliv nových fanúšikov, ktorí ale nemali k dispozícii novú hru, po ktorej by skočili. Frontiers je ešte ďaleko a železo treba kuť za horúca, tak sa v Sege rozhodli oživiť zase raz staré hry. Na pomoc im prišiel Christian Whitehead, preklopili hry na Retro Engine a aby to nebolo opäť len to isté, trochu sa s hrami aj pohrali. Nie veľmi, síce hovoria, že sú to remastre, ale dali by sa vylepšiť aj viac. Nie je to tak na úrovni vynikajúcej Sonic Mania, ale aspoň je tu toho obsahu naozaj pomerne dosť.

Navyše v Sege zapracovali na variabilite obsahu, takže naozaj neprechádzate len hry, ktoré ste už v minulosti hrali. Každá zo štvorice hier v tejto kolekcii obsahuje výber medzi upravenou verziou a pôvodnou verziou. Ak si vyberiete pôvodnú, idete presne po klasickej ceste a dostanete originálny herný zážitok s limitovanými životmi a v pomere obrazu 4:3. Alebo siahnete po nových verziách, ktoré ponúkajú 16:9 zobrazenie, nie ste v nich limitovaní životmi a môžete v nich použiť aj Drop dash útok zo Sonic Mania. Tento výber je síce fajn, ale škoda, že sa autori viac nepohrali s možnosťami nastavenia. Napríklad tu absentuje možnosť hrať s limitovanými životmi, ale so 16:9 obrazom, čo mi príde ako veľmi hlúpa absencia.

Sonic Origins
Sonic Origins Nové cutscény sú naozaj krásne
Nové cutscény sú naozaj krásne

Sonic Origins Kolekcia stavia na klasickej hrateľnosti
Kolekcia stavia na klasickej hrateľnosti

Sonic Origins Môžete si tu zahrať aj Boss rush režim
Môžete si tu zahrať aj Boss rush režim

Medzi klasickým režimom a novým Anniversary režimom si vyberáte priamo v hlavnom menu pod každou hrou a majú oddelené uložené pozície, takže môžete mať pokojne naraz rozohrané aj oba. Navyše sú tam dostupné na výber aj ďalšie režimy, ak nemáte chuť na tie obyčajné. Každá zo štvorice hier má hneď k dispozícii Boss rush režim, v ktorom idete z jedného bossa na ďalšieho. Sonic 3 navyše ponúka rovno v menu aj Blue Spheres režim, čo je bonusový režim z hry. V ňom si vyberiete postavu a na guľovej ploche máte za úlohu zbierať modré orby, pričom sa musíte vyhýbať červeným. Nie je to nič komplexné, no spestrí to hrateľnosť.

Ak náhodou po toľkých rokoch a toľkých hrách ešte stále neviete, o čom sú tieto Sonic hry, tak aspoň stručný sumár. Všetky štyri sú 2D rolovacej skákačky, v ktorých ovládate bleskovo rýchleho modrého ježka, ktorý oslobodzuje zvieratká a bojuje proti zlému Vajčákovi. Ten v boji využíva stroje rôzneho druhu, no pre vás to nebude žiaden problém. Každú prekážku a každého nepriateľa v hre porazíte vďaka kombinácii rýchlosti a útokov, kedy sa vaša postavička schúli do rýchleho a nebezpečného klbka. Rýchlo tak utekáte po leveloch, skáčete a aj objavujete rôzne cesty či skryté časti levelov, kým sa dostanete do cieľa.

Každý z hier je naozaj bohatá na pestrofarebné a variabilné levely, takže nebeháte len po dobre známych zelených kopcoch, ale zavítate aj na viac kreatívne miesta. Prejdenie všetkých hier vám zaberie tak 15 hodín, ale pokojne aj viac. Koniec koncov s režimami a možnosťami navyše je to aj o tom, koľko sa toho rozhodnete objaviť a skompletizovať. Z hľadiska hernej dĺžky to tak nie je krátka kolekcia, aj keď majú tieto hry už 30 rokov. A ak aj tieto hry dobre poznáte, narazíte tu na možnosti, ako si ich zahrať novým spôsobom.

Story Mode je nový príbehový režim, ktorý ponúkne 4 hry po sebe ako jeden kontinuálny zážitok v Anniversary režime, pričom pochváliť musím nové príbehové animácie, ktoré sú naozaj podarené. Stojí za nimi Powerhouse Animation Studios (napríklad Castlevania na Netflixe) a príjemne dopĺňajú dobre známe hry. Doplnila ich nová hudba, pod ktorú sa podpísal skúsený Tee Lopes (Sonic Mania). Poslednou novinkou je Missions režim, kde nájdete vybrané levely z hier upravené na celkovo 60 výziev rôznej náročnosti. Začína to od jednoduchších, kde musíte level prejsť za nejaký čas alebo v ňom niečo splniť, postupne v nich ale prituhuje.

Celé je to ešte doplnené online tabuľkami, takže sa môžete pozrieť, ako sa vám darí v prechádzaní levelov v porovnaní s inými hráčmi z celého sveta. Hra vám totiž vždy meria čas a v samostatnej sekcii si ho následne viete porovnať. Vedeli ste napríklad, že sa dá Green Hill Zone 1 v jednotke prejsť už za 18 sekúnd? Dá, tak sa o to môžete aj sami pokúsiť. Rovnako dokážete porovnávať časy v každej hre a v každom režime, vrátane Boss rush. Pre verných fanúšikov Sonica je tu aj bohaté múzeum, kde si budete postupne odomykať ilustrácie, hudobnú slučky a prestrihové scény. Základná kolekcia sa odomyká automaticky, prémiovú si odomykáte za mince získané hraním.

Ak by ste si ale začínali myslieť, že je toto nejaká ultimátna kolekcia Sonicových začiatkov, pribrzdite. Tú by ste dostali aj s dvomi DLC balíčkami, ktoré sú už teraz dostupné. Pôsobí to ako zbytočne umelo vystrihnutý obsah na ďalšiu monetizáciu. Vďaka nim dostanete nové pozadia do menu, nové skladby, bonusové animácie a dokonca aj ďalšie levely do Mission režimu (na Hard obťažnosti). Za základnú hru dáte 39,99€, každý z dvoch DLC balíčkov stojí 3,99€, takže sa už dostávame do bodu, kedy je na mieste nielen kritika DLC politiky, ale aj zamyslieť sa nad tým, či vám táto kolekcia za tie nemalé peniaze stojí.

Sonic Origins
Sonic Origins Nechýba Blue Spheres minihra
Nechýba Blue Spheres minihra

Sonic Origins Zahrať si môžete za všetky 3 postavy
Zahrať si môžete za všetky 3 postavy

Sonic Origins Nájdete tu tiež kopu bonusov
Nájdete tu tiež kopu bonusov

Síce to nie sú úplne pôvodné verzie, ale autorom sa verne podarilo zachovať pôvodnú estetiku, pričom sa na hru stále pozerá dobre. Tieto rané Sonic hry vždy pôsobili nadčasovo a to stále platí, neurazia dokonca ani mladších hráčov. To isté platí aj pre hudbu, ktorá sa ku hrám hodí a pri hraní sa veľmi dobre počúva. Jej 16-bitové čaro vyženie slzu nostalgie nejednému pamätníkovi. Akurát s hudbou k trojke je to trochu komplikovanejšie, tak tu nenájdete pôvodné skladby, ale ani tieto nie sú zlé. Bohužiaľ, kolekcia stále obsahuje nejaké menšie bugy, z ktorých autori nie sú nadšení a údajne im Sega nedala dostatok času na ich odstránenie, ale pracujú na tom, tak ich snáď čo najskôr odstránia.

Sonic 1, 2, 3 a CD boli, sú a budú kvalitné hry, s ktorými prichádza aj nemalá kopa zábavy. To je všetko v poriadku. Problém tu akurát vidím v tom, že už sú tieto hry za tých 30 rokov tak veľmi prevarené, že v novej kolekcii absolútne nevidím dôvod na kúpu, ak ste hry už predtým hrali. Nie je tu toho málo a nájdete tu aj bonusovú galériu, ale stále to nie je dôvod na kúpu. Navyše pri nemalej cene, ktorú Sega za kolekciu pýta. Kvôli nej to aj pre hráčov, ktorí zatiaľ Sonica nepoznali, nejednoznačné rozhodovanie. O 10 eur nižšia cena a žiadne nezmyselné DLC by hre prospeli oveľa viac a bolo by jednoduchšie vám hru odporučiť.

napísal matus_ace 29.6.2022
7.0
7.8