ARCADEGEDDON

ARCADEGEDDON

7.0

Záchrana arkádových hier v divokej kooperácii

K súčasným herným trendom patrí aj kooperačný multiplayer a poznáme niekoľko úspešných titulov, kde si ho naplno užijete. Arcadegeddon sa chce zaradiť medzi ne a určité predpoklady na to aj má. Súčasne sú však dôvody, prečo svoje ambície naplniť nemusí, a to aj napriek tomu, že je zábavný. Ale poďme pekne poporiadku.

Arcadegeddon prináša svet arkádových hier prepojených do jednej veľkej super hry. Tú ale ohrozuje vírus a vy a vaši kamaráti musíte zachrániť tento herný raj aj domovské mestečko. Centrálny hub je pestrofarebné miesto plné automatov, kde vás privíta priateľský Gilly, prijímate výzvy od vodcov gangov a upravujete si svoje schopnosti a vzhľad. Postavy sú výrečné, ale ich reči nemajú zásadný význam, pretože plnohodnotný príbeh, ktorý by sa niekam posúval a rozvíjal, hra nemá.

Vy skrátka vstúpite do zariadenia, ktoré vás prenesie do terénu, kde musíte bojovať s nepriateľmi v poprepájaných sektoroch s rôznymi prostrediami a motívmi. Údajne sa tieto sektory rôzne generujú, ale reálne si veľké zmeny nevšimnete, aj keď sa sem budete opakovane vracať. Bez ohľadu na to, či pri hraní zahyniete, alebo zdoláte celý komplex, vás pri návrate k vstupnému zariadeniu čaká prakticky to isté. Rozdielne môžu byť úlohy, ktoré spočívajú hlavne v obsadzovaní často pohyblivých kruhov, ktoré niečo aktivujú, inokedy  treba prežiť nápor nepriateľov alebo zničiť lietajúce ciele a občas použijete elektronický kľúč.

Arcadegeddon
Arcadegeddon Na hrade nečakajte rytierov, sú tam rovnakí nepriatelia ako v iných prostrediach.
Na hrade nečakajte rytierov, sú tam rovnakí nepriatelia ako v iných prostrediach.

Arcadegeddon Často budete niečo aktivovať zotrvaním v pohyblivých kruhoch.
Často budete niečo aktivovať zotrvaním v pohyblivých kruhoch.

Arcadegeddon V truhliciach bývajú zbrane a rôzna ďalšia korisť.
V truhliciach bývajú zbrane a rôzna ďalšia korisť.

Celé je to hlavne o strieľaní, skákaní a efektnom kĺzaní po podlahe, pričom nachádzate korisť v truhliciach a ďalšie veci, muníciu a energiu, ako aj podporné hackovacie karty s bonusmi pre zbrane, v rozbitných debničkách. Pohybujete sa v kombinácii interiérov a exteriérov, v ktorých sú namixované futuristické štruktúry s kamenným hradom, zeleným údolím či továrňou. Niekedy sú tam teleporty, podzemné chodbičky, láva, vystreľovacie plochy, vyvýšeniny a hlavne kopy nepriateľov. Tí sa pritom zásadne nemenia ani pri striedaní prostredí, čo by sa ale žiadalo. Väčšinou sú to  postavy v bojových oblekoch a s jetpackmi, oválne výbušné potvory a bežci, čo sa na vás rútia v skupinkách. Sortiment protivníkov, ktorých mlátite zblízka alebo ostreľujete, určite mohol byť pestrejší, ale boje ako také sú vydarené a adrenalínové. Väčšinou je všetko rýchle a dynamické, hlavne keď postupujete so spoluhráčmi. Aj pri takomto tempe ale prejdenie celého komplexu so všetkými pasážami môže trvať viac ako hodinu.

Sólo hranie je možné, ale nie je na to veľmi dôvod, keďže si viete pri vstupe do terénu zadať vyhľadanie spoluhráčov a trvá to len pár minút. Takže aj keď nemáte online priateľov, momentálne nie je problém nájsť náhodných spoluhráčov. Hlavne keď máte povolený crossplay a musím povedať, že som tuším jediný hráč na PC a parťákov mi vždy našlo len na konzolách. To poznáte podľa ikoniek pri nicku hráčov. Výhodou kooperácie, ktorá je určená pre štyroch účastníkov, je, že vás ostatní priebežne podporia svojimi schopnosťami, napríklad na doplnenie štítu alebo liečenie, ale hlavne vás zdvihnú zo zeme, keď umierate. Ak to nestihnú včas, skonáte a oživíte sa pri štarte ďalšej sekcie komplexu. Ak padnú všetci, môžete využiť vklad na pokračovanie, ale dá sa použiť len sporadicky. Pri postupe komplexom natrafíte aj na vstupné portály k bossom, ktorí sú momentálne len štyria. Súboje s nimi sú príjemným spestrením, ale ak o ne nestojíte, môžete sa im úplne vyhnúť a ísť za bežnými cieľmi v oblasti.

Jednotlivé sektory bývajú po skoku do exitu vyhodnotené a zistíte, ako ste si počínali v porovnaní s ostatnými hráčmi zo skupiny. Potom nasleduje ďalší sektor. Natrafíte aj na priestor s automatmi, kde si môžete za nazbierané sumy kúpiť muníciu, extra zbrane, usporiadať svoje schopnosti, prípadne si odskočiť do PVP. Je tam aj liečebný automat, ktorý nájdete aj v bojových zónach a okrem doplnenia zdravia (ale nie zadarmo) vás vie aj oživiť, keď umierate a doplazíte sa k nemu včas. Najväčšou zaujímavosťou je automat na zvyšovanie náročnosti, do ktorého môže každý hráč sypať mince a ďalšie úrovne už potom dávajú viac zabrať. Začínať môžete na prvej, piatej alebo inej predvolenej, no takýmto spôsobom sa to dá dramaticky zvyšovať podľa trúfalosti a investícií hráčov.

Po bojovej výprave sa vraciate naspäť do centrálneho hubu, kde splnené výzvy premeníte na skúsenosti a bonusové predmety a môžete prijať ďalšie výzvy. Ak sa vám nechce znovu do vojnového komplexu, môžete sa prihlásiť do PvP režimu, kde rotuje osem máp v rôznych režimoch. Štvoricu hráčov čaká prestrelka na rozpadávajúcich sa kockách, kde je víťazom posledný preživší. Ďalej rôzne súboje na body, či už s baseballovými pálkami alebo snajperkami. Inokedy sú to tímové minihry s elimináciou súperov, obsadzovaním bodov v King of The Hill alebo športovo ladený zápas, kde musíte skórovať loptou.

Niektoré PvP režimy sú zábavnejšie, iné menej, hlavným problémom všetkých však je veľmi krátky čas. Ten je buď určený na pár minút, alebo je víťaz jasný už po desiatkach sekúnd. PvP tak pôsobí príliš uponáhľane, ani si nestihnete privyknúť na aktuálny režim a už sa nahráva ďalší. Skrátka si vzájomné potýčky hráčov vôbec neužijete. A potom vám už zostáva len návrat do PvE komplexu, kde sa v zásade nič výrazne nemení, a tak po niekoľkých prejdeniach nastáva neodvratný stereotyp.

Hlavnou motiváciou pri hraní má byť upravovanie svojej postavy a jej schopností. Na začiatku máte strohú bytosť s holou hlavou a základným oblečením, neskôr hlavne ako odmeny získate nové kusy odevov, parochne, čiapky, celé outfity. Kupovať si na to extra hernú menu za reálne peniaze sa neoplatí. Dôležitejšia je sekcia so zbraňami, kde si volíte úvodné odomknuté kúsky, ktoré použije na začiatku v boji. Štartovacia výbava postupne môže obsahovať tri zbrane, ktorým sa navyše zvyšujú levely. Pri postupe v teréne ale môžete zbierať aj inú výzbroj a nahradiť ňou tú svoju predvolenú. Optimálny je aspoň jeden predmet nablízko, keďže sa môže stať, že budete chvíľami bez munície. Okrem pálky je to efektný meč či iná sečná alebo úderná vecička. Strelných zbraní je hromada a niektoré sú veľmi účinné. Sú to hlavne futuristické kúsky. Dostanete sa k útočným a ostreľovacím puškám, raketometom, magma kanónu, energetickej zbrani, ktorá aj doplňuje spoluhráčom štíty.

Arcadegeddon
Arcadegeddon Bossov je málo, ale nepodceňujte ich. Aj môj spolubojovník na to doplatil a treba ho oživiť.
Bossov je málo, ale nepodceňujte ich. Aj môj spolubojovník na to doplatil a treba ho oživiť.

Arcadegeddon Multiplayerové mapy sa menia príliš rýchlo a PvP si veľmi neužijete.
Multiplayerové mapy sa menia príliš rýchlo a PvP si veľmi neužijete.

Arcadegeddon Výber úvodných zbraní je zaujímavý. Do nových bojov môžete vstúpiť s pokročilou výbavou.
Výber úvodných zbraní je zaujímavý. Do nových bojov môžete vstúpiť s pokročilou výbavou.

V ďalšej sekcii úpravy postavy je rukavica s dvomi slotmi na podporné schopnosti. Tie odomykáte skúsenostnými bodmi za vyššie levely hrdinu a v boji spotrebúvajú nahromadenú energiu. Môže to byť ohnivá guľa, liečivá bublina alebo na obnovovanie štítov, masívny orbitálny útok a iné devastačné prvky, ale aj vyvolanie pomocníka či transformácia postavy. V sekcii plugins vás zas čakajú pasívne bonusy, ktorými si po vložení do slotov zvýšite zdravie, získate vyššiu odolnosť a podobne. Napokon ešte máte k tomu emócie. Tieto súčasti vám síce pomôžu vyformovať postavu, ktorá vám viac sadne a bude zaujímavejšia, ale dlhodobo vás ani toto nedokáže poháňať do ďalšieho hrania.

Graficky je to fajn, ak nemáte nič proti jednoduchšiemu pestrofarebnému vzhľadu, ktorý poteší hlavne deti. Dizajn lokalít je inak vcelku nápaditý. Neónové futuristické lokality zaujímavo kontrastujú s hradom a prúdmi lávy na skalách. Hudba podporuje adrenalínový postup a zvuky sú priliehavé. Na Epic Store, ktorý má PC exkluzivitu, ale aj tak zjavne menej hráčov, to beží slušne, na konzolách, zo zoznamu ktorých na poslednú chvíľu vypadol Xbox One, sa hráči sťažovali na bugy a padanie hry. Medzičasom ale vyšiel hotfix, takže už by to malo byť vyriešené.

Arcadegeddon je v prvých hodinách aj dňoch zábavný a bol by aj dlhšie, keby ponúkal bohatší obsah. Ten ale zatiaľ nemá, aj keď sú do budúcnosti plánované rozšírenia. Bohužiaľ, podobnú taktiku volí v poslednej dobe veľa vývojárov, hlavne vo VR priestore, a tak na trh prichádzajú síce nápadité, ale obsahovo chudobné hry. Skutočne zaujímavé začnú byť až neskôr, keď dostanú viac náplne, ale to je niekedy už neskoro, pretože dovtedy ich hráči často opustia. Podobný osud môže postihnúť aj Arcadegeddon. Inak od toho očakávajte výbornú PvE kooperáciu, ktorá ale pri ďalších výpravách s minimálnymi zmenami začne upadať do stereotypu. A PvP režim je všedný a neuspokojivý, navyše s mapami s veľmi limitovaným časom. Spoluhráčov pri crossplatform hraní nájdete najmä na konzolách a zatiaľ je ich dostatok, ale to sa môže v najbližších mesiacoch zmeniť.

Arcadegeddon
Arcadegeddon Hneď  som smelší, keď som si vyvolal veľkého pomocníka.
Hneď som smelší, keď som si vyvolal veľkého pomocníka.