DESTROY ALL HUMANS! 2 - REPROBED

DESTROY ALL HUMANS! 2 - REPROBED

8.0

Sarkastický mimozemšťan je späť a lieta svetom

Ó áno, zničiť všetkých ľudí, respektíve aspoň tých, čo poriadne lezú na nervy, to je myšlienka, ktorá asi mnohým skrsla v hlave. A zrejme aj ušomranému mimozemšťanovi, ktorý sa vrátil na scénu, aby podkúril agentom a všetkým tým, čo mu pokazili náladu a navyše na Zemi plánujú čosi nekalé.  Ale predsa len má na niektorých z nich aj slabosť, zvlášť na sexicu s päťcípou hviezdou blízko rozkroku. Ale o tom až o chvíľu.

Pôvodná hra Destroy All Humans vyšla na konzolách v roku 2005 a postupne sa objavila na ďalších platformách. Najnovšie v roku 2020 aj na PC a potom na Switchi. I po takom dlhom čase a v novom kabátiku humorná akcia bodovala, a tak nečudo, že prišlo na rad vynovené pokračovanie (prvé vydanie 2006). A nebudeme nič zastierať, nesklamalo.

Hlavným protagonistom je sympaťák s veľkými očami Crypto, ktorý v šesťdesiatych rokoch minulého storočia naháňa agentov KGB, čo mu zničili materskú loď. Z nej sa však zachovala holografická kópia inštruktora Poxa, ktorý vám zadáva mnohé úlohy a k tomu ešte mechanický poradca, čo zas priebežne vysvetľuje, ako fungujú jednotlivé schopnosti a výbava. Crypto je veľmi všestranná mimozemská potvorka a môžete meniť jeho dizajn a zafarbenie s použitím rôznych skinov. Podobne sa dá meniť aj vzhľad lietajúceho taniera, ktorý slúži ako prenosná základňa a technika útočiaca zo vzduchu. Ale poďme pekne poporiadku.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed
Destroy All Humans! 2 - Reprobed Prvá a až do konca hry veľmi účinná zbraň.
Prvá a až do konca hry veľmi účinná zbraň.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed No nemilujte ju...
No nemilujte ju...

Destroy All Humans! 2 - Reprobed Ničenie rojom meteoritov si užijete.
Ničenie rojom meteoritov si užijete.

Začína sa to prestrelkou so sovietskymi agentmi, keď Crypto pobehuje v uliciach amerického mestečka. Základná zbraň zosiela účinné elektrické výboje a pri reťazovej reakcii zasiahne hneď niekoľko cieľov naraz. Oplatí sa ju používať počas celej hry. Mimozemšťan krátko na to predvedie svoje ďalšie schopnosti, pričom pokročilú výbavu postupne získava za plnenie misií, obvykle zbieraním dátových boxov. Presun otvoreným prostredím je rýchly vďaka virtuálnemu skateboardu, ktorým sa dá parádne kĺzať po cestách medzi budovami aj po kopcoch. Bleskové výpady do vzduchu s krátkodobým preletom a dosiahnutím vrcholu budov zas umožňuje jet-pack.

Masívna hlava s veľkými očami vzbudzuje väčšinou neželanú pozornosť – ľudia panikária, volajú políciu, dochádza k novým potýčkam. Preto je ideálnou schopnosťou prevzatie kontroly nad ľubovoľnou osobou a používanie jej tela. Niekedy je to priam nevyhnutnosťou alebo prinajmenšom vhodné na to, aby ste nenápadne prenikli na určité miesta a niečo tam aktivovali, alebo aby ste mohli komunikovať so špecifickými ľuďmi. Musí to byť pritom konkrétny typ človeka. Napríklad s hippies sa viete rozprávať len vtedy, keď budete jedným z nich. Deti kvetov sú inak prvou komunitou, do ktorej sa musíte infiltrovať a získať kľúčové informácie a aj trofeje. V súvislosti s tým si užijete schopnosť rozdávať lásku, čo môžete aj v cudzom tele. Keď pri jej používaní zmanipulujete troch alebo viacerých ľudí v okolí, nakrátko sa celé okolie ponorí do extázy, všetci tancujú a sú mimo. A vy máte chvíľu pokoj a viac priestoru na svoje aktivity.

V ľudskom tele môžete používať aj psychokinézu, teda silou vôle zdvihnúť do vzduchu akéhokoľvek človeka alebo väčšinu bežných aj nadrozmerných predmetov. V praxi to využijete na likvidovanie agentov, keď ich hodíte o stenu alebo prenášanie objektov, ktoré niekedy treba použiť na určenom mieste. Okrem toho viete čítať myšlienky kohokoľvek v dosahu, čo vám neraz pomôže lokalizovať ciele v misiách. Ostatné schopnosti a zbrane už viete využívať len vo svojej pravej podobe. A ak chcete, aby náhodní svedkovia nerobili paniku, môžete im vymazať hlavu, aby zabudli – niečo v štýle Men in Black.

Väčšina výzbroje vyžaduje určitú muníciu a sú to samé unikátne kúsky, medzi ktoré patrí aj svojská análna zbraň, ktorou v súlade s jej názvom napálite závesný lúč nepriateľovi do zadku. Inak chrlíte oheň, poskakujúce výbušniny a iné zábavky, vyvoláte strieľajúceho pomocníka, užijete si koncentrovaný roj meteoritov ideálny na ničenie budov. Kombinujete to s rôznymi schopnosťami, ktoré sme už naznačili a z ďalších je to drastické vyňatie mozgu na diaľku, ochromenie a podobne. Vašou úlohou je často dosiahnutie dôležitého miesta, kam sa treba prestrieľať, bežný je aj eskort významných postáv, eliminovanie unikátnych bossov, zbieranie údajov alebo iných dôležitých vecí, či ničenie sídiel KGB. Ak chcete čo najlepšie splniť misiu, mali by ste venovať pozornosť aj doplnkovým úlohám za extra suroviny. Tie sú niekedy obyčajné, ale často humorné a výstredné – napríklad zabite ninju hodeným agentom a urobte to aj naopak,  či pohádžte agentov na gong, zničte X budov alebo protivníkov určitou zbraňou a podobne.

Možno ste spozorneli pri slove ninja. Áno, stretnete sa aj s obávanými japonskými bojovníkmi, a to keď poletíte svojím tanierom do zeme vychádzajúceho slnka, aby ste tam sledovali ďalšie stopy KGB. A nebude to jediná krajina, kam poletíte z USA. Čaká vás aj Veľká Británia, zima na ruskej Sibíri a výlet až ku hviezdam. Všade je vytvorené mesto a okolie s charakteristickou architektúrou, ako aj rôzne typy ľudí. Napríklad v Anglicku natrafíte na klasické červené telefónne búdky a dvojposchodové autobusy, v Japonsku ružové ovocné stromy, chrámy, sochy Budhu a budovy s typickou strechou.

Lietajúci tanier ale využijete aj lokálne. Môžete si ho privolávať na niekoľkých miestach, ktoré spravidla treba najskôr odomknúť a aktivovať splnením nejakej úlohy – napríklad vyčistením pristávacej plochy od bordelu, zničením majáku, nabitím elektrickou zbraňou. UFO má svoje menu s transportom do iných krajín, holografickými záznamami, skinmi taniera, ale aj priestorom na vylepšovanie výbavy a genetickými experimentmi. Každý kus výstroja sa dá niekoľkokrát upgradovať, ak máte dostatok základných a extra surovín. Proces sa dá vrátiť späť, ak chcete investovať do niečoho iného a nemáte dosť zdrojov. Genetika vyžaduje zozbieranie vzoriek DNA konkrétnych tried obyvateľstva (hipíci, policajti, vojaci, vedci, agenti...) a tým sa posuniete na vyššiu úroveň vo vývoji špecifických technológií, napríklad pridáte dodatočné účinky ku psychokinéze.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed
Destroy All Humans! 2 - Reprobed Niečo sa vám na mne nezdá? Mám čosi s očami?
Niečo sa vám na mne nezdá? Mám čosi s očami?

Destroy All Humans! 2 - Reprobed Unášanie ľudí kvôli vzorkám na výskum je jednou z príčin, prečo sa preletíte nad mestami v tanieri.
Unášanie ľudí kvôli vzorkám na výskum je jednou z príčin, prečo sa preletíte nad mestami v tanieri.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed S chlapcami z KGB nie je rozumná reč.
S chlapcami z KGB nie je rozumná reč.

Vzorky získate tak, že sadnete do taniera, lietate ponad mesto a nasávacím lúčom pozbierate zo zeme ľudí. Musíte ale počítať s tým, že zavládne panika, budú vás ostreľovať vojaci, tanky, raketové systémy a bojoví mechovia. Ufo však môžete nakrátko zneviditeľniť, chránia ho štíty a odpudzovač striel. A má tiež rôznu výzbroj. Napríklad žeravým lúčom spálite ľudí, budovy a zem pod vami, zrušíte gravitáciu vo zvolenom okruhu, vypálite vlnu kinetickej energie a podobne. Niektoré úlohy vyžadujú priamo aktivity v letiacom UFO – väčšinou treba zničiť určené objekty, prípadne niekoho sledovať a zo vzduchu absolvujete aj súboj s bossom.

Príbeh, ktorý vás zavedie na niekoľko miest na Zemi a ešte ďalej, je humorne ladený ako celá hra aj dialógy, ktoré vlastne neponúkajú možnosť voľby riešení, ale extra čítanie s vtipnými vsuvkami a popkultúrnymi odkazmi. Chvíľami mi to evokovalo komédiu Paul s emzákom cestujúcim s vodičmi karavanu. Špionážny dej pripomína bondovky a nechýba ani zvodná dlhonohá blondínka, ktorá dokáže poblázniť hlavu aj mimozemšťanovi. No iné postavy sú tiež výrazné, napríklad agent CIA  je typický Brit s noblesným správaním a suchopárnym prejavom, ktorého prakticky nič nerozhádže.

Mnohé z uvedených vecí môžu hráči poznať nielen zo staršieho originálu, ale aj z inovovanej jednotky spred pár rokov. Ak je to vaša prvá Destroy All Humans hra vôbec, zrejme budete nadšení, čo všetko ponúka. No ak už máte predošlé  skúsenosti s prvým dielom, hra vás síce bude baviť, ale až tak veľmi neohúri. Fakticky teraz viac cestujete a spoznávate rôzne krajiny v rozsiahlejšom otvorenom svete a čo je super, dá sa to aj vo dvojici so spoluhráčom na delenej obrazovke! To, samozrejme, výrazne mení zážitok, keď môžete príbeh zdieľať s kamarátom či iným členom rodiny. Pričom po finále sa dá voľne premiestňovať po svete a plniť vedľajšie úlohy alebo si zopakovať tie príbehové. Vo dvojici v multiplayeri sa aj postavíte proti sebe v prestrelke na vymedzených plochách, kde sa víťazí na body, pričom za protihráča dostanete stovku a za pobehujúce AI postavy aspoň symbolicky po päť. Ešte je tu aj svojrázny športový duel s loptou. Na ovládanie môžete použiť gamepady alebo ovládač, myš a klávesnicu.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed
Destroy All Humans! 2 - Reprobed Môžete použiť rôzne skiny a prevleky. Tento sa hodí do ruskej zimy.
Môžete použiť rôzne skiny a prevleky. Tento sa hodí do ruskej zimy.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed Príhovor v tele ruského astronauta môže vyvolať v súdruhoch v skafandri požadované emócie.
Príhovor v tele ruského astronauta môže vyvolať v súdruhoch v skafandri požadované emócie.

Destroy All Humans! 2 - Reprobed Multiplayer na delenej obrazovke je fajn, ale to rozvrhnutie obrazu trochu rušivé.
Multiplayer na delenej obrazovke je fajn, ale to rozvrhnutie obrazu trochu rušivé.

Remake sa môže pochváliť nielen zábavným obsahom, ale aj moderným spracovaním. Graficky je to naozaj vydarené, autori použili Unreal engine 4 a výsledok je príjemný. Hlavne je dobre vidieť rozdiely v architektúre a štýle jednotlivých krajín. A pekné sú aj momenty z vesmíru. Trochu rušivé mi pripadalo len posunutie obrazov v multiplayeri, kde horný pravý okraj obrazovky a dolný ľavý vypĺňa skóre a minimapa. Pri postavách si môžete všimnúť aj rôzny materiál ich odevov, napríklad ryhy na obleku. Farby sú miestami až príliš výrazné, ale celkovo sa na hru dobre pozerá – a nielen vtedy, keď sa práve predvádza prsnatá Natália. Dabing je na vysokej úrovni, už len počúvanie uhundraného mimozemšťana stojí za to. Hoci spočiatku mi napadlo, že by sa mu hodil iný hlas, neskôr mi už pripadal celkom vhodný a prirodzený. Ak chcete z hry extra obrázky, môžete využiť foto mód. Hra bežala na PC stabilne a úplne bez problémov už v novinárskej verzii.

Destroy All Humans! 2 je vydarený remake plný akcie, humoru a bláznivých situácií. Jediné čo môžeme hre vytknúť, je príliš veľká podobnosť s prvou časťou, ale to už bol problém pôvodnej dvojky z minulosti. Stále sa však dá hovoriť o jednej z najoriginálnejších akčných hier za dlhé roky a okatý mimozemšťan aj dnes dokáže uštedriť poriadnu lekciu mladším ľudským hrdinom, ktorí sa zrodili až po ňom.

napísal uni 26.8.2022
8.0
7.2