RAILGRADE

RAILGRADE

8.5

Výzvy na koľajniciach s odfukujúcou lokomotívou

Kedysi sme si stavali koľajnice s vláčikmi doma na koberci, dnes si ich užívame hlavne vo videohrách. Ak je to aj váš prípad, môže vás osloviť nová hra zameraná práve na mašinky. Railgrade však prináša viac ako bežné simulátory a manažmentové tituly tohto druhu. Aj tu síce môžete očakávať určitý relax a prepravu komodít, ale musíte viac premýšľať, taktizovať a zladiť rôzne prvky, aby všetko fungovalo tak, ako má. Tentoraz je to naozaj výzva.

Railgrade spočiatku pôsobí minimalisticky, ale skrýva v sebe oveľa viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Základné princípy sú jednoduché a postupne sa k nim pridávajú pokročilé možnosti, ktoré obohacujú hrateľnosť a výrazne ju posúvajú ďalej. Začína sa to výstavbou koľajníc, ktoré prepájajú medzi sebou jednotlivé budovy a továrne. Rozmiestnite stanice a vložíte tam vlak, ktorý si vždy nakonfigurujete. Musí mať vždy aspoň jeden rušeň, ku ktorému pridáte vagóny. Postupne je na výber viac lokomotív s rôznym výkonom a rýchlosťou a ponuka vagónov vychádza z toho, čo sa nachádza v okolí koľajníc. Napríklad ak sú tam elektrárne a bane, môžete pripájať vozy na uhlie a energiu.

Vlaková zostava sa dá kedykoľvek editovať, napríklad aby ste pridali ďalší rušeň, ak je pohyb pomalý alebo je problém utiahnuť náklad do kopca. Okrem toho môžete vlak po označení hocikedy zastaviť alebo zmeniť smer jeho pohybu na opačný. Vtedy aj pekne vidíte, kadiaľ pôjde a ak sú na železnici odbočky, viete si nastaviť výhybky. Nemusíte mať vytvorené okruhy. Ak súprava dorazí na koniec trate, automaticky sa potom rozbehne opačným smerom a tak funguje neustále.

Railgrade
Railgrade Rozvoj miest je nielen súčasťou úloh, ale navyše vám dodávajú robotníkov do tovární. S každou novou úrovňou rastú potreby obyvateľov.
Rozvoj miest je nielen súčasťou úloh, ale navyše vám dodávajú robotníkov do tovární. S každou novou úrovňou rastú potreby obyvateľov.

Railgrade Na mape kampane je veľa zastávok a vaše výkony sú ohodnotené vouchermi.
Na mape kampane je veľa zastávok a vaše výkony sú ohodnotené vouchermi.

Railgrade Na rýchlu produkciu ocele je potrebná veľmi dobrá infraštruktúra a dynamické zásobovanie.
Na rýchlu produkciu ocele je potrebná veľmi dobrá infraštruktúra a dynamické zásobovanie.

V prvých scenároch vám stačí prevážať určené suroviny do exportnej stanice so vzducholoďou a hneď sa vám pripočítajú zisky. Postupne začnete prepájať budovy, ktoré vytvárajú čoraz zložitejšie produkčné reťazce. Napríklad do oceliarní musíte privážať z baní uhlie a z iného miesta železo, aby mohla vzniknúť požadovaná oceľ. Produkciu môžete urýchliť pridaním viacerých vlakových súprav na inej, ale pokojne aj na tej istej trase.

Vlaky môžete rovno naklonovať, ak majú mať rovnaké parametre a ak na seba potom natrafia a nie je tam odbočka, jednoducho prejdú cez seba. Vtedy jeden z nich zastane a stane sa nakrátko priesvitný v ghost režime a keď sa dráha uvoľní, pokračuje ďalej. Nevýhodou je zdržanie, takže je vhodné mať väčšiu sieť koľajníc s výhybkami. Zrýchlenie výroby dosiahnete aj dodaním extra suroviny do tovární – katalyzátora. Ten síce nie je nevyhnutný, ale proces je vďaka nemu svižnejší. Môže to byť napríklad voda alebo energia.

Čoskoro budete treba kalkulovať už aj s pracovnou silou, ktorá tiež ovplyvní úroveň produkcie. Továrne budú potrebovať ľudí. Tí sa tam síce dostanú okamžite, keď nastavíte ich množstvo, ale najskôr ich musí byť dostatok v mestách. Aby mestá rástli a zvyšoval sa počet ich obyvateľov, potrebujú pravidelné dodávky aspoň jedného zdroja – vodu, soľ, elektrické vodiče alebo oceľ. Po zvýšení levelu osídlenia už treba dodávať energiu, betón alebo nástroje.  Samozrejme, všetky tieto dodávky uskutočňujete tiež vy prepravou po železnici.

Lenže hra ide ešte ďalej a pribudnú vám aj ďalšie povinnosti, ako aj optimálne prvky, ktoré môžete využívať. Nielenže budete konštruovať železnice, ale dokážete postaviť aj vybrané druhy tovární a baní. Napríklad ak  je v oblasti voda, umiestnite tam vodnú elektráreň a využijete jej energiu. Okrem toho sa dajú budovy viacnásobne vylepšovať, takže potom sa im zvýši kapacita skladov surovín a výrobkov a fungujú efektívnejšie.  Aby to však bolo možné, musíte použiť vouchery. Iba vďaka nim permanentne odomknete nové továrne, vylepšenia, ale aj výkonnejšie rušne a k tomu aj sprievodnú hudbu do hry.

Vouchery sú odmenou za splnené ciele v misiách. Štandardne máte za cieľ exportovať určité množstvo tovaru alebo zvýšiť počet ľudí v meste. Na základe toho, ako rýchlo vybudujete funkčnú infraštruktúru a vaše vlaky poprevážajú všetko potrebné, sa odvíja výška vouchera. V duchu západného hodnotenia je najlepší čas označený písmenom S. Ak prešvihnete tento limit, stále môžete získať peknú odmenu s chválitebným A, no možno to stihnete len na B. Napokon je tu benevolentné C s aspoň symbolickým voucherom a hlavne stačí na odomknutie ďalšieho scenára na mape kampane. No ak cieľ nesplníte ani v najmiernejšom časovom rozmedzí, čaká vás reštart lokality.

Vouchery navyše dostanete za zopakovanie a rýchlejšie absolvovanie scenára, ako aj plnením optimálnych, ktoré nie sú potrebné na ďalší postup v ťažení, ale stoja za odmenu. Tieto doplnkové oblasti spravidla majú trochu iné ciele – musíte dosiahnuť náročnú frekvenciu výroby. Napríklad je požadovaný rating 36 kusov ocele za minútu.  Spravidla to dosiahnete veľmi precíznym návrhom tratí s množstvom vlakových súprav, ktoré stíhajú veľmi intenzívne zásobovať továrne komoditami. A je to veru poriadna fuška. Natrafíte aj na mapy, kde je už celá železničná sieť vystavaná a vy ju nemôžete meniť, no musíte správne poprepínať výhybky, aby sa vlaky dostali na určené miesta.

Railgrade
Railgrade Svet môžete pozorovať aj priamo z ľubovoľného vlaku a rôznymi kamerami.
Svet môžete pozorovať aj priamo z ľubovoľného vlaku a rôznymi kamerami.

Railgrade Po dlhodobom úsilí a plánovaní je úloha takmer splnená.
Po dlhodobom úsilí a plánovaní je úloha takmer splnená.

Railgrade Vouchermi si odomykéte budovy a vylepšenia podľa vášho uváženia.
Vouchermi si odomykéte budovy a vylepšenia podľa vášho uváženia.

Financie vám pribúdajú za export aj zásobovanie miest, ale môže sa stať, že máte veľké výdavky na stavbu a chod železníc a dostanete sa na nulu alebo až do mínusu. Viete si zobrať pôžičku z banky, ktorú, samozrejme, potom musíte splácať aj s úrokmi. Naopak, keď sa vám darí, vložíte prebytočné peniaze do banky a budete dostávať úroky.

Skvelou vecou je príprava na začiatku mapy, s výnimkou tých prvých, kde sa len zacvičujete. Časovač sa totiž spustí až po splnení troch podmienok – keď postavíte nejakú koľaj, prepojíte dve stanice a umiestnite prvý vlak. Takže sa môžete v pokoji porozhliadnuť, zvážiť taktiku a aj vytvoriť niekoľko trás, kým vám vystačia úvodné financie. Prípadné omyly a chybné konštrukcie zmažete so stopercentným návratom investície. Potom nasadíte prvý rušeň s vagónmi a spolu s ním sa rozbehne aj časomiera. Takto začínate bez stresu a máte šancu dosiahnuť aj tie najlepšie hodnotenia a vouchery.

Samotné mapy nemajú príliš veľkú rozlohu. Sú to vlastne výrezy krajiny s niekoľkými kľúčovými bodmi – továrňami, ložiskami, budovami, prípadne mestom. Vy ich však zahustíte železnicami a výstavba funkčnej logistiky vás poriadne zamestná, no súčasne pobaví. Často staviate v púštnej oblasti, ale môže to byť aj krajinka so zeleňou a horami alebo zasnežené údolie. Ovláda sa to pohodlne myšou  a klávesnicou, rýchlo si zvyknete a prejde vám to do krvi.

Railgrade
Railgrade Občas vás čakajú mapy s väčším projektom, kam musíte dodať väčšie množstvo rôznych surovín. Tu sa stavia zábavný park s dráhami.
Občas vás čakajú mapy s väčším projektom, kam musíte dodať väčšie množstvo rôznych surovín. Tu sa stavia zábavný park s dráhami.

Railgrade Každú vlakovú súpravu si nakonfigurujete a podľa potreby editujete.
Každú vlakovú súpravu si nakonfigurujete a podľa potreby editujete.

Railgrade Tu máme dobre rozbehnutú výrobu a export nábytku.
Tu máme dobre rozbehnutú výrobu a export nábytku.

Vzhľad hry je príjemný, so základným pohľadom pri hraní zhora, no aj možnosťou zmeniť uhol kamery. Navyše sa dá sledovať okolie priamo z ľubovoľného vlaku, kde si tiež prepínate pohľady. Vláčiky a koľajnice vyzerajú dobre a aj pri väčšom zahustení je to prehľadné. Výrezy krajiny pôsobia zaujímavo a terén doplnený v súlade s prostredím vegetáciou je plastický a vydarený. Naokolo občas pobehujú futuristické, teda väčšinou technicky vytvorené zvieratá. Môžete si urobiť pekné zábery použitím fotomódu. Do toho znie solídna nevtieravá hudba, ktorá podporuje atmosféru. Užívateľské rozhranie je navrhnuté rozumne a máte prehľad o všetkom potrebnom. Vytknúť sa dá fádne základné menu hry a nudne podané brífingy so strohými popismi vo forme správ.

Railgrade sa spočiatku javí ako menšia hra s jednoduchým manažmentom železníc. V masívnom ťažení sa však postupne nabaľujú nové mechanizmy a výrobné reťazce. Náhle si uvedomíte, že máte pred sebou veľmi komplexnú a prepracovanú stratégiu, ktorá pekne kombinuje vlakovú simuláciu s výstavbou a vylepšovaním úžitkových budov aj miest. Vyžaduje precízne plánovanie a uvažovanie, aby ste zvládli logistiku a naučili sa hospodáriť s finančnými prostriedkami. Sú to dlhé a úžasné hodiny zábavy pre kreatívnych a súčasne trpezlivých hráčov, ktorí majú radi výzvy, a pritom sa pokochajú pohľadom na mašinky, čo sa preháňajú po koľajniciach.

napísal uni 28.10.2022
8.5
7.5