ANCIENT ALIENS: THE GAME

ANCIENT ALIENS: THE GAME

5.5

Votrelci dávnoveku v počítačovej hre

Ak vás pokúšajú teórie o mimozemšťanoch, zrejme dobre poznáte dokumentárny televízny seriál Votrelci dávnoveku. Motívy a myšlienky z tohto projektu sa transformovali aj do úspešnej mobilnej hry, ktorú sa teraz vývojári pokúsili preniesť aj na monitory v prevedení pre PC. Takže sme sa na to dali a stali sa pokusným subjektom v experimente, ktorý nás hypnotickou regresiou preniesol do starobylého Egypta.

Hra sa teda odohráva na púšti, v období faraónov. Je to budovateľská stratégia, ktorá na jednej strane obsahuje známe prvky a mechanizmy. Súčasne ale zahrňuje aj určité špecifické súčasti a hlavne prináša nový pohľad na históriu poznamenaný ideami o návštevníkoch z vesmíru. V hre sa stanete prostredníkom medzi mimozemšťanmi a ľuďmi. Siví mužíčkovia potrebujú suroviny zo Zeme, predovšetkým zlato a za to sľubujú ochranu pred živelnými pohromami a  udalosťami. Vy im máte pomôcť, ale takým spôsobom, aby identita návštevníkov z hviezd zostala utajená. Dajú vám rady, technológie a moderné metódy, ktorými ovplyvníte ľudí a urýchlite ich rozvoj a za to mimozemšťanom poskytnete všetko potrebné a postavíte im aj pyramídu v Gize.

Zaujímavé je, že pri rozvoji egyptského osídlenia vám zadávajú úlohy postavy z odlišných svetov aj období. V prvom rade sú to mimozemšťania, ktorí vás občas postrčia a požadujú nejaký nový technologický krok a bežnou doplnkovou úlohou je zbieranie artefaktov, ktoré by mohli „emzákov" prezradiť. Okrem toho majú požiadavky obyvatelia Egypta prednesené faraónom či kňažkou. Väčšinou sa týkajú náboženstva, chrámov či motivačných sôch, ale aj praktických vecí spojených s výstavbou a dekoráciami. Potom je tu ešte vedec z budúcnosti, ktorý vás do Egypta preniesol hypnózou. Často chce zbieranie špecifických nálezov, ktoré majú poukázať na to, že tu mimozemšťania boli a ovplyvnili náš vývoj až do súčasnosti. Pritom vám ozrejmí svoje analýzy, ktoré s tým súvisia. Sú to také náučné teórie na zamyslenie. Je to síce v rozpore s tým, čo chcú mimozemšťania, ale pri hraní z toho nevyplývajú žiadne dôsledky. Okrem toho sa objavia aj ďalšie postavy s nejakými požiadavkami.

Na začiatku celého procesu sú primitívni ľudia, ktorých treba usmerniť, zveľadiť a poslať do práce. Takže staviate príbytky, jednoduché domčeky, aby mali kde bývať a farmy, aby bolo čo jesť. Kapacita budov pritom závisí od levelu hráča, ktorý rastie so skúsenosťami za rôzne činnosti a úlohy. Domorodcov potom môžete poslať do baní na zlato, ktoré je základnou surovinou na výstavbu alebo do baní na kameň, ktorý permanentne v blokoch nosia na obrovskú plochu, kde za veľmi dlhý čas vyrastie pyramída. Postupne môžete mať viac baní aj robotníkov, čím sa urýchlia procesy aj zvýši množstvo surovín. A budete pridávať pokročilé budovy a dekorácie aj s možnosťou ich vylepšovania, ale najskôr musíte všetko vyskúmať. To znamená štúdium základných a naviazaných pokročilých znalostí, ako je aritmetika, medicína, písmo, geografia, alchýmia a mnoho ďalších odvetví, s ktorými sa odomknú nové budovy, technológie a vylepšenia.

Výskum vyžaduje dostatočné množstvo DNA, ktorú extrahujete z ľudí, konkrétne ju zbierate z ich domov, kde sa objavuje vo forme ikoniek, na ktoré skrátka klikáte. Ďalšou možnosťou je zavádzanie sond priamo do tiel človiečikov po tom, čo ich nakrátko unesiete. Pritom ich môžete hneď aj modifikovať, čo ale tiež vyžaduje DNA.  Počas evolučného procesu ich potom zmeníte na vyspelejšiu bytosť s lepšími parametrami. V prvom kroku je to minotaurus, ktorý sa vyznačuje veľkou silou, takže je potom skvelý na vláčenie kameňa alebo prácu v bani. Nemeníte pritom všetkých ľudí naraz, len jednotlivcov, ktorých si vyberiete. Pri koordinácii osídlenia, ktoré sa plošne rozširuje na základe veľkosti a vplyvu paláca, si potom vyberáte, kde budú pracovať bežní ľudia a kde vyspelejšie bytosti.

Výstavba aj výskum vyžaduje nielen suroviny, ale aj čas na realizáciu. Úvodné prvky získate za minútku, ďalšie sa dokončia za tri, šesť, deväť, veľmi pokročilé pokojne aj za hodinu. Je to mechanika prenesená zo sféry mobilných hier, ktorá vám nemusí byť veľmi po chuti. Tieto časy sa ale dajú skrátiť výstavbou špecifickej budovy s personálom, takže potom sa procesy značne urýchlia a niektoré možnosti sa zrealizujú aj okamžite. No a potom je tu irídium, surovina získaná hlavne za nové levely a plnenie úloh. Okrem nákupov unikátnych stavieb ju využijete aj na to, aby sa vybraná stavba alebo výskum dokončili hneď a zaraz. Prípadne poslúži na prenesenie bane na vami zvolené miesto.

Napokon je tu ešte jedna surovina – plausible deniability, získavaná vierou z chrámov a za ničenie artefaktov, ale inak sa aj sama pomaly generuje. Použijete ju na vykonanie bežných aktivít, podporné činnosti, napríklad  pridanie kamenných blokov na stavbu pyramídy, presunutie budov a utajovanie identity mimozemšťanov. V hre nájdete ešte koleso šťastia, či skôr pyramídku šťastia, kde si môžete za irídium vytočiť nejaké z ostatných zmienených surovín.

Grafika je obstojná, no opäť môžeme skonštatovať, že je zjavný jej mobilný pôvod, ktorý sa prejavuje v užívateľskom rozhraní aj celkovom spracovaní. Pri pohľade z diaľky je to celkom fajn, pri priblížení už to nie je také ostré, objekty sú trochu rozmazané. Hudba na pozadí je nevtieravá a sú v nej staroegyptské motívy. Strohé zvuky sa prejavujú pri klikaní na ikony či výskyte nejakej udalosti, dabing nečakajte.

Ancient Aliens je pôvodne mobilná hra a je to vidieť a cítiť na každom kroku. Stratégie a úkony v nich na tejto platforme sú väčšinou rozťahané, vytvorené tak, aby sa k nim hráči dlhodobo vracali a veľmi pomaly napredovali. Súčasne nejdú veľmi do hĺbky, majú snahu ponúknuť intuitívnu jednoduchú hrateľnosť. Dáte niečo stavať alebo spustíte nejaký proces a hru vypnete a spustíte o deň neskôr, keď sú úkony dokončené a zvolíte ďalšie. Lenže na počítači sa takýmto spôsobom nehráva. Tu sa očakáva dynamický progres, väčšia komplexnosť a aj komfort. Preto porty hier z mobilov len zriedka dokážu uspokojiť na iných platformách. To je aj prípad Ancient Aliens. Je to nevšedný produkt a má v sebe aj určitú originalitu, ale nepresadí sa na PC a už vôbec nie za sumu takmer 20€. Skôr by sa hodila nejaká symbolická cenovka, ale aj to by prilákalo len hŕstku nových záujemcov.

napísal uni 31.10.2022
5.5
ANCIENT ALIENS: THE GAME