CULTIC

CULTIC

8.0

Zábavná pixelová FPS ako za starých čias

Mali sme tu mesiac hororu a strašidiel a každý fanúšik týchto tém túžobne očakával aj nejaké tie žánrové filmy a herné projekty. Keďže ja som skôr old school hráč, pozeral som sa hlavne po nenáročných indie tituloch. Z toho veľkého množstva zaujímavých hier mi už dlhšie v hľadáčiku rezonuje retro FPS Cultic, ktorý sa vyznačuje svojou pixelovou krvavou prezentáciou á la Blood, hry z roku 1997. Už pri prvých zverejnených záberoch som sa presunul do mojich tínedžerských čias, keď som podobné hry, ako Duke Nukem 3D, Shadow Warrior a, samozrejme, Blood mastil na svojom už vyhynutom procesore Pentium. Pravdepodobne mal rovnakú prvotnú myšlienku, zámer alebo predstavu tvorca tejto hry.

Kreatívna osobnosť za týmto projektom si hovorí Jason Smith, ale vydáva ho pod názvom Jasozz Games. Tento chlapík spravil 90% hry, od grafiky, cez programovanie, až po hudbu. Klobúk dole už iba za to, že ide o jeho debut. Hru zastrešuje, pochopiteľne, vydavateľ 3D Realms, ktorý má v podobných žánrovkách už dlhoročné skúsenosti a ktorý pravdepodobne vybavil, že podobnosť retro akcie Cultic s kultovou FPS klasikou Blood zostavenej na Build Engine je čisto náhodná. Na stránke Steam je stále možnosť vyskúšať si zadarmo prvý level hry, ktorý som už dávnejšie rozbehal. Nechcem preháňať, ale už prvých minútach hrania som sa nevedel dočkať plnej verzie, keďže ako priaznivec retro hier doslova pri hraní podobných kúskov skočím v čase o takých 20 rokov dozadu. Avšak o dokonalú hru určite nepôjde a už vôbec nie originálnu.

Píše sa rok 1963 a v malom mestečku niekde v USA sa začínajú diať zvláštne udalosti. Plno ľudí doň prichádza, ale málokto sa z neho vráti. Neskôr začnú reči o okultistických vraždách a polícia radšej dáva od prípadov ruky preč. Vy ako bývalý detektív odovzdáte odznak a zbraň a vydáte sa vyriešiť tajomstvo záhadných prípadov mestečka na vlastnú päsť. Avšak pri príchode zistíte, že vás už dávno očakávali. Náhle sa zobudíte v masovom hrobe, vyhrabete sa z kopy ľudských končatín a vnútornosti, beriete do rúk sekeru a začnete riešiť veci pekne krvavo a po svojom. Príbeh nie je jeden z tých prešpikovaných a jediné čo vám ho pomaly odkrýva, sú dokumenty, ktoré nájdete cestou. Abstinujúce prestrihové scény by určite pomohli k lepšiemu rozprávaniu, ako aj utáraný hlavný hrdina s nejakou tou hláškou na jazyku. Dej má však vcelku slušný spád, aj keď by som skôr uvítal neokukané scenérie a menej jaskynných levelov.

Cultic
Cultic Väčšina levelov sa odohráva v jaskynných lokalitách.
Väčšina levelov sa odohráva v jaskynných lokalitách.

Cultic Na tento granátomet budete pri konci hry hrdí..
Na tento granátomet budete pri konci hry hrdí..

Cultic Aj obhorenci vám dokážu ublížiť.
Aj obhorenci vám dokážu ublížiť.

Zrejme málokto bude hrať Cultic kvôli príbehu. Hra sa prezentuje hlavne brutálnou akciou, krvavými headshotmi, agresívnymi okultistami a temnou atmosférou. A po to sme sem prišli. Samotná akčná stránka je až detailne prepracovaná a aj keď si požičiava veľké množstvo elementov z klasických FPS, pridáva plno vecí navyše. Už len vaša úvodná sekera má 3 rôzne formy útokov - normálny, silný a hod. Ostatné zbrane taktiež nezaostávajú a po ich upgradovaní si viete odomknúť ich alternatívnu streľbu. Dynamit je tiež kapitola sama osebe. Viete ho hodiť zapálený alebo ako nezapálený s tým, že keď ho zasiahnete strelou zo zbrane, exploduje. Taktiež pri ňom funguje normálny a silný hod, takže vyhrať sa s ním jednoznačne dá. Hlavne, keď ho skombinujete s molotovom.

Zaujímavosťou je zapaľovač, ktorý držíte v ruke vždy, keď máte v ruke dynamit. Avšak zapaľovač používate aj vtedy, keď máte v ruke určitú zbraň a potrebujete si posvietiť v prostredí. Strelné a vrhacie zbrane nie sú jediné, ktoré uškodia vašim nepriateľom. Cestou naprieč peklom natrafíte na rôzne veci, ako stoličky, sudy plné paliva, lampáše, časti tela či mydlo, ktoré môžete pekne silno hodiť do nepriateľa a uštedriť mu dokonca aj fatality. Nezabudlo sa ani na kopanec a v kombinácií s behom a podrepom sa pošmýkate po zemi. V kombinácií so skokom poletíte vzduchom trochu dlhšie. Všetky spomínané ťahy viete až prekombinovať so strelnými zbraňami a keď spoznáte prostredie, v ktorom sa nachádzate, môže z toho byť pekne tuhá akčná prestrelka.

Výber zbraní spadá do typických kúskov tohto herného žánru. Páči sa mi, že sa tvorca držal reality a nepridal žiadne mystické alebo dizajnovo prehnané zbrane. Okrem holých rúk, sekery a výbušnín si vyskúšate klasický revolver zo šesťdesiatych rokov, winchestrovku, snajperku a čo by to bolo za FPS, keby tu nebola dvojhlavňová brokovnica. Raketomet tu síce nenájdete, ale vcelku slušne ho nahradil granátomet.

Pri prechádzaní úrovňami a väčšinou v tajných skrýšach dokážete nájsť krabicu na upgrade zbraní, ktorá je vo forme bodov. Keď narazíte na pracovný stôl, viete si za určitý počet bodov vylepšiť 4 časti každej zbrane. Napr. presnosť, kapacitu, rozptyl a sekundárnu streľbu, ako je rýchla paľba z revolvera či dvojitý výstrel z brokovnice. Keďže vaši nepriatelia majú rovnaké zbrane ako vy, taká kevlarová vesta sa vám rozhodne zíde. V skutočnosti sú to 2 typy štítov, ktoré si viete postupne vylepšovať nájdením ich súčastí, ako aj lekárničiek. Jeden je na obranu pred strelnými zbraňami a druhý vám pomôže, keď vedľa vás vybuchne dynamit.

Cultic sa zjavne porovnáva s hrou Blood hlavne kvôli typickým nepriateľom v róbach. Títo prisluhovači kultu vám pekne pôjdu po krku a aj keď ich AI nie je nijaká komplexná, pri ich väčšom počte a so silnejšími zbraňami vám dokážu slušne zavariť. Síce veľmi nehláškujú latinské frázy, ale vás určite poteší, keď im dáte priamy headshot, ktorý, mimochodom, na chvíľu spomalí čas. Netreba ich veľmi podceňovať, pretože vám dokážu odkopnúť hodený dynamit, čo dokonca vie aj vaša postava. Maskovaný chlap s motorovou pílou je tiež v podobných hrách nutnosťou a okrem toho, že vás môže veľmi ľahko pokrájať, hádže po vás pasce na medvede a klincové granáty.

Hráč by čakal od zombie nepriateľov buď ťarbavý pohyb, alebo šprint…nie však v tejto hre. Síce ich vidíte z diaľky, ako sa k vám ťahajú, no následne po vás skočia a zasadia vám ranu. Dva typy netvorov veľmi nestoja za zmienku a kostlivci, snajperi či ťažkoodenci sú už dnes klišé, avšak zväčša prídu, keď ich nečakáte. Ale taký plameňometčík tu vystupuje skôr ako forma minibossa. Nielenže je ho ťažké zničiť, ale plamene z jeho zbrane vás dokážu zachytiť z dobrej diaľky. Za zmienku stojí tzv. duch, ktorý po vás hádže všetkým, čo vidíte alebo nevidíte. Prvá kapitola hry Cultic ponúka len dvoch bossov. Tank ma vcelku prekvapil a hlavný záporák bol presne to, čo som od podobnej hry očakával. Mimochodom, pri bojoch s bossmi si neviete pozíciu uložiť.

Cultic
Cultic Nepriateľov viete prekvapiť aj z vedľajších vchodov do objektov.
Nepriateľov viete prekvapiť aj z vedľajších vchodov do objektov.

Cultic Prístav so zakotvenou loďou môžete plnohodnotne preskúmať.
Prístav so zakotvenou loďou môžete plnohodnotne preskúmať.

Cultic Nie, to nie je hotel Panoráma z Tatier.
Nie, to nie je hotel Panoráma z Tatier.

Ukladanie pozície sa vám umožní fakticky všade, kde potrebujete, okrem spomínaných levelov s bossmi. Zdravie alebo lekárničky vypadávajú z každého nepriateľa a keď ich získate viac, ako je vaše percento zdravia, doplnia sa vám do poľnej lekárničky. Vašimi hlavnými úlohami v hre bude, samozrejme, dostať sa k východu z levelu a zozbierať kľúče od zatvorených dverí. Niekedy budete musieť nájsť určité kľuky alebo súčiastky, ale inak sa proces vyhľadávania nemení. Nečakajte žiadne hlavolamy alebo hádanky, ale skôr opakované prečesávanie okolia. Tajných zákutí alebo miestností plných munície, upgradov, zbraní a štítov obsahuje každá úroveň niekoľko a po dokončení levelu sa vám ukážu štatistiky nielen s časom prejdenia úrovne a počet zabití, ale aj koľko tajných lokácií ste vynechali.

Poďme sa baviť o grafike a dizajne. Keďže ide o pixelovú hru, každá jej súčasť je, pochopiteľne, kostrbatá. S tým však idete hrať túto hru, ale čo hráčovi rozhodne nemusí sadnúť, je čudná a neuhladená farebná škála. Na jednej strane skvelo vypĺňa a znásobuje atmosféru, ale na druhej vás z nej môžu po určitom čase bolieť oči. Našťastie sa dá prestaviť v možnostiach grafiky hry. Z dizajnu úrovní mám tiež zmiešané pocity. Každý level je členitý, obsahuje plno krytov, vecí a členitosti terénu, ktoré v boji môžete využiť vo svoj prospech. Taktiež pri niektorých miestnostiach máte viac možnosti ako vniknúť dnu a prekvapiť tak nepriateľa. Tematika levelu sa však často opakuje.

Väčšinu času strávite v jaskyniach a v uzatvorených chrámoch v rovnakej farebnej škále, hlavne pri konci. Avšak pozriete sa aj do blázinca, nákladnej lode alebo veľmi efektného temného lesa. Pixelové animácie postáv a ich fatality sú vcelku vkusné, ale s animáciami zbraní sa mohli tvorcavia vyhrať. Pôsobia neuhladene s minimom detailov. Hororových fanúšikov potešia brutality pri prestrelkách a pohodené vnútornosti či krvavé časti tiel. Pár bugov a zriedkavé zasekávanie nepriateľov je zbytočné spomínať, keďže hra funguje, aj na slabších počítačoch.

Cultic
Cultic S dynamitom viete spravit 4 rôzne typy útokov.
S dynamitom viete spravit 4 rôzne typy útokov.

Cultic S molotovom len opatrne.
S molotovom len opatrne.

Cultic Ten lampáš na tráme vám môže dať dole aspoň troch nepriateľov naraz.
Ten lampáš na tráme vám môže dať dole aspoň troch nepriateľov naraz.

Hudba má klasický nádych hier deväťdesiatych rokov a každá skladba hry vo svojich jednoduchých tónoch navodzuje slušnú atmosféru. Jednotlivé pesničky skôr slúžia ako ambient úrovní a nemôžem povedať, že by som si melódie pohmkával alebo zapamätal. Zvuk je kvalita, ale páčilo sa mi surové znenie hlasov nepriateľov presne ako zo starých hier. Keď budete mať chuť na nonstop akciu a obťažnosť Extreme pre vás bude príliš náročná, tvorca vám prichystal survival mód, kde na troch mapách a za určitý čas musíte pozabíjať vo vlnách presný počet nepriateľov. Za každého nepriateľa ste ohodnotení peniazmi, za ktoré si môžete medzi čakaním na ďalšiu vlnu doplniť arzenál.

Neubránim sa však porovnaniu hry Cultic s jeho veľkou inšpiráciou vo forme akcie Blood z roku 1997. Tvorca hry Cultic je rozhodne veľký fanúšik Blood a je vidno, že sa nielen inšpiroval, ale aj vylepšil vtedajšie nedostatky a pridal plno vlastných nápadov. Ja viem, že Blood má svoje priame pokračovanie, ale Cultic je TO pokračovanie, ktoré si fanúšikovia Blood od začiatku pýtali. Blood bol síce viac graficky uhladený a obsahoval skvelý dabing a hlavne viacero kapitol, Cultic ale nemá ďaleko od klasiky z deväťdesiatych rokov. Síce zamrzí, že druhá a finálna kapitola príde vo forme plateného DLC, no dúfam, že za svoju cenu vylepší mínusy prvej časti, doplní obsah a dĺžku hry.

Cultic je skvelým návratom ku klasickým pixelovým FPS a pre mňa skutočným pokračovaním Blood hry. Aj keď graficky nemusí sadnúť každému a celok neprináša nič nové na stôl, zábavná stránka a atmosféra sú rozhodne na mieste. Hra ponúka 10 veľkých máp plných agresívnych nepriateľov, prekombinovaný systém boja a temný nádych okultných hororov. Survival mód je len čerešničkou na torte, ako aj optimálna cena hry za jej obsah. Toto všetko z rúk jediného človeka, ktorý je nielen veľký fanúšik podobných FPS, ale viditeľne tvoril hru srdcom.

napísal jinxed 29.11.2022
Páči sa mi! (+3)
8.0