OUTLAST TRIALS

OUTLAST TRIALS

Skutočné hry o život

Dojmy

Ste nemilovaní? Opustení? Chýba vám v živote správny smer? Vedenie otcovskou figúrou? Potom spoločnosť Murkoff je tu práve pre vás. Pomôže vám nájsť, cez vaše bolestivé skúšky, cestu k lepšiemu zajtrajšku.

Premisa uzavretého beta testu Outlast Trials bola presne o tomto. Prostredníctvom skvelej úvodnej scény je vám v nej ukázané, že ste bezdomovec, ktorý dostal od Murkoffu ponuku zmeniť svoj život. Ale nebude to zadarmo. Ste tak aj spolu s inými bezdomovcami, na dohodnutom mieste, unesení. Neskôr vám je násilne nainštalovaná kamera s nočným videním priamo do hlavy. Následne dostanete možnosť upraviť si výzor vašej postavy v jednoduchej, hoci zatiaľ postačujúcej úprave. No a potom ste prinútení počas smrtiaceho tutoriálu doslova zničiť svoj starý život a všetky údaje o ňom v dokumentárnej forme. Na oplátku je vám ponúknutá izba. A sľub, že ak prejdete všetkými skúškami Murkoffu, či už s ostatnými hráčmi alebo sám, tak bude vášmu novému ja ponúknutá sloboda.

Pri Murkoff termináli blízko izieb si potom už len navolíte v rýchlom a jednoducho nastaviteľnom matchmakingu, či chcete s niekým hrať. Môžete si v ňom vybrať aj obťažnosť. Viete si zvoliť aj špeciálnu schopnosť na cooldown, ktorá by sa mala dať v plnej verzii vylepšovať. Medzi dostupné schopnosti zatiaľ patrí stun granát, smoke mína, röntgen okuliare pre pohľad cez steny a plošné liečenie. Áno prečítali ste správne. Hoci základná hrateľnosť, tvorená utekaním a schovávaním sa, je v podstate identická ako aj v minulých Outlastoch, tak tento experimentálny prequel prichádza okrem kooperácie ešte s jedným twistom. Viete sa totižto brániť. V hre máte trojmiestny inventár, kde môžete uchovávať rôzne veci, ako napríklad liečivá, protijedy na zlepšenie mentality alebo batérie. Ale aj veci ako hádzacie fľaše a tehly, ktoré viete použiť na odlákanie nepriateľa aj na jeho spomalenie. V prípade slabších nepriateľov dokonca na ich dočasné omráčenie. Je to aj ochrana voči prípadným grab útokom. Toto všetko spolu s nutnosťou robiť rôzne typy úloh, ktoré sa spolu s vecami náhodne generujú po mape, tvorí oveľa väčšiu survival hru, než akou kedy Outlast doteraz bol.

Nemôžete tak neustále schytávať údery, bežať a schovávať sa. Zásoby na prípadné doliečenie vášho života a zdravého rozumu sú totižto obmedzené. A prvá skúška na stanici, kde je vašou úlohou zabiť donášača ,je plná rôznych náhodne generovaných nástrah a pascí. Niektoré pasce ma pritom tak milo prekvapili svojou originalitou, že vám ich nebudem ani spoilovať. Tie ostatné, ako napríklad otrávený plyn v skrinkách na veci, zvukové nástrahy, elektrické míny, zatarasené dvere alebo dvere s nastraženou pascou sa rady postarajú o to, aby všetky vaše životne úrovne klesli až na nulu. A verte mi, keď vám poviem, že nechcete, aby aj vaša mentálna úroveň klesla na minimum. Ak sa vám teda nepáči predstava jumpscarov a rýchlo míňajúceho sa života. Do toho všetkého si pridajte aj dobrú AI nepriateľov, ktorá reaguje na váš zvuk a na to, ako ste vidieť v tme. A hľa, máte o napätú zábavu postarané. Týchto nepriateľov hra pritom rovnako silno prezentuje ako aj vrahov v minulých Outlastoch.

Ale aké to je všetko v kooperácií? Prekvapivo, na rozdiel od podobných hier, dosť funkčné a zábavné. Hra má napríklad oproti konkurencii funkčné animácie postáv. Má tiež veľmi pekný vzhľad a je dobre optimalizovaná. A už počas bety mala dostatočné technické nastavenia s ďalšími, ktoré ešte len prídu. Outlast Trials navyše prispôsobuje úlohy väčšiemu počtu hráčov a pridáva nové, viac kooperačné veci, ako napríklad oživovací syringe. Niektoré schopnosti, ako je napríklad plošný heal, získavajú práve vďaka kooperácii oveľa väčší význam. Hráči si môžu pomáhať ešte napríklad pingovaním, nadvihnutím sa na nedostupné miesta alebo otvorením zabarikádovaných dverí. Vedia si pomôcť, aj keď sa jeden z nich chytí do pasce alebo dostane grab attack.

Samozrejme sa to neobišlo celé bez chýb. Schopnosti v bete napríklad pôsobili ešte trocha nevybalansovane. Hra, bohužiaľ, po viacerých skúškach prestala byť najmä v kooperácií desivá, a to aj napriek skvelej atmosfére. Zaujímavé je, že toto konkrétne by ani nemuselo byť na škodu. Hra sa dá totižto hrať aj pre hodnotenie a skóre. Má to ale veľa problémov. Prvým z nich je, že vás na to dostatočne nemotivuje. Neviete napríklad, za čo dostávate odznaky zásluh na konci skúšky. Nedá sa ani zistiť, ako presne sa finálne ohodnotenie v skúškach ovplyvňuje. Okrem odznakov vás hra za vyššie skóre odmeňuje aj finančnou odmenou. Za tú si však zatiaľ viete iba nakúpiť skiny pre vašu postavu. Navyše je hra s ďalšími hráčmi miestami hrozne chaotická, kedy ani nepriateľská AI nevie, po kom má ísť skôr. Neviete totižto bez lepšej komunikácie, kam majú ostatní namierené, čo robia, prečo to vlastne robia a ako, preboha, dokázali pri tom tak rýchlo zomrieť. Nevyladený spôsob pingovania v takýchto uzavretých priestoroch tomu tiež veľmi nepomáha.

Ako keby nestačilo, že vás hra počas bety vedela odpojiť a úplne vám tým vyresetovať celú skúšku, hráči sa ešte k tomu behom hry mohli beztrestne odpojiť, hoci množstvo úloh sa pre ostatných nezmenilo. Beta samozrejme trpela aj lagmi, menšími chybami a bugmi.

Možno sa to nezdá, ale Outlast Trials je evolúcia Outlastu tým správnym smerom. Ľudia, ktorí po menej vydarenom Outlaste 2 mali obavy, ich tak môžu pravdepodobne zahodiť stranou. Trials bol totižto už v bete skvelo vyladený a obsahoval len málo chýb. Popravde, ak by mi niekto teraz povedal, že hra bude takto vyzerať aj s plným vydaním, len s drobnými úpravami a misiami navyše, nenahnevám sa. Red Barrels totižto znova dokazuje, že aj s indie rozpočtom je možné vytvoriť vec, za ktorú by sa nehanbili ani AAA štúdiá. A to vytvára z paradoxne nechutného a morbídneho experimentu menom Outlast Trials takú krásnu vec.

napísal AutorNeznámy 29.11.2022
OUTLAST TRIALS

Outlast Trials