OUTLAST TRIALS

OUTLAST TRIALS

8.5

Vražedné skúšky, ktoré pripravia aj o rozum

Outlast Trials konečne prišiel v plnej verzii. A podobne ako v minulých hrách, aj pri tejto časti bolo už v predchádzajúcich verziách cítiť veľké množstvo až morbídne precíznej práce. Budú však známky minulej kvality stačiť a dokáže si hra dlhodobo udržať svojich hráčov?

Aby sme na tieto otázky odpovedali, začnime pekne od začiatku - vaším únosom. V hre totiž ovládate bezdomovca, ktorého korporácia Murkoff počas studenej vojny uniesla, aby na ňom jej zamestnanci robili experimenty v podobe náročných fyzických a psychických skúšok. Tieto skúšky prechádzate buď sami, alebo s ďalšími hráčmi v kooperácii. Pointa týchto skúšok je pritom jednoduchá: buď zomrite, alebo prekonajte všetky skúšky a Murkoff vás nechá odísť ako znovuzrodených. V tomto smere sa hra od verzie s predbežným prístupom  príliš nezmenila.

To však neznamená, že sa hra z naratívneho hľadiska nedočkala žiadnych úprav alebo niečoho nového. Dostala napríklad úplne nový koniec, ktorý titul trochu viac prepája s prvým dielom série. Ďalej autori pridali aj nové dokumenty do hry. Tieto dokumenty ešte viac rozširujú príbehové pozadie o postavách, vrahoch, plánoch Murkoffu atď. Mierne ma ale mrzí, že sa tieto dokumenty v hre stále ťažko hľadajú, aj napriek určitému rigu ( špeciálnej schopnosti na cooldown), ktorý vám umožňuje vidieť spotrebné a príbehové veci cez steny.

Outlast Trials
Outlast Trials Hra dostala nové atribúty pre hráčov s vyšším levelom.
Hra dostala nové atribúty pre hráčov s vyšším levelom.

Outlast Trials Odznaky v hre dávajú vlastné odmeny.
Odznaky v hre dávajú vlastné odmeny.

Outlast Trials Určite vám pomôžu aj perky.
Určite vám pomôžu aj perky.

Čo však autori jednoznačne zlepšili, sú interakcie so zamestnancami Murkoffu. Tí vám v hlavnom lobby hry zlepšujú atribúty a schopnosti a po novom s nimi môžete utrúsiť pár slov. Tieto konverzácie vám prezradia viac o naratívnom pozadí hry, o postavách samotných a ich postoji voči skúškam a vám. Ich charaktery sú pritom celkom solídne napísané. Máme tu tak archetyp doktorky, ktorá do vás s falošným úsmevom s radosťou nasype aj tie najhoršie možné drogy, aby ste prežili a cynického technika, ktorý s vami nechodí okolo horúcej kaše a na rovinu vám hovorí, že celý proces znovuzrodenia je jedna veľká fraška.

Istým rozšírením si prešiel aj hlavný vodca experimentov, Doktor Easterman, ktorý dostal v hre okrem všadeprítomných obrazoviek aj rádio vo vašej izbe. Môžete si tak vypočuť jeho propagandistické správy o tom, ako chce pre vás, samozrejme, len to najlepšie, priamo z pohodlia postele. Čisto estetická izba v hre tak konečne dostala aspoň naratívne využitie, keď už nie herné. Nie je to veľa, ale aspoň niečo.

Toto je zároveň univerzálne konštatovanie pre ostatné časti titulu v tejto verzií. Skoro každá časť bola síce vylepšená o niečo, ale nikde nečakajte nejaké obrovitánske zmeny. Paradoxne to ale nemusí byť úplne na škodu, keďže viacero menších zmien môže dokopy viesť k zmene väčšej. Predtým, kým dôjdeme ku konkrétnym záverom, poďme si bližšie opísať aj ostatné zmeny.

Rovnako ako príbeh, aj jadro hrateľnosti zostalo väčšinou nedotknuté. Stále tak môžete sólo alebo v skupinke až štyroch hráčov prechádzať rôzne skúšky plné pascí a nástrah v morbídnom prostredí, s ešte morbídnejšími úlohami a šialenými vrahmi. Aby ste skúšku prekonali, máte k dispozícii rôzne spotrebné predmety na dobíjanie nočnej vízie, liečenie, sebaobranu a záchranu spoluhráčov. Za svoj výkon, pokiaľ skúšku prežijete, ste ohodnotení známkou, pričom hodnotenie A+ vám dá bonusové skúsenosti, peniaze na skiny a odmeny navyše. Tieto odmeny môžu byť samostatné skiny, špeciálne predmety do vašej izby alebo príbehové tokeny, ktoré vás pustia na finálnu skúšku. Skúsenosti zvyšujú váš level, za čo dostávate zelené lístky. Tieto sú určené na kúpu perkov, vylepšenie fyzických atribútov vašej postavy, odomknutie alebo vylepšenie vášho rigu, teda špeciálnej schopnosti.

Plná verzia hry pritom pridala nové fyzické atribúty pre hráčov s vyšším levelom a nové perky. V prvom prípade ide napríklad o veci, ako je  tiché vyrazenie dverí a v druhom o rýchlejšie zdvihnutie spoluhráča po smrti. Perky sú teraz rozdelené aj do troch kategórií, pričom na sebe môžete mať iba jeden perk z každej kategórie. Čo však nedostalo žiadne nové vymoženosti, je sanity systém s úrovňou zdravého rozumu. Ten funguje tak, že ak vám určití nepriatelia a pasce znížia zdravý rozum, začnete dostávať rôzne zrakové a sluchové halucinácie a špeciálne vystrašenia. Ak sa vaša úroveň sanity úplne vyčerpala, získate postupné poškodenie. Za tie roky sme pritom pri nízkej hodnote zdravého rozumu nedostali žiadne nové  vystrašenia, žiadne nové halucinácie, skrátka nič. Je to škoda, lebo tým pádom mechanika už naďalej stráca možnosť po hodinách hrania prekvapiť.

Z hľadiska hrateľnosti ešte stojí za to spomenúť, že odznaky, ktoré fungujú ako in-game achievementy, vám teraz dávajú aj odmenu a peniaze. Okrem toho hra dostala mechaniku, ktorá je taká revolučná, že by vystačila ako samostatná hra od Red Barrelu: hranie šachu v lobby s ostatnými hráčmi.

Po obsahovej stránke sa, našťastie, tvorcovia viac pochlapili. Hra dostala dve nové hlavné skúšky a štyri menšie  s unikátnymi výzvami, prostredím, pascami a hádankami. Bohužiaľ však vývojári ani do nich nepridali žiadnych nových unikátnych vrahov. Prvá zo zmienených skúšok je súdna sieň, kde sa snažíte zničiť dôkazy o nevine obžalovaného, ktorého chcete, aby obesili. Musíte preto brať dôkazy v podobe odrezaných hláv a zalievať ich kyselinou. Nebol by to však Outlast, keby to bolo ľahké, a preto kyselina a dôkazy budú často ukryté v zónach, ktoré vám deaktivujú váš rig.

Aby to nestačilo, s kyselinou v hre nesmiete bežať ani robiť parkúr, lebo sa vyleje a zraní vás. Samotné hlavy musíte pritom dostať zo zakódovaného trezoru, ktorého číselný kód hľadáte v prostredí hry. Toto všetko zmiešajte s tým, že neskôr v skúške musíte zabiť svedkov obvineného špeciálnym nabíjacím zariadením. Pripravte sa však na to, že obete nebudú vždy len tak nečinne sedieť a buď začnú pred vami utekať, alebo na vás zaútočia. Zariadenie navyše nestačí použiť iba raz a jeho dobíjanie trvá. Menšie skúšky niektoré výzvy tej hlavnej skúšky, samozrejme, rozširujú, ako napríklad hľadanie týchto svedkov pomocou sledovacieho zariadenia.

Outlast Trials
Outlast Trials Izba v hre dostala využitie v podobe príbehového rádia.
Izba v hre dostala využitie v podobe príbehového rádia.

Outlast Trials Nová skúška značí aj nové a podmanivé prostredia do hry.
Nová skúška značí aj nové a podmanivé prostredia do hry.

Outlast Trials Hráči môžu oddychovať aj pri šachu.
Hráči môžu oddychovať aj pri šachu.

Druhá skúška je tiež dobrá, hoci mi nepripadala až taká zaujímavá. V podstate robíte zo živého človeka hračku, pričom vašimi ingredienciami na jeho premenu sú kľúče od prístrojov na výrobu hračiek a materiály na ich aktiváciu. Skúška ďalej obsahuje unikátne výzvy, ako napríklad hľadanie potrebných materiálov podľa čísla ich krabice a ich prenášanie cez špeciálne tunely na iné miesta. V tomto leveli sú dokonca aj nové formy spolupráce medzi hráčmi, ako napríklad pomocné zachytenie pri dlhom skoku cez priepasť. Trochu ma však v druhej skúške sklamal level dizajn, ktorý pri ľahšej obťažnosti je bludiskom pre vás aj pre nepriateľov. Finálna úloha upaľovania „hračky" bola navyše úplne samostatne zvládnuteľná, aj keď som skúšku hral s iným hráčom.

Autori ďalej do hry pridali aj najťažšiu formu programu. Hra ich má dokopy tri, pričom druhý a tento tretí stupeň v podstate recyklujú základné skúšky, len s ťažšími výzvami a lepšími odmenami. Za mňa je to však trochu lenivé a autori mohli skôr ten vývojársky čas venovať novým skúškam. Pridali však aspoň nové výzvy, kedy napríklad nepriatelia počujú váš mikrofón. A keďže Outlast Trials je v podstate veľmi zjednodušená life service hra, tak hráči dostávajú každý týždeň skúšky s novými prekážkami a výzvami. Titul nemá Battle pass, takže tieto týždenné výzvy a ich dobré odmeny sú najväčšou snahou autorov udržať si dlhodobejšie hráčov.  Vývojári už majú aj roadmapu, v ktorej plánujú vydať ďalší obsah, nových vrahov, skúšky, odmeny, schopnosti atď. Snáď sa im teda podarí udržať si komunitu v hre aj napriek tomu, že nie je úplne pre mainstream.

Toto ma inak privádza k matchmakingu, lebo aj ten bol vylepšený. Už teda nie ste iba náhodne hádzanými do skúšok s ďalšími ľuďmi. Po novom totiž máte aj možnosť nájsť skupinku hráčov pre konkrétnu skúšku alebo pre konkrétny program. Je tu však veľké ale, ktoré ma privádza k tomu, že hra nie je pre mainstream. Hráčov totiž nie je príliš veľa, takže nájsť niekoho pre špecifickú skúšku je niekedy na hranici nemožného. Z hľadiska online hrania však musím pochváliť tvorcov minimálne za to, že ak hráte sólo alebo s ostatnými a hra vás náhodou vyhodí, môžete sa pokojne pripojiť naspäť a pokračovať tam, kde ste skončili. To predtým vôbec nešlo. Pritom ma ale štve fakt, že hru nie je možné hrať iba offline.

Outlast Trials
Outlast Trials S NPC postavami sa môžete aj porozprávať.
S NPC postavami sa môžete aj porozprávať.

Outlast Trials Súdna budova je vizuálne nádherná...na Outlast spôsob, samozrejme.
Súdna budova je vizuálne nádherná...na Outlast spôsob, samozrejme.

Outlast Trials Každý týždeň sa vymieňajú v hre skúšky so špeciálnymi výzvami.
Každý týždeň sa vymieňajú v hre skúšky so špeciálnymi výzvami.

V rámci technického stavu poviem len toľko, že hra má ešte lepšiu optimalizáciu oproti predbežnému prístupu a viacero možností nastavenia HUDu. Môžete tak mimo hladinu životov a baterky sledovať aj svoju výdrž a ako veľmi ste vidieť a počuť.

Vo finálnej verzii sa Outlast Trials od Early Access príliš herne a príbehovo nezmenil, čo je jednoznačne škoda. Ale už predtým bol celkovo výborný a teraz je ešte lepší a obsahovo plnší. Na konci dňa je život aj tak hlavne o tom, aby sme boli lepšou verziou seba samého. A toto isté je aj pointa samotných skúšok v hre. A Outlast aj tretíkrát ukázal, že si svoje miesto na harddiskoch zaslúži.

napísal AutorNeznámy 22.3.2024
Páči sa mi! (+3)
8.5