ATOMIC HEART

ATOMIC HEART

9.0

Utopický komunizmus

Dlho očakávaný Atomic Heart titul od Mundfishu konečne vychádza, aby nás zaviedol do alternatívnej minulosti v roku 1955. Konkrétne do utopistickej verzie Sovietskeho zväzu, kedy vynálezy posunuli krajinu doslova do oblakov.

Teda dostanete sa do sveta, o ktorom niekedy Sovietsky zväz sníval. V tomto svete totiž žijú ľudia v mestách v oblakoch, jazdia na lietajúcich autách, obsluhujú ich roboti a plánujú ísť ešte ďalej. Na Mesiac, na Mars, ale aj pod vodu. Je to ako komunistická obdoba sveta, aký sme videli vo Wolfensteinovi, len tam, samozrejme, bol nacistický a aj aké sme videli v Bioshocku, kde bolo pre zmenu utopické mesto bez vlády, či už pod vodou, alebo vo vzduchu.

Tu je to celé vďaka jednému vedcovi, ktorý v roku 1936 objavil látku Polymer. Vďaka nemu vytvorili studenú fúziu, následne robotov, ale aj sieťové prepojenie Kollektiv. O dvadsať rokov neskôr raketového vzostupu Sovietskeho zväzu sa však niečo niekde zadrhlo. Tesne pred spustením kompletnej polymerizácie populácie a spustenia neurónovej siete Kollektiv 2.0 sa roboti v jednom z výskumných komplexov na planéte vzbúrili. Vy ako agent P-3 sa vydávate situáciu vyriešiť a predviesť vedca zodpovedného za aktuálne udalosti. Samozrejme, situácia sa komplikuje, vychádzajú na povrch ďalšie veci a o prekvapenia v príbehu nebude núdza. Nie všetko je také ideálne, ako sa na prvý pohľad zdá. Nakoniec Sovietsky zväz sa nezaprie.

Atomic Heart
Atomic Heart Vitajte v utopickom Sovietskom zväze
Vitajte v utopickom Sovietskom zväze

Atomic Heart Keď vytvárate robotov, nie všetko môže ísť podľa plánu.
Keď vytvárate robotov, nie všetko môže ísť podľa plánu.

Atomic Heart Povedzme, že niekto do robotov nenápadne skryl bojové funkcie.
Povedzme, že niekto do robotov nenápadne skryl bojové funkcie.

Čaká na vás veľmi pôsobivo vykreslený svet, o ktorom sa počas hry dozvedáte stále viac. Popritom nebude chýbať akcia, výroba vecí alebo aj puzzle prvky a celé to bude podfarbené dobrým príbehom.  Ale aký je to vlastne štýl hrateľnosti? O tom boli diskusie od začiatku. A v zásade je to všetko v jednom. Je to čiastočne Bioshock, čiastočne Wolfenstein, čiastočne Half-Life, a veľmi blízko to má aj k Prey. Len s tou obmenou, že tu bude ešte aj otvorený svet (respektíve viac väčších lokalít prepojených cestami). Ten je však  zároveň otáznym prídavkom, keďže nie je pre hru nevyhnutným. Na druhej strane môže ponúknuť viac zábavy pre tých, ktorí chcú hru prejsť celú a všetko získať.

Ale ešte predtým treba vedieť, že hra nie je vôbec jednoduchá. Nie je to štandardná strieľačka, v ktorej  budete hasiť po nepriateľoch stovky nábojov. Toto bude skôr o používaní sekery, šetrení si nábojov a zbieraní všetkého v dosahu, aby ste mohli ďalšie náboje a vylepšenia zbraní vyrobiť. Nehovoriac o hľadaní návodov na zbrane a vylepšenia, keďže tie sú veľmi vhodné pre jednoduchší presun. Osobne som z nich našiel asi polovicu a ľahko sa môže stať, že ich prehliadnete, alebo nepôjdete práve tam, kde je daná zbraň skrytá. Na jednej strane je to škoda, keďže si následne hru neužijete naplno, na druhej strane to dáva priestor na druhé prejdenie.

Rovno by som povedal, že minimálne dve prejdenia sú tu ideálne. Pri prvom sa ešte len rozhliadate, ako čo funguje, pri druhom už budete vedieť viac, pôjdete ďalej a hlbšie a budete si môcť aj viac všímať detaily sveta a technológií, keďže autori túto oblasť veľmi hlboko prepracovali.

Vaša postava v hre nazvaná P-3 je špeciálne vylepšený agent, ktorý bol vyslaný na vyriešenie problémy. V ruke máte implantovanú AI, ktorá bude situáciu komentovať a viesť vás vpred. Zároveň vie na diaľku zbierať korisť ako z mŕtvych nepriateľov, tak skrine, ale aj dvíhať veci do vzduchu alebo elektrizovať veci. Dostanete však aj mrazenie, polymerizáciu a ďalšie funkcie.  To je už oblasť schopností postavy, ktorú budete postupne rozširovať a odomkýnať. Rovno tu poviem, že nestihnete vylevelovať všetko a ani všetky možnosti nebudete používať. Viete sa však na niektoré veci zamerať.

Všetko si vylepšujete v špeciálnych automatoch, ktoré vám z nazbieraných súčiastok vypľujú či už zbraň ak máte návod, ale aj náboje, lekárničky, alebo čo si len zadáte. Nechýba rozoberanie zbytočných vecí na súčiastky, upgradovanie zbraní. Tu zistíte aké je zbieranie koristi potrebné. Mimochodom, určite vždy hľadajte miestnosti s automatmi ako v budovách, tak vonku, keďže je tam vždy aj automat na ukladanie pozície. Hra sa síce miestami uloží sama, ale je dobré uisťovať sa takto, aby ste nemuseli hrať napríklad poslednú hodinu odznovu. Ani totiž neviete, ako vás hra dostane do situácie, ktorú s vaším aktuálnym arzenálom a zdravím nezvládnete. Toto spolu so zle uloženým automatickým checkpointom vás môže stáť veľa času.

Samotné levely kombinujú vnútorné, väčšinou rozsiahle podzemné komplexy a vonkajší otvorený svet. Tu sa dostanete do rôznych prezentačných budov a výskumných stredísk, kde všade uvidíte a zažijete niečo iné. Napríklad je tu múzeum, ktoré vám podrobne ukáže jednotlivých robotov, vynálezy tohto sveta, ale je tu aj výskumné centrum, ktoré napríklad ukáže puzzle miestnosti takmer ako Portal ale s inou koncepciou. Sú tu rôzne podivné prezentácie, alebo aj výskumy na zvieratách, rôzne podvodné, mimozemské výskumy a aj výskumy na rastlinách.

Atomic Heart
Atomic Heart Okrem robotov stretnete aj ďalšie nepodarené experimenty.
Okrem robotov stretnete aj ďalšie nepodarené experimenty.

Atomic Heart V hre bude množstvo puzzle prvkov, vrátane takých, za ktoré by sa ani Half Life nehanbil.
V hre bude množstvo puzzle prvkov, vrátane takých, za ktoré by sa ani Half Life nehanbil.

Atomic Heart Nie všetci roboti budú nebezpeční.
Nie všetci roboti budú nebezpeční.

Pritom veľa z výskumov sa obráti proti vám, pričom popri robotoch bude veľkým ohrozením aj rastlinstvo, ktoré vie napádať ľudí a spraviť z nich zombíkov. Bude ich hneď niekoľko typov a budú sa vedieť spájať a spolupracovať na vašej likvidácii. Podobne roboti budú rozmanití a hoci sú maskovaní ako bežní roboti, ich bojový mód je smrtiaci. Napríklad taký kuchynský robot vás rád rozseká svojimi nožmi. Nechýbajú rôzne drony, senzory na vašu detekciu, opravárenské zariadenie. Hlavne všetci budú nebezpeční a len postupne sa naučíte, čo na koho platí a aké zbrane na nich používať.

Toto všetko ešte doplnia bossovia, ktorých bude hneď niekoľko a každý bude zaujímavý a netradičný. Nakoniec podobne ako dizajn všetkého v hre. Zároveň ich nebude jednoduché zlikvidovať a bude potrebné sa dostatočne vybaviť nábojmi a lekárničkami. Ideálne je aj všetko priebežne upgradovať a naučiť sa využívať doplnkové možnosti.

Preto je vhodné všetko prehľadávať a prechádzať celým svetom a zbierať všetko, čo sa dá. Mimochodom, hra má síce mapu, ale len mapu vonkajšieho sveta. Vo vnútri budov si budete musieť poblúdiť a blúdiť aj budete. Totiž autori síce spravili veľa misií zaujímavých, ale viackrát vás vyšlú po veľkých budovách na fetch questy, teda budete musieť pozbierať rôzne veci a doniesť ich naspäť. Nie je to niečo opakujúce sa, keďže vždy idete do iných časti budovy a vždy vám úloha predstaví niečo viac o tomto svete, ale príbehovo je to vtedy aj na hodinu-dve zaseknuté. Nehovoriac o tom, ako miestami blúdite. Totiž často sa vám pri misiách stane, že ukazovateľ cieľa misie ukazuje samotný cieľ, ale neukazuje, ako ho dosiahnuť, alebo čo tam doniesť. Je to nešťastné, keďže pre zmenu inokedy ukazuje doslova každý roh, za ktorý máte zahnúť. Osobne som tak aspoň hneď niekoľkokrát nevedel, či sa niečo pokazilo v skriptoch, alebo či mám len niečo hľadať. V zásade ak sa vám to stane, vždy len hľadajte, ako to vyriešiť, alebo kam máte ísť. Vždy tam niečo je. Hľadajte papiere na zemi, chodby, ktorými sa tam dostanete, puzzle prvky, ktoré možno na prvý pohľad nevidíte, alebo len choďte chodbami ďalej.

Zaujímavým spestrením prechádzania sú puzzle zámky na dverách a musíte buď vyriešiť jednoduchú logickú úlohu, alebo v správnom čase aktivovať všetky súčasti zámku, alebo zatlačiť správny kód, ktorý však už musíte niekde nájsť. A to vám miestami za chrbtom budú behať roboti a pôjde vám o čas, keďže niekedy aj keď nepriateľov zničíte, opravárenskí roboti sa hneď zbehnú a začnú ich opravovať.  Stresu bude viac ako dosť.

Tipy a návody na získanie zbraní sme zhrnuli v samostatnom článku.

Atomic Heart
Atomic Heart Niektoré scény v hre budú jedinečné. A, samozrejme, sovieti si dali záležať na sexualizácii robotov. Hra vám o tom povie viac.
Niektoré scény v hre budú jedinečné. A, samozrejme, sovieti si dali záležať na sexualizácii robotov. Hra vám o tom povie viac.

Atomic Heart Vokajšie prostredia sú drsné, ale na presun sa dá aspoň využiť auto.
Vokajšie prostredia sú drsné, ale na presun sa dá aspoň využiť auto.

Atomic Heart O boje s bossmi nebude núdza.
O boje s bossmi nebude núdza.

Osobne mi prejdenie hry trvalo 17 hodín, a to aj so zásekmi a opakovaniami, ale vonkajší svet som výrazne neriešil. Len som sa ho snažil prebehnúť, keďže je drsný a ak vás roboti nájdu, posily neustále prichádzajú. Musíte sa o nich vždy takticky postarať. Na druhej strane, vo vonkajšom svete sa nachádzajú challenge lokality, ktoré keď prejdete, získate plány na ďalšie doplnky na zbrane. Zároveň je tu niekoľko veží, ktoré vám pridajú prístup ku kamerám, s ktorými ovládate zariadenia v priestore. Napríklad si nimi otvoríte bránu, alebo niečo aktivujete. Pridá sa aj jeden typ z vozidiel v prostredí, ktorý je pojazdný a môžete si tak spraviť výlet. Ale treba mať na pamäti, že auto sa ničí veľmi rýchlo.

Povedal by som, že vonkajší svet hra nevyhnutne nepotrebovala, aj keď je dobrá vec nechať hráčom aj ďalšie doplnkové možnosti. Zároveň v ňom môžete obdivovať jedinečné stvárnenie celého sovietskeho sveta, nad ktorým sa týčia gigantické sochy, lietajúce mestá a ktoré je zároveň ničené vlastnými vynálezmi.

Totiž komunisti tu nie sú vykreslení práve pozitívne, autori ukazujú dopady štýlu vládnutia. V ich ideálnej spoločnosti si vraj majú byť všetci rovní, ale viditeľne niektorí sú si rovnejší a hlavne chcú všetko ovládať. To ukáže aj ďalšia téma príbehu hry, keďže vraždiaci roboti nebudú jediným plánom. Popritom sa viac dozviete aj o hlavnej postave, ktorá tu rovnako nie je len tak. Chýbať nebude ani Baba Yaga a domček na stračej nôžke.

Atomic Heart
Atomic Heart Puzzle prvkov na odomkýnanie dverí bude viac ako dosť.
Puzzle prvkov na odomkýnanie dverí bude viac ako dosť.

Atomic Heart Dobre je zapracované aj zbieranie vecí, výroba a vylepšovanie zbraní.
Dobre je zapracované aj zbieranie vecí, výroba a vylepšovanie zbraní.

Atomic Heart Vonkajšie územia umožnia voliteľné úlohy v testing ground centrách, kde získate nové upgrady.
Vonkajšie územia umožnia voliteľné úlohy v testing ground centrách, kde získate nové upgrady.

Vizuálne ponúka Atomic Heart veľmi pekný zážitok, hlavne celkovou estetikou a prepracovaním netradičného sveta. Na každom kroku vidíte, ako to mali autori premyslené a prepracované. Stále do prostredí prinášajú niečo nové, stále vidíte iné zariadenia, laboratóriá, tajné pokusy. Všetko pekne vizuálne zachytené, ako materiály a efekty rôznych tekutín, rôznych netradičných materiáloch to celé ešte zvýrazňujú. Je však škoda, že detaily nie sú všade maximálne, ale na rozsiahlosť a relatívne malý tím vývojárov je to prekvapivo dobré. Špeciálne vnútorné priestory. Pri vonkajších už záleží od toho, kam sa pozeráte, niekedy to môže byť pekné, niekedy vidieť, že sa v diaľke príliš strácajú detaily a vyzerá to jednoducho.  Rovnako vidieť, že autori niekde nedotiahli animácie NPC, alebo veci sú nad zemou, ale zase inde si užijete parádne, priam poetické prestrihové scény alebo doslova  scenérie berúce dych.

Nakoniec ako malý oddych v miestnych TV bežia epizódy z No Počkaj zajac. Čo je prekvapivé, keďže animák začal v roku 1969 a tu sme ešte len v 1955. Ale podobných akcelerácií a vecí z budúcnosti je tu viac. Nakoniec polymér to celé akceleroval.

Zároveň má hra na PC aj DLSS, respektíve aj DLSS 3 s frame generation a v 4K tak hra na RTX 4080 nemá problém ísť cez 120-150 fps. Aj keď DLSS3 pridáva len okolo 10 fps, zrejme pre zlé zapracovanie. Zvláštne je, že hre minimálne zatiaľ chýba raytracing. Zrejme ešte neboli v Steam verzii nebol a príde až patchom buď pri vydaní, alebo neskôr. Čo je dôležité a na čo si už autori na PC dávajú pozor, je prepočítanie shaderov pri spustení hry. Tu to nechýba a hra tak nebude priebežne zasekávať, aj keď na začiatku si po spustení chvíľu počkáte.

Hra je, mimochodom, prekvapivo plynulá a stabilná, pády boli minimálne a len dvakrát mi hra padla pri výrobe vecí, kde autori zrejme nemajú alebo nemali niečo ošetrené.  Nakoniec je škoda, že hra nemá české titulky, keďže textov sú tony. Zrejme však čoskoro uvidíme vygenerovanú češtinu cez AI.

Zvuková stránka je veľmi dobrá, Mick Gordon pekne zapracoval na hudbe a vytvoril pôsobivý doplnok k tomuto netradičnému svetu. Spracoval ako ruské klasiky, tak pridal aj rôzne akčné motívy dopĺňajúce príchody nepriateľov. Pre zmenu Focus zapracoval na kvalitnom anglickom dabingu, kde si užijete často zábavné dialógy hlavnej postavy, či už s ostatnými postavami alebo svojou AI.

Celkovo je Atomic Heart veľmi pôsobivá hra ako spracovaním, tak aj hrateľnosťou. Atomic Heart sa prakticky pridáva k Bioshocku a Wolfensteinu a ponúka rovnako zaujímavé prepracovanie sveta v alternatívnej minulosti.  Tým nás hra prevedie, pričom  veľmi dobre spojí rozprávanie príbehu, náročnú akciu, výrobu predmetov a aj množstvo puzzle prvkov a levelov. Half-Life 3 by sa mohol týmto spojením inšpirovať.

Nie všetko je úplne dokonalé a otvorený svet je otázny a niektoré prvky hrateľnosti sú zle nastavené, ale stále je to dostatočne rozsiahla hra, pričom ponúka neustále niečo nové. Možno je toho až toľko, že všetky možnosti pri prvom zahraní ani nevyužijete, respektíve nenájdete. Preto sa žiada ďalšie zahranie.  Zatiaľ nevieme, či hra dostane aj pokračovanie, ale základ sveta má dobrý a rozširovať sa to dá podobne ako Wolfenstein.

napísal saver 20.2.2023
Páči sa mi! (+15)
9.0