STAR WARS: TALES FROM THE GALAXY'S EDGE - ENHANCED EDITION

6.5

Krčmové príhody barmana Seezelslaka

Recenzia na PS VR 2 verziu

V histórii herného biznisu neexistuje viac premrhaná príležitosť ako exkluzívna licencia na Star Wars hry v rukách EA. Držali ju niekoľko rokov a koľko hier priniesli? Dve? Hneď, keď sa licencia otvorila aj vlastným vydavateľom, začali vznikať mnohé iné hry. Menšie už sú vonku, na väčšie si ešte počkáme. Dôležité ale je, že fanúšikovia majú väčší výber hier rôznych žánrov na rozdielnych platformách. prekvapivo sa značke darí vo virtuálnej realite, keďže hráčov zjavne baví sekať svetelným mečom a na trhu zatiaľ nie je technológia, ktorá by im to umožnila v skutočnosti.

Táto hra nie je úplná novinka. Pôvodne vyšla už v roku 2020 na Quest headsety. Teraz tu ale máme nový PSVR 2 a ten k vydaniu potrebuje aj kopu hier. No a nič nie je jednoduchšie, ako zobrať staršie tituly, poriadne ich preleštiť, pridať nový obsah a dať hráčom ďalší dôvod, prečo by mali utekať do obchodu po nový headset od Sony. Po novom sa tak hre nafúkol nielen obsah, ale aj cenovka a názov. Ten teraz znie Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition a za hru dáte 50 eur.

Hra dobre kombinuje smerovanie pre Star Wars fanúšikovia a aj pre nezasvätených hráčov. Ponúka veľa odkazov na rôzne časti známej série, ktoré fanúšikov oslovia. Zároveň si nemyslím, že je nutné detailne poznať Star Wars folklór, aby ste si hru užili. Ponúka totiž samostatné príbehy, ktoré fungujú aj bez širších znalostí, aj keď teda viac z hry máte, ak sa orientujete v tomto univerze. Nosný dej sa síce odohráva medzi epizódami VIII a IX, kedy Prvý rád ďalej naberá na sile, avšak jeho odbočky vás zavedú aj do minulosti. Konkrétne dve storočia pred udalosti pôvodnej trilógie.

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition
Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition Vo vesmíre dlho nezostanete
Vo vesmíre dlho nezostanete

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition Graficky to mohlo byť aj lepšie
Graficky to mohlo byť aj lepšie

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition Ovládanie je naozaj intuitívne
Ovládanie je naozaj intuitívne

Ste obyčajným mechanikom na vesmírnej lodi niekde nad planétou Batuu. Riešite svoje bežné veci, pripravujete kontajnery na prepravu, proste taká všedná nuda. Tento deň je ale iný a nie práve v tom dobrom zmysle slova. Musíte totiž čeliť útoku pirátov, ktorí vás chcú obrať. Síce sa vám podarí ubrániť, systémy lode sa dostali do kritického stavu a ak nechcete byť súčasťou neplánovaného ohňostroja, musíte rýchlo nájsť únikový modul. Tak sa dostávate na samotnú planétu Batuu, kde váš príbeh začne naberať na obrátkach.

Je to nová variácia na tradičné trópy, kedy sa z nuly stane hrdina a dokonca prispejete k celkovému snaženiu poraziť Prvý rád. Na planéte vám zachráni život utáraný barman Seezelslak, ktorý vám dá prvé jednoduché úlohy a už sa veziete. Jedna úloha vedie k ďalšej a tá k ďalšej. Ani sa nenazdáte a zo zbierania vecí v neďalekej prírode je infiltrácia základne Prvého rádu. Pomedzi to bojujete s gangom, droidmi, dokonca zachránite známe dynamické duo C-3PO a R2-D2, ktoré je tu na tajnej misii pre Odboj. To sú tie malé a milé prepojenia na hlavnú sériu, ale ak vám nič nehovoria, v pohode, nič to na hre pre vás nemení.

Hra takto naservíruje trojicu hlavných a postupne rozvetvených úloh, ktoré z vás behom nejakých tých 3-4 hodín spravia hrdinu. Okrem toho tu ale nájdete aj vedľajšie úlohy. Musíte niečo nájsť, priniesť a podobne. Poviem vám, žiadna hitparáda. Síce to hru natiahne, ale nejako zásadne vás to neobohatí. Oveľa zaujímavejšie sú Seezelslakove príbehy. Tie totiž nielen počúvate, ale hlavne ich prežívate. Dostanete sa do kože padawanky v dobe Republiky a zažijete to, ako sa z nej stala majsterka rádu Jedi. Taktiež sa z vás stane robotický lovec odmien. Teda, možno sa z vás stane.

Môj najväčší problém s hrou je, že už má takmer 3 roky, toto má byť jej definitívna verzia, ale stále obsahuje chyby, ktoré v nej boli od začiatku. Bugy a glitche dokážem prežiť, aj keď hodnotenie sťahujú. Prelínajúce sa modely, zaseknuté končatiny...to sú veci, ktoré poznáte a bohužiaľ sa s nimi musíme zmieriť. Nedokážem sa však zmieriť s tým, že je roky v hre bug, ktorý zablokuje prístup k jednému z týchto príbehov, takže si vlastne ani neodkážete užiť celý obsah. Oficiálna komunikácia z roku 2021 hovorí, čo máte robiť, aby sa to nestalo. Ale je rok 2023 a ja nechcem googliť, čo mám robiť, ak sa mi to náhodou stalo. To malo byť dávno opravené. V zásade ide o to, aby ste na interakciu s predmetmi a postavami išli jedným postupom a nerobili veci v inom poradí, či napríklad neskočili Seezelslakovi do reči.

Najhoršie je, že kým Jedi príbehy sú zaujímavé z naratívneho hľadiska (z pohľadu hrateľnosti je to trochu fádne, aj keď sekanie mečom je zábava), práve toto je najzaujímavejší príbeh z pohľadu hrateľnosti. Ale mnohí si ho možno neužijete. Zostáva vám tak len hľadanie v starých uložených pozíciách, kým nájdete tú, cez ktorú sa k aktívnemu príbehu dokážete dopracovať. A ja si teda zábavu predstavuje trochu inak.

Prejdete po rôznych lokalitách Batuu, kde na vás čakajú rozličné nástrahy. Veľa času budete strieľať a musím priznať, že to je zábava. Nie je to revolučné, nie je to nijak výrazne iné ako v ostatných hrách, akurát je to zábava. V rukách máte kopu známych blasterov zo Star Wars univerza, každý má iné vlastnosti a nájdete si tu svojich favoritov. Svetelný meč získate len v dvoch príbehoch v bare a budú to kratšie segmenty. Najviac je tu strieľania a potom sú tu aj nejaké tie hádanky. Tie buď vyriešite ručne, alebo na to máte nástroj, ktorý kombinuje elektrický skrutkovač, nabíjačku a letovaciu lampu. Môžete tak uvoľňovať panely, nabíjať droidov alebo uvoľniť zabezpečené plochy.

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition Narazíte na niekoľko známych tvárí
Narazíte na niekoľko známych tvárí

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition Hádanky nesmú chýbať
Hádanky nesmú chýbať

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition Na pár chvíľ do rúk dostanete aj svetelný meč
Na pár chvíľ do rúk dostanete aj svetelný meč

Musím pochváliť intuitívnosť ovládania, ktorá z akcie robí zábavu. Všetko máte na sebe. Zbrane si pripnete na opasok, takže ich môžete tasiť ako Cad Bane. Neskôr si ďalšie dve zbrane dáte aj do držiakov na chrbát. Jednoducho sa pre ne natiahnete ovládačom, stlačíte tlačidlo a zbraň máte v rukách. Na hrudi zas máte ľadvinku, ktorá je ako váš inventár. Z neho si vyberáte predmety, termálne detonátory a podobne. Na pravom predlaktí máte zas bacta lekárničku, ktorú dokážete pohodlne zobrať ľavou rukou a použiť. Z hľadiska ovládania je to asi najlepšie spracovaná akčná hra, akú som vo VR hral.

Graficky to tiež nie je práve najlepšie. Horizon parádne ukazuje možnosti nového hardvéru, ale toto je hra, ktorú by zvládla aj PS4 s prvou generáciou PSVR v rovnakej grafike. To je trochu škoda. Zvukovo je to ale Star Wars. Ich nekonečná knižnica zvukov a efektov sa opäť ukazuje v plnej kráse a zvuková kulisa hry je špičková. Veľmi dobrý je dabing, pričom sa vracajú aj staré známe hlasy: Frank Oz (Yoda), Anthony Daniels (C-3PO) alebo Jim Cummings (Hondo Ohnaka). V tomto ohľade hra rozhodne nesklamala.

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition je zvláštna hra. Nenájdete tu niečo, čo by ste už predtým nevideli mnohokrát. Dalo by sa povedať, že je dokonca dosť tuctová. Ale aj tak dokáže zabaviť, a to hlavne vďaka veľmi intuitívne spracovanému ovládaniu, z ktorého ťaží najmä akcia. Samotného obsahu tu ale nie je veľa a vydrží vám na nejakých 6 hodín maximálne. O to horšie, že sú tu stále bugy, ktoré vám blokujú prístup k časti tohto obsahu. Niečo také je neodpustiteľné pri vydaní hry, nie ešte niekoľko rokov po ňom.

napísal matus_ace 27.2.2023
6.5
7.1