LUNARK

LUNARK

6.5

Po stopách kultového Flashbacku

V deväťdesiatych rokoch minulého storočia pomaly začal expandovať videoherný svet a k slovu sa dostali vo väčšom meradle aj PC a ich aplikácie a hry. Kým v osemdesiatych rokoch ste kvalitné tituly vedeli hrať len na konzolách, v deväťdesiatych sa tvorcovia hier viac odviazali a kvalitné tituly boli ľahko dostupné aj na slabších počítačoch. O to viac chytili masu mladých hráčov, ktorí sa nevedeli dočkať, kým v škole odzvoní posledná hodina, aby si mohli zahrať na svojej 386-tke herné klasiky bez ohľadu na žáner.

„Písíčkári" mali vždy výhodu, že videohry pre nich boli nielen lacnejšie ako na konzolách, ľahšie dostupné, ale mali menej bugov, lepšiu grafiku a celkovo lepšie navrhnutú hrateľnosť. Tým pádom si ich užívali a hrávali dookola, hlavne vtedy, keď ponúkli férovú výzvu, nastavenie obťažnosti, bonusy a pre mňa dôležitý chytľavý príbeh. V takom príbehu a hlavne v dialógoch, ktoré obsahuje, môžete hľadať určité tajomstvo, napätie a zvraty nielen ako hráč, ale aj ako divák. Hlavne, keď máte možnosti vedenia rozhovorov.

Keď do toho primiešate ikonickú grafiku, atmosféru a chytľavý soundtrack, je možné, že sa hra neskôr môže stať kultovou. Prince of Persia, Another World, Flashback, Blackthorne - to je len zlomok toho, čo ste si vtedy vedeli vychutnať. Výhodou týchto hier bolo aj to, že nemali veľkú konkurenciu a nestratili sa v mori žánrových hier, ako je to v súčasnosti. Jeden fanúšik si chcel veľmi zaspomínať na mladistvé časy strávené pri takýchto hrách a spravil si vlastnú verziu platformovej hry z deväťdesiatych rokov s názvom Lunark.

Lunark je fanúšikovský projekt a debut štúdia Canary games priamo venovaný fanúšikom práve takýchto klasických akčných 2D hopsačiek z minulého storočia. Pod krídlami vydavateľa WayForward, ktorý sa zaoberá podobnými žánrami, vyšla táto sci-fi platformovka, o ktorej sa nebojím povedať, že je čistou napodobeninou klasického Flashbacku.

Lunark
Lunark A váš príbeh môže začať...
A váš príbeh môže začať...

Lunark Dialógy sú pomerne jasné, priamočiare a dajú sa zrýchliť.
Dialógy sú pomerne jasné, priamočiare a dajú sa zrýchliť.

Lunark Animácie vám oživia príbeh.
Animácie vám oživia príbeh.

Príbeh hry sa odohráva na vzdialenej planéte ovládanej totalitným režimom. Vžijete sa do postavy menom Leo,  ktorý je kuriér s jedinečnými schopnosťami a s tajomnou minulosťou. S ním budete behať, skákať, visieť, liezť, kotúľať sa a strieľať cez animované pixel-artové prostredia od dystopickej metropoly, cez temné jaskyne, až po mimozemský les. Musíte prekonávať pasce, riešiť hádanky, získavať vylepšenia a bojovať s nepriateľskými droidmi a medzitým postretávate množstvo rozličných postáv, ktoré otestujú vašu oddanosť. Bude len na vás, či sa vám podarí odhaliť temný pôvod nového domova ľudstva a pravdu o sebe v tomto epickom sci-fi dobrodružstve.

Vaše dobrodružstvo začína príchodom na základňu agentúry, v ktorej pracujete. Po pár rozhovoroch vás hra zaškolí v základných pohyboch vašej postavy pomocou skúšobných droidov. Odporúčam hrať hru ovládačom, ktorý vám rozhodne uľahčí bežný pohyb, beh, skoky, preskoky, kotúľanie a kombinácie medzi nimi, čo sa vám rozhodne bude hodiť v tuhších situáciách. Ovládanie je intuitívne, jasné, s rýchlou odozvou a vcelku si ho budete užívať...hlavne pri akčných sekciách. Následne vám dá váš šéf informácie o prvej misii a vy sa vyberiete do vašej rakety. Dialógy sú síce jasné, no nie príliš obšírne a dajú vám presne také informácie, ktoré potrebujete. Osobne som dúfal v možnosti výberu odpovede, čo by hre dalo určitú živosť, vetvy príbehu a viacero zakončení hry.

Bez zbrane a štítu či zdravia sa v misiách nezaobídete. Celú cestu budete vlastniť len jednu zbraň, avšak obsahujúcu viacero funkcí. Na túto zbraň nepotrebujete hľadať náboje, keďže sa dobíja sama, keď ju necháte v kľude. Zo začiatku vám ponúkne na jedno dobitie len zopár nábojov, avšak keď v jednotlivých leveloch nájdete upgrade stanice, ku koncu vám už nepriatelia nebudú robiť problémy. Taktiež so streľbou budete môcť v neskorších častiach hry odvrátiť veľké rakety nepriateľov alebo aj pohyb nepriateľov samotných.

Život sa vám bude zobrazovať v podobe srdiečok, ktoré si viete obnoviť jedením rastlín pomerne husto roztrúsených po úrovniach. K vylepšeniu vášho života vám dopomôže objatím tajomný mních, keď sa vám ho podarí nájsť. Za 3 nájdené úlomky kryštálu vám zväčší život o jedno srdce. Jednotlivé kryštály sa, samozrejme, nebudú len tak cestou povaľovať na zemi a na ich nájdenie budete potrebovať nielen dobré oči, ale aj chuť objavovať mapy úrovní.

Síce máte dostupný inventár hry, kde si zbierate nájdené kľúče či iné potrebné veci, ale väčšinou ich následne použijete v krátkom čase v tom istom leveli. Chýba mi tu kombinácia nájdených predmetov, čo by dalo inventáru skutočný zmysel. Úlohy na splnenie, ktoré vám počas hry dajú postavy naprieč hrou, spočívajú v dosiahnutí určitého bodu v úrovni, kde sa máte dostať, niečo zobrať, spustiť alebo zničiť. Cesta k nim nie je veľmi náročná a keď si zvyknete na útoky nepriateľov a zorientujete sa v leveloch, nebudete mať problém sa dopracovať k zdarnému cieľu.

Mapu levelu alebo podobné pomôcky k orientácií tu budete hľadať márne. Hra vás nebude vodiť za ručičku, ale taktiež vás nebude frustrovať svojou AI či level dizajnom. Na sľúbené hlavolamy sa obzvlášť netešte. V hre Lunark som našiel len jeden skutočný hlavolam a jednu pokus-omyl hádanku, kde sa len musíte správne teleportovať, aby ste našli kľúč. Ostatné je len o nájdení správnej cesty k predmetom, pričom si miestami poblúdite. Hra ukladá vašu pozíciu po úrovniach, ale fungujú v nej aj checkpointy. Počet checkpointov na level je taký akurát, ale nie vždy sú rovnomerne rozložené. Avšak po poslednej aktualizácií tvorca hry pridal pár checkpointov navyše, ako aj výber levelov po prejdení hry.

AI nepriateľov je na slušnej úrovni, ako aj ich dizajn. Zo začiatku po vás pôjdu napodobeniny netopierov a väčších pavúkov, potom sa stretnete s lietajúcimi sentinelmi, ktorí vás preženú šokovou terapiou. Neskôr príde na rad séria tuhých vojakov a droidov a k slovu sa dostanú aj ninjovia so šabľami, ktorí dokážu odraziť vaše projektily. Za zmienku stoja raketové delá, ktorých rakety viete odraziť pre zmenu vy a keď sa dostanete do lesov, dajú vám do tela laserom robotické gorily. Jediné čomu som nerozumel, je správanie stráží v leveloch v lietajúcej pevnosti. Síce vás spozorujú hneď, ako sa pred nimi objavíte, ale omráčeného kolegu jednoducho odignorujú.

Bossov si tu veľmi neužijete, keďže v hre nájdete len dvoch. Obrieho pavúka budete musieť zničiť 2x pomerne ľahko, ale finálny záporák vás vcelku vkusne preženie naprieč platformami. Páčila sa mi rôznorodosť dizajnu vedľajších postáv, ktoré okrem vtipných dialógov vám vedia ponúknuť vedľajšiu úlohu, ktorá však absolutne nemá nič s príbehom hry a nedá vám žiadny bonus navyše. Ako bezvýznamnú vychytávku pridal tvorca do hry hladkanie zvieratiek a tancovanie na diskotéke, keby ste sa veľmi nudili.

Lunark
Lunark Grafický štýl je príliš kostrbatý.
Grafický štýl je príliš kostrbatý.

Lunark Kde som to len videl?
Kde som to len videl?

Lunark Jeden nepresný pohyb a doslova spadnete z oblakov.
Jeden nepresný pohyb a doslova spadnete z oblakov.

Na to, že hra Lunark dáva hold starším hrám, jej pixelová grafika vyzerá horšie ako klasické platformové hry, ktoré napodobňuje. Pixel art je tu príliš kostrbatý, hlavne u postáv, ale jeho farebná škála je vcelku pestrá. Pozadia úrovní, ako aj animácie sú veľmi kvalitne spracované a hlavne idú plynule aj na starších počítačoch. Dizajn levelov ma potešil asi najviac. Jednotlivé úrovne sú členité, a keďže sa posúvate s vašou postavou medzi obrazovkami, budete mať vždy prehľad v danej časti, čo musíte prekonať a aká hrozba na vás čaká. Zaujali ma úrovne v idúcom vlaku, v lietajúcej pevnosti, kde využijete plazenie bez zbrane a level v lesoch, kde sa potrápite pri zbieraní sirupu zo stromov.

Absencia mapy miestami zamrzí, ale cestu k cieľom nebude ťažké nájsť. Najviac vás potrápia jednotlivé preskoky a skoky s rozbehom, ktorých tu musíte zvládnuť pomerne dosť a v poslednom leveli si ich užijete aj naslepo. Animácie sú robené formou rotoskopingu, tzn. herec natočil seba pri rôznych akciách na video a potom to následne obraz po obraze preniesol do pixelovej grafiky hry. Nie je to síce pastva pre oči, ale skôr pocta klasickým hrám z deväťdesiatych rokov. Mimochodom, tvorbu týchto animácií ako aj rozhovor s tvorcom si môžete pozrieť na Steam stránke hry. Lunark taktiež obsahuje veľa odkazov nielen na klasické hry, ale aj podobné sci-fi filmy.

Najväčším mínusom hry je však vykrádanie klasického Flashbacku z roku 1992. A to nehovorím len o grafike a farebnej škále hlavného hrdinu. Chápem, že hrateľnosť má spadať do žánru akčnej platformovej hry, ale ostatok by sa mal dištancovať. Príbeh, ktorý už dávnych časoch by bol plný klišé, je tu dosť podobný a má skoro rovnaké momenty ako Flashback. Niektoré animácie majú dokonca rovnaké scény. Napr. lietajúce sentinely sú presná kópia tých z Flashback hry, len v inom rozmere.

Niektoré koncepty levelov sú tiež dosť podobné, hlavne dystopické mesto, mimozemské lesy a jaskyne. Avšak Flashback sa mi zdal svojimi nápadmi a hlavne grafikou lepšie zvládnutý a zábavnejší. Síce po jeho prejdení máte na výber len voľbu ťažšej obťažnosti s tuhšími nepriateľmi, ale Lunark neponúkne ani len to. V Lunarku je obťažnosť vzostupná a po prejdení hry nemáte dôvod hru hrať znovu. Celá hra vám totiž zaberie zhruba tri večery a po jej prejdení môžete tak akurát skúsiť nájsť všetky ukryté artefakty či kryštály, keby ste chceli mať maximálny počet srdiečok. Žiadne časové výzvy, žiadne bonusové predmety, skryté zbrane či náročnejšia obťažnosť, čo je vcelku škoda.

Lunark
Lunark Pri prechode cez lávu si musíte pomôcť aj takto.
Pri prechode cez lávu si musíte pomôcť aj takto.

Lunark Mimozemský les skrýva nemálo prekvapení.
Mimozemský les skrýva nemálo prekvapení.

Lunark Level vo vlaku ma vcelku dobrý spád.
Level vo vlaku ma vcelku dobrý spád.

Hudba a zvuk je presne v takej kvalite, ako by ste od platformoviek z deväťdesiatych rokov čakali. Celok obsahuje chytľavé skladby, ktoré sa hodia do daných levelov a dávajú celku dobrú atmosféru. Zvuk je na tom taktiež veľmi dobre a jeho ambientné prvky si najviac užijete v mimozemskom lese. V hre som nespozoroval žiadne bugy alebo grafické glitche, takže vám nič nekradne zážitok z hrania. Poteší však, že tvorca hry aj pri plnej verzií stále myslí na pravidelné aktualizácie a pripomienky fanúšikov. Snáď sa priaznivci hry dočkajú výziev a bonusov na predlženie hry.

Lunark dáva bez okolkov hold klasickým platformovým hrám z deväťdesiatych rokov. Avšak až natoľko, že si neuvedomuje, že očividne vykráda Flashback z 1992. Taktiež pôsobí ako druhá časť trilógie, kde máte nielen otvorený koniec, ale aj úvod hry, ktorý nevyzerá ako začiatok príbehu. Ak vám však nevadia spomenuté negatíva a chcete si zaspomínať na rané časy PC akčných platformových hier a vychutnať skvelú hrateľnosť a atmosféru kostrbatého pixel artu, pokojne dajte hre šancu. Avšak počkajte na zľavu. Za plnú cenu hra rozhodne nestojí.

napísal jinxed 18.5.2023
6.5
7.6