DARKEST DUNGEON II

DARKEST DUNGEON II

8.5

Lovecraftovské kočovné potulky

Nikto nemá rád umelo naťahovanú hernú dobu. Obzvlášť v posledných rokoch však dominuje na trhu pocit, že nás hry tlačia do desiatok hodín len preto, aby si autori mohli odškrtnúť nezáživne sopľavú kampaň. Ale aj dnes občas vyplávajú na povrch klenoty, v ktorých vieme dobrovoľne stráviť desiatky, stovky a v extrémne dedikovaných prípadoch aj tisíce herných hodín a dokonca aj naďalej túžiť po ich už dobre známom, „hrejivom” žiarení. Darkest Dungeon 2 (ďalej DD2) sa rovnako ako jeho predchodca nezaprel a tak strávite minimálne 50 hodín len v základnej 5-dielnej kampani, avšak na kompletizáciu celej tejto púte sa pohybujete niekde v stohodinovej stopáži.

Hra bola od októbra 2021 exkluzívne dostupná v Early Access verzii na Epic Game Store a teraz konečne vychádza aj v plnej sile verzie 1.0 na Steame. Roguelike titul s bohatou znovuhrateľnosťou ponúka nástroje na zábavu aj za hranicami časových možností obyčajných smrteľníkov, a preto ak sa tohto hardcore žánrového dobrodružstva nezľaknete, rád by som vám predstavil jednu z najlepších investícií posledných rokov.

Darkest Dungeon II
Darkest Dungeon II Priznáte sa k svojim hriechom?
Priznáte sa k svojim hriechom?

Darkest Dungeon II Oltár nádeje je pre postup esenciálnym, takže hurá šetriť sviečky!
Oltár nádeje je pre postup esenciálnym, takže hurá šetriť sviečky!

Darkest Dungeon II Pestrá paleta jedenástich (teoreticky aj dvanástich) hrdinov vám dá dostatok možností na zostavenie vášho ideálneho tímu.
Pestrá paleta jedenástich (teoreticky aj dvanástich) hrdinov vám dá dostatok možností na zostavenie vášho ideálneho tímu.

DD2 je dokonalou adaptáciou Hobita!

Vypočujte ma! Partia charakterovo rozmanitých, rokmi bojov ostrieľaných, no napriek tomu zlomených dobrodruhov sa vyberie na epické dobrodružstvo smerujúce k pompéznej hore, neustále sa vynímajúcej v pozadí. Počas svojej púte budú usmerňovaní sivo odetým, bradatým rozvážnym deduškom, ktorého osobné ambiciózne motivácie nasmerujú partiu na skutočne morálne otáznu, no grandióznu púť. Počas potuliek viacerými regiónmi natrafia dobrodruhovia na nových priateľov, rozmanité indivíduá aj kadejaké obludy a svoju cestu zavŕšia pokusom o elimináciu hrozivého zla, skrývajúceho sa v srdci hory. A, samozrejme, tam bude aj kopa zlata a iných odmien... No čo som hovoril? Hobit!

Rád by som vám povedal čosi viac o tomto skutočne grandiózne prezentovanom príbehu, avšak jeho roztrieštená zmätená nátura bola pre mňa osobne vyobrazovaná až príliš abstraktne, a tak vám túto časť tohto chaosom zmietajúceho sa sveta veľmi neobjasním. Stačí však pochopiť základný koncept, teda putovanie hrdinov k obrovskej hore s posledným plameňom nádeje (doslova), ktorý má byť jedinou nádejou na záchranu pred totálnou apokalypsou. Ako som však spomínal, celá zápletka je skôr o jednotlivých hrdinoch, a preto sa dozviete najviac práve z menej farbistého rozprávania ich jednotlivých príbehov. Ale o tom neskôr. Zatiaľ stačí pochopiť: štyria hrdinovia + zdanlivo nekonečná cesta k hore + náročné roguelike výzvy + desiatky hodín života, ktoré vám už nik nevráti!

Lovecraftov sprievodca temnotou

V prvom rade, hra je skutočne obsiahla a ak čokoľvek náhodou opomeniem, prosím o odpustenie zarytých fanúšikov prvého dielu. Po druhé, kto hral originál, bude tu ako doma, no predsa bude všetko inak. No a v neposlednom rade, tu je hŕstka faktov o hre, ktorá ma skutočne pohltila. DD2 je roguelike kočovné dobrodružstvo spájajúce ťahový súbojový systém a prieskum. Aj samotný Lovecraft by bol určite na toto hororové, temné gotické pokračovanie série, zamieňajúce pôvodné škriabanie bludiskami za statný koč a vetviaci sa labyrint ciest, určite hrdý.

Hra si aj naďalej zachováva v podstate veľmi jednoduchú ideu, obohatenú o extrémne náročnú hrateľnosť. Vracia sa epicky znejúci rozprávač, ktorý vám v akejsi temnotou pohltenej dimenzii poskytne nielen útržky príbehu, ale aj dá cenné rady a hlavne dá možnosť výberu jednej z piatich kampaní, ktorou budete postupovať. Kampane sú tentokrát pomenované Confessions, teda akési spovede z hriechov, akými sú závisť, posadnutosť, popieranie a dve ďalšie. K vašej púti za očistením od hriechov a obnovením nádeje vo svete vám pomôže aj takzvaný Altar of Hope umiestnený v rovnakej dimenzii. Tento oltár je miestom na vylepšovanie hrdinov, odomykanie nových predmetov a všeobecné uľahčenie vášho postupu výmenou za sviece nádeje, ktoré zozbierate pri prieskume.

Hor sa na dozaista smrteľnú výpravu!

Najskôr by som vám rád načrtol základnú hernú líniu, ktorou sa to celé bude uberať. Všetko sa to začne v spomínanej temnotou a tieňmi planúcej dimenzii, kde váš pompézne gotický koč započne svoju jazdu. Prvou zastávkou je oltár, kde si za sviečky zozbierané v predchádzajúcej výprave vylepšíte, po čom vaše srdce túži a hlavne čo si môžete dovoliť, nakoľko ceny stúpajú prudko a priestorov na vylepšenie je mnoho. Po oltári sa so svojou pojazdnou úschovňou pre hrdinov vyberiete k akémusi schátranému domu, kde vlastnoručne elektronicky podpíšete zvolenú kampaň. Sviečky investované, kampaň zvolená, čaká nás už len rázcestie, na ktorom nachádzate štyroch obstojných bojovníkov z celkových 11 dostupných.

Plynule tak prechádzate aj s plným kočom do prvej tutoriálovej lokácie The Valley. Tu si odskúšate svojich štyroch dobrodruhov v prvom nepriateľskom kempe a zastavíte sa v prvej krčme. Časom sa táto prvá lokácia aj potreba neustáleho vracania do temnej dimenzie po smrti stanú dosť iritujúcimi, nakoľko každá nová výprava začína v týchto miestach a nijako si to, žiaľ, neurýchlite... Ako je už jasné, klasické putovanie zdanlivo nekončiacimi, náhodne generovanými bludiskami vystriedal tentokrát voľnejší prieskum sveta pomocou koča.

Vaši vo vnútri koča neustále proti vitamínu D súperiaci hrdinovia cestujú tentokrát už iba 3D generovanými prostrediami siedmich unikátnych a poriadne rozvetvujúcich sa regiónov. Je to v ohňoch ponorená pevnosť The Sprawl, chápadlami obrastené farmy The Foetor, prales mŕtvej vojny The Tangle, mystickou hmlou zahalený The Shroud, úvodná jeseňou zmietaná The Valley, krátka nezmapovaná, vysoko riziková aj odmeňujúca lokácia Sluice a vzhľadom na zvolenú kampaň rozličné Mountains prostredia súvisiace s finálnym bossom.

Koč cestuje svetom automaticky vpred, no vy ho môžete zastaviť alebo nakláňať do strán, vďaka čomu sa buď vyhnete prekážkam, alebo zozbierate po cestách roztrúsené bonusy. Do nového vygenerovaného regiónu zamierite vždy z krčmy, kde máte čas si chvíľu oddýchnuť a doplniť výbavu po ťažkej výprave. Každý nový región so sebou nesie nielen unikátne monštrá, šťavnatú korisť, ale aj zaujímavé miesta, ktoré stoja za preskúmanie. Tieto miesta známe ako uzly stromovej štruktúry, ktorá sa pred vami objaví vstupom do nového regiónu, spájajú jednotlivé vetvy, po ktorých vaša partia cestuje. Ak docválate až na rázcestie, je vám vložený do rúk výber ďalšej cesty, ktorú si ideálne zvolíte na základe pre vás zaujímavých uzlov roztrúsených po zvyšku mapy. Na ceste narazíte aj na nejaké tie riziká, ako zničenú cestu ničiacu vaše kolesá alebo pasce ničiace plášť vozu.

V hre nájdete množstvo útočných, neutrálnych alebo dokonca aj odmeňujúcich uzlov. Napríklad taký Assistance, kde je nutné nejako pomôcť hŕstke zatratencov za čo, samozrejme, dostanete odmenu. Oáza vylieči stres vašich hrdinov, Study a Cache sú zničenými a opustenými lokáciami, kde vás čaká iba korisť, no a Den je zase úkrytom monštra či obludy, ktorej sa musíte postaviť. Tower je mapu odhaľujúcou vežou, Hoarder je pocestný obchodník, Hospital je miestom pre liečenie chorôb, doplnenie života a elimináciu negatívnych vlastností postáv. Shrine rozvíja príbeh jedného zvoleného hrdinu, Lair skrýva trojfázový súboj končiaci bossom pre daný región, Cultists a Guardian je potom zase podobne súbojovým uzlom, avšak s omnoho náročnejšími a unikátnymi nepriateľmi. Na cestách si však treba dávať pozor aj na náhodné prepadnutia/kempy rozmiestnené na cestách medzi dvoma uzlami.

Darkest Dungeon II
Darkest Dungeon II Nosením sviečok k oltáru dosiahnete časom obnovu všetkých jeho budov
Nosením sviečok k oltáru dosiahnete časom obnovu všetkých jeho budov

Darkest Dungeon II Na každom rohu vás čaká nejaké to rozhodnutie, ktoré môže rozhodnúť o zvyšku celej expedície
Na každom rohu vás čaká nejaké to rozhodnutie, ktoré môže rozhodnúť o zvyšku celej expedície

Darkest Dungeon II Každý hrdina má svoje silné a, prirodzene, aj svoje slabé stránky.
Každý hrdina má svoje silné a, prirodzene, aj svoje slabé stránky.

Postup oltárom nádeje

Oltár nádeje je veľmi esenciálnou súčasťou celého DD2 zážitku a hlavným nástrojom zaručujúcim citeľný progres. Oltár vás po interakcii vhodí na akúsi mapu postupne opravovaných sa budov, kde investujete svoje sviečky do odmykania nových hrdinov, globálneho vylepšovania ich schopností, odomykania novej koristi pre váš kočiar, krčmu, súbojových či vlastnosti hrdinov zlepšujúcich predmetov, ktoré sa v každej ďalšej výprave musia objaviť. Ďalej viete investovať aj do zlepšení kočiara, zakladania s korisťou, zakúpiť domáce zvieratko na koč či dokonca odomykať unikátne skiny hrdinov aj vozu. Nechýba ani sekcia pomenovaná The Timeless Wood, kde si viete po výhre kampane uložiť vylepšenia pre konkrétnych hrdinov, teda až pokiaľ opäť neprehráte. Poslednou vecou, ktorá stojí za zmienku, sú takzvané Radiant a Infernal Flames, ktoré sú akýmsi výberom obťažnosti, nakoľko ich zakúpením si môže akýkoľvek masochista hru o niečo sťažiť a spraviť tak výzvu zaujímavejšou. Miesto vyobrazené na oltári sa neustále vaším progresom mení a vy ho budete spolu s vašimi zlepšujúcim sa schopnosťami iba s radosťou sledovať.

Krčmár, nalej!

Vyjadriť by sa patrilo aj k spomínanej krčme, ktorá zakončuje každú jednu lokáciu a je tak akýmsi majákom nádeje pre vašich utrápených hrdinov. Tu sa vaša partia usadí a prečká noc v teple, kým sa vydá na ďalšiu púť novým regiónom, ktorý si máte možnosť zvoliť vždy z dvoch dostupných. Tesne predtým ako sa vydáte na cestu, sa zároveň môže na základe vzťahov medzi vašimi bojovníkmi vytvoriť pozitívne alebo negatívne puto, ktoré rozhodne o rešpekte a pomoci alebo opovrhovaní a ignorancii vašich príkazov v boji. Vzťahy a čiastočne teda akási skupinová morálka ide oboma smermi a negatíva vašu partiu veľmi rýchlo rozbijú. Na zlepšenie vzťahov je tak nutné používať správne schopnosti alebo predmety do šenku, za ktoré viete budovať nielen putá, ale aj pridávať kadejaké pasívne schopnosti.

Zároveň si v krčme opravíte vašu káru, pridáte na ňu zvieratko vylepšujúce súčiastky/nástroje či kadejaké stanice, no a, samozrejme, aj plameň nádeje, ktorý v najprimitívnejšej/najľahšej fáze hry reprezentuje takzvaný Radiant Flame. Tento uľahčujúci plameň pridáva nejaké tie bonusy, no naopak zase znižuje počet vo svete roztrúsených sviečok. V krčme si ešte utratíte nejaké tie skill pointy na vylepšenie konkrétnej schopnosti vášho hrdinu na danú výpravu, čo-to nakúpite u krčmára a prečítate si aj kompletný záznam z vašej výpravy. Krčma je zároveň jedným z troch možných spôsobov, akým môžete dobrovoľne ukončiť výpravu a doniesť si so sebou domov všetky zozbierané sviečky. Ďalším je, samozrejme, porazenie finálneho bossa v hore alebo zabitie celej partie v boji.

Darkest Dungeon II
Darkest Dungeon II Podtitul lovecraftovské potulky by hre náramne sedel...
Podtitul lovecraftovské potulky by hre náramne sedel...

Darkest Dungeon II Finálni bossovia teda kreativitou rozhodne sršia!
Finálni bossovia teda kreativitou rozhodne sršia!

Darkest Dungeon II Symbolické pasáže z príbehov vašich hrdinov sú spracované excelentne
Symbolické pasáže z príbehov vašich hrdinov sú spracované excelentne

Posledný plameň neozbrojených

Podobne ako v pôvodnom DD, aj tu sa pobijete s hordami rozmanitých nepriateľov, bossov, environmentálnymi hrozbami a na konci dňa aj sami medzi sebou. Ústrednou mechanikou pre oba diely DD je spomínaný plameň nádeje siahajúci od nuly po sto, ktorý určuje odhodlanosť vašich hrdinov postupovať ďalej a zároveň predstavuje vzhľadom na jeho veľkosť buffy buď pre vás, alebo pre nepriateľov. Ak plameň vyhasne, musíte sa postaviť okultistom a teda máte ešte šancu sa nejako zachrániť pred úplným zatratením. Okrem plameňa je však pri súbojoch dôležité okrem životov a výšky útokov sledovať aj stres vašej výpravy. Stres reprezentovaný bielymi bodkami pod životom každej postavy rozhoduje o tom, či je vaša postava mentálne v poriadku, alebo vidí hrôzu všade navôkol.

Ak sa ukazovateľ stresu naplní, môžu nastať dve možnosti. Buď sa váš hrdina úplne zblázni, čím efektívne stratí 90% svojich životov a negatívne ovplyvní všetky vzťahy, alebo sa prenesie cez svoj stres, povznesie sa nad situáciu a získa z toho nielen životy, ale aj pozitívne vlastnosti. V hre nájdete stres znižujúce schopnosti a predmety, ktoré vám tieto situácie pomôžu zvládať, no niekedy je potrebné spraviť aj efektívnejšie riešenia, a to napríklad v nemocnici zbaviť vaše postavy negatívnych vlastností, ktoré im stres neustále zvyšujú.

Súbojový systém zostáva aj naďalej identický, a teda zapojíte sa do slučky turn-based zápasov hraných na kolá. Každý z vašich štyroch hrdinov disponuje v základe piatimi unikátnymi schopnosťami, ktoré buď zvyšujú nejaké tie pasívne efekty na sebe samom, alebo na postave spolubojovníka, dopĺňajú životy, debufujú nepriateľov, zasadzujú typický útok alebo kombinujú viaceré z vyššie uvedených. Najdôležitejšou súčasťou súbojov je v prvom rade vytvorenie si spoľahlivého tímu hrdinov, ktorých schopnosti sa medzi sebou elegantne dopĺňajú a vy tak môžete tvoriť pre hru esenciálne kombá. Na uľahčenie nám vývojári dali do rúk mocné nástroje v podobe CTRL a ALT tlačidiel, z ktorých prvé zobrazí tabuľku všetkých efektov v hre a aj ich podrobne vysvetlí a druhé zase ukáže akýsi kódexový pohľad pre daného nepriateľa, vďaka ktorému viete, čo vás môže postretnúť pri jeho útokoch.

Každý hrdina má teda v rukách poriadny arzenál, ktorý viete rozšíriť buď bojovými predmetmi, ako sú vrhacie bomby, život regenerujúce a efekty eliminujúce elixíry, alebo aj plameň nádeje obnovujúce lampy. Samozrejme, to nie je všetko, nakoľko ako som spomínal, každý hrdina má svoj unikátny vlastný príbeh, ktorý si vie odomknúť po vstupe do Shrine. Jeden hrdina má k dispozícii 5 kapitol vlastného obsahu, ktoré vždy sršia symbolizmom a v dvoch prípadoch sú dokonca predstavené rovnakou formou ťahových súbojov (napr. ako sa môj Baristan vyrovnával so smrťou vlastných vojakov a pochovával ich). Za splnenie týchto drobných kapitoliek dostáva váš hrdina vždy aj jednu novú schopnosť, takže váš piatimi schopnosťami vyzbrojený pásik si môžete dokonale personalizovať. Hrdinom je možné zároveň priradiť aj takzvané Trinkets, teda akési prstene, totemy a podobnú vylepšujúcu výbavu.

Vyskočia na vás 1-4 nepriatelia, kombináciou útočných a defenzívnych ťahov vašich hrdinov sa s nimi vysporiadate a hurá kočom za novou bitkou! Takýto povrchný opis znie skutočne primitívne, avšak hra vám dá zabrať. Nepriatelia nechcú zomierať podobne ako vy, a teda či už sa postavíte obyčajným nemŕtvym, žijúcim kanónom, obrovskému mozgu so zámkami či kadejakým lovecraftovským mimozemským obludám, budú sa rozhodne potiť nielen vaši hrdinovia, ale aj vy! Rozmanitosti je tu dostatok na niekoľko recenzií a hrateľnosť je natoľko zábavná a pohlcujúca, že hrám na pozadí pustenú hru aj počas tvorby tejto recenzie.

Darkest Dungeon II
Darkest Dungeon II Aj na takéto katastrofy príde...
Aj na takéto katastrofy príde...

Darkest Dungeon II Partia musí v rozhodnutiach vždy držať spolu, inak sa vám to rozsype ako domček z karát
Partia musí v rozhodnutiach vždy držať spolu, inak sa vám to rozsype ako domček z karát

Darkest Dungeon II Ach, vytúžená krčmička!
Ach, vytúžená krčmička!

Výprava drží pokope!

Všetko to „šťastie” v boji však neraz stojí aj na tom, ako dobre držíte svoju partiu pokope. Rozhodnutie ako naložiť s nájdenou korisťou, ktorou cestou sa vydať na rázcestí, ako kombinovať útoky, vyhnúť sa boju alebo zaútočiť a mnoho iných ťažkých herných volieb zostane na vás. A podľa toho aké pozitívne alebo negatívne vlastnosti majú vaši hrdinovia, ako často ich necháte zahrať si karty či čosi vypiť alebo ako vyhoviete ich vlastným úlohám či túžbam, podľa tohto všetkého sa budú tvoriť aj putá medzi nimi. A verte mi, že sa budete modliť, aby boli iba pozitívne! Vaša partia totižto najefektívnejšie funguje jedine vtedy, ak sa ich útoky dopĺňajú a nie keď jeden druhým opovrhuje. 20 bodov pozitívnych a negatívnych vzťahov sa tvorí medzi každými dvomi indivíduami, takže ich treba dobre zužitkovať.

Majstri ťahoviek majú veľkú pravdepodobnosť na úspešný zásah

Moja príprava na túto recenziu zahŕňala okrem hrania tohto brilantného sequelu čítanie recenzií pre pôvodný DD, pozeranie kvánt video obsahu a sledovanie ohlasov na Early Access verzie tohto šampióna. A aj ja som podobne ako tvorcovia na internete prišiel k záveru, že Darkest Dungeon II je nevydareným sequelom. Ale to na konci dňa absolútne nevadí, lebo ak sa na hru pozrieme ako na samostatný celok, tak dosiahla to, o čo sa zúfalo pokúšal napríklad Overwatch 2. Hra je totižto úžasnou turn-based strategickou púťou plnou prehľadávania, návykových súbojov a do základov prekopaných bludísk známych z prvého dielu. Po technickej stránke titul exceluje, audio-vizuálne spracovanie je na výbornú a obzvlášť musím pochváliť aj pompézne atmosféru podčiarkujúcu hudbu, ktorú aktívne počúvam aj počas recenzovania.

Najtemnejšie miesta tejto hry nenájdete tentokrát niekde hlboko v kobke, ale v emotívnych príbehoch hrdinov a pútavom svete, ktorý je vďaka zmenám v grafickom kabáte extrémne oku lichotiaci a s radosťou sa k nemu budete vracať. Darkest Dungeons 2 je hra, ktorá vám jednoznačne dá nielen pocit, ale aj skutočnú kontrolu nad tým, ako vaše putovanie skončí. Na každom drobnom kroku totižto záleží a každé rozhodnutie môže byť nečakane vaše posledné. Ak ste hrali jednotku príliš idealizovane, asi vás dvojka trochu sklame. Ak však mierite do hry buď ako nováčik, vlastník EA verzie, alebo žánrový fanúšik gotiky a občasného mimozemského chápadla, nemáte kúpou čo stratiť. A teraz už musím bežať, lebo zase sa mi zbláznila celá partia...

napísal Taiven 9.5.2023
Páči sa mi! (+2)
8.5