SWORD AND FAIRY: TOGETHER FOREVER

SWORD AND FAIRY: TOGETHER FOREVER

7.5

Stratený boh i starostlivá hrdinka v exotickej čínskej chuťovke.

Recenzia na PS5 verziu

Kedy ste naposledy hrali čínsku hru? Alebo inak, predstavte si hutnú japonskú RPG, ale vymeňte ju za čínsku mytológiu, plný čínsky dabing i postavy. Sword and Fairy je séria, ktorú sme doteraz sledovali z diaľky, ale je fajn vidieť aký potenciál v sebe skrýva. Minimálne 30 hodín sa výdatne zabavíte a hra mieša rozmanité prvky žánru.

Prvá hodina je pritom mimoriadne úderná. Štúdio Softstar napchalo hru animáciami v plnej dĺžke, jej štart je intenzívny. Kedysi existovali tri ríše a v intre uvidíte mužskú božskú postavu na 50. leveli, Xiu Wu, ktorá patrí do jednej z nich. Lieta bojiskom a v obrovskej náloži boja sa snaží prežiť. Užijete si rýchly tutoriál, objavíte real-time súboje a len čo prejdete dve lokality, príde opäť mocná animácia s obrovským súbojom, otváraním portálom a nečakaným koncom. Démon posiela zraneného Xiu Wu do ľudskej ríše.

Strih. A už ovládame ženskú postavu. Volá sa Yue Qingshu, je to mladé dievča, ktoré žije v dedinke za chrámom. Máte ju pod palcom a príde ďalší rýchly tutoriál v lineárnom koridore, kde preskúmate ako Sword and Fairy zapadá do žánru akčnej RPG. Má real-time boje a môžete v nich striedať bežné, silné a rozmanité špeciálne údery, ktoré sa budú postupne nabíjať. Len čo prejdete dve lokality, príde oddychová pasáž, kde sa z dedinky vydáte preskúmať blízky chrám. Atmosféra nepoľavuje, hrdinka je sympatická a máte čo objavovať.

Nebude trvať dlho, kým sa dvojica hlavných postáv prepojí. Yue Qingshu totiž zachráni zraneného boha Xiu Wu na pozemskej planine a on bez strateného meča ocení pomoc lokálnej znalkyne. Púť ich zavedie na nové miesta, nájdu ďalších spojencov i nepriateľov. Najmä duo Yo Sang a Bai Moqing (tie čínske mená idú fakt ťažko do hlavy) rozšíria dejové možnosti a rozličné otočky. Nudiť sa nebudete, hoci niekedy hra nasadí dlhočizné texty dopĺňajúce pozadie sveta, pri nich máte tendenciu rýchlejšie klikať. To kopa animácií je výborne zrežírovaná a radi budete pozerať sekvencie či bežať k ďalším bodom deja. Ale pozor, iba v čínskom jazyku s titulkami, čo však umocní lokálnu atmosféru.

Mimo deja putujete s hlavnými postavami, pričom zóny sú exoticky dizajnované a krásne navrhnuté. Hlavné úlohy mastia rýchlo vpred, preto sú vítané vedľajšie zadania od NPC popri cestičkách. Občas sa objaví aj možnosť podebatovať a voliť 1-2 možnosti, no väčšinou sa od vás čaká plnenie úloh, nie voľný pokec. Ale keď vandrujete k monštrám na bitky, po ceste môžete vyzbierať kvantá predmetov, rastlín a vecičiek. Inak je hra relatívne lineárna, ak sa držíte úloh – má však sčasti otvorené prostredia, ktoré vytvoria pocit voľnosti. V tom smere cítiť, že sme sa za 20 rokov posunuli ďalej a nový hardvér dáva veľké možnosti – a našťastie prostredia nepôsobia úplne prázdne. Predmety a suroviny využijete na tvorbu či upgrade zbraní v mestečkách, odporúčam pár minút stráviť s obchodníkmi.

Samotný boj prebieha v slušnom tempe a miestami pripomína viac sekačku ako taktickú RPG. Mix úderov vás poteší, len si treba osvojiť, ktoré tlačidlo slúži na bežný, silný a špeciálny zásah. Po ruke môžete mať do 8 špeciálnych ťahov, ale málokedy využijete všetky, zväčša ostanete pri troch-štyroch a idete naplno. Čím lepší špeciál, tým viac mágie zožerie alebo sa dlhšie nabíja. Dobré kombá a mágia platia najmä na bossov, tí sú tuhí a zakrývajú svoje slabiny.

Partia má rozdelené roly: Yue a Xiu sú na kontaktný boj a meče, Yo a Bai pália skôr z diaľky. Medzi postavami sa ľubovoľne prepínate v akcii, takže ak nájdete protivníka s istou slabinou a viete, kto na neho najlepšie platí, je otázka pár sekúnd, kým do neho reže ten správny. Bitky sú dosť veľká vizuálna mela a ázijskí tvorcovia ľúbia nasekať na obrazovku kopu nepriateľov, vašich hrdinov a rinčia tu rozličné efekty.

No a popri putovaní, objavovaní a boji sa nájde aj priestor na minihry. Jedna vec je varenie, ktoré vám prihrá fajnotky a zlepší štatistiky. Druhá je taká skákačka, kedy sa v časovom limite snažíte vyskákať po veľkých listoch na určité miesto a tam získať extra predmet. A napokon je tu kartová hra, kde máte istý arzenál na ruke a snažíte sa prebiť karty súpera. Karty majú isté elementy (slabiny/silné ťahy), dosť pripomínajú princíp kameň-papier-nožnice, pravidlo troch sa skrátka nezaprie. Buďte pozorní, hrajte správne karty a zväčša vyhráte. Sú to drobnosti, ale občas hrateľnosť oživia.

No fakt je, že Sword and Fairy má taký dynamický štýl, že hoci ide o trošku otvorenú RPG, neraz som išiel tvrdo po hlavnej línii, dejových animáciách a občas vedľajšom queste, že som sa veľmi nechcel zdržiavať. Vtedy oceníte, že to tu pekne odsýpa a hra nemusí mať ani hluché miesta. Zastavte sa na dákej minihre a zrazu tempo rapídne opadne.

PS5 verzia beží rýchlo, plynulo načítava oblasti i prechody do súbojov. Estetická stránka hry je pekná, framerate solídny, aj modely postáv sú fajnové. Prostredia hrajú najmä na atmosféru, kopa efektov sa prejaví v boji. Absencia anglického dabingu nevadí, i keď niekedy budete čítať aj 10 minút titulky. To sme si už zvykli aj z kopy JRPG...

Sword and Fairy: Together Forever je zaujímavý čínsky počin. Hrá podľa pravidiel žánru, akcentuje viac deja a akcie, lineárny charakter poteší najmä tých, čo sa nechcú veľmi zdržiavať a funguje to. Ak si dáte načas, možno hru zmastíte za 20 hodín, vychutnávači nech ešte desať prirátajú. Celkovo fajn prekvapenie a z čínskych štúdií sa dajú čakať fajné zážitky.

napísal Korec 5.6.2023
7.5
7.3