FINAL FANTASY PIXEL REMASTER

FINAL FANTASY PIXEL REMASTER

8.5

Lekcie z RPG histórie štartujú

Človek si tu tak čaká na Final Fantasy XVI a zrazu prichádza čosi na recenzovanie z tejto série. Reku, super! Ibaže namiesto 16 došla celá séria 1-6. No tesne vedľa! Ale je to zaujímavá kolekcia prvých častí série zo starých systémov, ktoré azda mnohí hráči minuli – takto môžu získať veľký balík naraz. Na mieste je, prirodzene, klasická otázka remasterov - ako hry zostarli, čo nové prinášajú a či sa po dlhej odmlke oplatí vôbec do nich pustiť.

V tejto kolekcii dostanete všetkých šesť hier, no existuje možnosť kúpiť si ich samostatne – tú oceníte, ak ste už nejaké časti hrali a nemáte chuť na repete. Ak pôjdete do celej kolekcie, stojí ako plná AAA hra (70-75 eur), máte tu hrateľnosť na dlhé hodiny, ale každý diel si budete inštalovať samostatne a aj sa individuálne spúšťa. Čo je výhoda, hoci to nie sú obrovské hry, môžete si nechať nainštalované dve-tri, podľa chute a potreby. Veľkosť býva úsporná, každý diel zaberá pár GB, žiadne mamutie rezervácie miesta na pevnom disku.

Šestica hier vyšla v rokoch 1987-1994 a hoci už boli viac ráz remastrované či upravované, tieto verzie vychádzajú z originálu. Takže trojka a štvorka nie sú Nintendo DS verzie v lepšej grafike, ani päťka a šestka nevyužila prerábku na iOS. Ale nie sú to ani úplne ultra stariny, ktoré dostali narýchlo vyššie rozlíšenie a poďme ich rýchlo vydať. Kolekcia najskôr vyšla na Steame a mobilných platformách a teraz sa k nim pridali PS4 a Switch.

Séria je známa tým, že každý diel má vlastný svet, partiu postáv, príbeh i herné systémy. Spoločným menovateľom je vandrovka po mape či ťahové súboje, neraz ide o záchranu sveta či krajiny v núdzi, no čím sme ďalej, tým sú scenáre silnejšie. Pokiaľ ide o naráciu, každý má určite favorita, no najväčšie čaro má azda prvý diel (tu to všetko začalo) a šiesty (spletitá dráma s top postavami ako Terra, Locke či Kefka). Príbehy naberú spád v skorších dieloch dosť rýchlo a postavia vás pred jasnú úlohu, no sú neraz spletité, dosypú ďalšie postavy, ich minulosť či zvraty a motivácie. Často sa stávky postupne zvyšujú, nechýbajú dramatické momenty, ikonickí záporáci (mnohí budú tvrdiť, že neskoršie diely priniesli čoraz lepších) a japonská scenáristika len málokedy sklame. Sú tu politické motívy, vzbury, rebeli, neľútostní panovníci či zlí čarodeji, rozmanité proroctvá či ten konca sveta.

Pre tieto atribúty sériu ľúbime: dej/postavy. Veľké svety na objavovanie. Chytľavé súbojové systémy. Každý diel plní všetky tri kritéria – tým, že svet je vždy iný, má vás čím prekvapiť a je čo nájsť. I keď prvé dva diely vyšli po sebe pomerne skoro, takže svety sa na seba najviac podobajú. Celkovo sú univerzá členité, spravidla putujete na veľkých mapách z izometrického pohľadu a menia sa krajiny i prostredia: lesy, púšte, pláže, moria, dedinky, hrady, zámky.

A teraz súboje. Na ťahové princípy prvých troch časti nadviazal ikonický Active Time Battle (ATB) vo štvorke, kde sa vám nabíjajú paralelne ukazovatele v čase a vy sa rozhodujete, čo použiť z menu. V súbojoch si sledujete zdravie a magické body, vyberáte zo silnejších úderov a máte rozličné povolania postáv v partii, takže kombinácie sú vítané. A potrebné pre nepriateľov, kde najmä bossovia väčšinou šermujú zákernými trikmi či veľkými ukazovateľmi zdravia.

Hry zostarli ako aj iné RPG z dielne Square-Enix – na dnešné pomery sú relatívne jednoduché, no aj dobre uchopiteľné, lebo herné princípy rýchlo pochopíte: dialógy, putovanie, poklady, súboje, všetko je jasné od prvých minút. Samozrejme, svety nemajú detailnú grafiku, ale retro nádych a v ňom sú dobré lokality i prostredia. To najlepšie sa skrýva v taktike a súbojoch – tie zostarli najlepšie, hoci sa môžu zdať zjednodušené, elementárne pravidlá fungujú a hociktorý diel sa dá užiť.

Ale potešiteľné sú drobné vylepšenia, ktoré vám odľahčia archaickú hrateľnosť. Napríklad možnosť preskakovať dlhé animácie – tú oceníte, ak dej poznáte alebo upaľujete vpred ako ja pri testovaní. Či šanca zrýchliť tempo súbojov, ktorá vám môže pomôcť, ak len máličko pridáte tempo či uškodiť, lebo aj súperi budú útočiť rýchlejšie. Vyššie obrátky odporúčam zapínať skôr pri grindovaní, no na bossov zvoľnite tempo a sústreďte sa poriadne. Zlepšil sa aj pohyb do jednotlivých strán. Dokonca si môžete vypnúť aj náhodné súboje či nastaviť rýchlejšie získavanie skúseností. No, našinci nebudú dlho otáľať. Napokon je tu skvelá vítaná pomoc: autosave systém a možnosť manuálne ukladať hru, kedy chcete!

Pokiaľ ide o ďalšiu devízu, nastražte uši, lebo každý diel má kvalitný soundtrack. To vieme aj vďaka existencii hudobných hier Theatrhythm: Final Fantasy, ktoré majú stovky chytľavých piesní z mnohých dielov série vrátane prvých. Nájdete tu nádherné motívy z miest, putovania i bojové songy. Stále z nich cítiť, že je to muzika staršieho dáta, no je chytľavá, prepracovaná a dobre znie i dnes. Plus plní úlohu sprievodcu, keď v hrách trávite desiatky hodín. Čím ste ďalej, tým viac skúmate, čo sa ešte zopakuje a kde Nobuo Uematsu fakt objavil čosi nové.

Pre účely recenzovania som primárne hral prvý a šiesty diel, lebo tam objavíte, kam sa séria dostala za prvých desať rokov existencie. Jednotka je na dnešné pomery jednoduchšia RPG, ktorá má jasný cieľ, idete zachrániť koho treba, popritom naverbujete kamošov, bojuje sa ozlomkrky v prvej hodine, má to dobrý spád. To šestka je už iná káva – zrazu sa derú dopredu dlhočizné animácie, svet má iný nádych, postavy sú lepšie vykreslené, mnohí považujú Kefku za top maniaka série. Rozdiel cítiť vo viacerých smeroch, ale aj rozsahu: prvé časti zmastíte za 15-20 hodín, no päťka pýta už 30 a šestka 35-40 hodín.

Čiernym koňom pre mnohých (ale dajte mu šancu, ak chcete prejsť všetko), je druhý diel. V ňom totiž autori skúšajú trošku iné mechanizmy a hoci si myslíte, že to bude repete jednotky, inak sa tu leveluje, treba voliť systém vlastností a líši sa od ostatných hier. ALE... v duchu odlišnosti každej časti série, aj tu je niečo výrazne odlišné a svojské.

Prirodzene, niektoré elementy hier sú spoločné ako názvy kúziel, niektorí nepriatelia či iné chuťovky. Sú to akoby očakávané istoty vo výrazne odlišných kúskoch. Lebo ruku na srdce, séria vydržala viac ako 35 rokov a táto prvá šestica je sčasti kvalitný študijný materiál ako z univerzity. Ako totiž vieme, od sedmičky už nabrala séria výrazne odlišný spád.

Takže kto chce absolvovať historickú RPG exkurziu, je na správnej adrese. Pripravte sa na silné retro zážitky, zjednodušené systémy, ale aj veľmi dobrú prístupnosť po rokoch. A kooooopu obsahu, cez 100 hodín to tu ide určite, reálne aj 125-150, ak chcete prelúskať všetko, čo tento kvalitný balík núka. Sú tu staré prvky, niektoré archaizmy mierne ťahajú skóre nadol, ale je tu čo vychutnávať. Pol bodu hore či bod dole v závislosti od vlny nostalgie, na ktorej chcete plávať...

napísal Korec 13.6.2023
Páči sa mi! (+3)
8.5