DAYDREAM: FORGOTTEN SORROW

DAYDREAM: FORGOTTEN SORROW

6.0

Denný sen, ktorý môže byť smutnou nočnou morou

Pár dní po vydaní našej recenzie na vydarenú záležitosť Planet of Lana sme dostali ponuku zrecenzovať podobný titul. V správe o Daydream: Forgotten Realms bolo priamo uvedené, že je to hra v rovnakom štýle a aj preto by sme sa na ňu mohli pozrieť a zhodnotiť ju. Napriek novinkami nabitému a priam preplnenému obdobiu sme si našli čas aj na Daydream a zažili sme sladko-trpkú skúsenosť.

Prvý dojem z hry bol veľmi dobrý. Potešili bohaté audiovizuálne nastavenia, u plošinovky možno až prekvapivé. Okrem iného tu totiž môžete plne využiť DLSS a Ray tracing. Pri výbere podporovaných jazykov sme našli aj češtinu, čo je, samozrejme, ďalšie plus. Ušiam lahodil ezoterický soundtrack. A naše sympatie si získala aj ústredná dvojica príbehu – chlapec Griffin a jeho plyšový medvedík Birly, ktorý ožil len preto, aby svojmu kamarátovi pomáhal pri úteku. Veľká odporná ruka, ktorá sa naťahuje za touto dvojicou, totiž rozhodne vzbudzuje strach. A aj iné veci, na ktoré narazí vyplašené duo počas niekoľkohodinového putovania. Predovšetkým ak máte arachnofóbiu, radšej do toho ani nechoďte, pavúkov je v hre totiž neúrekom a sú naozaj odporné.

Daydream: Forgotten Sorrow
Daydream: Forgotten Sorrow Pri postupe bežne treba vyriešiť nejaký problém, aby ste mohli pokračovať ďalej.
Pri postupe bežne treba vyriešiť nejaký problém, aby ste mohli pokračovať ďalej.

Daydream: Forgotten Sorrow Niektoré pohľady sú naozaj pôsobivé.
Niektoré pohľady sú naozaj pôsobivé.

Daydream: Forgotten Sorrow Ak máte strach z pavúkov, toto asi nebude pre vás.
Ak máte strach z pavúkov, toto asi nebude pre vás.

Daydream teda pôsobí miestami trochu strašidelne, ale väčšina lokalít je skôr príjemná, farebná a naplnená skákaním, lezením, občas aj lietaním a v neposlednom rade vydarenými hlavolamami. Autori sa pritom vôbec neunúvajú aspoň naznačiť, čo a kde treba robiť. Viete len, že sa musíte dostať ďalej a vy sami už musíte prísť na to, ktoré objekty a niekedy aj živočíchy v okolí sa dajú využiť a akým spôsobom, aby ste uspeli.

Základom je ale spolupráca oboch postáv. Vy priamo ovládate iba chlapca, ale môžete požiadať macka, aby vykonal potrebný úkon na určenom mieste. Dokážete ho hodiť do vzduchu, napríklad na vysoko umiestnenú plošinu, odkiaľ vám zhodí povrazový rebrík. Na váš pokyn sa zavesí na šnúru, ktorá niečo aktivuje alebo plyšák podrží predmet, ktorý sa kĺže. S Griffinom sa hlavne šplháte, skáčete, posúvate veci. Na rad prídu aj QTE sekvencie a nepríjemné stresujúce behy, pri ktorých je vám v pätách nejaká obluda alebo sa vám rozpadá zem pod nohami a ak spravíte chybu, je po vás. Našťastie, hra má pomerne husto rozmiestnené checkpointy, takže sa nevraciate ďaleko.

Ojedinele zažijete aj zakrádanie a stealth pasáže, kde sa musíte skrývať a v správnej chvíli nenápadne presunúť. Najzaujímavejšie sú ale puzzle zakomponované priamo do prostredia. Hlavolam s elektrickým vláčikom a tmavou miestnosťou nie je veľmi náročný, ale prídu na rad aj  prešpekulovanejšie a náročnejšie rébusy. Či už je to hádanka s trofejami zvierat, posúvaním debničiek a vozíkov, ale aj fakľou, ktorá sa dá využiť napríklad aj na zahnanie pavúka do pasce, čo pôvodne čakala na vás. Potiaľto je to fajn a keby bolo všetko OK, hra by mala nárok na vysokú známku pri hodnotení. Ale...

Ale hoci je hrateľnosť vymyslená dobre, prevedenie v praxi je dosť hrozné. Paradoxne aj tá veľmi pekná grafika, ktorou sa hra môže pochváliť, v konečnom dôsledku hre napokon aj škodí. Vaše postavičky obvykle sledujete z boku a pohybujú sa z jednej strany na druhú. Ale prostredie má určitú hĺbku a rozlišuje, či stojíte viac vpredu alebo vzadu. Tu nastáva veľký problém s napasovaním chlapca tak, aby nestúpil vedľa lavičky, neskočil mimo plošiny a podobne. Automatická kamera je nastavená tak nešťastne, že niekedy sa správna poloha nedá ani odhadnúť a vy jednoducho padnete na hubu a rozčapíte sa na zemi, čo obvykle znamená (ďalšiu) zbytočnú smrť.

Občas nastane zmena rozloženia priestoru alebo prepnutie na pohľad tretej osoby, kedy chlapca sledujete spoza jeho chrbta a nie vždy je to prospešné. Úplne bežné sú problémy pri interakcii s objektmi, pri ktorých musí byť postavička dobre umiestnená, inak ich nedokáže použiť. Pritom väčšinou ani neviete rozoznať, čo je vlastne použiteľné, kvôli zlej polohe niečo ľahko prehliadnete a všimnete si až neskôr.

Ovládanie mohlo byť tiež pohodlnejšie, hlavne pri komunikácii s medvedíkom. Používanie myši v kombinácii s klávesnicou síce kvitujeme, ale určite sa to dalo urobiť lepšie a praktickejšie. Možno vám to svižnejšie pôjde gamepadom, ktorý je tiež podporovaný. Každopádne, problémy s hĺbkou priestoru a napasovaním pohybu, niektoré nešťastné dizajnové rozhodnutia, kamera, ktorá veľmi nespolupracuje a nekomfortné ovládanie, vám hru dokážu veľmi znepríjemniť a možno až znechutiť. Je to miestami skutočne frustrujúce. Kvôli tomuto hroznému mixu je hranie viac trápením ako zábavou.

Daydream: Forgotten Sorrow
Daydream: Forgotten Sorrow V mlyne nebudete mlieť múku, ale musíte využiť okolité mechanizmy a aj rúčkovať.
V mlyne nebudete mlieť múku, ale musíte využiť okolité mechanizmy a aj rúčkovať.

Daydream: Forgotten Sorrow Lietanie nie je  veľký pôžitok, keďže sa treba vyhýbať mnohým prekážkam.
Lietanie nie je veľký pôžitok, keďže sa treba vyhýbať mnohým prekážkam.

Daydream: Forgotten Sorrow Ostrovy v oblakoch vyzerajú pôsobivo, ale kvôli zlej priestorovej orientácii to tam bude náročné.
Ostrovy v oblakoch vyzerajú pôsobivo, ale kvôli zlej priestorovej orientácii to tam bude náročné.

S hrou je to teda takto. Oslovila nás príjemná ústredná dvojica, hudba, pekný vzhľad s modernými grafickými efektmi a češtinou, vydarené puzzle a nápady týkajúce sa hrateľnosti (8/10). Otravovalo nepraktické ovládanie, kamera, veľmi zlá priestorová orientácia, nešikovné prevedenie herných mechanizmov do praxe a QTE (4/10). A výsledok je teda jasný.

Daydream je hra, ktorá mohla excelovať, keby jej myšlienky a mechanizmy boli lepšie spracované a vyladené. Tu sa pekne ukazuje, že keď dvaja robia to isté, nie je to vždy to isté. Áno, Daydream má podobný štýl ako Planet of Lana, ibaže ho nedokáže podať takým zaujímavým a komfortným spôsobom ako konkurencia a je to na úkor zábavy.

napísal uni 14.6.2023
6.0
DAYDREAM: FORGOTTEN SORROW