TOTAL TANK GENERALS

TOTAL TANK GENERALS

6.0

Hexagónová vojnová stratégia plná trápenia

S vojnovými stratégiami na hexagónových poliach sa od istého času stretávame už len zriedka. Asi najznámejšou značkou je Panzer General a podobnosť v názve novej poľskej hry určite nie je náhodná. Pustili sme sa do toho  a pokúsili sa vybojovať víťazstvá na bojiskách druhej svetovej vojny, kde sa Total Tank Generals odohráva.

Asi neprekvapí, že v zozname kampaní nájdeme aj ťaženie poľného maršala Rommela a dokonca nie len jedno, ale hneď dve. Ďalšie dve kampane sú venované nemenej slávnym veliteľom – sovietskemu maršalovi Žukovovi a americkému generálovi Pattonovi a ich najvýznamnejším bitkám. Veľmi sympatické je doplnenie ťažení početnými dobovými filmami, doplnenými informáciami a faktami o zmienených dôstojníkoch. Kvalita videí je síce slabšia, ale keďže ide o autentické zábery z druhej svetovej vojny, je to pochopiteľné.

Každé ťaženie obsahuje sériu máp, väčšinou s podobným cieľom – obsadiť hlavné strategické body. Nové mapy sa odomykajú po dobytí tých predošlých, kde podľa úspešnosti získate ohodnotenie jednou až tromi hviezdičkami. Zvyčajne to znamená, ako rýchlo viete zvíťaziť, či vám na to stačí osem kôl, alebo štrnásť, ale verte, že tento limit je aj tak prísny a dosiahnuť v takomto čase cieľ je veľmi náročné. Bojujete totiž proti výraznej presile a často ste radi, keď si dokážete udržať vlastné pozície a nie ešte urobiť prielom v nepriateľskej obrane a presunúť sa na druhú stranu mapy. Nie je to síce veľká herná plocha, ale pomedzi protivníkov sa nedá len tak prekľučkovať bez ťažkých strát.

Total Tank Generals
Total Tank Generals Pripravujeme si jednotky a prikupujeme posily.
Pripravujeme si jednotky a prikupujeme posily.

Total Tank Generals Nechýba tuhá ruská zima.
Nechýba tuhá ruská zima.

Total Tank Generals Levely prinášajú jednotkám vylepšenia, čo je síce fajn, ale doliečovanie uprostred boja spôsobuje komplikácie.
Levely prinášajú jednotkám vylepšenia, čo je síce fajn, ale doliečovanie uprostred boja spôsobuje komplikácie.

Našťastie, nie ste odkázaní len na počiatočné pridelené, alebo v misiách prenášané jednotky, ale môžete prikupovať ďalšie, ako aj privolávať leteckú podporu. Na to ale potrebujete dostatok prestíže, ktorá pribúda za vojenské úspechy. Ak jej máte dostatok, v podstate kedykoľvek môžete privolať a umiestniť v teréne pechotu, podporné jednotky, delostrelectvo a tanky. Samozrejme, jednotky majú rôzne parametre a účinok proti ľahkým a ťažkým cieľom. Letectvo zahrňuje vzdušný prieskum, bombardéry a parašutistov, pričom základnou podmienkou je mať pod kontrolou nejaké letisko. Každý veliteľ má nejaké bonusy pre svoju armádu, napríklad Rommel zvýšenú maximálnu kapacitu tankov a ich mierne vylepšené vlastnosti.

Na hexagónových poliach môžete s bežnou jednotkou vykonať pohyb a spravidla jeden alebo dva útoky v každom kole, ak je nejaký cieľ na dostrel. Tomu môže brániť aj nejaká bariéra, spravidla zalesnený terén alebo je obchádzka cez most nad riekou. Svoju úlohu zohráva morálka, ktorá znižuje efekt vojsk a môže ich dohnať k ústupu, alebo aby sa vzdali. Každá jednotka má pri označení informačnú kartu s pekným vyobrazením, základnými údajmi a ikonami s možnými pokročilými povelmi. Môže to byť povel na agresívny útok, ktorý v prípade úspechu vytlačí nepriateľa z jeho pozície. Pechota dokáže vytvoriť zákopy, technika potrebuje dopĺňať muníciu. Zvyšné body neminuté na iné akcie môžete vymeniť za hliadkovací overwatch režim s automatickým útokom na nepriateľa počas jeho ťahu. Zaujímavosťou je, že na jednom hexagónovom poli môžete mať umiestnených viac svojich jednotiek, čo pomáha pri obrane a súčasne ich viete koordinovať.

Pri zameraní pália po sebe útočník aj cieľ, pričom si znižujú celkovú hodnotu života – ak trafia. Spravidla treba niekoľko presných zásahov na zlikvidovanie protivníka. Obetovaním kola na zásobovanie sa jednotka regeneruje, takže takto ju môžete zachrániť a ďalej účinne používať. Vojská získavajú skúsenosti a levely a určite vás potešia s tým súvisiace vylepšenia. Na každom leveli máte na výber dve - tri možnosti ako upgradovať jednotku. Môže to byť bonus pri útoku na ťažké alebo ľahké ciele, zvýšená obrana, ignorovanie riek pri pohybe a podobne. K tomu pár permanentných bodov života navyše.

V zásade by neprekážalo, že úrovne a výber vylepšení naskakujú priamo počas boja, no problém je v tom, že sa vtedy jednotka automaticky dolieči do plného zdravia. Samozrejme, keď ide o vaše tanky, delá, pechotu, či jazdu, vtedy vás to poteší. No keď ste pomaly a s veľkým úsilím znižovali život silnej nepriateľskej jednotky, zostal jej jediný bodík a stačilo ju doraziť, no zrazu jej naskočí nový level a plne sa uzdraví, je to veľmi nepríjemné. Niekedy priam deprimujúce, lebo to zmarí vašu snahu a môže aj zásadne zmeniť priebeh bitky. Neraz nastane priam absurdná situácia, keď na cieľ pálite niekoľkými jednotkami a nielenže ho nezničíte, ale zakaždým, pokojne aj šesť- sedemkrát, opätuje paľbu (v bežných stratégiách je to zvyčajne iba jedna odvetná strela), zničí vám tri-štyri armády a ešte sa dolieči. To vie pekne naštvať. Táto súčasť je veľmi nešťastným rozhodnutím vývojárov a jeden z faktorov, kvôli ktorým je hra zle vybalansovaná a nevyvážená. I keď pred výberom mapy je možnosť upraviť náročnosť, kampane sú veľmi náročné až frustrujúce.

Určite viac zábavné a nie také stresujúce sú samostatné scenáre. Už preto, že si tam môžete upraviť parametre pri štarte, viete vytvoriť kompletné vlastné scenáre a priestor dostali aj mody. Takže môžete hrať úplne jednoduché mapy alebo komplexné misie s optimálnou náročnosťou a parametrami. Ešte by bolo fajn, keby bol zahrnutý aj multiplayer.

Grafika je na takýto typ hry dobrá. Prirodzene, nečakajte žiadne veľkolepé efekty a grafické orgie. Sú to také pomerne jednoducho spracované bojiská vo forme stolov s hexagónovými poľami a jednoducho stvárneným povrchom. Ale je tu možnosť zoomu, kedy to vyzerá krajšie a taktiež jednotky v pohybe a pri streľbe sú celkom fajn. Grafické a vlastne aj ostatné nastavenia sú v hre veľmi skromné, no aspoň rozlíšenie vysoké a tu sotva niekto očakáva nejaké hlbšie úpravy a možnosti. Hudba je povzbudivá, heroická, v orchestrálnom štýle vojenských pochodov. Teda primeraná vojnovým ťaženiam a okrem nej počujete dabing pri dobových videách a streľbu počas bojov.

Total Tank Generals
Total Tank Generals Toto bude veľmi tesné víťazstvo. Inak to v kampani asi ani nejde.
Toto bude veľmi tesné víťazstvo. Inak to v kampani asi ani nejde.

Total Tank Generals Bojuje sa aj na púšti. Zmena terénu nezaškodí.
Bojuje sa aj na púšti. Zmena terénu nezaškodí.

Total Tank Generals Samostatné scenáre sú zábavnejšie, lebo si ich viete sami upraviť a vybalansovať.
Samostatné scenáre sú zábavnejšie, lebo si ich viete sami upraviť a vybalansovať.

V konečnom zúčtovaní je Total Tank Generals stratégia so slušným potenciálom, ktorý je ubitý viacerými prvkami, ktoré kazia zábavu a mnohých hráčov odradia. Je to hneď niekoľko faktorov, ktorých spojenie je pre hru veľmi nešťastné – predovšetkým v kampaniach. Veľmi prísny časový limit bojov proti presile, levely s okamžitým doliečením jednotiek, ktoré robia takmer zničenú jednotku ešte silnejšou ako predtým, opätovanie paľby zakaždým, keď útočíte na cieľ, na čo napokon spravidla doplatíte len vy. Do istej miery to zachraňujú samostatné scenáre, ktoré si viete sami vybalansovať a v ťaženiach zaujmú aspoň dobové filmy, ktoré približujú slávnych veliteľov. Hra ako taká ale veľmi slávne nedopadla.

napísal uni 12.7.2023
6.0
TOTAL TANK GENERALS